Vågar man köra mer på detta däck?

Dekoon

Ny medlem
Gick med
9 May 2011
Ort
USA
Hoj
kawasaki z750
Hej har en kawasaki z750 08, med väldigt slitet bakdäck, hade tänkt köra mcn till verkstaden (2km).

u3SY6MK.jpg


Tänkte åka och få bytt däck under veckan men undrar om man vågar köra mer på detta (Till verkstaden), börjar precis se corden (väven), endast i mitten på däcket, rätt djupa spår på sidorna. Det är ett ContiRace Attack 180/55

Tack på förhand mvh
 
Last edited:

Geggamoja

#13
Gick med
12 May 2009
Ort
Stone Island
Hoj
Ducati Fika Racer
Vet inte om det här är någon sorts skämt, men jag svarar seriöst ändå: Nej, du ska inte åka en meter på det där.
 

Finnicken

Ny medlem
Gick med
26 Oct 2012
Ort
Enånger
Hoj
Ingen just nu
Jag hade då åkt med det! Men bara ut till vägen, tryckt in frambromsen och ställt den på varvstoppen tills det säger pang! :yoparty

Men pumpa det stenhårt först, smäller mer då :rolleyes:
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Men du, det kan ju inte direkt ha kommit som en nyhet att däcket var slut?
Varför har du inte bytt det innan corden kom fram? Det hade ju varit så mycket enklare?

Du har väl haft hela vintern på dig?
 

PåsenRacing

Ready to Race
Gick med
27 Jun 2010
Ort
Grimstorp
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
Som längst till däckverkstan sålänge du inte har långt dit, men kör sakta och försiktigt, detdär däcket kan smälla när somhelst om du har otur.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Menar du "ut och åka" eller försiktigt ta dig till en däcknasare? Köra för att byta däck=ja, men ta det lugnt. Är inte så illa om luften går ur bak bara du inte kör hårt. Ut och åka=nej! Den sulan är förbrukad!
 

Dekoon

Ny medlem
Gick med
9 May 2011
Ort
USA
Hoj
kawasaki z750
Sorry om det var missledande, skall åka och byta däcket, vet att är slut och behöver bytas, har ca 2km till verkstad så jag undrade om det går bra att köra den dit eller om jag ska frakta dit den på annat sätt då situationen är som den är.

Tack för responsen.
 

Finnicken

Ny medlem
Gick med
26 Oct 2012
Ort
Enånger
Hoj
Ingen just nu
Sorry om det var missledande, skall åka och byta däcket, vet att är slut och behöver bytas, har ca 2km till verkstad så jag undrade om det går bra att köra den dit eller om jag ska frakta dit den på annat sätt då situationen är som den är.

Tack för responsen.

Men har du bara 2km dit så kör lite lugnt så går det nog bra :)
 

Tuxedo

Du har inte en chans -Ta den!
Gick med
19 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
GSXR 1000, K7 & K3
Jag skulle inte åka en meter med det där däcket.
Minsta lilla nerlägg där däcket smäller kommer du att få syna asfalt.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Sorry om det var missledande, skall åka och byta däcket, vet att är slut och behöver bytas, har ca 2km till verkstad så jag undrade om det går bra att köra den dit eller om jag ska frakta dit den på annat sätt då situationen är som den är.

Tack för responsen.

2000m?

Jag hade kört moppefart dit, men skall jag komma med en rekommendation så led hojen dit.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Ut och bomba bara! Glöm inte att komma tillbaka och gråt ut på forumet över hur ohållbart ditt däcks cord var när däcket punkat och du klotat sönder hela hojen + dig själv :yoparty
 

Dekoon

Ny medlem
Gick med
9 May 2011
Ort
USA
Hoj
kawasaki z750
Ut och bomba bara! Glöm inte att komma tillbaka och gråt ut på forumet över hur ohållbart ditt däcks cord var när däcket punkat och du klotat sönder hela hojen + dig själv :yoparty

Läs gärna tråden innan du slänger en sån kommentar, jag undrar om det är för riskabelt att åka ner till verkstaden på 2km, inte ut och köra för skoj skull.
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Ut och bomba bara! Glöm inte att komma tillbaka och gråt ut på forumet över hur ohållbart ditt däcks cord var när däcket punkat och du klotat sönder hela hojen + dig själv :yoparty

Läs gärna tråden innan du slänger en sån kommentar, jag undrar om det är för riskabelt att åka ner till verkstaden på 2km, inte ut och köra för skoj skull.

Ironi. :fakta
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Hur kan upptäcka det just nu när det är helt slut? De borde byts för länge sen. :confused:

Jag upptäckte att mitt bakdäck var likadant när jag var på tur till Sundsvall,
men det höll 60 mil hem iallafall :yoparty
 

ptb59

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2010
Ort
Hisings Kärra
Hoj
Turbo Sportster XLRT
va ni gnäller det är ju massa gummi kvar på sidorna, går ju köra massvis med varv i rondeller med det däcket, ett tipps är om du inte vill sätta några kompisar som vakt när du kör högervarv får du vända på det så du kan slita ut bägge sidorna :rofl
 

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Korrekt svar. Nej. Det däcket är förbrukat och livsfarligt.

Går det? Ja, självklart. Har själv kört med punka någon km. Har fått punka i 70 bak. Hur odramatiskt som helst. Hojen har väl kört dit där den är nu gissar jag och det gick ju bra.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top