Va ska jag ta mig till?

fattaliano

gasar tills det rasar
Gick med
15 Sep 2004
Hoj
R1

Detta uttalande är väl ett tydligt exempel på att du tycker 25kkr är en kass lön, att du sen lyckades med vad som i bästa fall kan beskrivas som halvtaskiga betyg har en viss relevans när det gäller din syn på kopplingen mellan hårt arbete och goda resultat/hög lön......

men shit.. det var ca 7 år sen jag började gymnasiet.. saker ändras med åldern!.. varför tror du jag skriver tråden??

Maxxi

Gick med
23 Apr 2004
Hoj
Aprilia & Minikina
Jag vet inte hur det är på handels i göteborg.. det är inte samma lärare kan jag tänka mig.! min bror gick på handels i stockholm och vi har diskuterat saken länge. Vi har iaf kommit fram till att det är stoor skillnad på både kvaliteten på utbildningen och möjligheterna efter.

Snälla läs vad jag skriver.. killen fårgade vad snittingångslönen var för ekonomer och jag gissade på 25.. du verkar ju tycka det är jätte bra!.. jag tycker det är jätte dåligt.. tyvärr och om man ser till dom som pluggade med min bror så är 25 i ingån riktigt lågt. Det är bara tragiskt att ni inte inser hur stor skillnad det är... Klart att det känns jobbigt för folk som inte går där men det är så det är! Och ja nu pratar jag generellt sett!..

Som jag skrev så nej jag är inte namnkåt utan jag vill ha en bättre utbildning och det i sin tur gör att man lättare får ett rikigt bra jobb!

så jävla tråkigt att folk ska hoppa på en bara för man frågar lite frågor!!

Nä jag säger min åsikt och det är ditt val. Men jag gav dig ett tips om att söka in på akademiska poäng efter 2-3 år på SU.
25 K i ingångslön är inte så dåligt för ekonomer, du måste ha lite verklighetsförankring gosse. Visst det är inte bland dom bästa men långt ifrån de sämsta. Har kompisar som jobbar på IBM , Pfizer och Jeeves, Volvo etc. Inte många av dom har fått mer än 25-26 i ingångslön. Däremot kan man förhandla upp lönen rätt mycket om man visar framfötterna och har kompetens som företaget efterfrågar.

Last edited:

fattaliano

gasar tills det rasar
Gick med
15 Sep 2004
Hoj
R1
Att handels är bättre än SU är väl rätt självklart då SU är en ytterst medelmåttig skola. Där finns dock ett flertal universitet i sverige som håller precis lika hög klass som handels där du dessutom troligen har lättare att komma in.

Sist jag kollade låg inte Lund i närheten av lappland.....

Sen vore en kurs i meningsbyggnad och stavning nog lämpligt innan du söker in då du lär få dina papers returnerade olästa annars.....

Undersökningarna visar att kring 75% av avgångseleverna får ett kvalificerat jobb relativt snart efter examen och där ligger Handels inte före något annat bättre svenskt universitet.

jo tack jag vet jag måste jobba på svenskan. men det är inte direkt som jag lägger ner någon möda på språket när jag skriver på ett forum!

jahopp vilken handels pratar du om och vilka är dom andra skolorna? Var kommer informationen från?

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Denna statistik är för de som tog examen 03.

Ingångslön: Medellöner för ekonomer med examen från 2003.
Statsanställda: 20 632 kr/mån
Kommun: 19 345 kr/mån
Privat: 21 507kr/mån.

Vilket stämmer rätt bra med de ekonomer jag känner som fått jobb på sistone 20-22 har de haft i ingångslön, dock är det i NV-Skåne, i STHLM får man nog ett par tusen till.

Facket rekommenderar tydligen att man begär 24, de brukar alltid ligga i överkant då de är ute efter att få upp lönerna.

Alltså, den som tycker 25000 är "jättedåligt" jämför uppenbarligen med något helt annat än ekonomer i Sverige och då kan man fråga sig hur relevant det är....

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Hoj
För farligt..
2804516 Det fanns säkert en hel hoper vuxna som talade om för dig att du skulle plugga hårdare, skaffa bättre betyg så du skulle kunna läsa vidare och få ett bättre jobb med bättre lön sen när du blev vuxen...

Istället skolkade du, sket i läxorna, satt uppe för länge på nätterna och partajade på folköl på helgerna.

Tycker du det känns hopplöst?
Då ska du veta hur det känns att förklara för sina barn att dom ska "plugga hårdare, skaffa bättre betyg så dom kan läsa vidare och få ett bättre jobb med bättre lön sen när dom blir vuxen" för att man inte gjorde det själv och ångrar sig i dag.

Eftertankens bittra smak varar betydligt längre än ungdomens kortsiktiga sötma....
Gammal bitter och misslyckad? Du är inte så konstruktivt lagd va? :va

fattaliano

gasar tills det rasar
Gick med
15 Sep 2004
Hoj
R1
Denna statistik är för de som tog examen 03.

Ingångslön: Medellöner för ekonomer med examen från 2003.
Statsanställda: 20 632 kr/mån
Kommun: 19 345 kr/mån
Privat: 21 507kr/mån.

Vilket stämmer rätt bra med de ekonomer jag känner som fått jobb på sistone 20-22 har de haft i ingångslön, dock är det i NV-Skåne, i STHLM får man nog ett par tusen till.

Facket rekommenderar tydligen att man begär 24, de brukar alltid ligga i överkant då de är ute efter att få upp lönerna.

Alltså, den som tycker 25000 är "jättedåligt" jämför uppenbarligen med något helt annat än ekonomer i Sverige och då kan man fråga sig hur relevant det är....

där ser man.. Jag överdrev nog lite med att säga att 25 är jätte dåligt, men så fantastiskt bra tycker jag inte det är heller!... och som jag ser det så är chanserna större att får hörgre lön och ett stimulerande jobb om man har en bra utbildning som är eftertraktad

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
där ser man.. Jag överdrev nog lite med att säga att 25 är jätte dåligt, men så fantastiskt bra tycker jag inte det är heller!...

Bland civilekonomer med examensår 2006 så fick den övre kvartilen 23600 i lön.. Det innebär alltså att de 25% BÄST betalda, nyutexade civilekonomer, har 23600 i snitt.

Du lever i en drömvärld och verkar ha sunkiga värderingar så frågan är om en Handels-examen kommer att hjälpa....

och som jag ser det så är chanserna större att får hörgre lön och ett stimulerande jobb om man har en bra utbildning som är eftertraktad

Ja, självklart, tillgång och efterfrågan. För en ekonom borde det vara ett väldigt grundläggande koncept.

fattaliano

gasar tills det rasar
Gick med
15 Sep 2004
Hoj
R1
Bland civilekonomer med examensår 2006 så fick den övre kvartilen 23600 i lön.. Det innebär alltså att de 25% BÄST betalda, nyutexade civilekonomer, har 23600 i snitt.

Du lever i en drömvärld och verkar ha sunkiga värderingar så frågan är om en Handels-examen kommer att hjälpa....

Ja, självklart, tillgång och efterfrågan. För en ekonom borde det vara ett väldigt grundläggande koncept.

jahapp.. men isåfall lever människorna i min omgivning också i en drömvärld eftersom dom är civilekonomer och får bättre betalt!.. speciellt dom som gått på handels!

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
jahapp.. men isåfall lever människorna i min omgivning också i en drömvärld eftersom dom är civilekonomer och får bättre betalt!.. speciellt dom som gått på handels!

Det är som sagt knappast en omöjlighet att få mer än 25' men att hävda att det skulle vara dåligt är bara löjligt.

fattaliano

gasar tills det rasar
Gick med
15 Sep 2004
Hoj
R1
Det är som sagt knappast en omöjlighet att få mer än 25' men att hävda att det skulle vara dåligt är bara löjligt.

haha det är väl ändå en otroligt individuell fråga? Jag kanske tycker att det är dåligt.! du kanske tycker att det är jätte bra! bara för att undersökningar visar att det är ett högt snitt betyder inte att jag anser det vara högt

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
haha det är väl ändå en otroligt individuell fråga? Jag kanske tycker att det är dåligt.! du kanske tycker att det är jätte bra! bara för att undersökningar visar att det är ett högt snitt betyder inte att jag anser det vara högt

Givetvis inte men kom tillbaka när du gått ut handels och fick 35kkr i ingångslön......

För övrigt anser jag att allt under 50kkr i månaden är en slavlön.....:rolleyes:

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Givetvis inte men kom tillbaka när du gått ut handels och fick 35kkr i ingångslön......

För övrigt anser jag att allt under 50kkr i månaden är en slavlön.....:rolleyes:

:D

Fattaliano, vad tycker du är en rimlig och vettig ingångslön för någon med din kompetens och en examen från handels i bagaget?

det är inte alls omöjligt.. många får 35kkr i månaden som ingångslön!

Ja, de äro tusenden.....

Här är FYI resten av statistiken

Medellön: Statsanställda: 29 932 kr/mån, Kommun: 29 394 kr/mån, Privat: 37 210 kr/mån.

Slutlön: Examensår 1970 eller tidigare. Statsanställda: 35 251 kr/mån, Kommun: 34 606 kr/mån, Privat: 46 913 kr/mån.

Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Vad bra att de får det i din värld då tycker jag absolut du skall slå till och börja plugga där.....

I den andra världen som kallas verkligheten är 35000 som ingångslön extremt ovanligt om det ens förekommer förutom bland dem som får ett glassigt jobb pga att pappa äger företaget....

fattaliano

gasar tills det rasar
Gick med
15 Sep 2004
Hoj
R1
:D

Fattaliano, vad tycker du är en rimlig och vettig ingångslön för någon med din kompetens och en examen från handels i bagaget?

Ja, de äro tusenden.....

åh orka diskutera sånt skit..
dethär har urartat..

nu ska jag till norrland och åka skidor!.. :D
hursom.. jag tackar där det passar!

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R

Hmm har vi inte haft det här förut? 'verkliga livet' kontra akademiker och undersökningar och annat bjäfs? Kör på magkänslan, ekonomer gillar egentligen inte siffror och tabeller och sånt, det tar bara tid från golfspelandet och herrklubbarna.

Maxxi

Gick med
23 Apr 2004
Hoj
Aprilia & Minikina

Men snälla släpp sargen och kom in i matchen. Du och din omgivning måste verkligen vara den yppersta eliten om du tror att 35k i ingångslön är vanligt. Skaffa dig en utbildning först, sen kan du komma och diskutera jobb. Innan dess är allt bara spekulationer. Du ska vara glad om det finns ett jobb som passar dina värderingar. Hade du kommit till en arbetsgivare och de hade ställt frågan om dina löneanspråk och du hade svarat tja 35 k är väl rimligt. Då kan jag lova dig att du hade fått ett hånskratt samtidigt som han hade visat dig dörren ut.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Gammal bitter och misslyckad? Du är inte så konstruktivt lagd va? :va

Gammal? Japp.
Bitter? Emellanåt.
Misslyckad? Inte enligt mig själv.

Konstruktivt lagd, jorå, det är ju inte så att jag sitter och vänder papper och knappar på ett tangentbord, jag har provat flera olika yrken som kräver konstruktivitet, och några som man hade kunnat överlåta på en apa med en hammare, och jag trivs bättre med dom där man måste vara konstruktiv och problemlösande.

Sen var hela tanken med inlägget att vara lite lagom syrlig och påpeka att det är lätt att tro att man vet allt när man är ung och kaxig, något som samtliga av oss kommer att få äta upp förr eller senare.

Skillnaden mot dig är att jag har redan ätit upp mina dumheter...

Smaklig måltid.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...