V-twin vs. radfyra, vad gillar ni bäst?

Vad föredrar du?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Så länge man accelererar vill man ha högt vridmoment.
För att återknyta till en tidigare fråga så är det så att om två hojar har samma effekt och samma vridmoment så skiljer det ändå på dem.
När man ska komma först från en punkt till en annan från stillastående så genomlöper man "hela" varvtalsregistret.
Den som har flackast register har störst yta under vrid- och hk-kurvan och därmed en fördel.
Ex. En hoj som har knappt inget vrid eller några nämnbara hk annat än mellan 12 605 rpm och 12 622 rpm kan aldrig slå en hoj som ligger slickad under sin toppeffekt/max vridmoment mellan 3000 rpm och 10 000 rpm.

Därför är max effekt och max hk inte så intressant om man nu inte talar om en stationär motor.

De effekter och vridmoment som finns i det varvtalsregister man normalt utnyttjar är de som man de facto har nytta av.
Därför borde man tala mer om kurvornas utseende än hur högt de når vid sitt max. :mattias
 

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
elwe skrev:
...kan aldrig slå en hoj som ligger slickad under sin toppeffekt/max vridmoment mellan 3000 rpm och 10 000 rpm.

Problemet med den motorn är att, p.g.a varvtalsökningens positiva inverkan på effekten utmed varregistret så indikerar en sådan kurva att vridmomentet faller i samma utsträckning - vilken i sin tur indikerar att man gjort allvarliga konstruktionsfel.

En bra motor har samma höga vridmoment över ett långt varvtalsregister - då ökar effekten linjärt över samma varvtalsregister.
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
elwe skrev:
Så länge man accelererar vill man ha högt vridmoment.
Nä, det är effekten som driver hojen hojen frammåt. Men du har rätt i att man vill ha en jämn hög effektkurva och/eller en tätstegad växellåda. Men blanda inte in vridmoment i det hela.
 

sandstream

Guest
Chris Ash skrev:
Twinnar verkar bättre på att få ner effekten i backen helt enkelt, tex har Ducati högst toppfart i SBK-VM trots effektbrist....
Toppfart har som bekant inte alltid med effekt att göra.
En Hayabusa har mindre effekt än en K5:a på pappret men toppar mer tackvare en kåpa med mindre luftmotstånd.

Ducati har satsat mycket på tester i vindtunnel så det kan vara en förklaring till varför de har så bra toppfart.

Hur många MotoGP-hojar har raka fyror?
 

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
sandstream skrev:
Hur många MotoGP-hojar har raka fyror?

Yamaha och Kawasaki AFAIK.

Och sen tror jag knappast Ducati lagt mer resurser på att få ner luftmotstånd än någon av de 4 japanerna.

Som jag ser det så är den stora fördelen med twinnar (och även tripplar likt Daytona 675) att de inte är så förbannat breda som R4orna, trevligare chassi helt enkelt.
 

Daniel410

Mr.SV1000s
Gick med
22 Aug 2004
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki SV1000s
Victor skrev:
Nä, det är effekten som driver hojen hojen frammåt. Men du har rätt i att man vill ha en jämn hög effektkurva och/eller en tätstegad växellåda. Men blanda inte in vridmoment i det hela.
Effekten är ett mått på hur stark en motor är på sin absoluta topp, vridmomentet avgör hur snabbt du når den toppen...
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Daniel410 skrev:
Effekten är ett mått på hur stark en motor är på sin absoluta topp, vridmomentet avgör hur snabbt du når den toppen...

Öh? Vad? Så vrid och effekt är inte samma lika då?
Det du får ut på bakhjulet när du gasar, vill du kalla det för vrid eller effekt?
 

Maax

Maax
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Halmstad
Hoj
4 hjul o en gräsklippare
Victor skrev:
Nä, det är effekten som driver hojen hojen frammåt. Men du har rätt i att man vill ha en jämn hög effektkurva och/eller en tätstegad växellåda. Men blanda inte in vridmoment i det hela.


Stämmer inte, det är tvärt om. Vridmoment är det som driver hojen framåt. En miljon hästar betyder nada om du har 1 nm vridmoment.
 

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
Maax skrev:
Stämmer inte, det är tvärt om. Vridmoment är det som driver hojen framåt. En miljon hästar betyder nada om du har 1 nm vridmoment.


Jodå, om motorn kan varva nog att få den effekten ur 1nm så... :)
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
sandstream skrev:
Och Ducati kan inte ha lyckats bättre?
Det kan de säkert ha gjort.
Angående toppfarterna på bana så kommer man sällan i SBK upp i så höga farter att det är aerodynamiken som fäller avgörandet utan jag tror det är viktigast med farten ut ur kurvorna, har du 10 km/h högre utgångshastighet har du denna fördel med dig i princip hela rakan ner, och där har ofta Ducati varit framgångsrika och det beroende på motorkonfigurationen. Det är ju ingen slump att fler och fler hojar i MotoGP har big-bang konfigurationer då man vill få ner så mycket effekt som möjligt i backen och då har man fördelar med att efterlikna twinens tändföljd.
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Maax skrev:
Stämmer inte, det är tvärt om. Vridmoment är det som driver hojen framåt. En miljon hästar betyder nada om du har 1 nm vridmoment.
Jasså, det säger du?
Jag vet att du har fel. Och det stör mig att folk vägrar fatta hur det hänger ihop. Det man är intresserad av när man kör är hur mycket effekt man har och hur effektkurvan ser ut. Vridmoment kan folk som kör motorer i bänkar tala om jämföra kurvor.
 

sandstream

Guest
Gustav O skrev:
Det kan de säkert ha gjort.
Angående toppfarterna på bana så kommer man sällan i SBK upp i så höga farter att det är aerodynamiken som fäller avgörandet utan jag tror det är viktigast med farten ut ur kurvorna, har du 10 km/h högre utgångshastighet har du denna fördel med dig i princip hela rakan ner, och där har ofta Ducati varit framgångsrika och det beroende på motorkonfigurationen. Det är ju ingen slump att fler och fler hojar i MotoGP har big-bang konfigurationer då man vill få ner så mycket effekt som möjligt i backen och då har man fördelar med att efterlikna twinens tändföljd.
Jag ser nu att jag läste Chris inlägg lite för fort, trodde han menade MotoGP och inte WSBK.
Det reportage jag såg om Ducati gällde deras MotoGP-hoj.

Men när du skriver att WSBK inte kommer upp i så höga farter att aerodynamiken skulle ha någon betydelse måste jag säga emot.
På Phillip Island toppade Laconi 318 km/h, Corser 312,5 tex.
På flera andra banor var flera stycken över 300 km/h.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
sandstream skrev:
Jag ser nu att jag läste Chris inlägg lite för fort, trodde han menade MotoGP och inte WSBK.
Det reportage jag såg om Ducati gällde deras MotoGP-hoj.

Men när du skriver att WSBK inte kommer upp i så höga farter att aerodynamiken skulle ha någon betydelse måste jag säga emot.
På Phillip Island toppade Laconi 318 km/h, Corser 312,5 tex.
På flera andra banor var flera stycken över 300 km/h.
Jag skrev att det inte spelar störst roll utan att jag tror det är andra saker som spelar större roll för slutresultatet, men jag kan ha fel.
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Victor skrev:
Jasså, det säger du?
Jag vet att du har fel. Och det stör mig att folk vägrar fatta hur det hänger ihop. Det man är intresserad av när man kör är hur mycket effekt man har och hur effektkurvan ser ut. Vridmoment kan folk som kör motorer i bänkar tala om jämföra kurvor.



Så här ligger det till

Effekt(hk) = vrid(Nm) * varv (tusental/min) / 7.024
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Det är i princip allmänt vedertaget att en twin accelererar bättre ut ur de flesta kurvor. Det är bland annat detta som gör att en Aprilia RSV1000 med 120-125 hk kan lägga samma varvtider runt en bana som en GSXR1000 med 155-160 hk. Jag kan även tänka mig att twinnens smalare chassi kan medge något högre kurvhastighet och allmänt smidigare uppträdande men det torde inte vara av alls lika avgörande betydelse.

I princip alla radfyreåkare som kört mot Ducati i SBK-VM har lovordat Ducatins suveräna punch ut ur böjarna och förmågan att hitta fäste där fyrorna bara spinner.
 

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
Maax skrev:
Stämmer inte, det är tvärt om. Vridmoment är det som driver hojen framåt. En miljon hästar betyder nada om du har 1 nm vridmoment.


Sluta sluta sluta, jag skrattar så jag bli inkontinent, för fan.
 

Maax

Maax
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Halmstad
Hoj
4 hjul o en gräsklippare
Pejo skrev:
Sluta sluta sluta, jag skrattar så jag bli inkontinent, för fan.

Antingen utvecklar du ditt svar o motbevisar någon/alla, eller så använder du blöja, barnrumpa. :arsele

P.S. Om du är för trög för att fatta så använda jag extrema siffror för att framföra en poäng.
 
Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top