Vågar man trafikförsäkra en 60.000kr hoj?

JTPK79

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2007
Hoj
Borta...
Bara att försäkringsbolagen går i vinst säger väl att försäkringar är en förlustverksamhet för oss som tar dem. Försäkringsbolag spelar på vårt behov av trygghet vilket gör att vi lägger ut en hel del pengar på att stilla den.

Säj nej till försäkringar!!

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
jag har haft bil och mc kort i snart 15 år.
ägt massor av bilar, motorcyklar, mopeder osv.
jag har aldrig använt någon försäkring och jag har aldrig varit i närheten av
att krocka överhuvudtaget i trafiken.
känns så jävla dyrt att slanta 12000 då.
jag måste säga, att hur dumt dom flesta, inkl jag, tycker att det är så leker jag mer och mer med tanken på att köra med hojen avstäld så att jag slipper betala försäkring överhuvudtaget. om jag ser tillbaka 15 år och ser till hur många tusen mil jag kört osv så är chansen verkligen extremt extremt liten att något ska hända. det är bara stöldmomentet jag är orolig för. resten av försäkringen bryr jag mig inte så mycket om.

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000 & CR500
Kör med trafik då du snabbt har tjänat in de pengarna förutsatt att du inte har för vana att klota:näsblod

Själv har jag en K7:a och har endast trafik på den pga att FB vill ha fantasisummor av mig fast jag aldrig haft en skada på 23år :mad:
Egentligen så har jag "tjänat" in kostnaden för denna K7:a genom att inte kört med annat än trafik tidigare år:tummenupp

Ang FB och deras skyldighet att erbjuda alla fordon minst trafikförsäkring så beror det på att det är lag på att alla fordon skall vara minst trafikförsäkrade. Hur skulle det bli om FB hade rätten att välja bort vissa fordon även fast de är godkända att använda i Sverige, att FB istället väljer att prissätta sig så högt att ingen vill köpa deras försäkring är bara "marknadens" "rätt" att agera affärsmässigt:rolleyes:

Edit: Såg att du fått besked att de kan neka enbart trafik genom att erbjuda halv eller hel, detta är i mitt tycke ett bedrägligt beteénde och i det läget att alla FB går på den linjen återstår endast att gilla läget eller som du själv funderade på, köra avställt. I händelse av olycka så träder Trafikförsäkringsföreningen in och då får du lite böter och får betala 5% av basbeloppet i självrisk, ett allt intressantare "försäkringsbolag":yoparty

Last edited:

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X

-- klipp --

känns så jävla dyrt att slanta 12000 då.

-- klipp--

Och då har vi ändå inte börjat prata om de löjliga självriskerna.

F-bolaget ville ha 5000 i stöldsjälvrisk, fast hojen är parkerad i enskiltgarage, fastlåst och låst.
Hade jag parkerat hojen på GA Torg (väldigt dåligt ställe att parkera något man vill behålla för sig själv...) hade jag fortfarande haft 5000 kr i självrisk... :dummer

Slutade med att jag fixade och lagade hojen själv utan att nyttja försäkringen, för hojen var ju fastlåst, så tjuvarna kunde ju inte få med sig hojen utan att riva halva garaget...
Nästa gång ska jag stöldanmäla hela jävla hojen och sälja den i delar för att finansiera självrisken... :mad:
Känns surt att ha en dyrförsäkring som man knappt kan använda...

Det roliga är ju att 5000 räknas som en relativt låg självrisk... :rolleyes:

bmwjohan

Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09

Edit: Såg att du fått besked att de kan neka enbart trafik genom att erbjuda halv eller hel, detta är i mitt tycke ett bedrägligt beteénde och i det läget att alla FB går på den linjen återstår endast att gilla läget eller som du själv funderade på, köra avställt. I händelse av olycka så träder Trafikförsäkringsföreningen in och då får du lite böter och får betala 5% av basbeloppet i självrisk, ett allt intressantare "försäkringsbolag":yoparty

Om man har ett fordon påställt men oförsäkrat så går trafiksäkerhetsföreningen in och täcker försäkringen till en kostnad på 100kr/dag, men gäller verkligen deras försäkring om man kör avställt?

På flera av bolagen jag ringde till är det typ samma pris på hojförsäkringen om jag har hojen står olåst ute på gatan på nätterna som om jag har den i eget garage med dubbla abuslås och larm. Det är jääääääääävligt konstigt tycker jag.

Och då har vi ändå inte börjat prata om de löjliga självriskerna.

F-bolaget ville ha 5000 i stöldsjälvrisk, fast hojen är parkerad i enskiltgarage, fastlåst och låst.
Hade jag parkerat hojen på GA Torg (väldigt dåligt ställe att parkera något man vill behålla för sig själv...) hade jag fortfarande haft 5000 kr i självrisk... :dummer

Slutade med att jag fixade och lagade hojen själv utan att nyttja försäkringen, för hojen var ju fastlåst, så tjuvarna kunde ju inte få med sig hojen utan att riva halva garaget...
Nästa gång ska jag stöldanmäla hela jävla hojen och sälja den i delar för att finansiera självrisken... :mad:
Känns surt att ha en dyrförsäkring som man knappt kan använda...

Det roliga är ju att 5000 räknas som en relativt låg självrisk... :rolleyes:

Last edited:

Palmas

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
Ingen

Edit: Såg att du fått besked att de kan neka enbart trafik genom att erbjuda halv eller hel, detta är i mitt tycke ett bedrägligt beteénde och i det läget att alla FB går på den linjen återstår endast att gilla läget eller som du själv funderade på, köra avställt.
Jag var inne pa samma linje tidigare. Försäkringsbolagens beteende börjar bli mer och mer tvivelaktigt. De lägger rökridaer kring anledningarna till varför prisbilden ser ut som den gör. Man far ett annat perspektiv pa det när man ser var man kan betala i andra länder.

Nemesis

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
1 Feb 2004
Hoj
ZX6R -07
Jag var inne pa samma linje tidigare. Försäkringsbolagens beteende börjar bli mer och mer tvivelaktigt. De lägger rökridaer kring anledningarna till varför prisbilden ser ut som den gör. Man far ett annat perspektiv pa det när man ser var man kan betala i andra länder.

Mmm, betalar själv 104€ i trafik/år, tyvärr så finns det inget f-bolag som har halv/helförsäkring :va så man puttrar runt med en 100000kr hoj i princip utan något skydd!!

//JT

GeFeldz

Joråsåatteh...
Gick med
22 May 2006
Hoj
2005 BMW R1200ST och 2021 CF Moto Cforce 1000
Intressant att vissa bolag har slutat sälja enbart trafikförsäkringar till hojar. Trafikförsäkringen täcker ju de skador du som försäkrad åsamkar på annans egendom och kanske personskador också? Numer är det väl så iaf med nya skatten.

Enda gången försäkringen täcker din egen hoj är stöld och brand med halvförsäkring och skador på hojen vid olycka med helförsäkring.
Så med andra ord, ska de försäkra din hoj vill/kräver de att du också minst försäkrar mot stöld och brand.
Den enda anledningen till detta måste ju vara att de gör sina vinster på halv/hel-premier från de som INTE skrotar hojen en gång per år.
Försäkringsbolagen ligger en bit ifrån sin grundtanke. Självklart måste de få vara vinstdrivande företag, men hur enorma vinster måste vi bekosta för dem?
Priserna på försäkringar på nyare, sportigare hojar går från mycket dyra och uppåt.

Jag säger inte att det ska vara gratis för ynglingen med nyaste R1an eller gixxern, men nå'n sorts rimlighet måste väl finnas. Jag har själv valt hoj mycket efter försäkringskostnad, men det är inte så att den är gratis att äga med sina 80 vevhästar och 220 kilo eller vad det är. Jag håller med er som säger "Köp ingen hoj om du inte har råd!!1!" men som det är nu verkar det som att tex farsan som är 50 och tog mc-kort när han var 16 får betala 10 papp plus per år i försäkring om han skulle vilja ha en xyz1000RRR.

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000 & CR500
Om man har ett fordon påställt men oförsäkrat så går trafiksäkerhetsföreningen in och täcker försäkringen till en kostnad på 100kr/dag, men gäller verkligen deras försäkring om man kör avställt?

Tja.. om jag inte helt missförstått allt så kostar "självrisken" 4030kr år 2007 såvida man inte varit drogpåverkad eller "uppsåtligen" orsakat ev olycka, i så fall kan man bli skyldig att betala hela eller delar av de kostnader som Trafikförsäkringsföreningen haft i samband med ev olycka. Egentligen är det inte så konstigt att Trafikförsäkringsföreningen skall täcka även avställda fordons ev. skador, detta då lagstiftaren gett möjligheten att ställa av fordon som inte används i trafik och att denna möjlighet även gör det möjligt att vi människor kan missa att ställa på dessa fordon och det händer ju även att vi ställer på utan att teckna försäkring pga glömska, därför får Trafikförsäkringsföreningen in sina slantar. Trafikförsäkringsföreningen försäkrar "oförsäkrade" fordon och det bör ju omfatta alla fordon som inte är försäkrade oavsett om de är av/på ställda, obesiktade osv speciellt med tanke på att de även täcker skador som utländska fordon orsakat.

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Så vill man bara köra trafikförsäkrat och några helger varje år så tjänar man snart på att bara betala avgiften till trafikförsäkringsföreningen...

bmwjohan

Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
RacerRaffe. Jag köper ditt resonemang. Låter vettigt. Kanske ska ta och slå till på hojen, ställa av den och sen bara dra ut och njuta :D

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Så vill man bara köra trafikförsäkrat och några helger varje år så tjänar man snart på att bara betala avgiften till trafikförsäkringsföreningen...

:va

Fattar inte.

ca 100kr om dagen tills du löser en försäkring kommer de att debitera dig. Eller, menar du att man har en "garage försäkring" och kör ändå? Då kostar det bara om du krashar, men summan är "ospecificerad"... :p

Ågga

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2003
Hoj
Er6

blir man inte krävd på pengarna sen? som det kostade att laga så att säga..
eller om man invalidiserar ngn lär man ju vara rökt...

Bruno

Badmanners.org
Gick med
28 May 2003
Hoj
2002 Yamaha R1
nej, man ställer aldrig på hojen utan kör som vanligt. så fort du ställer på utan försäkring så blir i alla fall jag debiterad 186 kronor dygnat från tff. kan bli dyrt om man glömmer sig.

om det nu är så att du kör omkring avställt och oförsäkrat och är med eller osakar en olycka så går tff in och betalar för det som du har förstört och du själv måste betala ett basbelopp (4030 pengar) och sedan dygnsdebiteringen, som i detta fallet bara blir ett dygn för man är ju inte så satans dum så att man säger att man kört med hojen en månad.

Kör du därimot rattfull eller liknade så kan man gått pynta för sitt misstag.....

vad händer om jag blir stoppad av farbror blå.

försäkringen skiter dom högaktningsfullt i då du redan är försäkrad, se ovan. problemet med att hojen är avställd är också litet, men den stora grejen som staten blir skitsur på är att skatten på 180 kronor inte är betald. antagligen blir det nåfra sketna hundringar i böter men jag har för mig att om de är jävliga så får du inte köra från platsen. du har ju nämligen inte betalat skatten.....

hur som haver. blir man stoppad en gång vart annat är så så blir det ett ruskigt billigt hojägande....................om man vågar. inte kul med snutnoja och så blir man en fara för andra när man sitter och glor i backspegeln hela tiden.

rätta mig gärna om något är fel. detta är vad jag fått berättat för mig

mikael n

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2005
Hoj
VTR SP1 GSXR1000 K6
Jag kör enbart trafik på mina hojar och bilar, och har alltid gjort.
Har väl sparat cirka 245000:- på den affären.

Men du gör som du vill.

Bruno

Badmanners.org
Gick med
28 May 2003
Hoj
2002 Yamaha R1
blir man inte krävd på pengarna sen? som det kostade att laga så att säga..
eller om man invalidiserar ngn lär man ju vara rökt...

äää, nej. vad tror du tff är för något. just det, ett försäkringbolag som försäkrar oförsäkrade

Palmas

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
Ingen
Mmm, betalar själv 104€ i trafik/år, tyvärr så finns det inget f-bolag som har halv/helförsäkring :va så man puttrar runt med en 100000kr hoj i princip utan något skydd!!

//JT

Det var ju bra villkor :confused: Fortfarande betalar du ett pris avsevärt lägre än motsvarande försäkring i Sverige och jag gissar att döds- och olycksstatistiken där är lika om inte värre.

bmwjohan

Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Jag kör enbart trafik på mina hojar och bilar, och har alltid gjort.
Har väl sparat cirka 245000:- på den affären.

Men du gör som du vill.

Det var en riktigt bra besparing du gjort :tummenupp

Jag tror fan nästan att jag ska slå till på denna hoj och sen skiter jag i att försäkra den. Om det blir snodd så skiter jag i att försäkra nästa hoj också och så lär jag förhoppningsvis gå i plus på det i längden.

Svemack

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
Kawa
Var på ett infomöte om Folksams SMC-försäkring. Representanten från Folksam påstod att försäkringsbolagen idag förlorar pengar på sporthojar, trots de höga premierna. Det är dom andra hojarna som står för vinsten.
Det råder ju i och för sig ingen tvekan om att det är framför allt sporthojar som kvaddas och stjäls.

Intressant att höra om försäkringspriser i Tyskland. Ute i Europa är det ju framför allt sporthojar som gäller. Customcyklar är ovanliga.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024