elwe
Att veta och kunna är inte samma sak ...
Så länge man accelererar vill man ha högt vridmoment.
För att återknyta till en tidigare fråga så är det så att om två hojar har samma effekt och samma vridmoment så skiljer det ändå på dem.
När man ska komma först från en punkt till en annan från stillastående så genomlöper man "hela" varvtalsregistret.
Den som har flackast register har störst yta under vrid- och hk-kurvan och därmed en fördel.
Ex. En hoj som har knappt inget vrid eller några nämnbara hk annat än mellan 12 605 rpm och 12 622 rpm kan aldrig slå en hoj som ligger slickad under sin toppeffekt/max vridmoment mellan 3000 rpm och 10 000 rpm.
Därför är max effekt och max hk inte så intressant om man nu inte talar om en stationär motor.
De effekter och vridmoment som finns i det varvtalsregister man normalt utnyttjar är de som man de facto har nytta av.
Därför borde man tala mer om kurvornas utseende än hur högt de når vid sitt max.
För att återknyta till en tidigare fråga så är det så att om två hojar har samma effekt och samma vridmoment så skiljer det ändå på dem.
När man ska komma först från en punkt till en annan från stillastående så genomlöper man "hela" varvtalsregistret.
Den som har flackast register har störst yta under vrid- och hk-kurvan och därmed en fördel.
Ex. En hoj som har knappt inget vrid eller några nämnbara hk annat än mellan 12 605 rpm och 12 622 rpm kan aldrig slå en hoj som ligger slickad under sin toppeffekt/max vridmoment mellan 3000 rpm och 10 000 rpm.
Därför är max effekt och max hk inte så intressant om man nu inte talar om en stationär motor.
De effekter och vridmoment som finns i det varvtalsregister man normalt utnyttjar är de som man de facto har nytta av.
Därför borde man tala mer om kurvornas utseende än hur högt de når vid sitt max.