Vad är bromssträckan för en sporthoj?

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Zee skrev:
Så hur lång bromssträcka har du då på valfri start/målraka?
Alltså, de flesta som tävlar försöker undvika att bomsa ner till 0 km/h därför att om de gör det så kör konkurrenterna förbi. Höhöhö...

Det finns en gammal tråd om ämnet där bl a Kreuger (?) på forumet har mätt bromssträckor från 100 km/h. Vill minnas att de låg runt 28 m med de hojar de testade.
 

carpelux

Medlem
Gick med
27 Apr 2005
Ort
Skövde
Hoj
Triumph
Intressant är att bromssträckan ökar med kvadraten på hastigheten, så om man nu ponerar att man kan stanna på 28 m i 100 km/h så blir bromssträckan ca 250m i 300 km/h. Till detta kommer sedan reaktionssträckan. Lååångt blir det...

Det går att se lite här hur det påverkar.
 
Last edited:

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Bingo skrev:
Alltså, de flesta som tävlar försöker undvika att bomsa ner till 0 km/h därför att om de gör det så kör konkurrenterna förbi. Höhöhö...


Yeee. Tru dat, men ibland är det en skarp höger efter rakan och då kanske man bromsra från 250km/h till 50-60 km/h. Man får ju ett fingermått på bromssträckan iaf. De dära sista 0-60 km/h kräver ju inte många meter till.

Det var sao jag tänkte.

carpelux skrev:
Det går att se lite här hur det påverkar.

Isf (med friktionskoefficiennt= 1.0):

050-0km/h: ca 10 meter
100-0km/h: ca 39 meter
150-0km/h: ca 89 meter
200-0km/h: ca 157 meter
250-0km/h: ca 246 meter
300-0km/h: ca 354 meter
350-0km/h: ca 482 meter
400-0km/h: ca 629 meter


Trunkerade värden.
Reaktionstiden är ej med.

Kan detta stämma?
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Kommer inte ihåg hur lång bit som krävdes för att få hejd på min FZR under avrostningen jag var på senast.
Dock verkar Zee:s lista rimlig.
Men en övning som vi körde som visade hur mkt reaktionen har med det hela att göra var mkt givande.
Nu höll ju vi till på ett flygfält, men vi startade två och två i bredd.
Den ena släppte den andre före en bit, precis så att man såg honom i ögonvrån.
Sedan skulle den som låg först bromsa på en eget vald bromspunkt.
Då skulle bakomvarande bromsa för allt vad tygen höll för att inte "köra på" den framför. Jag är ingen kung på hoj, det vet jag. Men det var ruggigt att se hur dåligt en del hanterade sina hojar. Jag tyckte jag var på gränsen till gravrostig.
Då tillhörde jag dom bättre av startfältet :näsblod
Så åk på avrostningarna gott folk, det ger bra självinsikt.
//Tobbe
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
men om jag ligger i typ 80-90 blås o ska göra en stoppie så åker jag faen inge långt iaf :va
 

eckeph

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2005
Ort
Umeå
Hoj
Hojlös för tillfället
RR:Benny skrev:
Ingen aning om sträckan i olika hastigheter (men riktigt intressant)

En hoj har ungefär 33-35% broms-sträcka mot en bil.
= har en bil 40m bromssträcka, stannar en hoj på 13-14m.

B

Det skulle innebära en bromssträcka på 13-14m från 100km/h. :7peta

Min Mille R hade en uppgiven bromssträcka på 32m från 100km/h om jag nu minns rätt. Skulle tro att dom flesta sporthojjar ligger runt dom siffrorna. En Porsche 911 av modernare snitt skulle jag tro ligger på 36-37m.
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
http://www.motorcyklisterna.org/omsmc/omraden/misc/tagenbak.asp

Fakta bil vs Mc vid inbromsning och bromsning med Mc.

De flesta motorcyklister är mycket kunniga vad gäller att framföra en MC. De är också duktiga på att veta hur deras motorcykel tekniskt fungerar. Vad motorcyklister också vet är hur viktigt det är att ha god friktion mellan däck och vägbanan. Utan denna friktion är det svårt att bromsa, styra eller accelerera. Vad som däremot inte är så väl känt är den stora variation som kan förekomma i broms-eller stoppsräcka (och därigenom kraschfart) beroende på hur olika variabler som reaktionstid, däck-eller MC-typ, förarens bromsskicklighet, motorcykelns hastighet, vägbanans friktion mm samvarierar med varandra. Att ta fram kunskap som visar på olika utfall av dessa komplexa samband möjliggör att information kan spridas om dem på ett lättfattligt och begripligt sätt. Detta bör sedan kunna ligga till grund för att motorcykelförare skall kunna få argument för att ta egna beslut för att höja sin säkerhet genom att öva bromsning, sänka farten något och köpa så bra däck som möjligt, etc.

Reaktionstidens betydelse vid panikbromsning
För att exemplifiera hur viktig reaktionstiden är för den stoppsträcka (reaktionssträcka + bromssträcka) man får vid en oförberedd panikbromsning genomfördes en övning där en Volvo V40 och en Aprilia RSV Mille (utrustad med Metzeler Z3 fram och bak) kom körandes i 90 km/h. Friktionen var något högre då asfalten var nylagd och endast lite använd.

Vid en given punkt tvärnitade Volvon. Föraren av Aprilian som var 10 meter bakom och fyra meter till vänster om bilen väntade ungefär 1 sekund (vilket motsvarar en relativt snabb reaktionstid) innan han också bromsade så kraftigt som möjligt. Syftet med övningen var att på video exemplifiera betydelsen av att hålla långt avstånd till framförvarande fordon.

Innan övningen mättes Volvons och Aprilians bromssträckor från 90 km/h. Volvon och Aprilian klarade av att uppnå en medelretardation på 11,1 m/s/s respektive 11,9 m/s/s. Detta innebär att Volvon och Aprilian fick en bromssträcka på 28,2 meter respektive 26,3 meter. Lägger man även till reaktionssträckan (25meter) för Aprilian får den en stoppsträcka av 51,3 meter. Detta innebär att Aprilian inte klarar av att stanna innan Volvon hur skicklig mc-föraren än är.

Skillnad i stoppsträcka mellan en Volvo V40 utan reaktionssträcka och en Aprilia med 1 sekunds reaktionssträcka.

Det som gör den stora skillnaden i stoppsträcka mellan Volvon och Aprilian i figuren ovan är att Volvon, relativt sett Aprilian, inte har någon reaktionssträcka. Aprilians reaktionssträcka är, relativt Volvons läge, 25 meter minus de 10 meter den låg bakom bilen, alltså 15 meter. Detta faktum gör att om Aprilian inte lyckas att väja för Volvon så kommer den att hålla en hastighet av ca 64 km/h när den kör in i den stillastående bilen.

Myten ”motorcykel stannar fortare än en bil”
Efter ett stort antal tester anser vi oss ha belägg för att man generellt inte kan påstå att en motorcykel stannar på en kortare sträcka än en bil. Förutsättningen för en optimal inbromsning är en kombination av en skicklig förare som har ett fordon med bra bromsar och som är utrustad med bra däck.

Med bra däck menas inte bara bra mönsterdjup. Det krävs också en gummiblandning som ger en god friktion. Detta gäller både bil och motorcykel även om det är stor skillnad vad det gäller bromsteknik mellan dessa fordon.

Skillnaden mellan en mindre god ”bromsare” på en motorcykel med ”hårda däck” och en skicklig motorcykelförare som har ”mjuka däck” på sin motorcykel kan vara förödande. I vårt test, med tre duktiga motorcykelförare, skilde det 6,5 meter i bromssträcka vid bromsning till stillastående från 70 km/h. Det innebär att när den bättre bromsaren har stannat blir han påkörd bakifrån av den sämre med 37 km/h i kraschfart! En hastighet som hade varit betydligt högre om den sämre bromsaren varit en ovan och osäker motorcyklist med mindre god bromsteknik.

Att ytterligare uppmärksamma är att testet gjordes i blygsamma 70 km/h, en hastighet som ofta är högre även när vi åker i grupp.

Tack till
Flera organisationer, företag och enskilda personer har hjälpt till vid genomförandet av denna studie. Ett tack riktas därför till Stora Holms trafikövningsplats i Göteborg för att de lånade ut en del av sin bana, till Martin Johansson på Duells som sponsrade med Metzeler däck, till Motorfirma Åke Ahlqvist i Göteborg som lånade ut motorcyklar, till STR, Sveriges Trafikskolors Riksförbund som bidrog med personal från Sunrice videoteknik för dokumentering av studien samt till Glemfors trafikskola i Nybro för lån av motorcykel och bil. Givetvis riktas också ett stort tack till NTF som varit huvudsponsor för studien. Stort tack till er alla.

SMC:s, VTI:s, och NTF:s bromsprojekt efter en idé av motorcyklisterna Hans-Yngve Berg, Larz Glemfors, Patrik Ericsson och Björn Engberg.

VTI:s dokumentation av projektet finns att tillgå genom kontakt med SMC:s kansli både på svenska och engelska.
 

nLasse

För säkrare körning, kör bana!
Gick med
20 May 2003
Ort
Uppsala och Upplands Väsby
Hoj
R6
eckeph skrev:
Min Mille R hade en uppgiven bromssträcka på 32m från 100km/h om jag nu minns rätt. Skulle tro att dom flesta sporthojjar ligger runt dom siffrorna.
Kan nog stämma. Under vissa förutsättningar:

1) du är duktig på att bromsa (t ex genom träning på SMC:s broms- och kurvkurser) dvs du gjorde en korrekt ansättning och komprimerade framgaffeln på ett optimalt sätt och ligger sedan hela tiden på gränsen till framhjulslåsning
2) du har dessutom tränat så mycket att du kan bromsa effektivt även i en paniksituation
3) asfalten är av god kvalitet
4) det är torrt
5) det är en raksträcka
6) det finns inget rullgrus.


Kreuger (som nämndes tidigare) är mycket duktig på att bromsa! Han kan bromsa 100-0 på 28 meter. Under mycket goda förutsättningar!

Jag lärde mig en gång ett enkelt sätt att snabbt beräkna reaktions- och bromssträcka:

Har man inte bromsberedskap är reaktionstiden normalt 1 sekund från det man upptäcker ett hinder tills dess man börjar bromsa. Ta din hastighet i km/h, stryk sista siffran och multiplicera med 3 så får du din ungefärliga reaktionssträcka. T ex 90 km/h => 9*3=27 meter.

Bromssträckan beräknas genom att ta hastigheten, stryka sista siffran, multiplicera det som är kvar med sig självt och dela detta med 2. T ex 90 km/h => 9*9/2=40 meter (ungefär). 100 km/h => 10*10/2=50 meter. Jämför detta med en duktig bromsares bromssträcka under goda förhållanden (Kreuger) som var 28 meter. 50 meter låter kanske lite högt? Visst, men gör du lite fel i paniken, t ex låser framhjulet, bromsar för mesigt från början, asfalten är dålig etc etc så kan det mycket väl bli 50 meter!

Tänk på att det är i början det är som mest viktigt att bromsa effektivt. Det du tappar i början (metrarna rullar undan snabbare i högre hastighet) kan du aldrig ta igen på slutet!

Stoppsträckan slutligen är summan av reaktionssträckan och bromssträckan. Tabell:

50 km/h: stoppsträcka = 15+12 = 27 meter
70 km/h: stoppsträcka = 21+24 = 45 meter
90 km/h: stoppsträcka = 27+40 = 67 meter
110 km/h: stoppsträcka = 33+60 = 93 meter
150 km/h: stoppsträcka = 45+112 = 157 meter
200 km/h: stoppsträcka = 60+200 = 260 meter
250 km/h: stoppsträcka = 75+312 = 387 meter
300 km/h: stoppsträcka = 90+450 = 540 meter

Ur alla dessa beräkningar kan man dessutom beräkna kraschhastighet. Säg att vi kör 70 km/h och en älg springer ut på vägen 45 meter längre fram. Enligt tabellen ovan ser man att vi precis hinner stanna. Vad hade hänt om vi kört i 90 km/h istället? Vi hade naturligtvis kört på älgen men i vilken hastighet?? 20 km/h?

Nej. Vi hade kört på älgen i 65 km/h!

Tänk på det, speciellt så här års! :pannkyss
 

Mar

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha R1
Finns ju inte en chans i världen att en mc skulle ha så mkt bättre bromsar än en bil... löjligt! 13meter? ... :fatta!


RR:Benny skrev:
Ingen aning om sträckan i olika hastigheter (men riktigt intressant)

Vi har jämfört mot en bil för länge sedan och tror vi kom fram till följande:

En hoj har ungefär 33-35% broms-sträcka mot en bil.
= har en bil 40m bromssträcka, stannar en hoj på 13-14m.

Nått att tänka på vid häftiga inbromsningar framför rödljusen, speciellt om du skär in framför en lastbil med full last, som har ännu längre bromssträcka.

Det tar evigheter att få stopp på 50 ton.
Det är samma vikt som 143 hojar med förare.( 350kg/hoj om nu någon undrar)

//
B
 

Master_

Kung
Gick med
2 Aug 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
Kawasaki zx9r ninja
marandy skrev:
Bilar med ABS bromsar på kortare sträcka än en mc, men än mc med ABS borde ju vara bäst.. Men det är ju inte ABS det ska räknas med...
Abs påverkar ju inte bromssträckan egentligen eftersom den är till för att man ska kunna ha roterande hjul och kunna göra undan manöver. Låsta hjul ger ju mest friktion och därmed kortare bromsträcka. Men i verkligheten är det ju så att har man abs så nitar man ju helt och funderar inte på låsning medans utan abs så får man ta det mer försiktigt framför allt på hoj. Men självklar logik i idealfallet på rak bra väg med tex bil så ger låsta hjul absolut kortast bromssträcka.
 

Coola Ola

Guest
Master_ skrev:
Abs påverkar ju inte bromssträckan egentligen eftersom den är till för att man ska kunna ha roterande hjul och kunna göra undan manöver. Låsta hjul ger ju mest friktion och därmed kortare bromsträcka. Men i verkligheten är det ju så att har man abs så nitar man ju helt och funderar inte på låsning medans utan abs så får man ta det mer försiktigt framför allt på hoj. Men självklar logik i idealfallet på rak bra väg med tex bil så ger låsta hjul absolut kortast bromssträcka.

nej, låsta hjul ger inte kortast bromsträcka. kortast bromsträcka får man om hjulen ligger precis på gränsen att tappa greppet men fortfarande rullar.
 

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Ort
På landet
Hoj
Scott
När du ligger i 300 så är reaktionssträckan exakt lika lång som avståndet till traktorn som står på vägen. Bromssträckan är 0 meter...

Bra film, men man blir lite trött när dom inte ens kan läsa på kåporna att det står Aprilia Falco och inte Aprilia Mille. Hur mycket vet dom om motorcyklar då? :rolleyes:
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
SMC Skåne brukar på sina Broms & Kurv Kurser köra en demo där en av instruktörerna, som är väldigt duktig på att köra över huvud taget och bromsa i synerhet, väljs ut att från olika hastigheter bromsa parallellt med en vanlig standardbil med normala sommardäck på torr asfalt och mitt på raksträckan (nåja i slutet på rakan men vägen är rak).

Resultatatet brukar var gång visa att i lägre hastigheter (säg > 100 km/h) stannar hojen på ung. samma sträcka som bilen dock aldrig på kortare sträcka. Och vid högre hastigheter stannar bilen ganska många meter kortare än hojen.

Orsaken till detta lär man kunna tvista om fram och tillbaks men den inskillt största faktorn är mängden gummi i marken som helt enkelt klarar mer belastning innan de tappar greppet!

Sorry, vet INTE hur många meter det är frågan om eftersom någon uppmätning aldrig gjordes.

Mvh!
// Niklas
 

Darkwing

Inte hojlös!
Gick med
24 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
FZ6-N
lite rolig edit bara..

Nar Enzon kom till var en av ferraris relkamknep att bilen gjorde 0-200-0 po 12 sekunder. ganska impornerande om än for en ferrari :hihi

vet tyvärr inget om sträckan.. :confused:
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Darkwing skrev:
lite rolig edit bara..

Nar Enzon kom till var en av ferraris relkamknep att bilen gjorde 0-200-0 po 12 sekunder. ganska impornerande om än for en ferrari

vet tyvärr inget om sträckan..


Du vet att tråden handlar om bromssträckan, va?

Eller menade du 200-0 på 12 sekunder? :va
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Avarage skrev:
SMC Skåne brukar på sina Broms & Kurv Kurser köra en demo där en av instruktörerna, som är väldigt duktig på att köra över huvud taget och bromsa i synerhet, väljs ut att från olika hastigheter bromsa parallellt med en vanlig standardbil med normala sommardäck på torr asfalt och mitt på raksträckan (nåja i slutet på rakan men vägen är rak).

Resultatatet brukar var gång visa att i lägre hastigheter (säg > 100 km/h) stannar hojen på ung. samma sträcka som bilen dock aldrig på kortare sträcka. Och vid högre hastigheter stannar bilen ganska många meter kortare än hojen.

Orsaken till detta lär man kunna tvista om fram och tillbaks men den inskillt största faktorn är mängden gummi i marken som helt enkelt klarar mer belastning innan de tappar greppet!

Sorry, vet INTE hur många meter det är frågan om eftersom någon uppmätning aldrig gjordes.

Mvh!
// Niklas
Mycket förvånande. Skulle en "standardbil med standarddäck" kunna bromsa 100-0 på 28 m?

Riktigt bra MC-däck tappar inte greppet vid inbromsning. Man kan däremot slå runt framåt.
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top