V-twin vs. radfyra, vad gillar ni bäst?

Vad föredrar du?


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Alla talar om ljudet i fyrtaktstwinnar, varför då?
Det låter ju som en gräsklippare eller kanske en fiskebåt. En tvåcylindrig hoj är inte lika effektiv motormässigt som en fyra. Fördelen borde vara lägre vikt och smalare chassi.
Bebbe och alla andra som inte begriper sig på det här med "Vrid", är ni inte läskunniga eller bara tröga?
Det verkar vara väldigt svårt att förstå trots att det förklarats i minst tretti trådar.
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Victor skrev:
Alla talar om ljudet i fyrtaktstwinnar, varför då?
Det låter ju som en gräsklippare eller kanske en fiskebåt. En tvåcylindrig hoj är inte lika effektiv motormässigt som en fyra. Fördelen borde vara lägre vikt och smalare chassi.
Bebbe och alla andra som inte begriper sig på det här med "Vrid", är ni inte läskunniga eller bara tröga?
Det verkar vara väldigt svårt att förstå trots att det förklarats i minst tretti trådar.

Vad som hela tiden missförstås är att ljudet gör så det låter som den varvar mindre samt att en vtwinn designmässigt inte brukar byggas så toppiga vilket i förhållande till toppeffekten ger mer vrid (effekt) på lägre varv.
 

Fotrally

Olika
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Höga Kusten
Hoj
Honda CBR1000RR -08, SP Copperhead MX125 -07
Fox_angel skrev:
Tyvärr har jag inte fått höra på skönheten ännu men designen gör mig knäsvag...vill ha!!nån som vill ge mig?
Vi borde bli team du å jag...allians emot alla Twinn älskare i världen...

Du då har du missat nått!! Var någon som la in en kort film på nya r6:a för cirka en månad sen, ska se om jag kan hitta den. :)

Haha, "allians emot alla Twinn älskare i världen" ...jag är med! :tummenupp

Vi skulle haft en egen hemsida och ett forum! :7peta

Edit: hela detta inlägg ska tas med en klackspark..
 
Last edited:

nabbor

An old UNMO who´s fading away
Gick med
30 Jul 2005
Ort
Tukholma
Hoj
Ducati 1200S Multistrada PIKES PEAK -14, Ducati 848 STREETFIGHER -13
Fotrally skrev:
Du då har du missat nått!! Var någon som la in en kort film på nya r6:a för cirka en månad sen, ska se om jag kan hitta den. :)

Haha, "allians emot alla Twinn älskare i världen" ...jag är med! :tummenupp

Vi skulle haft en egen hemsida och ett forum! :7peta


Det var några grabbar i Östtyskland på 50-60-talet som beslutade om en lång mur genom Berlin som till slut föll på eget grepp. Var du en av dom???? :7peta

Radfyror=syslöjdsminnen
 

Fotrally

Olika
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Höga Kusten
Hoj
Honda CBR1000RR -08, SP Copperhead MX125 -07
bullerobban skrev:
Det var några grabbar i Östtyskland på 50-60-talet som beslutade om en lång mur genom Berlin som till slut föll på eget grepp. Var du en av dom???? :7peta

Radfyror=syslöjdsminnen

Det var ironi...om du inte hängde med.
bäst att ändra inlägget då så inte fler missuppfattar.

Har aldrig kört en twinn...men JAG(personligen) gillar rad4:eek:r ljud bättre. Om du läst hela tråden får du reda på varför.

hej hopp!
 

nabbor

An old UNMO who´s fading away
Gick med
30 Jul 2005
Ort
Tukholma
Hoj
Ducati 1200S Multistrada PIKES PEAK -14, Ducati 848 STREETFIGHER -13
Fotrally skrev:
Det var ironi...om du inte hängde med.
bäst att ändra inlägget då så inte fler missuppfattar.

Har aldrig kört en twinn...men JAG(personligen) gillar rad4:eek:r ljud bättre. Om du läst hela tråden får du reda på varför.

hej hopp!

Lugna puckar ;) . Ironin flödade lite fritt hos mig oxå. Har (faktiskt) läst hela tråden och som jag skrivit tidigare så har jag under åren haft hojar med olika antal cylindrar och takter, och för mig är det twin som gäller (just nu men tiderna förändras....)

Tjo flöjt! :fyllisar
 

Fotrally

Olika
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Höga Kusten
Hoj
Honda CBR1000RR -08, SP Copperhead MX125 -07
bullerobban skrev:
Lugna puckar ;) . Ironin flödade lite fritt hos mig oxå. Har (faktiskt) läst hela tråden och som jag skrivit tidigare så har jag under åren haft hojar med olika antal cylindrar och takter, och för mig är det twin som gäller (just nu men tiderna förändras....)

Tjo flöjt! :fyllisar

hehe okej! :fyllisar

Men hur är det med bränsleförbrukningen? Är det någon skillnad?



(jag vill inte starta nån pajkastning, bara intresserad av motorer) :)
 

nabbor

An old UNMO who´s fading away
Gick med
30 Jul 2005
Ort
Tukholma
Hoj
Ducati 1200S Multistrada PIKES PEAK -14, Ducati 848 STREETFIGHER -13
Fotrally skrev:
Men hur är det med bränsleförbrukningen? Är det någon skillnad?


Min hoj drar ca 0,5 l/10 km :banana och då kör jag rätt hårt på krokvägarna (så hårt det går med en Buell XB12R) Dock vet jag att andra twinnar t ex VTR kan dra en jädrans massa soppa.

Tycker att det inte skiljer så mycket mellan fyrlingar och tvillingar....
 

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
I skogen
Hoj
Morsans Hornet -06
Maax skrev:
Är det inte så att en V-twin har bättre vrid vi ett givet varvtal jämfört med en radfyra? :va
Nej, det är bara en myt.

Maax skrev:
Ställ en 100 hk twin jämte en 100 hk radfyra vid ett rödljuse....vem tror ni når 200 metersmärket först?
Förutsatt att hojarna och förarna väger lika mycket samt att båda hojarna körs på rätt sätt så kommer de att nå 200-metersmärket samtidigt.
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Fred00 skrev:
Förutsatt att hojarna och förarna väger lika mycket samt att båda hojarna körs på rätt sätt så kommer de att nå 200-metersmärket samtidigt.

Jag funderade på om detta stämmer egentligen.

Ta ett exempel.
Hojarna har:
*Samma vikt och roterande massa i fälg/däck
*Samma "topp" effekt HK (ex 100hk)
*Samma "topp" vrid Nm (ex 75nm)
*Samma förare (samma förare, flera försök)
*Samma motstånd från vägbana, vind, kedjefriktion osv.
*Utväxling som ger samma toppfart
*Samma avstånd, exempelvis 400m eller kanske 1000m

Twinnen och Rad4:an har olika register och olika motorkaraktärer. De som kan sånna saker (inte jag) säger ju (som jag förstått det) att ex. kolvvikter och roterande massa skall ha en viss inverkan på accelerationstider.

Borde inte den ena motortypen ha en fördel mot den andra? :va

jag hävdar inte att twinnen skulle vara snabbare. Bara en generell fundering.
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Fred00 skrev:
Nej, det är bara en myt.


Förutsatt att hojarna och förarna väger lika mycket samt att båda hojarna körs på rätt sätt så kommer de att nå 200-metersmärket samtidigt.


Den som vinner är troligtvis den som har högst medeleffekt över det aktiva registret.


Varför bry sig så mycket om toppeffekt, gämför en 100hp diesel mot 100hp bensinare, dieseln har oftast högre medeleffekt över det aktiva varvsområdet vilket gör att den känns (är) snabbare. Finns nog ingen som ligger på ett visst varvtal -+500rpm när man kör förutom 250r/sp
 

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
I skogen
Hoj
Morsans Hornet -06
amullo skrev:
Borde inte den ena motortypen ha en fördel mot den andra? :va
Jo, det är möjligt, men det är knappast något som kommer att påverka resultatet nämnvärt. Jag har tyvärr inte tillräckliga kunskaper för att ge något definitivt svar detta dock.

MagnusK skrev:
Den som vinner är troligtvis den som har högst medeleffekt över det aktiva registret.


Varför bry sig så mycket om toppeffekt, gämför en 100hp diesel mot 100hp bensinare, dieseln har oftast högre medeleffekt över det aktiva varvsområdet vilket gör att den känns (är) snabbare. Finns nog ingen som ligger på ett visst varvtal -+500rpm när man kör förutom 250r/sp
Vi har ju inte så mycket annat att gå på än toppeffekt när vi jämför två olika maskiner. Det hade varit guld om tillverkarna presenterade bänkdiagram för alla modeller, men tyvärr gör de ju inte det.
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Fred00 skrev:
Vi har ju inte så mycket annat att gå på än toppeffekt när vi jämför två olika maskiner. Det hade varit guld om tillverkarna presenterade bänkdiagram för alla modeller, men tyvärr gör de ju inte det.

Som jag skrev i ett tidigare inlägg så brukar en twinn vara mer gämnstark dvs mindre differans från "mellanregsiter" till toppeffekt på toppvarv. Om vi skulle säga ett en rad4 med oftast mer toppig karaktär och en twinn skulle ha 100hp som toppeffekt skulle således twinnen ha högre medeleffekt å således vinna.

Olika motorkonstruktörer ger sina motorer olika prestanda beroende på applikation så det går bara sägas med säkerhet vid fall till fall men ovanstående är sannolikt särskilt med tanke på att en 100hp r4 oftast är på mindre kubik än en 100hp twinn.
 
Last edited:

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Ort
Stenungsund
Hoj
KTM 950 SM -06
Oavsett vilken som är bäst så är det kul med lite variation. Körde radfyra tidigare och nu testar jag twin. Man har säkert lika roligt på bägge.
 

sandstream

Guest
MagnusK skrev:
Olika motorkonstruktörer ger sina motorer olika prestanda beroende på applikation så det går bara sägas med säkerhet vid fall till fall men ovanstående är sannolikt särskilt med tanke på att en 100hp r4 oftast är på mindre kubik än en 100hp twinn.
Och det är väl precis det som är twinnens "svaghet".
Vid samma cylindervolym når den varken upp till samma effekt eller vridmoment som en radfyra.

Jag bara måste testa en twinn nästa sommar, tänk om jag blir såld på en sån :3freak
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
sandstream skrev:
Och det är väl precis det som är twinnens "svaghet".
Vid samma cylindervolym når den varken upp till samma effekt eller vridmoment som en radfyra.

Jag bara måste testa en twinn nästa sommar, tänk om jag blir såld på en sån :3freak


Twinnens "svaghet" är som du säger rent effektmässigt då det är framförallt billigare att få ut en bättre fyllnadsgrad i mindre cylindervolymer. Men eftersom bägge typen av motoralternativ ger mer effekt än vad som behövs så tittar endel på andra kriteria än just toppeffekt. Twinnen har fördelar som smalare chassie och oftast en mer lätthanterad effektkurva som gör det lätt att köra fort och aktivt även för de mer ovana förarna.

Finns inget svar som säger vilken motortyp som är bäst, det beror på kriterierna.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
MagnusK skrev:
Men eftersom bägge typen av motoralternativ ger mer effekt än vad som behövs så tittar endel på andra kriteria än just toppeffekt.

Finns inget svar som säger vilken motortyp som är bäst, det beror på kriterierna.


Eftersom jag inte kan ett skit om någonting kan jag bara återge det som föklarades på discverys "bästa motorcyklarna"-program...

Där sades att twinnens karaktär med en jämnare effekt gjorde att man kunde vrida på tidigare ut ur kurvor med bibehållet grepp medan radfyrorna ofta tappade greppet pågrund av mer ketchupeffekt.. Föraren kunde alltså tydligt känna hur greppet påverkades av gas och slapp överaskningar...

För mig som inte fattar något om någonting lät det rimligt då greppet inte kan vara det bästa när man lagt ner ordentligt...

Så löd en del av motiveringen till nomineringen av Ducatis 916 som en av de bästa hojarna...
 

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
somewhere
Hoj
XR650R
Om man tar något så dyngigt som masterbike så körde Stiggy några hundradelar snabbare med K5 och ZX-10 mot ex. millen medan millen var några hundradelar snabbare än R1:an och CBR-1000. Stiggy kör antagligen snabbare än vad de flesta av oss gör, så den här stora effektbristen som vissa verkar påskina syns inte sådär supertydligt i varvtiderna...
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Felix skrev:
Om man tar något så dyngigt som masterbike så körde Stiggy några hundradelar snabbare med K5 och ZX-10 mot ex. millen medan millen var några hundradelar snabbare än R1:an och CBR-1000. Stiggy kör antagligen snabbare än vad de flesta av oss gör, så den här stora effektbristen som vissa verkar påskina syns inte sådär supertydligt i varvtiderna...

Twinnar verkar bättre på att få ner effekten i backen helt enkelt, tex har Ducati högst toppfart i SBK-VM trots effektbrist....

Somliga menar ju att nästa steg i evolutionen är radfyror med Big bang konfiguration. Då får man det bästa ur bägge världar menar de. Även ljudet lär ju bli mer twin-aktigt.
 
Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Top