V-twin vs. radfyra, vad gillar ni bäst?

Vad föredrar du?

• Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

srx600

Ny medlem
Gick med
30 Oct 2005
Hoj
Ducati Multistrada 1200s, Ducati Paul Smart LE
en fyra är, i mina ögon, fullständigt könlös.. säger mig INGET - kunde lika gärna vara en elmotor, symaskin - kalla du det vad du vill... fyra cylindrar sitter i bilar.

en twin eller stånka ger en annan upplevelse tycker jag... en Ducati, kolfiberblås och avslag från höga varv på ex 2:ans växel - ger ofelbart ståpäls...

nabbor

An old UNMO who´s fading away
Gick med
30 Jul 2005
Hoj
Ducati 1200S Multistrada PIKES PEAK -14, Ducati 848 STREETFIGHER -13
Lime skrev:
BullRobban... både du och jag vet att det egentligen inte handlar om att det är hojen som drar mycket soppa utan att den höga bränsleförbrukningen beror på att klumpen som kör käkat för många Rappe-burgare... ;)

Tror du? Känner en nätt liten person som oxå har överdrivensoppaförbrukningsproblem på sin.............

"Tyvärr" är ju didäringa burgarna så attans goda... :yoparty :banana

Giri

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2005
Hoj
bangixxer 600-06 & RMZ 250
srx600 skrev:
en fyra är, i mina ögon, fullständigt könlös.. säger mig INGET - kunde lika gärna vara en elmotor, symaskin - kalla du det vad du vill... fyra cylindrar sitter i bilar.

en twin eller stånka ger en annan upplevelse tycker jag... en Ducati, kolfiberblås och avslag från höga varv på ex 2:ans växel - ger ofelbart ståpäls...

Du kunde inte sagt det bättre ! :yoparty

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Morsans Hornet -06
srx600 skrev:
Det var en ganska grov generalisering, tycker du inte det? Det är som att säga att en twin hör hemma i en customhoj, eller att en V8 bara hör hemma i en slö femtiotalsjänkare.

Det är stor skillnad på olika radfyror beroende på användningsområde, precis som det är stor skillnad mellan olika twinnar och mellan olika V8:eek:r. Man kan gilla sporthojstwinnar utan att för den sakens skull gilla en HD-twin. Jag hatar jänke-V8:eek:r men jag älskar Ferrari-V8:eek:r.

En sporthojsradfyra tycker jag personligen låter mer som en Ferrari-V8 än en Golf 1.6.

Dessutom måste inte en radfyra i en bil vara tråkig. Eller skulle du kalla 238-hästars, 2.5-literssugmotorn i E30 M3 Evolution från 1990 för tråkig?

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
RSV4 Factory
Fred00 skrev:
Det var en ganska grov generalisering, tycker du inte det? Det är som att säga att en twin hör hemma i en customhoj, eller att en V8 bara hör hemma i en slö femtiotalsjänkare.

Det är stor skillnad på olika radfyror beroende på användningsområde, precis som det är stor skillnad mellan olika twinnar och mellan olika V8:eek:r. Man kan gilla sporthojstwinnar utan att för den sakens skull gilla en HD-twin. Jag hatar jänke-V8:eek:r men jag älskar Ferrari-V8:eek:r.

En sporthojsradfyra tycker jag personligen låter mer som en Ferrari-V8 än en Golf 1.6.

Dessutom måste inte en radfyra i en bil vara tråkig. Eller skulle du kalla 238-hästars, 2.5-literssugmotorn i E30 M3 Evolution från 1990 för tråkig?

Eller en Mitsubishi Evo RS...Iof med turbo.

srx600 skrev:

Och 2 cylindrar i Trabant från 60-talet.

Maax

Maax
Gick med
24 Aug 2005
Hoj
4 hjul o en gräsklippare
Pejo skrev:
Det kan vara en fördel att veta hur saker och ting ligger till innan man börjar kalla andra tröga o barnrumpor, :arsele -smiley's till trots.

Kul att diskussionen verkar vara på väg att nå konsensus... det verkar som om den här "vrid/effekt"-diskussionn behövs med jämna mellanrum...

Vet inte om jag håller med resonemanget som förs angående vrid kontrar effekt. Matematik är en sak, praktiken en annan, matte är bara lågiskt om du kan det. Är därför jag håller mig till lackering o tillverkning av egna delar. ( som inte kräver matematiska uträkningar ) :tungan

Vet att jag tog i men det var en reaktion på en komentar. En komentar som inte tillförde någonting, rätt eller fel.

Angående ämnet så har jag ev en märklig anledning alltid hamnat på 2-cyl cyklar, twinnar och V-twinnar, Honda, Yamaha, Ducati.

Har för tillfället en ombyggd Honda CB 750 som står o samlar damm, för övrigt den enda 4-cyl jag någonsin ägt, går myckt mjukt o fint....när den funkar som den ska. Service vänlighet är en aspekt jag tycker är viktig o 2 cyl är hälften så mycket jobb/pengar som 4 cyl :)

Dom smidiga måtten o ljudet är 2 andra.

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
Angånde diskussionen om vridmoment/effekt:

Tänk er en brant lång uppförsbacke. För att ta sig hela vägen upp för den krävs ett viss vridmoment (=arbete eller energi). Klarar man inte av att ta sig uppför backen utvecklar man inte det vridmomentet som krävs. Vridmomentet talar dock inte om hur snabbt man tar sig uppför backen. Det gör däremot effekten.

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Näe
Eldstorm skrev:
Angånde diskussionen om vridmoment/effekt:

Tänk er en brant lång uppförsbacke. För att ta sig hela vägen upp för den krävs ett viss vridmoment (=arbete eller energi).

Nej. Vridmoment är inte arbete/energi. Det är effekt som är arbete/energi. Vridmoment gånger varvtal är effekt.

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
På pappret så är ju de flesta radfyror bättre än en twin. Om man bara läser effekt och vridmoment. Jag för min del tycker att en Öhlinsutrustad RSV Factory hämtar hem lite försprång på effektunderläget. Lägg sedan till Brembo-radial bromsar och ultralätta OZ fälgar så blir ekvationen inte så enkel helt plötsligt. Visst är det häftigt med 170hp+ men ännu häftigare är det när twinnen inte vill försvinna i backspeglen vid rolig körning.

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Pejo skrev:
Nej. Vridmoment är inte arbete/energi. Det är effekt som är arbete/energi. Vridmoment gånger varvtal är effekt.

Jag tror att du får ge upp. Det går inte att slåss mot alla dessa uppfattningar om vad som egentligen driver en hoj frammåt.
Låt pöbeln gå runt och tro vad dom vill och konstruera sina egna resonemang runt det.

Buster

Speedking
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
cbr600rr, cbr1000rr, RSVR
Pejo skrev:
Frånvarande på fysiklektionerna?
Nu påstår du att effekt och energi är samma sak.

Så här ÄR det:
effekt = arbete / tid

Arbete och energi är egentligen samma sak. SI-enheter är [J] joule eller [Nm] newtonmeter (samma som vridmoment).
SI-enheten för effekt är [W] watt = [J/s] joule per sekund = [Nm/s]

Wikipedia:enegi

Last edited:

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Och som alltid undrar man hur det kan vara så svårt, och varför alla som inte har koll nödvändigtvis måste uttala sig och låta bergssäkra på sin sak.

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Näe
Victor skrev:
Jag tror att du får ge upp.

Jag gör nog det, för den här gången. Om du ser någon som försiktigt hånflinar när någon säger "Ah visst, den har en del effekt, men asså, vicket jääädra vrid!", så är det jag...

Last edited:

Maax

Maax
Gick med
24 Aug 2005
Hoj
4 hjul o en gräsklippare
Effekt är resultatet av vrid och tid. ( inte jag som säger det )

Som det skrevs i en annan tråd: En man fyller en basäng med vatten med hjälp av en hink på en vis tid. Basängen med vatten är när den är fylld = EFFEKTEN ( Toppeffekt )

Om tid är just tid då vet jag inte riktigt vad vrid är för något om inte arbetet ( arbetet med att fylla basängen )

Spelar ingen roll vad en del säger, jag håller fast vid att vrid är arbete som utförs på en viss tid = effekt......effekten är bara ett tal, inget annat. Det är vrid och tid som bestämmer effekten.

Det är arbetet ( vrid )som tar dig upp för backen på en viss tid ( rpm ) som sedan talar om vad effekten ( hk ) är.

Vet inte riktigt på hur många olika sätt man kan tolka det :confused:

Last edited:

srx600

Ny medlem
Gick med
30 Oct 2005
Hoj
Ducati Multistrada 1200s, Ducati Paul Smart LE
He he.. jag förstår varför du reagerade på mitt inlägg... R6... Var ligger rött numer på den 17-18 tusen varv.. snacka om symaskin... men smaken är som baken.

Jag gillar inte alls den typen av motor i MC. Inte alls.

Slutligen.. tycker du att din symaskin låter som en Ferrari... ledsen att behöva göra dig besviken men det gör den inte. :arsele

Fred00 skrev:

:arsele

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Näe
En gång, i en svunnen tid, för länge sedan, fick jag höra en förklaring kring effekt, vrid och varv/minut.

Om man liknar effekt vid köpkraft, så är vridet storleken på löneutbetalningen, och hur ofta du får ut lönen är varv per minut. Om du får ut 1000 pix i veckan, eller 4000 pix i slutet på månaden, så har du samma köpkraft... och köpkraft, det är det så sätter snurr på saker, som tar dig nånstans...

Och nej, det är inte storleken på löneutbetalningen som tar dig uppför backen. Det är hur stor köpkraft du har. :hihi

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
Ja den som tror att rad4or låter som symaskiner måste ha allvarliga hörselproblem, de vrålar ju rakt ut på ett sätt som är svårslaget, detta kräver visserligen ett öppet avgassystem och en hel del varv, men faktum är att det kan vara rent öronbedövande och skulle jag ha en symaskin som lät så skulle jag omedelbart lämna in den på service:lol

Radfyror lider svårt av ljudkraven, det slår hårt mot dem nämligen så med orginaldämpen brukar det inte vara mycket ljud i bitarna.

Sen gillar jag V8or som varvar högt, de låter fint. Fiskebåtsdunkande är väl ok, men inget jag direkt väljer hoj efter.

Maax

Maax
Gick med
24 Aug 2005
Hoj
4 hjul o en gräsklippare
Chris Ash skrev:
Du kanske vidhåller att jorden är platt också?

:tungan Starkt argument, bra jobbat. :tummenupp i och med att eran förklaring går stick i stäv med formeln ni använder er av så...ja, tydligen är pannkakan sfärisk.

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras