V-twin vs. radfyra, vad gillar ni bäst?

Vad föredrar du?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Maax skrev:
:tungan Starkt argument, bra jobbat. :tummenupp i och med att eran förklaring går stick i stäv med formeln ni använder er av så...ja, tydligen är pannkakan sfärisk.

Ja att ett vridande moment=effekt är ju en vedertagen fysikalisk sanning :rolleyes:
 

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Stenkullen
Hoj
-
Maax skrev:
Som det skrevs i en annan tråd: En man fyller en basäng med vatten med hjälp av en hink på en vis tid. Basängen med vatten är när den är fylld = EFFEKTEN ( Toppeffekt )

Basängen med vatten när den är fylld = Arbetet (topparbetet). Arbetet dividerat (/) med tiden det tog = EFFEKTEN.

Smaka på följande analogi. Om det tar en pump ett år att att fylla bassängen och en annan pump en timme att fylla bassängen, har båda pumparna samma effekt då?

Om Olle orkar lyfta en 100l hink och Pelle endast orkar lyfta en 10l hink kommer Olle nödvändigtvis att fylla bassängen snabbare då? Det vet man naturligtvis inte eftersom man inte vet hur snabbt Olle eller Pelle orkar arbeta (effekt).

Således om motor A pumpar ut 100Nm på ett varvtal av 1varv/minut så kommer motor B som pumpar ut 10Nm på ett varvtal av 10000varv/minut ha högre effekt och därmed kunna ge högre acceleration samt högre toppfart.

Allt detta har ju redan sagts förut, men skam den som ger sig.
 

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Ort
I Sverige
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
Att arbete och effekt kan vara så knepigt att förstå... :confused:

Om vi tar bassängproblemet:
Det krävs ett visst arbete (energi) för att fylla bassängen. Det arbetet är oberoende av tiden. När bassängen är fylld har vi utfört arbetet, oavsett hur lång eller kort tid det tagit.
Hur lång tid det tar att fylla bassängen beskriver hur effektivt man jobbar, dvs vad effekten är. Antag att pump A fyller den på 1h och pump B fyller den på 10h. Då kan vi konstatera att pump A är 10ggr effektivare än pump B, dvs pump A utvecklar 10ggr så hög effekt (antal Watt) som pump B.

Samma resonemang gäller vid alla typer av arbete (energi eller vridmoment).
T.ex. Kalle som skrivar ihop sin mc på 1 dag jämfört med Pelle som har en likadan mc som Kalle, men för honom tar det en vecka (7dagar).
Båda utför samma arbete med Kalle utvecklar mer effekt än Pelle, 7ggr mer.
Effekten är således arbete per tidsenhet.

Vill man ha ett exempel som visar vridmoment kan man ta en hårt dragen toppocksbult. Antag att åtdragningsmomentet är 50Nm.
Person A lyckas lossa bulten efter 10s medan Person B lossar den efter 50s.
Båda har utfört samma arbete (vridmoment eller energi) dvs 50Nm.
Vi kan konstatera att Person A är effektivare än Person B eftersom han har utfört arbetet mycket snabbare.
Då Effekt = Energi/tidsenhet kan vi konstatera att;
Effekten som person A utvecklar för arbetet att lossa bulten är 50Nm/10s = 5Nm/s (=5W).
Person B utvecklar effekten: 50Nm/50s = 1Nm/s = 1W.

Vad jag tror att vissa har svårt att förstå är hur det kan komma sig att man då multiplicerar energin (eller vridmomentet) med varvtalet och då får effekten. Men ändå kan få effekten genom att dividera energin (eller vridmomentet) med tiden.
Dvs hur hänger följande formler ihop (?):
Effekt = Vridmoment (energi)*varvtal
Effekt = Vridmoment (energi) / tid

Jo, varvtalet är inversen av tid, dvs per sekund. (varv eller (grader/radianer) per sekund.)
Eftersom sambandet mellan varvtal och tid är
varvtal = 1/s eller tid = 1/(1/s) = 1s så gäller ovanstående fetstilsmärkta förhållanden då vi räknar ut effekten utifrån varvtalet respektive tiden.

Tar vi då exemplet med effektkurvor/vridmomentskurvor så säger bara vridmomentkurvan vilket arbete eller energi som motorn klarar av att utvecka vid ett specifikt varvtal, dvs exempelvis hur hög och brant backe den kan ta sig uppför vid ett visst varvtal och ingenting om hur snabbt den tar sig uppför backen vid just det varvtalet. Effektkurvan talar om hur snabbt den tar sig uppför backen, dvs hur effektivt den utför arbetet med att ta sig upp till toppen. (Givetvis har utväxling och friktion betydelse för detta i praktiken men vi bortser från detta för att visa principen.)
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Sluta tjafsa om en massa vrid/effekt, "du har fel och jag har har rätt"........en massa trams. Kolla på pollresultatet........twin leder...... :yoparty

Tråkigt att läsa om en massa försvarstal om vrid och angrepp om effekt. För mig är en person som gnäller på motorns kapacitét, någon som ALDRIG utnyttjar den. Oavsett twin eller radfyra. Det är mycket lättare att sticka en spec under näsan på tvivlare om gudalika krafter, än att behöva bevisa det med körning.

Visst vann Troy Corser med Suzuki (radfyra) med grabbarna på Ducati är inte långt borta. En annan förare på Suzukin och kanske hade det inte gått lika bra. Ena gången twin som triumferar och andra gången radfyra.
 

Castrol

Här ska det säkert stå något roligt...
Gick med
23 Nov 2004
Ort
Där det mullrar...Dalsland
Hoj
Mean Streak 1600 -06 / ZX9R -99
Har kört R4 mer eller mindre sen jag tog körkort, har alltid tyckt om den typen av motorkaraktär. Och har varit lite emot V-tvin, men har nu köpt mig en TL 1000S, och är jättenöjd med den hojen! :tummenupp
Har man inte kört R4 ska man pröva det, och tvärtom. Inte som jag gjorde dömde ut en V-tvin utan att ha kört den. :kocko
 

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
I skogen
Hoj
Morsans Hornet -06
srx600 skrev:
He he.. jag förstår varför du reagerade på mitt inlägg... R6... Var ligger rött numer på den 17-18 tusen varv.. snacka om symaskin... men smaken är som baken.

Jag gillar inte alls den typen av motor i MC. Inte alls.

Slutligen.. tycker du att din symaskin låter som en Ferrari... ledsen att behöva göra dig besviken men det gör den inte. :arsele


:arsele
Jag sålde min R6:a för ett och ett halvt år sedan och känner inget behov av att försvara den. Om du drar likhetstecken mellan alla radfyror så är det bara ett tecken på din egen okunskap.

Förövrigt har jag aldrig sagt att min "symaskin" låter som en Ferrari. Jag sa att en sporthojsradfyra låter mer som en Ferrari-V8 än en Golf 1.6.
 
Last edited:

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Castrol skrev:
Har kört R4 mer eller mindre sen jag tog körkort, har alltid tyckt om den typen av motorkaraktär. Och har varit lite emot V-tvin, men har nu köpt mig en TL 1000S, och är jättenöjd med den hojen! :tummenupp
Har man inte kört R4 ska man pröva det, och tvärtom. Inte som jag gjorde dömde ut en V-tvin utan att ha kört den. :kocko

Jag provade en sån, en släkting hade nämligen en TLS, och fy fan sånt trams.
mest seg och när det äntligen bar iväg nåt så var det övervarv och dax att växla.
Så just den hojen hjälper långt ifrån alla att bli övertygade.
Jo din går säkert mycket bättre och du är nöjd så det säger vi inget mer om.
 

srx600

Ny medlem
Gick med
30 Oct 2005
Ort
staden
Hoj
Ducati Multistrada 1200s, Ducati Paul Smart LE
Nja, det jag sagt är att 4:eek:r ska sitta i bilar - inte i MC. Att det är stora skillnader modeller av motorer emellan begriper väl vem som helst.

Det var du som gjorde jämförelsen radfyra - Ferrari. Varken din förra R6 eller en Golf låter som en.

Möjligtvis finns det en dov gemensam klang mellan en kortslagig Ducce 996 el liknande med kolblås o en högprestanda motor från Bologna... Är det nåt spagettiätarna kan så är det motorer.

De piskade ju giganterna i Superbike, år efter år... Yamamoto o Dr Honda måste ha sovit illa.... vad de än gjorde så fick de pisk av en sketen liten Italiensk tillverkare...

Nope, någon som vet vad en frisk njure kan inbringa i form av cash - räcker det möjligtvis till en 999R.............



Fred00 skrev:
Jag sålde min R6:a för ett och ett halvt år sedan och känner inget behov av att försvara den. Om du drar likhetstecken mellan alla radfyror så är det bara ett tecken på din egen okunskap.

Förövrigt har jag aldrig sagt att min "symaskin" låter som en Ferrari. Jag sa att en sporthojsradfyra låter mer som en Ferrari-V8 än en Golf 1.6.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
srx600 skrev:
De piskade ju giganterna i Superbike, år efter år... Yamamoto o Dr Honda måste ha sovit illa.... vad de än gjorde så fick de pisk av en sketen liten Italiensk tillverkare...
Du kanske missade den lilla detaljen att de fick ha 33% mer slagvolym? :lol Gick ju inte lika bra i år.
 

srx600

Ny medlem
Gick med
30 Oct 2005
Ort
staden
Hoj
Ducati Multistrada 1200s, Ducati Paul Smart LE
vilken passning.. du kanske har missat att japsarna fick ha 100% fler cylindrar.. ha ha :arsele

Neutral skrev:
Du kanske missade den lilla detaljen att de fick ha 33% mer slagvolym? :lol Gick ju inte lika bra i år.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
srx600 skrev:
vilken passning.. du kanske har missat att japsarna fick ha 100% fler cylindrar.. ha ha :arsele
Alla fick ha fyra cylindrar, även Ducati. Men om man vill marknadsföra ljudet och känslan av två cylindrar så fick man ha 1000 cc. I MotoGP var det ju dock inte lönt att ens prova med två cylindrar då de inte fick något undantag där.
 

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
VR-8 skrev:
Sluta tjafsa om en massa vrid/effekt, "du har fel och jag har har rätt"........en massa trams. Kolla på pollresultatet........twin leder...... :yoparty

Ja, twin leder i den här pollen. Dock är det ju så att i verkliga livet så är det en bråkdel av alla sporthojjar som är twinnar. Innebär det att twinägare, som alltså är i minoritet, är högljuddare än sina rad-4-dito ?

Om nu twinnar vore så mycket mer omtyckta - varför ser vi inte fler ute på gatan o banan?
 

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
I skogen
Hoj
Morsans Hornet -06
srx600 skrev:
Det var du som gjorde jämförelsen radfyra - Ferrari. Varken din förra R6 eller en Golf låter som en.
Och det var du som vinklade det påståendet fel. Dessutom verkar du fortfarande inte förstå vad jag menade med det.
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Pejo skrev:
Ja, twin leder i den här pollen. Dock är det ju så att i verkliga livet så är det en bråkdel av alla sporthojjar som är twinnar. Innebär det att twinägare, som alltså är i minoritet, är högljuddare än sina rad-4-dito ?

Om nu twinnar vore så mycket mer omtyckta - varför ser vi inte fler ute på gatan o banan?


Annars så kanske många med rad4 vill i själva värket ha en fin v-twin men har inte möjlighet att äga en eller dylikt.
 

srx600

Ny medlem
Gick med
30 Oct 2005
Ort
staden
Hoj
Ducati Multistrada 1200s, Ducati Paul Smart LE
Och samtliga aktörer fick ha 2 cyl o 1000 kubik om de ville eller hur så det är ju ingen argumentation som kan användas. (Jag började inte...)

Neutral skrev:
Alla fick ha fyra cylindrar, även Ducati. Men om man vill marknadsföra ljudet och känslan av två cylindrar så fick man ha 1000 cc. I MotoGP var det ju dock inte lönt att ens prova med två cylindrar då de inte fick något undantag där.

Äh, i brist på vettiga motargument drar du till med att jag lider av okunskap och oförmåga att förstå vad du säger. Tveksam polemik säger jag.

Du har uppenbart väldigt svårt att hantera att jag

1. Inte gillar 4:eek:r i MC,
2. Kallar R6 mfl för symaskiner.
3. Inte tycker din fd R6 låter som en Ferrari V8.

Kom över det. Du har ju fler gelikar som älskar dylik motortyp så varför pennfajtas med undertecknad?

"Tråden ställer frågan; V-twin vs radfyra, vad gillar ni bäst" - jag har sagt mitt vilket uppenbarligen inte riktigt kan smältas.

Med vänlig hälsning

Fred00 skrev:
Och det var du som vinklade det påståendet fel. Dessutom verkar du fortfarande inte förstå vad jag menade med det.
 
Last edited:

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
I skogen
Hoj
Morsans Hornet -06
srx600 skrev:
Och samtliga aktörer fick ha 2 cyl o 1000 kubik om de ville eller hur så det är ju ingen argumentation som kan användas. (Jag började inte...)

Äh, i brist på vettiga motargument drar du till med att jag lider av okunskap och oförmåga att förstå vad du säger. Tveksam polemik säger jag.

Du har uppenbart väldigt svårt att hantera att jag

1. Inte gillar 4:eek:r i MC,
2. Kallar R6 mfl för symaskiner.
3. Inte tycker din fd R6 låter som en Ferrari V8.

Kom över det. Du har ju fler gelikar som älskar dylik motortyp så varför pennfajtas med undertecknad?

"Tråden ställer frågan; V-twin vs radfyra, vad gillar ni bäst" - jag har sagt mitt vilket uppenbarligen inte riktigt kan smältas.

Med vänlig hälsning
Men faktum är ju att du fortfarande inte förstår.

Jag trodde att jag skulle slippa förklara. Jag sa att den låter MER som en Ferrari än en Golf 1.6. Därmed inte sagt att den låter PRECIS som en Ferrari. Förstår du nu i alla fall vad jag menar så har vi ju kommit ett steg framåt.
 
Last edited:

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
srx600 skrev:
--//--
Äh, i brist på vettiga motargument drar du till med att jag lider av okunskap och oförmåga att förstå vad du säger. Tveksam polemik säger jag.
--//--

Lol, detta måste vara dagens inlägg.
 

srx600

Ny medlem
Gick med
30 Oct 2005
Ort
staden
Hoj
Ducati Multistrada 1200s, Ducati Paul Smart LE
Om den låter mer som en Ferrari än vad en Golf gör så menar du ju att det finns likheter.. eller hur.. annars skulle du ju aldrig komma på liknelsen. En liknelse som jag finner mycket avlägsen.

Men om du trivs bättre så visst så kan jag väl hålla med dig, dvs att din R6 låter precis som en Ferrari V8. :D

Fred00 skrev:
Jag trodde att jag skulle slippa förklara. Jag har inte sagt att den låter som en Ferrari. Jag sa att den låter MER som en Ferrari än en Golf 1.6. Därmed inte sagt att den låter PRECIS som en Ferrari. Förstår du nu i alla fall vad jag menar så har vi ju kommit ett steg framåt.
 

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
Lam-Kaka skrev:
Annars så kanske många med rad4 vill i själva värket ha en fin v-twin men har inte möjlighet att äga en eller dylikt.

Ja, det är nog det som är själva "värket". För det är ju så otroligt svårt att äga en twin, eller dylikt. Otroligt svårt. Det är inte bara o gå o handla inte. Näe, svårt var ordet!

För det kan ju inte vara så att en minoritet vill åka twin....
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top