V vs. Rak

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Robban_C skrev:
*Vridmomentet är aldrig större än typ 100-110 Nm/liter vid god (ex vis 95-105%) fyllnadsgrad. Detta påverkas _inte_ av varvtalet och _inte_ av antal cylindrar eller motorkonfiguration! Däremot påverkas fyllnadsgraden av bl a varvtalet, kammar, portning med mer. Det är därför vridet varierar med varvtalet.

Jag förstår inte riktigt, vad jag fick ut ur det var: Lika kubik ger lika vridmoment ifall fyllnadsgraden är lika(?)

Då är min fråga, en motor på 1000cc och 100Nm vid 8500rpm, om man skulle ta denna å modifiera den så att vridmomentmax hamnar vid säg 2500 (med samma fyllnadsgrad, är det möjligt?), skulle det alltså då fortfarande vara samma vrid?

Detta betyder att man inte kan ta ut mer vrid ur en motor änn va vi gör idag utan att överladda den?

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
OlleR6 skrev:
Jag förstår inte riktigt, vad jag fick ut ur det var: Lika kubik ger lika vridmoment ifall fyllnadsgraden är lika(?)

Då är min fråga, en motor på 1000cc och 100Nm vid 8500rpm, om man skulle ta denna å modifiera den så att vridmomentmax hamnar vid säg 2500 (med samma fyllnadsgrad, är det möjligt?), skulle det alltså då fortfarande vara samma vrid?

Detta betyder att man inte kan ta ut mer vrid ur en motor änn va vi gör idag utan att överladda den?

Ja, i princip stämmer ditt resonemang. Om fyllnadsgrad, kompression osv är lika. Det som är intressant är medeltrycket under förbränning.. eller rättare sagt totala ytan i ett väg/tryckdiagram. Det är ju ett direkt jämförbart mått på kraften som verkar på kolvens yta å i sin tur via staken ger den vridande kraften på vevaxeln. Snarare är det så att lägre varv är något mer gynnsamt pga lägre friktionsförluster, å andra sidan hinner salvan svalna av lite fortare så trycket blir en aning lägre på slutet.. (hårklyverier igen) det lägre varvtalet skulle kunna teoretiskt åtminstone kunna ge ett något högre vridmoment.

Sådärja, nu kanske vi har närmat oss pudelns kärna :)

/B

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
OlleR6 skrev:

Mja, överladda och överladda, du kan ju alltid ha avstämda primärpipor och öka fyllnadsgraden på det sättet. Men visst, du lär aldrig få så värst mycket mer än kanske en fyllnadsgrad på 100-110% eller så utan turbo. Och ända sättet att få ut mer effekt (med samma förutsättningar) är då att varva. (Eller då genom att ändra hårdvaran/bränslet minska förlusterna, förbättra förbränningen, osv osv).

Vill för övrigt :Bugar mig för grymt bra inlägg i den här tråden!

/J

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
sen så är väl effekten beroende av nån formel som bygger på varv och vrid, så om maxvrid är vid 2500 varv så är det rätt fjuttigt med effekt mot om max är vid 8500 varv.

effekt=vrid*varv/7025

100nm*2500v/7025 = 36 hästar

100nm*8500v/7025 = 120hk

en viss skillnad.

Last edited:

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
Silwer skrev:
sen så är väl effekten beroende av nån formel som bygger på varv och vrid, så om maxvrid är vid 2500 varv så är det rätt fjuttigt med effekt mot om max är vid 8500 varv.

effekt=vrid*varv/7025

100nm*2500v/7025 = 36 hästar

100nm*8500v/7025 = 120hk

en viss skillnad.

Där kom pudeln med kärna å alltihop!!

Då var vi klara eller?

/B

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Citat från div olika författare:
OlleR6:
"Lika kubik ger lika vridmoment ifall fyllnadsgraden är lika"
Japp. Under förutsättning att konstruktören har gjort sitt jobb bra så är skillnaderna rätt små. Däremot kan (som nämnts ovan) konstruktören välja vid vilket varvtal motorn går optimalt och eftersom varvtal * vridmoment = effekt (se silwers inlägg ovan) så påverkas alltså toppeffekten av vad kontrsuktören väljer att prioritera. Tyvärr är det svårt att få till en spis som går optimalt på högt varv (= hög effekt) och samtidigt går "nästan optimalt" på lågt varv. Därför har motorer med hög litereffekt oftast sämre vridmoment på låga varvtal än motorer med lägre liter effekt.

Silwer:
"sen så är väl effekten beroende av nån formel som bygger på varv och vrid, så om maxvrid är vid 2500 varv så är det rätt fjuttigt med effekt mot om max är vid 8500 varv."
Japp. Typ japanfyra relaterat HD! :))

Bj.O.rn:
"Men var det egentligen rak fyra vs V.tvåa tråden handlade om.. var det inte rak vs V-motor.. Tror vi har blandat bort oss nu.."
Jo jag tror det jag också.
Och enligt det vi har kommit fram till i den här tråden så är alltså effektuttaget relaterat volymen (dvs litereffekten) mest avgörande för en motors karaktär.
Med andra ord: Rak4 kontra V4? Parallelltwin kontra v-twin? Spelar ingen roll så länge det är samma volym och effektuttag. Sen är det en annan sak att olika konfigurationer ger olika ljud etc och därmed kan vara emotionellt avgörande. En nog så viktig faktor!

Bj.O.rn:
"Då var vi klara eller?"
Japp.

Macho Woman

Äppelkäck
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Förvuxen 80-talsmoped
Hur lär man sig sådant här? Jag läser så mycket jag kan men fattar ändå inte ett jota (den kvinnliga hjärnan kanske inte är konstruerad för att förstå teknik :rolleyes: ). Hur gjorde ni? Mekat hemma? Gått utbildning? Föddes med talang?

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Robban_C skrev:
Citat från div olika författare:
Bj.O.rn:
"Då var vi klara eller?"
Japp.

Nja inte riktigt ;P En liten fråga till... Borde det inte vara så att nån av konstruktionerna har lägre effektförluster, även om det inte handlar om nån hästkraft?

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
OlleR6 skrev:
Nja inte riktigt ;P En liten fråga till... Borde det inte vara så att nån av konstruktionerna har lägre effektförluster, även om det inte handlar om nån hästkraft?
Nu börjar det bli svårt. Lite osäker. Tror att många små cylindrar har lägre effektförluster eftersom alla delar blir mindre och lättare. Det blir också mindre förbränningsutrymmen = lättare att få kontroll på förbränningen. Bättre svar än så kan jag inte ge.
Här får nog någon annan kliva in och svara.

t595sp

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono -03
Vad gäller Rak 4'a och V4'a så borde man väl också fundera på vad en V-motor är? Mig veterligen är det bara v-twinnar och v-8'or som är "riktiga" v-motorer där 2 vevstakar delar tapp. Har för mig att v-4'an inde delar tapp likaväl som v6'or inte heller delar tapp.

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
t595sp skrev:
Vad gäller Rak 4'a och V4'a så borde man väl också fundera på vad en V-motor är? Mig veterligen är det bara v-twinnar och v-8'or som är "riktiga" v-motorer där 2 vevstakar delar tapp. Har för mig att v-4'an inde delar tapp likaväl som v6'or inte heller delar tapp.
Jag vet inte om det spelar så stor roll om de delar tapp eller inte. Cylindrar i v-form är för mig en v-motor.

Off topic:
Hur ställer vi oss då till PRV-6:an? Från början tänkt som v8:a men oljekrisen på 70-talet gjorde att man "sågade bort" 2 cyl. Men motorn hade fortfarande gemensamma tappar i många år. Jag tror att det inte var förrän på 80-talet (till Volvo 760?) som man separerade tapparna. Och då gjorde man det genom att fortfarande ha gemensamma vevslängar, man bara försköt tapparna (tror det var 15 grader) sinsemellan. Med andra ord "halvdelade" tappar. Jag tror det var för att få bättre balans.

Edit: Stavar som en kråka ibland! Åtgärdat.

Last edited:

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Macho Woman skrev:
Hur lär man sig sådant här? Jag läser så mycket jag kan men fattar ändå inte ett jota (den kvinnliga hjärnan kanske inte är konstruerad för att förstå teknik :rolleyes: ). Hur gjorde ni? Mekat hemma? Gått utbildning? Föddes med talang?
*ler*.
Talang? Ja, jag tror faktiskt att det finns nåt sånt! Men jag tror också på det sociala arvet. Dvs att farsan alltid stöttade mig när jag var nyfiken på hur saker och ting fungerade i unga dar. Pappsen har berättat att han gav mig en låda skruv och mutter innan jag ens hade hunnit börja gå. Jag tyckte tydligen det var jättekul att skruva ihop och isär dessa! Nördvarning??

Mekat hemma? Japp. Inte bara hemma. Överallt. Så fort det har vart en enslig väg utan nån som helst hjälp så har man ju fått stopp i maskin och behövat lyfta på huven och börja fundera på vad som hänt. :va

Läst? Japp. Hel bokhylla med böcker hemma. Och en hel hylla i ett av verktygsskåpen i garaget full med enbart verkstadhandböcker etc.

"kvinnliga hjärnan kanske inte är konstruerad ..." Nix. Snarare det som man kanske kan kalla socialt arv.

Utbildning? Nix. Snarare inbillning! :D

Nyheter
Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...