Va ska jag ta mig till?

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Som nämnt tidigare, kolla upp infon så du vet vad du ger dig in på.

SWOT analys, som du antagligen kommer att bekanta dig med under utbildningen, är ett sätt att starta.

För många projekt har gått i stöpet pga en ej tillfredsställande bakgrund och mål/möjlighetsanalys.

fattaliano

gasar tills det rasar
Gick med
15 Sep 2004
Hoj
R1
Som nämnt tidigare, kolla upp infon så du vet vad du ger dig in på.

SWOT analys, som du antagligen kommer att bekanta dig med under utbildningen, är ett sätt att starta.

För många projekt har gått i stöpet pga en ej tillfredsställande bakgrund och mål/möjlighetsanalys.

tack för förslaget.. anledningen till varför jag startade tråden var för att jag ville veta om någon hade nåt bra förslag!.. och jag antar att det bästa är att gå till nån syo..

Ja SWOT:en har jag redan gjort.. fick faktist resultatet från den tentan idag:)

IronMike

Guest
svåra frågor.. beror nog även på vilken skola du gått... har du gått på handels så ha du antagligen högre.. men jag skulle gissa på runt 25..

har du missat att allt handlar om kontakter :va ..visst är handels status. men utan kontakter blir man arbetslös akademiker, upp över öronen med studielån, och hamnar i kassan på ica likt förbannat. tyvärr dagens situation. jag skulle aldrig ge mig på de där, om jag inte hade ett jobb via bekant som väntade på mig tills jag va klar med studierna.

fattaliano

gasar tills det rasar
Gick med
15 Sep 2004
Hoj
R1
har du missat att allt handlar om kontakter :va ..visst är handels status. men utan kontakter blir man arbetslös akademiker, upp över öronen med studielån, och hamnar i kassan på ica likt förbannat. tyvärr dagens situation. jag skulle aldrig ge mig på de där, om jag inte hade ett jobb via bekant som väntade på mig tills jag va klar med studierna.

det är nog precis vad det handlar om!.. handels har grymt bra kontakter i sig.. och du får i princip garanterat jobb när du är klar... men visst har du grymma kontakter så behöver man inte plugga där för att få ett riktigt bra jobb..

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
det är nog precis vad det handlar om!.. handels har grymt bra kontakter i sig.. och du får i princip garanterat jobb när du är klar... men visst har du grymma kontakter så behöver man inte plugga där för att få ett riktigt bra jobb..

Alltså är det jag som inte förstår hur allt funkar? Som jag förstått det så är det usel lön som ekonom om man ens lyckas suga sig till ett jobb för att det finns så sjukt många. Tyckte det låter lite annorlunda mot ditt garanterat jobb och 25k i ingångslön.

Vad är 15.0 i betyg egentligen? Jag fattar inget av det heller och jag sökte högskola senast förra året.

Om inte, så kan ni två gå tillsammans till komvux, så kan du passa på att slipa på engelskan.

No Offence! :tummenupp :tungan

:rofl

Last edited:

Maxxi

Gick med
23 Apr 2004
Hoj
Aprilia & Minikina
svåra frågor.. beror nog även på vilken skola du gått... har du gått på handels så ha du antagligen högre.. men jag skulle gissa på runt 25..

Men snälla vakna upp och sluta vara så naiv. När du söker jobb så är det hur du är som person, dina meriter/arbetserfarenheter, kunskaper/betyg och kontakter som räknas. Vilken skola du har pluggat på hamnar ganska långt ner på priolistan hos en arbetsgivare. Att man är garanterad 25K i ingångslön bara för att man har pluggat på Handels i Sthlm är skitsnack. Lönen sätts efter tjänst/arbetsuppgifter, erfarenheter och kunskap. Den sätts inte per automatik efter skolans namn. Jag är själv utbildad ekonom från Handels, dock i Göteborg, så lite insatt är man hur arbetsgivare fungerar. Är du så namnkåt så sök Harvard eller London Business School, eller varför inte Köpenhamn Business School som har grymt mycket högre kvalitet än vad Handels i Sthlm har.
Eller så kan du ju plugga på SU i 2-3 år och sedan byta över till Handels och då söka in med hjälp av dina akademiska poäng!

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Hej.. Jag är väl inte ensam om detta kan jag tänka mig, men vad ska man göra egentligen om man har ganska dåliga gymnasie betyg och vill komma in på handels i stockholm? Just nu läser jag andra året på entreprenörprogrammet på södertörn. Tycker det är ok men det känns som att jag vill ha en bättre utbildning och fler jobb att välja på när jag är klar.

Alternativen är att jag läser upp min gymnasie betyg som låg på ca 15.0 i snitt... och jag räkna ut att jag skulle behöva läsa upp ca 19 ämnen.. dvs jätte jobbigt.. plus att om jag skulle göra det och sedan komma in på handels så skulle jag antagligen behöva börja om från början. Jag har läst ekonomi i nästan 2 år nu på högskolan. skulle kännas ganska snopet!

högskoleprovet tror jag inte att jag skulle kunna klara så pass bra.?

Vad tror ni? är det helt kört eller? jävligt trist att man va så jävla korkad i gymnasieåldern:huvet :huvet

Inget är kört! Sluta tyck synd om dig själv och ta dig en rejäl funderare på vad du vill göra i livet. Varför läser du det du gör nu?

Är inte hundra på varför du snöat in på just Handels men för en som uppenbarligen bara sovit sig igenom gymnasiet så finns det inga genvägar.

Dessutom har du inte råd att "tro" att du inte klarar högskoleprovet så bra....se till att gör det istället och öka dina options. Jag gjorde det 5 gånger för att komma in på den utbildningen jag ville.

Är 25k i månaden optimistiskt för en nybakad Handelsstudent? :confused:

Last edited:

fattaliano

gasar tills det rasar
Gick med
15 Sep 2004
Hoj
R1
Men snälla vakna upp och sluta vara så naiv. När du söker jobb så är det hur du är som person, dina meriter/arbetserfarenheter, kunskaper/betyg och kontakter som räknas. Vilken skola du har pluggat på hamnar ganska långt ner på priolistan hos en arbetsgivare. Att man är garanterad 25K i ingångslön bara för att man har pluggat på Handels i Sthlm är skitsnack. Lönen sätts efter tjänst/arbetsuppgifter, erfarenheter och kunskap. Den sätts inte per automatik efter skolans namn. Jag är själv utbildad ekonom från Handels, dock i Göteborg, så lite insatt är man hur arbetsgivare fungerar. Är du så namnkåt så sök Harvard eller London Business School, eller varför inte Köpenhamn Business School som har grymt mycket högre kvalitet än vad Handels i Sthlm har.
Eller så kan du ju plugga på SU i 2-3 år och sedan byta över till Handels och då söka in med hjälp av dina akademiska poäng!

Jag vet inte hur det är på handels i göteborg.. det är inte samma lärare kan jag tänka mig.! min bror gick på handels i stockholm och vi har diskuterat saken länge. Vi har iaf kommit fram till att det är stoor skillnad på både kvaliteten på utbildningen och möjligheterna efter.

Snälla läs vad jag skriver.. killen fårgade vad snittingångslönen var för ekonomer och jag gissade på 25.. du verkar ju tycka det är jätte bra!.. jag tycker det är jätte dåligt.. tyvärr och om man ser till dom som pluggade med min bror så är 25 i ingån riktigt lågt. Det är bara tragiskt att ni inte inser hur stor skillnad det är... Klart att det känns jobbigt för folk som inte går där men det är så det är! Och ja nu pratar jag generellt sett!..

Som jag skrev så nej jag är inte namnkåt utan jag vill ha en bättre utbildning och det i sin tur gör att man lättare får ett rikigt bra jobb!

så jävla tråkigt att folk ska hoppa på en bara för man frågar lite frågor!!

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
25 i ingångslön är bra för ekonomer där är många som inte ens har det, dessutom är där ett visst överskott på ekonomer så skall man få ett kvalificerat och intressant jobb gäller det att visa framfötterna.

Undrar hur skev bild du har av samhället då du tycker 25 är kass ingånglsön men du är uppenbarligen för lat för att ha fixat bra betyg från gymnasiet.

Jag har ett flertal kompisar utexade från LU, Handels eller CPH och där är ingen skillnad mellan dessa personers arbetsuppgifter eller lön, den som visar sig vara kompetent, driftig och socialt gångbar är den som tjänar pengarna och får bra jobb inte den som har hetast namn på skolan.
Den enda jag känner som åkt räkmacka pga sin skola är en kille som gick ut head of class på LSE men då förtjänar man det....

Vilken dröm........
Där utexas årligen massor av studenter från handels som går och blir ekonomihjon precis som från alla andra svenska universitet. Där har tom presenterats undersökningar där handelselever inte låg på topp när det gällde antalet studenter som hade/hade haft ett arbete som motsvarade deras kvalifikationer 5 år efter examen.

Last edited:

fattaliano

gasar tills det rasar
Gick med
15 Sep 2004
Hoj
R1
25 i ingångslön är bra för ekonomer där är många som inte ens har det, dessutom är där ett visst överskott på ekonomer så skall man få ett kvalificerat och intressant jobb gäller det att visa framfötterna.

Undrar hur skev bild du har av samhället då du tycker 25 är kass ingånglsön men du är uppenbarligen för lat för att ha fixat bra betyg från gymnasiet.

Jag har ett flertal kompisar utexade från LU, Handels eller CPH och där är ingen skillnad mellan dessa personers arbetsuppgifter eller lön, den som visar sig vara kompetent, driftig och socialt gångbar är den som tjänar pengarna och får bra jobb inte den som har hetast namn på skolan.
Den enda jag känner som åkt räkmacka pga sin skola är en kille som gick ut head of class på LSE men då förtjänar man det....

Vilken dröm........
Där utexas årligen massor av studenter från handels som går och blir ekonomihjon precis som från alla andra svenska universitet. Där har tom presenterats undersökningar där handelselever inte låg på topp när det gällde antalet studenter som hade/hade haft ett arbete som motsvarade deras kvalifikationer 5 år efter examen.

vad har det att jag tycker 25 är kass ingångslön för handelsstudenter med att göra att jag var lat när jag gick på gymnasiet? fattar inte vad grejen är? jag har aldrig sagt att jag är ett geni.. jag ville bara ha lite råd! tack

pratar du om handels i stockholm? Vad jag vet så stog det för nåt år sedan att alla som tagit examen på handels i stockholm hade fått jobb strax efter examen. Men jag vet inte exakt hur det ligger till nu... däremot så vet jag att utbildningen är bättre!

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Ingen =(
vad har det att jag tycker 25 är kass ingångslön för handelsstudenter med att göra att jag var lat när jag gick på gymnasiet? fattar inte vad grejen är? jag har aldrig sagt att jag är ett geni.. jag ville bara ha lite råd! tack

pratar du om handels i stockholm? Vad jag vet så stog det för nåt år sedan att alla som tagit examen på handels i stockholm hade fått jobb strax efter examen. Men jag vet inte exakt hur det ligger till nu... däremot så vet jag att utbildningen är bättre!

Gör som alla andra läs sista kursen på handels så kan du ta ut en examen därifrån (tror det fungerar fortfarande) om du tror att det hjälper. Personligen så tror jag det kvittar ganska mycket vilken skola man går, jag tror det flesta arbetesgivare insett att handels inte är så specielt längre, sen så finns det ju faktiskt ett ordspråk om handels "Svårt att komma in, lätt att komma ut" om det är sant... men alla stekare på handels som får jobb på pappasfirma drar ju upp "snittingångslönerna lite" drar du bort dom så är det nog skit samma.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.

Visst handels gick ut och skröt om att alla elever fått jobb, men det är skillnad att sitta i kassan på ICA och jobba med något kvalificerat. Högskoleverket gör mätningar på antalet % av avgångselverna som fått det jobb de är utbildade till inom 1/3/5 år efter examen och handels ligger alltid högt men inte högst...

Där finns inget som säger att handels är bättre än något av de andra svenska universiteten, det rankas marginellt högre i internationella undersökningar och i svenska undersökningar så är det inte självklart att de är bäst. Mest status må det vara men det betyder inte bäst utbildning....

Snälla läs vad jag skriver.. killen fårgade vad snittingångslönen var för ekonomer och jag gissade på 25.. du verkar ju tycka det är jätte bra!.. jag tycker det är jätte dåligt..

Detta uttalande är väl ett tydligt exempel på att du tycker 25kkr är en kass lön, att du sen lyckades med vad som i bästa fall kan beskrivas som halvtaskiga betyg har en viss relevans när det gäller din syn på kopplingen mellan hårt arbete och goda resultat/hög lön......

Last edited:

fattaliano

gasar tills det rasar
Gick med
15 Sep 2004
Hoj
R1
Visst handels gick ut och skröt om att alla elever fått jobb, men det är skillnad att sitta i kassan på ICA och jobba med något kvalificerat. Högskoleverket gör mätningar på antalet % av utgångselverna som fått det jobb de är utbildade till inom 1/3/5 år efter examen och handels ligger alltid högt men inte högst...

Där finns inget som säger att handels är bättre än något av de andra svenska universiteten, det rankas marginellt högre i internationella undersökningar och i svenska undersökningar så är det inte självklart att de är bäst. Mest status må det vara men det betyder inte bäst utbildning....

Klart jag menar någonting kvalificerat.
jag menar att handels är bättre än SH och SU.
Jag har ingen aning om hur det ligger till i ume å lule å jokkmokk...
ja men jag pratar generellt och det jag funderar på är om det är värt de åren det skulle ta att byta skola!

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Klart jag menar någonting kvalificerat.
jag menar att handels är bättre än SH och SU.
Jag har ingen aning om hur det ligger till i ume å lule å jokkmokk...
ja men jag pratar generellt och det jag funderar på är om det är värt de åren det skulle ta att byta skola!

Att handels är bättre än SU är väl rätt självklart då SU är en ytterst medelmåttig skola. Där finns dock ett flertal universitet i sverige som håller precis lika hög klass som handels där du dessutom troligen har lättare att komma in.

Sist jag kollade låg inte Lund i närheten av lappland.....

Sen vore en kurs i meningsbyggnad och stavning nog lämpligt innan du söker in då du lär få dina papers returnerade olästa annars.....

Undersökningarna visar att kring 75% av avgångseleverna får ett kvalificerat jobb relativt snart efter examen och där ligger Handels inte före något annat bättre svenskt universitet.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA