V-twin vs. radfyra, vad gillar ni bäst?

Vad föredrar du?

• Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

P@trik

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Flera
Lam-Kaka skrev:
, visst din hoj kanske reser redan vid 3k rpm på ettan?det gjorde inte ivarjefall zx10an. Men det gör min mille

Japanerna är väl smartare än italienarna och försöker motverka tidsödande framhjuls lyft.

*Superlight*

Aldrig mer ett BERIK skinnställ!!!
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 985SL, 854R, 1098 CORSA
Felix skrev:
Jag föredrar twinnen men å andra sidan är jag en såpass medioker förare att effekten i millen inte det som är begränsningen.

Grattis till er som behöver en radfyra för att effekten i twinnarna inte räcker till för att kunna köra fortare. Dit är det en bit kvar för mig! :Bugar

:tummenupp :rofl :tummenupp :rofl :tummenupp :rofl :tummenupp :rofl

.

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
RSV4 Factory
Lam-Kaka skrev:
Tyvär så upplevs inte hojarna så, en v-twin känns alltid som om den har mer vrid enligt min erfarenhet. Jämför mellan min old 01 mille och en ny zx10, mille känns mer som en cross, visst din hoj kanske reser redan vid 3k rpm på ettan?det gjorde inte ivarjefall zx10an. Men det gör min mille :tummenupp . Sen om du har andra erfarenheter av millen + zx10 så spota ut dem. Men kom inte med gisningar :7peta

Fakta:

RSV Mille 05
5000 varv = 72 Nm Mellanregister ( 6000 varv = 64 Nm!!! )
10500 varv = 97 Nm Högsta Mätningen

ZX10R 05

6500 varv = 80 Nm Mellenaregister
12500 varv = 109 Nm

Detta är från Dynomätningar hos Akrapovic med std system.

Det är allmänt känt att RSV har otroligt dåligt mellanregister i standard utförande.

Gå in och titta på alla mätningar på www.akrapovic-exhaust.com

Som andra påtalar, är det bara en myt att twinnar har bättre vrid i mellanregistert än fyror. Det var kanske så Hedenhös tid :)

sandstream

Guest
Zilversurfer skrev:
Som andra påtalar, är det bara en myt att twinnar har bättre vrid i mellanregistert än fyror. Det var kanske så Hedenhös tid :)
Tyvärr så är myter svåra att knäcka och det kanske är bättre att låta twinfolket leva i sin värld :hihi

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
sandstream skrev:
Tvärtom, det är enklare för det finns bara ett vettigt val om det är kravet.
Japp. Tvåtakt är det rätta svaret. Mest effekt per krona och det min bäste vän är fakta. :D

För övrigt spelar det ingen roll om det är en fyra eller en twin bara det är tvåtakt. :yoparty

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Gustav O skrev:
För övrigt spelar det ingen roll om det är en fyra eller en twin bara det är tvåtakt. :yoparty

Jo, för fyrcylindriska tvåtaktare finns det gott om. Han ville nog inte ha en hoj från Dackefejden utan något lite modernare.

amullo skrev:
Is this a trick question?

Twin tycker jag är bäst, men jag har inte haft någon rad4.

Så egentligen skall jag hålla käft om vilken som är bäst, precis som alla andra som inte ägt både twin och rad4.

Bra sagt där, jag har inte ägt någon twin med testat en SV 650 på bana några varv. Inte för att det är en hoj som ska jämföras med R1 osv men den var riktigt underhållande.

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
RSV4 Factory
Gustav O skrev:
Japp. Tvåtakt är det rätta svaret. Mest effekt per krona och det min bäste vän är fakta. :D

Mest effekt per krona...hmmm, ja dom där RSW, RS250R köper du för fickpengar. Sen tyvärr, finns endast RS250 kvar som 2-takt för gatkörning. Jag hade gäna sett en nyutvecklad 2-takt 500cc för gata :banana. Detta kommer dock aldrig hända.

sandstream

Guest
Gustav O skrev:
Absolut! :tummenupp

Du kan väl höra av dig när du hittar en 06:a med 160-170 Hk, runt 100 Nm över hela registret, service var 600:e mil och med en prislapp på runt 130.000:- :D

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
sandstream skrev:
Tyvärr så är myter svåra att knäcka och det kanske är bättre att låta twinfolket leva i sin värld :hihi

Jag tycker inte det är nån idé att döda en myt som så härligt delar mc-folket i två krigiska läger... :hihi

On the facts, twinnar är ju underlägsna när det kommer till effekt/kg och även vridet i en del fall om jag tolkat mätningarna rätt. Men för mig som kanske använder hälften av mina 130 bhk så känns det som att jag kan unna mig att ha en twin, den väger inte så mycket mer, den låter myyycket häftigare och Millens chassi är ju nåt som alla borde känna på, den svänger nästan av sig själv... :)
Nä, för mig som glad amatör kan jag nöja mig med att jag kan välja VILKEN sporthoj som helst mellan 600 och 1000 cc och ändå ha en massa effekt över vilket då innebär att jag kan gå efter motorkaraktär, design och ljud...

Jag valde en Aprilia... :fakta

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
sandstream skrev:
Nu får ni inte tro att jag är någon twinhatare men när det gång på gång kommer upp argument om ketchupeffekt på radfyror och maffigt bottendrag på twinnar så stämmer ju inte det längre.
De senaste radfyrorna på 1000cc har mer vrid över hela registret än någon twin (förutom någon värsting Ducati för 300 papp har jag för mig) och mer effekt.

Helt rätt. På pappret så har moderna rad4 hojar på 1000cc mer vrid än motsvarande storlek på twin. Genom hela registret. Körbarheten på dessa torde vara mycket bra. Som sagts tidigare så har jag inte ägt en rad4 1000cc, men provat dem. Motorn var det definitivt inget fel på.

sandstream skrev:
Känns lite som att folk jämför en R6 med en 1000 cc twin och det är ju inte så schysst.
Har är jag benägen att hålla med.

Vad får en person att välja en hoj?
Hästkrafter? Förvisso intressant vid korvmojen, men sen då? Få utnyttjar ju mer än kanske 60-70% av motorn skulle jag gissa.

Körbarhet? Skitsnack. Det kanske defacto BLIR anledningen till att du har kvar hojen, men det är knappast anledningen till att du köper den.

Utseende? Nu börjar vi komma någonvart. Utseendet är mycket viktit hos MC-folket. Varför spenderar vi annars tid med miniblinker, lack, kåpor och liknande?

Ljud? Duccefolkets och twinfolkets favorit. Även rad4 folket pratar om sina yllande motorer.

Image? Japp.. Här är det. Du köper hojen för att "passa in".

Jag skulle tro att det är få av oss som kör hojen som nyttofordon jämt. Alltså så blir ägandet en hobby och fritidssysselsättning. Att övertala en person att de valt fel hobbyverktyg är som att stånga sig mot en vägg. Roligt att lyssna på, men föga produktivt.

Lägg ner rad4 kontra twin diskussionen om någon inte ställer en specifik fråga. Och svara inte på fördelar och nackdelar om du inte har insikt i ägandet av båda typer av hoj. Jag har själv gjort misstaget och blivit tillrättavisad.

Kort o gott?
Har du inte ägt båda typer av hoj, men känner dig tvingad att lämna en kommentar? Klargör att du INTE ägt hoj av den typ som diskuteras.

mikael n

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2005
Hoj
VTR SP1 GSXR1000 K6
Jag kan bara säga att den som har kört en zx12r, tvekar inte över vilken hoj som är bäst på det mesta.
Problemet är bara vad man ska byta upp sig till...?

sandstream

Guest
amullo skrev:
Lägg ner rad4 kontra twin diskussionen om någon inte ställer en specifik fråga. Och svara inte på fördelar och nackdelar om du inte har insikt i ägandet av båda typer av hoj. Jag har själv gjort misstaget och blivit tillrättavisad.

Kort o gott?
Har du inte ägt båda typer av hoj, men känner dig tvingad att lämna en kommentar? Klargör att du INTE ägt hoj av den typ som diskuteras.
Jag har INTE ägt någon twin.
Jag svarade bara på inlägg som var felaktiga och som spär på en myt som inte stämmer när det gäller fakta :)

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Hoj
Mille Delux
Zilversurfer skrev:
Fakta:

RSV Mille 05
5000 varv = 72 Nm Mellanregister ( 6000 varv = 64 Nm!!! )
10500 varv = 97 Nm Högsta Mätningen

ZX10R 05

6500 varv = 80 Nm Mellenaregister
12500 varv = 109 Nm

Detta är från Dynomätningar hos Akrapovic med std system.

Det är allmänt känt att RSV har otroligt dåligt mellanregister i standard utförande.

Gå in och titta på alla mätningar på www.akrapovic-exhaust.com

Kan hålla med lite där orginal ivarjefall <-03 så är mellan registret lite dåligt tack vare att det sitter diverse strypningar på millen orginal. Det åt gärdas för ca <-3k beronde på hur noga man är sen blir hojen som ny :hihi , Sen ska det sitta arrow på millen för mest effekt.

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
sandstream skrev:
Jag har INTE ägt någon twin.
Jag svarade bara på inlägg som var felaktiga och som spär på en myt som inte stämmer när det gäller fakta :)

Japp. Och det förstår jag. Inlägget var inte specifikt riktat till/mot dig. Men det antar jag att du förstog. Det finns många myter om både twinnar och rad4 motorer. För att inte tala om andra motorkonstruktioner.

Men motorn är ju bara en del av MC-åkandet. Det är synd at det är så många som hänger upp sig på just hästkrafter, när det oftast inte är det man använder på vägen.

Att diskutera effektsiffror och vridmomentskurvor kan vi göra länge. Snarare så är det ju körbarheten som är viktigare, eller? Gör jag en tankevurpa här kanske? Även chassi, bromsar, växellåda, utseende, ergonomi, ekonomi och körkänsla är ju viktiga detaljer i MC-ägandet. Men avgörande för köp av en viss modell?

Inom Bilbranschen så talar man om "word of mouth" som det viktigaste och starkaste argumentet till att en person väljer en bil av ett visst märke. Om man har grannar/kompisar som förordar ett visst märke så är det starkare än tidningar, tester och annonser. Alltså så är det ett socialt tryck (även kallat grupptryck) som kommer till största del ha inverkan på vilket märke du väljer på din motorcykel.

Nu är det inte riktigt så enkelt, men jag orkar inte förklara hela de bakomliggande faktorerna. Det finns omfattande studier beställda av fordonsbranschen för att visa var man skall rikta sina insatser för att sälja så många fordon som möjligt. Dessa är indelade i olika marknadssegment ex. radioreklam, printreklam i tidningar och annat. Störst påverkan har Word of mouth.

//amullo

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...