Vågar man trafikförsäkra en 60.000kr hoj?

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Nu har du väl ändå skitit i det blå skåpet...
Du har verkligen noll koll på hur sjukvård i Sverige fungerar så det är inte ens någon idé att försöka förklara för dig men luska lite på de här siffrorna så kanske det går upp ett ljus för dig. Tar mina premier som exempel.
Trafik: 8200:- (från trafikdelen delas ersättning för personskador ut)
Halv: 15100:- (Nu har man lagt till stöld, en dubblering...hmm)
Helförsäkring: 39000:- (Här har man ENDAST lagt till dina "HÅRDVARUKOSTNADER", inget annat och premien har nästan 5 dubblats)
Who´s the f-ckin "imbecill" now...? :pannkyss
Och varför har man börjat skatta trafikförs extra??
Kan det möjligen vara för att trafikförs inte på långa vägar täcker kostnaderna? Att "nån annan" (=övriga medborgare) förväntas ställa upp när man halvt kört ihjäl sig?
Ungefär som A-kasseavgifterna, som bara täcker 10% av A-kasseutbetalningarna.

Last edited:

goliat_43

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2007
Hoj
Snart kanske...
Folksam är den försäkring som är billigast hittills. Jag ringde till dom och kollade var en garageförsäkring skulle kosta. Tänkte att man kan ju garageförsäkra den och så har man den avställd hela tiden, då har man i alla fall stöldskydd. Garageförsäkring kostar 9000kr/år!!!!!!!!

Själv tycker jag nog att det inte är försäkringsbolagens fel, utan polis och övriga samhället som helt enkelt accepterar att folk stjäl andras hojjar och saker.

Hade inbrott i bilen häromdagen och en stereo med nypris på ca 8000 försvann och reaktionen jag fick från polisen var ungefär att "Ja, bilinbrott kan vi ju inte utreda... Tänk vad set skulle kosta.."

OBS. Inget ont om poliserna som gör sitt jobb, tror dom flesta gör det bra, däremot om dom som prioriterar åt poliserna. OBS

Från andra, mindre motorintresserade, som jag berättat om detta för har reaktionerna oftast varit i stil med "Jamen, köper du en så dyr stereo får du väll skylla dig själv"

DÄR tror jag felet ligger. Det har blivit accepterar att saker stjäls, den allmänna åsikten är att det inte går att göra något åt..

Medborgargarde någon??? :confused:

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92
Kan det möjligen vara för att trafikförs inte på långa vägar täcker kostnaderna? Att "nån annan" (=övriga medborgare) förväntas ställa upp när man halvt kört ihjäl sig?

Bah! Tidigare har trafikförsäkringen stått för skador som du orsakat andras egendom upp till den lilla summan av 100 miljoner kronor. Det har inte betalat några sjukskrivningar... Nu gör den det, med 32% skatt...

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
såld... :(

Nu är du ute o cyklar igen.. vi diskuterar premier så som de är utformade idag! Och idag tas inte alla sammhällets kostnader vid olycka ut på trafikförsäkringen vilket är helt rätt då vi fordonsägare faktiskt också betalar skatt på lönen. Dvs som det är idag så är INTE mjukskadorna de stora kostnaderna för f-bolagen. Och därmed basta! Regeringen vill att de ska bli så i framtiden och man har börjat lite smått med den nya skatten, gud bevare oss om de får igenom deras nästa steg...

Eller tycker du att pelle som skrotar på snowboard bakis, ja kanske tom full och bryter ryggen inte ska få vård alls för han betalar ju inte någon "skidåkartrafikförsäkring"? Sverige är ett enda stort kollektiv, alla har vi våra olika risker och alla betalar vi för både våra egna och andras olika risktaganden. Men det är en helt annan diskussion som tagits i 100 andra trådar...

Kanske ska svara på trådskaparens fråga också. Klart du vågar!! Jag kör bara trafik på min och den där värd mer än 60... Dock är inte stöldrisken lika stor i min håla som din så bra förvaring är väl A och O.

Last edited:

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Jag har börjat söka efter vad det finns för larm och sånt på marknaden som man kan montera ifall man bara kör trafikförsäkring. Hittade en intressant sak hos teknikmagasinet. Det är ett gps system man kan fästa på hojen så att man kan spåra den om den blir snodd. Man får sms när hojen rör på sig och sen är det bara att spåra. Heter gps vehicle tracker och kostar 2499kr. Det skulle ju kunna vara ett alternativ mot halvförsäkring. Detta blir bara en engångskostnad och sen kan man använda den hur många år som helst. En sån här plus att man monterar larm på hojen borde räcka rätt långt tycker jag. Är det någon som har någon erfarenhet av såna här gps tracker grejer?

JTPK79

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2007
Hoj
Borta...
Om vi nu ska vara negativa så känner väl en bra tjuv till sådan utrustning och kan ta bort den, eller? Om den fungerar på annat sätt så var det ju fiffigt. Är den tillräckligt liten kan man kanske gömma den.

Tråkigt att alla ska stjäla och råna en massa nuförtiden. Tror det hela handlar om hur fega de flesta människor är. Ingen ingriper själv i rädsla för att bli skadad. Folk slår en pling till polisen som om de kommer tar över 30minuter på sig, istället för att gå ut med baseboll träet och jaga bort tjuven. Eller som min kompis granne gjorde när han upptäckte att en man höll på att göra inbrott hos hans grannen under honom, sprang ner och tog strypgrepp på killen och höll fast honom tills polisen kom :p. Blir lika glad varje gång jag hör sådanna här solskenshistorier om vanligt folk som sätter sig emot och inte bara står gömda bakom sina gardiner och ringer polisen.

Polisen själv rekommenderar ju att inte göra något motstånd om man skulle bli rånad eller liknande, så klart det frestar folk att begå brott när det i princip är fritt fram.

Stilo

Ny medlem
Gick med
17 Nov 2005
Hoj
-
Varför inte köpa en annan hoj...om nu SuperDuke är så extremt dyr att försäkra varför inte titta på en 950Supermoto, den var ju riktigt billig i försäkring när jag kollade tidigare i sommar, typ 5800 hel/hel i Zon 4

johanssonsan

Ny medlem
Gick med
9 Dec 2005
Hoj
Pegaso 650
Jag har börjat söka efter vad det finns för larm och sånt på marknaden som man kan montera ifall man bara kör trafikförsäkring. Hittade en intressant sak hos teknikmagasinet. Det är ett gps system man kan fästa på hojen så att man kan spåra den om den blir snodd. Man får sms när hojen rör på sig och sen är det bara att spåra. Heter gps vehicle tracker och kostar 2499kr. Det skulle ju kunna vara ett alternativ mot halvförsäkring. Detta blir bara en engångskostnad och sen kan man använda den hur många år som helst. En sån här plus att man monterar larm på hojen borde räcka rätt långt tycker jag. Är det någon som har någon erfarenhet av såna här gps tracker grejer?

Bäst att du kollar med teleoperatören i Kazakhstan att det fungerar med trackern. Betvivlar att SMS är gratis även i Kazakhstan. Inget är gratis.

bmwjohan

Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Om vi nu ska vara negativa så känner väl en bra tjuv till sådan utrustning och kan ta bort den, eller? Om den fungerar på annat sätt så var det ju fiffigt. Är den tillräckligt liten kan man kanske gömma den.

.

min tanke var att jag sätter på ett larm som förhoppningsvis skrämmer bort tjuven. om han ändå stjäl min hoj så har jag monterat min gps på en klurigt ställe på hojen så att han inte ser det. sen spårar jag bara upp han och kommer med lynchmobben och tar tillbaka min hoj :D

Varför inte köpa en annan hoj...om nu SuperDuke är så extremt dyr att försäkra varför inte titta på en 950Supermoto, den var ju riktigt billig i försäkring när jag kollade tidigare i sommar, typ 5800 hel/hel i Zon 4

ja visst borde man köpa en annan hoj. har tex klurat på att köpa husaberg 650 motard. en sån skulle kosta mig 2000kr/år i halvförsäkring. jag har dock blivit helt fixerad vid superduken. den är ju så förbannat läcker, brutal, fet, osv.

Last edited:

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
ja visst borde man köpa en annan hoj. har tex klurat på att köpa husaberg 650 motard. en sån skulle kosta mig 2000kr/år i halvförsäkring. jag har dock blivit helt fixerad vid superduken. den är ju så förbannat läcker, brutal, fet, osv.

Med Husan får du lägga ut motsvarande belopp som en helförsäkring för en sporthoj på delar och service, till det kommer blod, svett och tårar både i garaget och längs vägrenen när du ska styra hem din rasade hoj. :)

bmwjohan

Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Med Husan får du lägga ut motsvarande belopp som en helförsäkring för en sporthoj på delar och service, till det kommer blod, svett och tårar både i garaget och längs vägrenen när du ska styra hem din rasade hoj. :)

Det är sant och det känner jag till. Har blivit rätt bra på att skruva hojar nu för jag kör massa motocross med mina fyrtaktscrossar så jag mekar med dessa hojar hela dagarna.

fireblade

Mitt tjänstefordon är större än ditt...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR954RR -02, Qingqi 125cc scooter -06
Ta trafik tills vidare, om något skulle hända är det bara ringa och ändra! :tummenupp

Nope... många F-bolag kräver att du visar upp hojen för en kontrollant/inspektör innan de godkänner en sådan ändring, av just den anledningen som du beskriver.

S__T

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 K7
Mitt tips är att om stöldrisken där du bor är liten (läget i Kazakstan måste du bedömma :D ) så kör på trafik. Kombinera med trackern så kan det kännas ytterligare lite säkrare. Fast konsekvenserna av att åka och hämta tillbaka hojjen efter en stöld är ett annat problem... :mad:
Att folk börjar köra oförsäkrat är inte lösningen, jag tror att det gör problemet värre och försäkringarna ännu dyrare.

Försäkringspremierna är konstigt satta i sverige. I schweiz hade jag ca 6000 kronor per år i helförsäkring på en (då) ny GSX-R 1000 K6 :tummenupp Visst, jag är inte så ung längre men det var i en storstad utan garage.

Jag läser även mycket engelska mc-tidningar som alltid har 5-10 sidor med annonser från försäkringsbolag som tävlar om att ge låga premier för unga förare och effektstarka hojjar. I många reportage skriver dom också om att deras premier hela tiden blir billigare och nu är premierna helt OK, inget att klaga på. Visst är UK ett större land med flera hojjar att "fördela" kostnaderna på men det sker procentuellt fler stölder och olyckor där än här.

Varför är det så jäkla dyrt här? Kan inte några engelska försäkringsbolag etablera sig här? Varsågod, en affärside till nån driven person!

/S

Bruno

Badmanners.org
Gick med
28 May 2003
Hoj
2002 Yamaha R1
Folksam är den försäkring som är billigast hittills. Jag ringde till dom och kollade var en garageförsäkring skulle kosta. Tänkte att man kan ju garageförsäkra den och så har man den avställd hela tiden, då har man i alla fall stöldskydd. Garageförsäkring kostar 9000kr/år!!!!!!!!

9000, du skojar. betalar ca 35kronor i månaden på garageförsäkring på IF.

totalt har hojen kostad 1600 i försäkring i år. dock blev säsongen jävligt kort för min del. förra året kom jag undan med samma summa. lite gatåka de finaste månaderna och sedan stunt på inhängnat.

det är som att skatteplanera:D hojplanera

Richard

21st century digital boy
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
Gixxer
Nope... många F-bolag kräver att du visar upp hojen för en kontrollant/inspektör innan de godkänner en sådan ändring, av just den anledningen som du beskriver.

Men om man trafikförsäkrar i ett bolag, kör runt glad i hågen men råkar krajja, då gör ett ägarbyte eller väntar till huvudförfallodagen och byter bolag - och väljer då halv- eller helförsäkring? Hur har försäkringsbolagen garderat sig för det?

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR

Och tur är väl det, jag har inte lust att betala någon annans försäkring också, min är dyr nog som det är.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024