Vad är bromssträckan för en sporthoj?

Buspojke

Professional skirt-chaser
Gick med
31 Jul 2005
Ort
3:e våningen
Hoj
Briggs & Stratton
Zee skrev:
050-0km/h: ca x meter för normalföraren, ca x meter för bromskungen.
100-0km/h: ca x meter för normalföraren, ca x meter för bromskungen.
150-0km/h: ca x meter för normalföraren, ca x meter för bromskungen.
200-0km/h: ca x meter för normalföraren, ca x meter för bromskungen.
250-0km/h: ca x meter för normalföraren, ca x meter för bromskungen.
300-0km/h: ca x meter för normalföraren, ca x meter för bromskungen.
/Frågvisast

"Bromskungen":
50-0: <9 m
100-0: <34 m
150-0: <70 m
200-0: <140 m
250-0: <210 m
300-0: <280 m

Dessa siffror varierar från hoj till hoj. Har beräknat dom efter en test som vi gjorde för en tidning för ett par år sedan. Nu var det bara riktigt duktiga rr-åkare som gjorde testerna, så Svensson behöver nog lite fler metrar...

Skulle tippa att en "normalförare" behöver 20-40% längre sträcka...

Obs!
Siffrorna anger bara bromssträckan, inte reaktionssträckan!
 

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Sthlm
Hoj
lös
Buspojke skrev:
"Bromskungen":
50-0: <9 m
100-0: <34 m
150-0: <70 m
200-0: <140 m
250-0: <210 m
300-0: <280 m
Nu var det bara riktigt duktiga rr-åkare som gjorde testerna, så Svensson behöver nog lite fler metrar...
Inte jag.... :tungan
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
elwe skrev:
Hittade detta när jag letade efter annat :eek:)

http://www.msgroup.org/TIP085.html

Det där med att bromsförmågan inte beror på fordonets massa var intressant. Så har jag aldrig sett på det. Kan man alltså anta att om man skalade upp en vanlig sportbil att bli lika tung som en lastbil, och ökade bromskapaciteten proportionellt, så skulle den tunga bilen kunna stanna på lika kort sträcka?
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
PacMan skrev:
Det där med att bromsförmågan inte beror på fordonets massa var intressant. Så har jag aldrig sett på det. Kan man alltså anta att om man skalade upp en vanlig sportbil att bli lika tung som en lastbil, och ökade bromskapaciteten proportionellt, så skulle den tunga bilen kunna stanna på lika kort sträcka?

Läs tidigare i tråden så ser du förklaringen.
Alla resonemang baseras på att du har tillräcklig bromskraft för att låsa hjulen (även att detta inte är optimalt).
Kan man det så har man teoretiskt bromsar som uppfyller villkoren längre upp i tråden.
 

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Världsmetropolen Kungsängen
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet
eckeph skrev:
Det skulle innebära en bromssträcka på 13-14m från 100km/h. :7peta

Min Mille R hade en uppgiven bromssträcka på 32m från 100km/h om jag nu minns rätt. Skulle tro att dom flesta sporthojjar ligger runt dom siffrorna. En Porsche 911 av modernare snitt skulle jag tro ligger på 36-37m.


Mycket möjligt att det stämmer.
Vårt test var inte direkt vetenskapligt, en Volvo 245:a utan abs, mot en RD350.
Hojen stannade på ~1/3 av bilens bromssträcka.. Varje gång...(6-7ggr)

Vi ställde upp konor på vägen som vi mätte från...
Kanske mätte vi tokigt eller så var väl bromsarna/däcken på volvon slut (men det kändes inte så)
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top