Va ska jag ta mig till?

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Alltså är det jag som inte förstår hur allt funkar? Som jag förstått det så är det usel lön som ekonom om man ens lyckas suga sig till ett jobb för att det finns så sjukt många. Tyckte det låter lite annorlunda mot ditt garanterat jobb och 25k i ingångslön.

Vad är 15.0 i betyg egentligen? Jag fattar inget av det heller och jag sökte högskola senast förra året.

:rofl

1. Till trådstartaren: 15,0 i snitt är fanimej inte alls dåligt. Det är VG i snitt.

2. Till trådstartaren: Du måste nog ta och kamma dig och komma ner på jorden. 35kkr i ingångslön är inte ett snitt bland ekonomer i detta avlånga land som du fått flertalet bevis på redan!

3. 15,0 i betyg betyder att snittet på hans betyg i gymnasiet är VG.

G = 10p
VG=15p
MVG= 20p

Gammal? Japp.
Bitter? Emellanåt.
Misslyckad? Inte enligt mig själv.

Konstruktivt lagd, jorå, det är ju inte så att jag sitter och vänder papper och knappar på ett tangentbord, jag har provat flera olika yrken som kräver konstruktivitet, och några som man hade kunnat överlåta på en apa med en hammare, och jag trivs bättre med dom där man måste vara konstruktiv och problemlösande.

Sen var hela tanken med inlägget att vara lite lagom syrlig och påpeka att det är lätt att tro att man vet allt när man är ung och kaxig, något som samtliga av oss kommer att få äta upp förr eller senare.

Skillnaden mot dig är att jag har redan ätit upp mina dumheter...

Smaklig måltid.

:hihi

Jag är dock lagd att hålla med dig i tidigare inlägg.
Inser man inte redan nu att man inte kommer långt med en uppkäftig attityd så får man garanterat tillbaka det senare i livet!

Sen verkar folk, särskilt i min ålder, ha svårt att inse att allt inte handlar om pengar. Men den diskussionen kan vi ta någon annan gång.

Last edited:

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
jahapp.. men isåfall lever människorna i min omgivning också i en drömvärld eftersom dom är civilekonomer och får bättre betalt!.. speciellt dom som gått på handels!

Att vilja plugga på handels bara för att få högre lön tyder inte på någon vidare livserfarenhet direkt.

När du blivit ännu lite äldre kommer du inte stirra dig blind på lönen längre. Fixa ett jobb som är KUL istället med bara 20k i lön. Det håller i längden. Jag lovar dig. Jag har själv tjänat allt mellan 15-100k/månad, och jag lovar dig, man (jag iaf) trivs bättre på ett jobb där man inte måste trippa på tårna, slicka röv eller jobba 60 timmar i veckan. Ett jobb med hög lön kräver mycket mer av dig (om man inte är börsmäklare) både i fråga om ansvar och nedlagt engagemang/tid.

Vill du tjäna mycket pengar snabbt så gå nån "vanlig" ekonomiutbildning. Sen flyttar du till London och börjar sälja finansiella tjänser.

Lycka till och ha så kul :D

Turture

Naken,blästrad och skitsur.
Gick med
18 May 2003
Hoj
Fireblade 929RR,Husaberg 350,xt660-07.
Om inte, så kan ni två gå tillsammans till komvux, så kan du passa på att slipa på engelskan.

No Offence! :tummenupp :tungan
Engelska,Amerikanska,Irlänska,Slang.You`ll never no:FU .
Ang, din avatar.Har du gjort en såndäringa facelift?
Bättre eller ej..hmm har svårt att bestämma mig ;)

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Tänkbart scenario för fattaliano i framtiden:

Han sliter arslet av sig under två år på Komvux för att läsa upp betygen så att han kan komma in på Handelshögskolan i Stockholm. Han lyckas. Väl på handels så får han fortsätta slita arslet av sig. Utom på somrarna, då umgås han med sina gamla polare och åker till Gotland och super skallen i atomer.

När han väl har sin examen så söker han sina första jobb på fina och extremt inavlade firmor i Stockholm. Men eftersom han inte tillhör deras lilla inavlade krets av människor och dessutom har spenderat somrarna med att bara lata sig så kommer han ingen vart. Mer och mer desperat så söker han sig allt längre ut på landsbygden där alla funderar på vad det är för fel med den människa som gått Handelshögskolan i Stockholm och nu sexmånader efter examen söker jobb på små orter.

Tillslut så får han jobb som lärarvikarie på Tensta Gymnasium där han undervisar i Företagsekonomi A+B och Mattematik A-C. Han bosätter sig så småningom i en tvårummare i Hjulsta och använder sina lediga kvällar och helger till att på distans läsa upp de kurser i pedagogik som krävs för att han ska kunna få en lärarexamen och en heltidsanställning.

En dag när han efter att ha gett sina elever några uppgifter att genomföra smitit ut från en lektion för att ta sig ett välbehövligt bloss så börjar han småprata med en tjej som står där och ser lite trumpen ut. Hennes farsa är ju typ ba liksom helt jävla dumihuve.

Det hela bär sig inte bättre än att de inleder ett hett förhållande där de så ofta som de kan gökar som kaniner. Ett tag går det bra men till slut så blir hon gravid. Hon blir utkastad hemifrån av sin farsa och flyttar in till honom i hans väl inrökta tvårummare.

Men det är stor skillnad på att ha en hemlig affär och att leva samboliv. Deras liv tillsammans slutar med att hon lämnar honom under högljudda former för att hon har hittat en ny kille som är både yngre och snyggare. Han får då lära sig att ölmage och begynnande flint är inte så värst sexigt trots allt.

Han lever nu ensam i den inrökta tvårummaren med deras vid det här laget treårige son och han börjar lägga sig till med den fula ovanan avv varje dag efter jobbet slinka in på den lokala pizzerian och ta sig ett par kalla öl innan han hämtar sonen på dagis.

Ett par öl blir så småningom några öl för mycket och en vacker dag så ringer dagiset till socialen eftersom att han för tjugonde gången är kraftigt försenad (och berusad) när han ska hämta sonen från dagis. Socialen kommer och hämtar hans son som placeras i fosterhem. När han nu inte längre behöver oroa sig för sin son så dricker han allt oftare och allt mera alkohol.

En dag när han är på väg hem från sitt jobb så blir han rånmördad av en grupp gangsterwannabees från hans skola på grund av den bärbara datron som han har i sin väska. Han efterlämna sig en son, en nerpissad bäddsoffa, tio mögliga pizzakartonger och hade vid dödstillfället 500'kr i studieskulder.

Så vad har vi då lärt oss av detta?

Jo, fattaliano kanske bör vakna upp och inse att det kanske inte är värt det att slita arslet av sig för att komma in på handels i nuläget. Det är inte den säkra vägen till framgång och stora pengar som han tycks ha fått för sig. Istället bör han kanske under sin nuvarande utbildning slita arslet av sig för att skaffa meriterande sommarjobb och bra praktikplatser. Ställen som ger bra arbetslivserfarenheter och knyta kontakt med folk på de företagen som han kan använda som referenser.

Bra meriter, referenser och arbetslivserfarenhet smäller minst lika högt som vilken skola man gått.

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
ZX-6R -04
Hej.. Jag är väl inte ensam om detta kan jag tänka mig, men vad ska man göra egentligen om man har ganska dåliga gymnasie betyg och vill komma in på handels i stockholm? Just nu läser jag andra året på entreprenörprogrammet på södertörn. Tycker det är ok men det känns som att jag vill ha en bättre utbildning och fler jobb att välja på när jag är klar.

Alternativen är att jag läser upp min gymnasie betyg som låg på ca 15.0 i snitt... och jag räkna ut att jag skulle behöva läsa upp ca 19 ämnen.. dvs jätte jobbigt.. plus att om jag skulle göra det och sedan komma in på handels så skulle jag antagligen behöva börja om från början. Jag har läst ekonomi i nästan 2 år nu på högskolan. skulle kännas ganska snopet!

högskoleprovet tror jag inte att jag skulle kunna klara så pass bra.?

Vad tror ni? är det helt kört eller? jävligt trist att man va så jävla korkad i gymnasieåldern:huvet :huvet

Inte menat att vara taskig men om du har 15 i snittbetyg och inte får bra på hsp så kanske du inte är tillräckligt bra på att plugga för att klara dom jobbigaste utbildningarna.

Med 2 års poäng kanske du kan komma in på c-d nivå på fristående kurser gbg/lund liknande? Eller tjata dig in på en master.

Vad jag vet är det bara managementkonsultfirmor samt finansjobb i London som kan ge 35 i ingånslön. För den första kategorin är du redan helt körd, det krävs toppbetyg samt något extra. Den andra kategorin är rimligare isf.
Du kan trösta dig med att bägge två alternativen inte ger någon imponerande lön per timme med tanke på arbetsinsatsen.

Gick inte du ENTREPRENÖRprogrammet förresten? ;)

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA