V vs. Rak

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Silwer skrev:
Upprörande, så klagar folk på mig! Så sitter du här rakt upp o ner och är dum.
Hold Your horses! Det KAN vara så men MÅSTE inte vara så. Jag tycker nog bevisningen i fallet är ganska svag - än så länge i vart fall:squid
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Bj.O.rn skrev:
Det där funkade tydligen till en gräns..

Å andra sidan Robban, är det rättvist att jämföra en TLR-motor med en GSX-F?
/B
1. Åhfan. Visste inte.
2. Njavars. GSX-F har ju faktiskt något mer volym, typ 5% (1052cc) eller 12% (1174cc???) mer. Jämförelsen haltar alltså lite. Men å andra sidan har TLR insprut och vattenkylning. Men ingetdera har riktigt stor påverkan...
Men i övrigt så har de faktiskt någorlunda lika teknologi, dvs 4 ventiler/cylinder, gynnsamma förbränningsrum med stiftet i mitten med mer. Och båda har massor av botten och mellanregister och runt130-140 hk på topp.
Ja, kanske inte riktigt perfekt jämförelse men kvarstår att vridmomentkurvan påverkas mer av litereffekten än av motorkonfigurationen. Och att maxeffekten påverkas av behovet av att få bitarna att hålla ihop vid jättehöga varvtal.

Kom just att tänka på en annan sak om just twinnar:
Så här var det:
Hade just köpt TLR (var van vid 4:eek:r) och var ute på allra första testrundan. Kom tillbaks till garaget. Garaget ligger bland en massa villor. Man vill ju tänka på grannarna så jag gjorde som jag brukar göra, hög växel och måttligt varvtal. Runt sista böjen (grusväg) taggade jag ner till tvåan. Runt hörnet typ 11-1400 rpm. Går alldeles utmärkt att göra så på en 4:a men inte på en twin. Tändpulserna kommer så ojämnt att jag fick motorstopp. Och när en 1000c twin stannar så _stannar_ den! Värsta sladden innan jag hann koppla ur! Höll på att lägga hojen på första turen. Den var @£$€{{ tung just då!
Med andra ord är fler cylindrar _smidigare_ vid låga varvtal! Men det brukar ju sällan beröra sporthojare!
 
Last edited:

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Peking
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
Silwer skrev:
Jo, jag förstår svårigheterna jag snackade om OM.
Det skulle under samma förutsättningar bli en motor med effekten högt upp i registret mao vad det än var för motorkonstruktion.

Mja, det går ju att baktrimma den ena.. :)

/B
 

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Peking
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
Robban_C skrev:
2. kanske inte riktigt perfekt jämförelse men kvarstår att vridmomentkurvan påverkas mer av litereffekten än av motorkonfigurationen. Och att maxeffekten påverkas av behovet av att få bitarna att hålla ihop vid jättehöga varvtal.

Radfyran du hänvisar till är ju baktrimmad å det där är glädjesiffror för en TLR.. (för en GSX-F åsså kanske.. )

Skulle snarare hävda att vridmomentkurvan som är en funktion av maxvarvtal för att få bitarna att hålla ihop är vad som bestämmer maxeffekt.. förutsatt att toppeffekt är vad man är ute efter.. fast nu börjar det likna hårklyverier..

En korrekt iaktagelse, stora kolvar går tungt när det slutat brinna...

/B
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Då kan man slå fast nåt alla borde fatta.
Varför 750 rad4 tävlar mot 1000cc v-twinnar. Det kommer aldrig ske att v-twinarna kommer i kapp just effektmässigt.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Bj.O.rn skrev:
Radfyran du hänvisar till är ju baktrimmad å det där är glädjesiffror för en TLR.. (för en GSX-F åsså kanske.. )/B
Så säger du ju bara om TLR eftersom du åker Ducce! :7peta
TLR = "One liter Ducceater"! :notme

Skämt åsido så kanske det är glädjesiffror men siffrorna för båda hojarna kommer ju från samma företag. Och visst är GSX-F baktrimmad men det är ju liksom tanken med den. Den är ju "nerställd" relaterat R för att få bättre vrid i mellanregistret med mer. Med resultat att momentkurvan mer påminner om den hos ex vis TLR (starkt mellanregister) än hos en maxtrimmad rak4:a.
 

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Peking
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
Silwer skrev:
Då kan man slå fast nåt alla borde fatta.
Varför 750 rad4 tävlar mot 1000cc v-twinnar. Det kommer aldrig ske att v-twinarna kommer i kapp just effektmässigt.

Och hur mycket slantar har man satsat på att utvecka 750kubikare sedan Haga inte vann VM pga "effedrinmålet".. Året efter åkte Honda V-twin, Suzuki satsade inget å Yamaha drog sig ur, Kawasaki hade en gammal hoj..

/B
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Silwer skrev:
Då kan man slå fast nåt alla borde fatta.
Varför 750 rad4 tävlar mot 1000cc v-twinnar. Det kommer aldrig ske att v-twinarna kommer i kapp just effektmässigt.
Exakt så. Dvs v-twinnarna kommer aldrig ifatt om de inte får mer cc än 4:eek:rna.
Några jämförelser med reservation för glädjesiffror etc:
Suz 750R: 128-141 hk (beroende på årsmodell).
Suz TLR: 135 hk.
Sen tror jag väl att fabrikarna låg på 160-170 hk av såväl japanska 750 4:eek:r som 916-996cc Duccarna men det vet Bj.O.rn mer om.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Bj.O.rn skrev:
Och hur mycket slantar har man satsat på att utvecka 750kubikare sedan Haga inte vann VM pga "effedrinmålet".. Året efter åkte Honda V-twin, Suzuki satsade inget å Yamaha drog sig ur, Kawasaki hade en gammal hoj..

/B
Det där är faktiskt lite synd. Det är ett rätt stort steg från 600 till 1000 cc - inte minst med avseende på motorkaraktär. Skulle varit kul om man kunde få lika hård konkurrens bland 750orna som det är bland 600orna idag.
 

Foggy

-
Gick med
17 Apr 2003
Ort
-
Hoj
ZX-9R -01/02
:fakta:
1. GSX1100F har en cylindervolym på 1127 kubikcentimeter
2. I tex. Superbike-VM tävlar man numera med 1000cc, oavsett antal cylindrar.
/F. :mattias
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Foggy2. I tex. Superbike-VM tävlar man numera med 1000cc skrev:
oavsett [/I] antal cylindrar.
/F. :mattias
Men det är väl betydligt strängare restriktioner på fyrorna än på twinnarna.
 

Foggy

-
Gick med
17 Apr 2003
Ort
-
Hoj
ZX-9R -01/02
Bingo skrev:
Det där är faktiskt lite synd. Det är ett rätt stort steg från 600 till 1000 cc - inte minst med avseende på motorkaraktär. Skulle varit kul om man kunde få lika hård konkurrens bland 750orna som det är bland 600orna idag.

Eller varför inte 800:eek:r, som Hondas VFR?
/F.
 

Foggy

-
Gick med
17 Apr 2003
Ort
-
Hoj
ZX-9R -01/02
Bingo skrev:
Men det är väl betydligt strängare restriktioner på fyrorna än på twinnarna.

Jo, det är väl det, inte minst i insuget. Så helt likvärdiga lär ju inte de två vara...
/F.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
att nån får mer restriktioner än nån annan motortyp bevisar inget. Rad4an kommer alltid vara starkare vid samma förutsättningar, det går inte att snacka bort helt enkelt.
Kan nån förbättra ett steg på en v-twin kan nån annna förbättra lika mycket på en rad4a, sen exakt hur mycket handikapp twinnen har vet man ju inte, men troligen ligger det i närheten av 20% då.
 

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Peking
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
Silwer skrev:
att nån får mer restriktioner än nån annan motortyp bevisar inget. Rad4an kommer alltid vara starkare vid samma förutsättningar, det går inte att snacka bort helt enkelt.
Kan nån förbättra ett steg på en v-twin kan nån annna förbättra lika mycket på en rad4a, sen exakt hur mycket handikapp twinnen har vet man ju inte, men troligen ligger det i närheten av 20% då.

Men var det egentligen rak fyra vs V.tvåa tråden handlade om.. var det inte rak vs V-motor.. Tror vi har blandat bort oss nu..

/B
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
bandit uno skrev:
Om motor olika karaktärer, vridmoment och hk.

tex: hur effekt och vridkurvorna ser ut på nedan nämnda motortyper.
rak4,parallell twin, V-twin och encylindriga.
Det förekommer mycket fördommar på detta området. Gå in på "Mekanikernas hörna" och sök. Där finns mycket skrivet om saken som är jäkligt bra.
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top