Vad är bromssträckan för en sporthoj?

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Victor skrev:
Gissar folk bara och skriver sina longshots här eller?
Att en hoj stannar från 100 på mindre än 15m låter ju så orimmligt att min mamma begriper bättre...
Visst är det underbart, I love it! 15 meter :rofl
 

Steken

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2005
Ort
sthlm
Hoj
modifierad r1-99
imaster skrev:
Det är faktiskt en ganska schysst tid... :hihi

Läste en intervjuv med Kenny Bräck. På frågan varför hans privatbil är en Ford Explorer svarar han, varför ska jag ha en snabb bil privat då jag har en tjänstebil som gör 0-200-0 på 6 sekunder :yoparty
 

Darkwing

Inte hojlös!
Gick med
24 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
FZ6-N
Zee skrev:
Du vet att tråden handlar om bromssträckan, va?

Eller menade du 200-0 på 12 sekunder? :va

jojo :rolleyes:

bilen gör 0 km/h till 200 och sedan från 200 km/h ner till 0 km/h (bromssträckan då) på 12 sek totalt..

som sagt har inte koll på vad bromsträckan blir men jag antar .. kort....

ps.. bara lite rolig edit, e fortfarande hängiven hojåkare ds... :yoparty
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
RR:Benny skrev:
Ingen aning om sträckan i olika hastigheter (men riktigt intressant)

Vi har jämfört mot en bil för länge sedan och tror vi kom fram till följande:

En hoj har ungefär 33-35% broms-sträcka mot en bil.
= har en bil 40m bromssträcka, stannar en hoj på 13-14m.

Nått att tänka på vid häftiga inbromsningar framför rödljusen, speciellt om du skär in framför en lastbil med full last, som har ännu längre bromssträcka.

Det tar evigheter att få stopp på 50 ton.
Det är samma vikt som 143 hojar med förare.( 350kg/hoj om nu någon undrar)

//
B

Oj, vad tjock du är :tungan
 

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Ort
Lund
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Smirre skrev:
ABS-Systemet är inte utvecklat för att korta ner bromssträckorna, tvärtom kan faktiskt bilar med abs ha längre bromssträcka än bilar utan på vissa underlag.
ABS:en är utvecklad för att man ska kunna styra undan hindret medans man bromsar vilket inte går om hjulen låser sig...


Jag vet.. Men såg ett test på tv för ett tag sen, och då sa de där att "ABS-bilar" bromsar snabbare än vanliga, och snabbare än mc..
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Jag blir mörkrädd.... Finns det verkligen folk som tror på sig själva när de skriver vissa inlägg? Börjar nästan tro att en del här lever i garderober!
 

T-Sp00N

Fuk dat lol
Gick med
26 Jul 2004
Ort
Gävle!
Hoj
-07 Ttiumph 675 & -01 F4i (crounch crounch)
i 120 mph är bromssträckan 1400 ft!!! fast då är ju det på framhjulet! :hihi
 

highside

Guest
Avarage skrev:
SMC Skåne brukar på sina Broms & Kurv Kurser köra en demo där en av instruktörerna, som är väldigt duktig på att köra över huvud taget och bromsa i synerhet, väljs ut att från olika hastigheter bromsa parallellt med en vanlig standardbil med normala sommardäck på torr asfalt och mitt på raksträckan (nåja i slutet på rakan men vägen är rak).

Resultatatet brukar var gång visa att i lägre hastigheter (säg > 100 km/h) stannar hojen på ung. samma sträcka som bilen dock aldrig på kortare sträcka. Och vid högre hastigheter stannar bilen ganska många meter kortare än hojen.

Orsaken till detta lär man kunna tvista om fram och tillbaks men den inskillt största faktorn är mängden gummi i marken som helt enkelt klarar mer belastning innan de tappar greppet!

Sorry, vet INTE hur många meter det är frågan om eftersom någon uppmätning aldrig gjordes.

Mvh!
// Niklas

Kan bara bekräfta.
Vi brukar gör motsvarande demo på SMC Stockholms kurser. Om man är riktigt duktig på att bromsa med MC så har man ungefär samma bromssträcka (+- några meter) som vilken ny bil som helst (oavsett förare).
Min V70 t.ex. stannar 2 meter före en av de bästa instruktörerna på en GSX750. (Har även sett mycket duktiga "bromsare" låsa framhjulet fastän det inte varit en paniksituation.)
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Kungen skrev:
Det beror på vad väggen är gjord av och hur tjock den är :)
:tomten


Äggkartonger är att föredra. Lätt.

För de lite tuffare grabbarna från korvmojjen är det solid stålvägg som är utmaningen.
 

Fist Woman

Guest
Vikt ock friktioskoefficient borde vara de avgörande faktorerna för en teoretisk bromssträcka från en given fart, men i tester som utförs av de svenska hojtidningarna så verkar i stort sett alla moderna hojar ha ungefär samma bromssträcka. Stora tunga glidare som Mean Streak har samma bromssträcka som en sporthoj :confused:

Någon som förstår och kan förklara varför?
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Bara ett par saker ....

Som jag tror nämnts så har man ingen nytta av bakbromsen när man bromsar hårt mer än möjligtvis den första sekunden eller så. Efter det finns det ingen normalkraft mellan bakdäck och asfalt.

Om man ser på det rent teoretiskt så är det så att normalkraften * friktionskoefficienten däck/asfalt är det som håller emot, medan massan * hastigheten i kvadrat delat med 2 vill driva på.

Vad menas då med det? Jo, normalkraften är ju massan*g så massan går bort på båda sidorna. Det har därför ingen betydelse hur tungt ett fordon är eftersom tyngden inte bara skjuter fordonet framåt utan också trycker ner det i marken.

Men, sedan krånglar det till sig när vi drabbas av verkligheten. Ingreppet mellan däck och asfalt varierar eftersom asfalten inte är ett återkommande kristallgitter. Under någon cm har man bättre grepp än under nästa cm. Ser man det dock under t ex någon dm så har man i genomsnitt haft ett visst grepp.
Där kommer bilens bredare däck in. De jämnar ut variationer på ett bättre sätt än hojens relativt smala ingreppspunkt och det ger bilen en enklare uppgift att ligga på gränsen än vad hojen har.

Jag har dock aldrig stött på någon bilist i trafiken som bromsar snabbare än jag gör, men jag undrar om Kallio kan stanna snabbare än Häkkinen.
Man måste skilja på folk och folk också ... genomsnittsbilisten är inte så intresserad och engagerad av sin körning som genomsnittsmotorcyklisten och är också lite sämre på allt som har med framförandet av fordonet att göra.
Därför är diskussionen om vilket fordon som stannar snabbast lite en strid om påvens skägg.

Eftersom någon nämnde "rullande hjul" och bromseffekt så är det så att det är en tydlig peak i bromsförmåga när skillnaden mellan fordonets och hjulets hastighet är 15%. Där är friktionskoefficienten högst.
Det gäller även vid acceleration.

Slutligen en eloge till Långa Farbrorn som varit inblandad i ett seriöst och åskådligt experiment :tummenupp
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Fist Woman skrev:
Vikt ock friktioskoefficient borde vara de avgörande faktorerna för en teoretisk bromssträcka från en given fart, men i tester som utförs av de svenska hojtidningarna så verkar i stort sett alla moderna hojar ha ungefär samma bromssträcka. Stora tunga glidare som Mean Streak har samma bromssträcka som en sporthoj :confused:

Någon som förstår och kan förklara varför?

Nja, kör vi strikt teoretiskt så spelar inte vikten någon roll, utan det är endast friktionskoefficienten som är av betydlse. Detta då bromskraft = koefficient * vikt medans rörelseenerig att stoppa = konstant * massa * hastighet^2, dvs sänker vi vikt så sänker vi rörelseenergi men även bromskraften.

Sen i praktiken blir det lite bättre koefficient om man har relativt stor däck yta i förhållande till vikten men det är en annan historia och anledningen till att hojar faktiskt har några meter kortare vid perfekt inbromsning (brukar ligga under 35 meter från hundra medans bilar ligger kring 40). Men anledningen till att en hoj som med förare väger en femtedel av en bil inte har en femtedel av stoppsträckan är resonemanget ovan. Ytterligare en aspekt är väl att en hoj har relativt stora och många bromskivor i förhållande till sin vikt (fast det hjälper ju bara så länge man inte har så bra att man låser hjul)

edit: Elwe hann före
 
Last edited:

Fist Woman

Guest
elwe skrev:
Eftersom någon nämnde "rullande hjul" och bromseffekt så är det så att det är en tydlig peak i bromsförmåga när skillnaden mellan fordonets och hjulets hastighet är 15%. Där är friktionskoefficienten högst.

Varför då?
Oavsett temperatur, gummiblandning, underlag? Eller gäller det bara naturgummi mot asfalt?
 

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Ort
K-town
Hoj
Husa 650, kawwa 250
I en körkortsbok jag läste innan teorin stog det att en Mc under bra fröhållande bromsar bättre än en bil.

Och om jag inte kommer ihåg helt snett tyckte jag att jag så bromsträckor på runt 33 meter för dom mordernare sporthojjarna i något test.

//Fredrik
 

Farbrordane

Who wants to live forever
Gick med
8 Sep 2005
Ort
Karlskrona
Hoj
Transalp -87
Steken skrev:
Läste en intervjuv med Kenny Bräck. På frågan varför hans privatbil är en Ford Explorer svarar han, varför ska jag ha en snabb bil privat då jag har en tjänstebil som gör 0-200-0 på 6 sekunder :yoparty
vad är det för förmånsbeskattning på en sån...vill ha :yoparty
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Fist Woman skrev:
Varför då?
Oavsett temperatur, gummiblandning, underlag? Eller gäller det bara naturgummi mot asfalt?

Ja Fist Woman, vid givna parametrar på däck och underlag är det bäst att ha en hastighetsskillnad på 15%.
Dvs, ett visst däck på ett visst underlag bromsar eller accelererar bäst vid hastighetsskillnaden 15%. (Proven är dock bara gjorda på torr asfalt)

Det innebär dock INTE att det för ett visst däck som slirar med 15 % inte kan finnas ett annat däck som har bättre friktionskoefficient även om det inte slirar med 15%. Ok?
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top