V-twin vs. radfyra, vad gillar ni bäst?

Vad föredrar du?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Pejo skrev:
Ja, det är nog det som är själva "värket". För det är ju så otroligt svårt att äga en twin, eller dylikt. Otroligt svårt. Det är inte bara o gå o handla inte. Näe, svårt var ordet!

För det kan ju inte vara så att en minoritet vill åka twin....


Men hallå det är fredag, kramas




twinn ä bäst andra lukar ... hest

*gneg*
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Det bästa med V-twinar är att de har inte bara mer vrid än R4-or. De har även högre effekt och därmed högre toppfart i uppförsbacke. :tummenupp
 

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
#Olsson# skrev:
Det bästa med V-twinar är att de har inte bara mer vrid än R4-or. De har även högre effekt och därmed högre toppfart i uppförsbacke. :tummenupp

Det finns få saker som är så bra med #olsson# som att man kan få klockrena svar på frågor man annars går o grunnar på i evigheters evighet!! Insikterna haglar plötsligt o tätt! :D :fyllisar
 
Last edited:

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
srx600 skrev:
Och samtliga aktörer fick ha 2 cyl o 1000 kubik om de ville eller hur så det är ju ingen argumentation som kan användas. (Jag började inte...)
Så kan man ju se på det om man förnekar att det är tradition att klassindela efter just slagvolym.
 

Daniel410

Mr.SV1000s
Gick med
22 Aug 2004
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki SV1000s
Victor skrev:
Öh? Vad? Så vrid och effekt är inte samma lika då?
Det du får ut på bakhjulet när du gasar, vill du kalla det för vrid eller effekt?
Varför tror du det finns ett ord för varje parameter för?
Om effekt och vridmoment vore samma lika vore det onödigt.
ett ex. En motor med stor cylindervolym och lågt hästkraftsantal får i regel ett högt vridmoment, vilket kan få en tung cykel att accelerera lika bra som en lätt sporthoj.
slutsats: en cykel med många kilo behöver mer vrid för att "komma iväg"
och det passar inte en custom att varva 16000 varv, därför förser man den med stor cylindervolym och ett lågt effektuttag..
Nåt mer du inte begriper?
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Daniel410 skrev:
Varför tror du det finns ett ord för varje parameter för?
Om effekt och vridmoment vore samma lika vore det onödigt.
ett ex. En motor med stor cylindervolym och lågt hästkraftsantal får i regel ett högt vridmoment, vilket kan få en tung cykel att accelerera lika bra som en lätt sporthoj.
slutsats: en cykel med många kilo behöver mer vrid för att "komma iväg"
och det passar inte en custom att varva 16000 varv, därför förser man den med stor cylindervolym och ett lågt effektuttag..
Nåt mer du inte begriper?

Hur menar du nu, jag begriper inte riktigt. Säger du att en custom accelererar lika snabbt som en sporthoj? Men jag håller med dig om att många kubik brukar ge ett högt vridmoment. Allt förutsätter att vi talar om sugmotorer allså.
Men jag tror inte att jag begriper riktigt vad du menar med att du måste ha mycket vrid för att få iväg en tung hoj, vad skiljer vrid och effekt tycker du?
:tummenup
 

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Peking
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
Daniel410 skrev:
En motor med stor cylindervolym och lågt hästkraftsantal får i regel ett högt vridmoment, vilket kan få en tung cykel att accelerera lika bra som en lätt sporthoj.

Trodde det där var förklarat, och du har fel..

/B
 

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Ort
I Sverige
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
Victor skrev:
vad menar Daniel410 med att man måste ha mycket vrid för att få iväg en tung hoj
Det är riktigt att man behöver mer "vrid" för att få iväg en tung hoj än en lätt, men det säger inget om hur snabbt man får iväg den, bara att man får iväg den. Kopplar man en 4 ton tung släp efter en Yamaha MT-01 jämfört med att koppla den efter en ettrig r-600cc som har några hästar mer så vinner nog MT-01 (om de har samma utväxling vill säga).

Effekt kontra vridmoment är lite som med "Haren och Sköldpaddan". Haren med effekten är snabbare så länge som orken (symboliskt: vridmomentet) räcker. När orken (vridmomentet) för haren tryter vinner sköldpaddan, inte annars.

EDIT: Detta säger dock ingenting om att en mc med några färre hästkrafter i praktiken måste vara långsammare i accelerationen än en mc med några fler hästkrafter. Det finns så många andra parametrar som spelar in; utväxling, vikt, väggrepp, koppling, förare och inte minst: i vilka varvtalsområden man lyckas nyttja den effekt man vill åt.
 

Bifogat

  • h3.jpg
    h3.jpg
    6.8 KB · Visningar: 220
Last edited:

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
Neutral skrev:
Så kan man ju se på det om man förnekar att det är tradition att klassindela efter just slagvolym.
:7peta Det är tradition att klassindela så att olika konfigurationer har någorlunda lika prestanda. Typ att twinnar får ha större cylindervolym än fyror, tvåtaktare måste vara mindre än fyrtaktare (MotoGP) wanklar måste vara mindre än fyrtaktare (om de nu fortfarande tillåts i SBK).
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
_dsc0110vinterfrvaring.jpg


En radfyra skulle aldrig göra sig i vardagsrummet......kanske en MV Agusta iofs....
 

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
somewhere
Hoj
XR650R
Klart som korvspad är att jag kör snabbare med millen än min 750-04:a och även snabbare än min R1000 trots att dessa hade mer effekt på pappret.
Jag har aldrig haft ett sådant flyt i körningen som jag har på millen men å andra sidan har det inte enbart med motorn att göra... fullt spett under 100 knutar resulterar i framhjulsvädring och jag har inga problem att hänga med 1000 cc radfyror upp till 200 i vilket fall.. och hur ofta ligger vi konstant 200++ på gatan...
 

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
RedBaron skrev:
:7peta Det är tradition att klassindela så att olika konfigurationer har någorlunda lika prestanda. Typ att twinnar får ha större cylindervolym än fyror, tvåtaktare måste vara mindre än fyrtaktare (MotoGP) wanklar måste vara mindre än fyrtaktare (om de nu fortfarande tillåts i SBK).

Traditionellt sett, ja. Men eftersom twinnar är så mycket bättre på alla sätt o vis, så borde ju r4:eek:rna få ha i storleksordningen 50% större cylindervolym. Jue!
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top