V-twin vs. radfyra, vad gillar ni bäst?

Vad föredrar du?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

Ducati for life

Guest
...men herre gud vad ni håller på...

Som sagt, vem fan behöver toppfart när det svänger???

Yo Mr Sandstream...

...då undrar jag - så det är därför alla framgångsrika MOTO GP hojjar använder radfyra?? (eller hur var det nu, gör dom det :3freak )

:va

Dessutom har jag ägt "alla" typer av hojjar, stånka, radfyror och twin. För mig - nu med några olika hojjar i bagaget, så är valet enkelt...

...nä köp hoj efter din körstil och känsla för "fordonet". Stirra dig inte blind på effekt och antalet cylindrar. Välj, provkör, utvärdera, kostnad?, köp! Det är ju faktiskt du som ska köra - inte alla besserwissers på sporthoj.com - och därför ska du köra det du själv vill och inte låta andra tycka för mkt. Men visst, en fingervisning är alltid nice...

May the force be with you.
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Ducati for life skrev:
Yo Mr Sandstream...

...då undrar jag - så det är därför alla framgångsrika MOTO GP hojjar använder radfyra?? (eller hur var det nu, gör dom det :3freak )

:va

Det där påståendet var inte direkt genomtänkt.

Att jämföra en GP hoj med en produktionshoj är som att jämföra en McLaren Mercedes F1 bil med en "vanlig" gatmerca.

Logiken skulle alltså innebära att en Ducati Desmosedici är jämförbar med en 999R, vilket den ju naturligtvis INTE är.

Jämför istället Superbike med "vanliga" gathojar så kanske du hamnar närmare sanningen, men inte f*n är det mycket närmare.
 

Ducster900

Ducster900
Gick med
20 Jun 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Ducati Monster 900Sie -00 (numera såld...)
Ducati for life skrev:
...men herre gud vad ni håller på...
...nä köp hoj efter din körstil och känsla för "fordonet". Stirra dig inte blind på effekt och antalet cylindrar. Välj, provkör, utvärdera, kostnad?, köp! Det är ju faktiskt du som ska köra - inte alla besserwissers på sporthoj.com - och därför ska du köra det du själv vill och inte låta andra tycka för mkt.


Mitt i prick!
Att ställa frågan är som att dra igång ett gäng yra höns som alla springer åt varsitt håll...

Det enda sättet är att klämma, känna, lukta och prova maskinerna, några olika typer om du nu inte ens har en aning om vad du vill.

De av er som är förlorade i faktarutorna tycker jag enbart synd om, tänk att välja maskin ifrån fakta på ett papper, stackare vad ni missar mycket godbitar som ni sorterar bort som "för dåligt vrid" eller "för låg effekt"...

Det som aldrig kan mätas i tillverkarnas faktarutor är det som kallas körglädje, något som är så individuellt att det är svårt att beskriva.
En maskin som på pappret är underlägsen kanske passar Dig så bra att du kan bortse från att den inte på pappret är värst, men ger på mycket körkänsla att det kompenserar den teoretiska bristen på kraft?

Själv har jag bara 84 hästar på bakhjulet, vilket ändå är väldigt underhållande med tanke på att min maskin väger 190 ärliga kilo fulltankad...
 

Fotrally

Olika
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Höga Kusten
Hoj
Honda CBR1000RR -08, SP Copperhead MX125 -07
Fox_angel skrev:
:rofl :rofl :rofl :rofl :rofl
Kunde inte sagt det bättre själv...ljudet av en rad4 gör mig "sjukare" än något annat....visst är jag lite :kocko men jag står för det...finns inget som jag går i gång så mycket på som det...tror jag.
Håller helt med om att HD även kallad gubbdödare inte är riktiga motorcyklar..Sp2an är dock lite dregelvarning på men resten som typ TL1000 är :zpy

:pannkyss
Sp hojjarn kan jag fullständigt hålla med om!
hört nya R6:an? :gnissla
 
Last edited:

nabbor

An old UNMO who´s fading away
Gick med
30 Jul 2005
Ort
Tukholma
Hoj
Ducati 1200S Multistrada PIKES PEAK -14, Ducati 848 STREETFIGHER -13
Eftersom jag kör Buell känns det som om jag ger mig in i snacket som en mörkhyad man på ND:s riksstämma :rolleyes: .

Jag har kört både fyror och twinnar, två- som fyrtakt, men just nu känns det rätt med min lilla XB12R. Inte så mycket hästar och en del vibbar men likt förbenat händer det ofta att jag är uppe i :arsele på Duccar, Rettor, Busar och Gixxrar o allt vad de heter när man är ute på krokvägarna med klubbkompisar eller andra lekkamrater.

Samtidigt kan det ligga en Africa Twin i MITT :arsele .... och blinka för omkörning.

Jag :bow :klappar :Bugar för er som tänker det samma i denna tråd, att hk och cylinderantal är helt beroende på kapacitet och känsla hos den som bestiger sina ögonstenar.

Svar på trådfrågan: V-Twin just nu. Men vem vet vad som händer i framtiden?

Lägg in en smilie för moraltant, behöver den ofta :)

/ :hoppskrat Vibbo krokväg
 

Maax

Maax
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Halmstad
Hoj
4 hjul o en gräsklippare
sandstream skrev:
Tyvärr så är myter svåra att knäcka och det kanske är bättre att låta twinfolket leva i sin värld :hihi

"När jag hade Millen å saknade man ketchup-effekten, när man hade radfyran så saknade man bottenvridet och det råa ljudet."

Går liksom imot allt som någonsin skrivits om fysik o newtons lagar. :confused:

Som någon sa, vad ska man ha 170 hk till när 95% av dom som har det utnyttjar max 100?

Förutom att slänga pengarna i sjön vill säga :lol
 
Last edited:

Mr.PB

pbracing.se
Gick med
19 Oct 2005
Ort
Örebro och i garaget
Hoj
RS125jr,Fiddy,Workz Midsize , Minimoto
asså ja borde ju igentligen inte svara eftersom att jag inte äger en av varje, men jag gör det ändå :hihi
Jag skulle iaf välja en rad4 men twinnar är ju trvliga dom med, inte lätt de där o välja :huvet
men testa dej fram och ta det som du tycker passar dej bäst :tummenupp
 

Maax

Maax
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Halmstad
Hoj
4 hjul o en gräsklippare
Är det inte så att en V-twin har bättre vrid vi ett givet varvtal jämfört med en radfyra? :va

Om man nu inte gör en jämförelse mellan en fulleffektare och en cykel med notoriskt dåligt mellanregister/strypningar fortfarande kvar :tungan :lol

Ställ en 100 hk twin jämte en 100 hk radfyra vid ett rödljuse....vem tror ni når 200 metersmärket först?
 

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
"Gsx r:n ökar lika bra i 200 som sv:1000 gör i 100"/2fast4some

*******************************

Man känner inte "farten" på samma sätt men ser bara hastighetsmätaren öka o öka (vilket kan vara nog så skrämmande) mot en radfyra där du känner "accet" på ett helt annat sätt. V-twinnen har en mycket stark motorbroms. Jag som passagerare (på sv 1000) upplever körningen som inte så ryckig o hetsig vilket bidrar till körupplevelsen o så ljudet förstås..

V-twinnen har många andra egenskaper som inte en radfyra har: oftare bekvämare körställning, bra passagerarplats, billigare försäkring.
 
Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
2fast4hjo skrev:
V-twinnen har många andra egenskaper som inte en radfyra har: oftare bekvämare körställning, bra passagerarplats, billigare försäkring.
De egenskaper du räknar upp här har ju ingenting med motorkonstruktionen att göra.
 

Fox_angel

Har en egen racingbana bara VIP får åka
Gick med
21 Apr 2005
Ort
I ny köpt eget hus med mannen i mitt liv, Erik!
Hoj
Yamaha yzf450-03, minimoto och en SEADOO vatten skoter 85 hk. 56 knop -03:a
Team RAD4

Fotrally skrev:
:pannkyss
Sp hojjarn kan jag fullständigt hålla med om!
hört nya R6:an? :gnissla


Tyvärr har jag inte fått höra på skönheten ännu men designen gör mig knäsvag...vill ha!!nån som vill ge mig?
Vi borde bli team du å jag...allians emot alla Twinn älskare i världen...
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
2fast4hjo skrev:
"Gsx r:n ökar lika bra i 200 som sv:1000 gör i 100"/2fast4some


V-twinnen har många andra egenskaper som inte en radfyra har: oftare bekvämare körställning, bra passagerarplats, billigare försäkring.

Man känner inte "farten" på samma sätt men ser bara hastighetsmätaren öka o öka (vilket kan vara nog så skrämmande) mot en radfyra där du känner "accet" på ett helt annat sätt. V-twinnen har en mycket stark motorbroms. Jag som passagerare (på sv 1000) upplever körningen som inte så ryckig o hetsig vilket bidrar till körupplevelsen o så ljudet förstås..

sv 1000 anser jag inte är någon riktig sport sport hoj den är mer streetfighter,touring hoj(mer som tl1000s gjord för att ha mer effekt nere i registret och mindre upp(samma med vridet), därimot är tl1000r mer sport sport hoj mer effekt längre upp i registret o lite mindre där nere. Visst du kanske anser att man ska jämföra två så olika hojar som är byggd för så olika ända mål. gsx ökar lika bra i 200 som sv i 100. Tycker det var dålig jämförelse. Nästan som att ställa en traktor och en bil och jämföra hur de acc efter 50km. Viist hade du jämfört mellan en cb1000"kom inte på någon annan just nu."(eller något annan halvkåpad hoj) och sv 1000 så hade det varit en annan fema :tummenupp
 

David81

**Pappa till Isabelle & Haylie**
Gick med
26 Apr 2004
Ort
mellan vänern o vättern
Hoj
Såld :o( // Streetfighter projekt next!
Har ägt både rad4 o Vtwin ..

Hmmm ... Jag säger V Twin .. Ljudet!!! :tummenupp

Även om R1 med helsystem låter nåt sjuuuukt bra.. :banana
 

Dr.Bike

Guest
Omöjlig fråga.

Svaret blir Både och hur man än vänder och vrider på det! :)
 

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Lam-Kaka skrev:
sv 1000 anser jag inte är någon riktig sport sport hoj den är mer streetfighter,touring hoj(mer som tl1000s gjord för att ha mer effekt nere i registret och mindre upp(samma med vridet), därimot är tl1000r mer sport sport hoj mer effekt längre upp i registret o lite mindre där nere. Visst du kanske anser att man ska jämföra två så olika hojar som är byggd för så olika ända mål. gsx ökar lika bra i 200 som sv i 100. Tycker det var dålig jämförelse.

Jag vet att de inte går att jämföra (vilket även 2fast4some vet) då gsx r:nbl a har 40 hk mer utan det var mer att kommentaren var rolig. ;)

Har du kört en sv 1000, tror nog att du skulle bli överaskad över hur bra den ändå hänger med de "riktiga" sporthojarna. Går med fördel att köra på bana. Men som sagt effekt är inte allt, man ska kunna hantera det också/ha en hoj som passar en själv och sin körstil/förutsättningar

Gustav O skrev:
De egenskaper du räknar upp här har ju ingenting med motorkonstruktionen att göra.

När man köper hoj så kollar man ju inte bara på motorkonstruktionen.
 
Last edited:

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Jag gillar Vtwinn, inte för att det är extra bra på papper eller för att det är bäst på något vis. Nej jag gillar att göra det svårt för mig och förnedra med min på pappret mycket långsammare ja nästan värdelösa hoj. Tog min gathoj (sv650) till en bankörning på Anderstorp med förhoppningen att kanske köra om en eller två stackars nybörjare, verkligheten var den att jag blev omkörd av 1 när jag själv kanske hade kört om 10, på Anderstorp den snabbaste banan i Sverige! Måste vara skönt för flertalet förare som blev omkörda av mina 70hk att deras hoj vann iaf superbike, vilket verkar vara väldigt viktigt. Jag undrar även vem som hade roligast jag som sladdade över curbsen för att inte förlora fart ut på långrakan eller de som åkte runt och var rädda om sin dyra hoj. Om jag krashar har jag heller inga problem för försäkringen är väldigt billig och jag har låg självrisk. Igentligen handlar det inte så mycket om antalet cylindrar men en Vtwinn är lättare att göra smal och smäcker samt att om man blir omkörd så kan man alltid skylla på effekten... :)
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Triljonte tråden i detta ämne :D Fast ett alltid välkommet ämne att diskutera när de andra har sinat :tummenupp

Om man skulle välja finns det igenting annat än V-twin för mig. Ljudet, vridet (nu kommer det bli tjat :D ), gången, allt talar för en twin (förutom då möjligen vikten som alltid blir lite högre, tyvärr).
 
Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Top