V-twin vs. radfyra, vad gillar ni bäst?

Vad föredrar du?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Pejo skrev:
Traditionellt sett, ja. Men eftersom twinnar är så mycket bättre på alla sätt o vis, så borde ju r4:eek:rna få ha i storleksordningen 50% större cylindervolym. Jue!
hahaha, ja så borde det vara, du vet det blir magi bara för att nån väljer en motorkonfiguration med 2 cyllar i v-form, mest larvigt hela diskussionen.
Det enda jag överhuvud kan komma på som skulle kunna ha en verklig betydelse är att en V2 motor blir väldigt smal och på sätt får man en smal hoj.

En annan lustig grej är att det är skillnad på rad4or med, lägg gärna fram MV Agusta så ändrar de åsikt, då är motorn bra, låter bra och allt möjligt.

Tur att det är roande att läsa åtminstonde.
 
Last edited:

IronMike

Guest
v-twin vann stort :va ..men de flesta som yttrar sig tycks gilla radfyror hm
 

back in black

Ringräv
Gick med
16 Oct 2003
Ort
Hemma
Hoj
RF 900 rgv 250
Maax skrev:
Är det inte så att en V-twin har bättre vrid vi ett givet varvtal jämfört med en radfyra? :va

Om man nu inte gör en jämförelse mellan en fulleffektare och en cykel med notoriskt dåligt mellanregister/strypningar fortfarande kvar :tungan :lol

Ställ en 100 hk twin jämte en 100 hk radfyra vid ett rödljuse....vem tror ni når 200 metersmärket först?

Det var en intressant tanke.
Jag har 100hk strypningar liggande till min RF900. Har testat modellen i strypt utförande och kan nog tänka mig att ställa upp på 1/8 milen mot en 100hktwinn. :squid :squid
Tveklöst
 

IronMike

Guest
back in black skrev:
Det var en intressant tanke.
Jag har 100hk strypningar liggande till min RF900. Har testat modellen i strypt utförande och kan nog tänka mig att ställa upp på 1/8 milen mot en 100hktwinn. :squid :squid
Tveklöst
Hm va ere som e så speciall med rf?... hört surret förr, den tycks prisas för sitt acc?
 

back in black

Ringräv
Gick med
16 Oct 2003
Ort
Hemma
Hoj
RF 900 rgv 250
IronMike skrev:
Hm va ere som e så speciall med rf?... hört surret förr, den tycks prisas för sitt acc?

Motorn sitter väldigt långt fram= framtung + väldigt jämn momentkurva = låga res. Speciellt med strypningar.
Bara skruva fullt mao väldigt lättkört accmässigt
 

Gabor

Guest
back in black skrev:
Det var en intressant tanke.
Jag har 100hk strypningar liggande till min RF900. Har testat modellen i strypt utförande och kan nog tänka mig att ställa upp på 1/8 milen mot en 100hktwinn. :squid :squid
Tveklöst

vad är en 1/8 mil??
Inte ens lönt att starta en riktig hoj för sånt larv...

Fram å tillbaks Uppsala- Nice.....""smiles per miles"" eller är det för jobbigt ??
 

back in black

Ringräv
Gick med
16 Oct 2003
Ort
Hemma
Hoj
RF 900 rgv 250
Gabor skrev:
vad är en 1/8 mil??
Inte ens lönt att starta en riktig hoj för sånt larv...

Fram å tillbaks Uppsala- Nice.....""smiles per miles"" eller är det för jobbigt ??
Det kom upp en given sträcka 200m. Jag antog han menade 1/8.

Brukar inte hålla på med raktframtjafs, men men
 

IronMike

Guest
Börjar dra ihop sig....

Nu står jag lite inför valet/kvalet.

Cbr 1000rr eller en rsv factory typ 04/05a ?? :3freak
--

Bortsett från prestandan så tycker jag att factoryn är lite råare, lite tuffare stuk. Känns trevligt tt vara annorlunda, haft både mille å cbr innan....men kan inte bestämma mig.

Någon som kan komma med en övertygande anledning att välja "rätt" ??

:)

ps, jag fyller år också, be gentle


:tummenupp
 

bigblock

Medlem
Gick med
25 Jul 2004
Ort
Luleå
Hoj
zx10r -05
IronMike skrev:
Börjar dra ihop sig....

Nu står jag lite inför valet/kvalet.

Cbr 1000rr eller en rsv factory typ 04/05a ?? :3freak
--

Bortsett från prestandan så tycker jag att factoryn är lite råare, lite tuffare stuk. Känns trevligt tt vara annorlunda, haft både mille å cbr innan....men kan inte bestämma mig.

Någon som kan komma med en övertygande anledning att välja "rätt" ??

:)

ps, jag fyller år också, be gentle


:tummenupp
rsv:n stenhårt ljud å det e marginell skillnad i prestanda dom emellan
rsv,rsv,rsvrsv :banana :banana :banana
 

IronMike

Guest
Gustav O skrev:
Din egen text avslöjar dig. RSV-Factory. :tummenupp
Hehe :rolleyes:

2fast4hjo skrev:
ETT STORT GRATTIS PÅ FÖDELSEDAN!!

:födelseda
THANKX :) :fyllisar

bigblock skrev:
rsv:n stenhårt ljud å det e marginell skillnad i prestanda dom emellan
rsv,rsv,rsvrsv :banana :banana :banana
Det lutar lite mer åt den... Frågan är bara vad dom gjort åt den gentemot en årsm 99a som jag har haft, framförallt när det gäller chassit (nån som vet) ? ..den kändes inte lika smidig som en cbr, man satt ngt mer "smalbent", och fick kämpa för att lägga ner å "dra upp" ur kurvor. Fick man in tekniken så kundem an åka ruskigt fort när det svängde, men man fick kämpa mer. Cbr'en valde nästan själv spåret...

:rolleyes:
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top