Vad är det för fel på Sverige?

Madbulle

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2004
Hoj
SV1000
Kanske ska kalla tråden allmänt gnäll :rolleyes:

Man börjar fundera hur det ska bli framöver när man ser hur priserna och regler bara blir värre och värre!

Ta ett exempel! Delar till hojar och frakt på paket som ligger de flesta varmt om hjärtat att det ska vara billigt

Du köper en del här hemma av en handlare och då ska först importören ha del av kakan, sedan kommer alla kostnader för handlaren som är mycket högre i Sverige tex löner, lokalhyror och div försäkringar har han tur så kanske han kan få lite lön också men han kanske enbart jobbar för att det är kul och inte har egna räkningar :confused:

Inte undra på att folk och även vissa handlare köper delarna utomlands utan mellan händer! tyvärr så leder det till att många handlare får sämre försäljning här hemma och får stänga då det ofta inte går att konkurrera mot utländska priser.

Jag är själv handlare som även köper från utlandet pga att mina inköps priser blir billigare från annat håll fast jag kan ta delar från en dansk general agent för ett stort japanskt märke.

Så jag försvarar inte priserna i Sverige utan undrar bara vart felet ligger:confused:

När jag köper hem delar (inom EU) så brukar det bli ganska stora paket och frakt priset har inte ännu hamnat över 500kr.
Skickar jag ett paket till kund i Sverige med posten som inte går som brevpostförskott utan som paket med så hamnar frakten på ca 270kr-700 och då handlar det om ett litet sk** paket som råkar väga över 2kg och är inte alls så stort

Försäkringarna och bensinen struntar jag att gnälla om :huvet

Hoppas det blir bättre i framtiden annars kommer nog Sverige bli ett U-land men det kanske är bra då U ska stå för utveckling och det behövs en annan utveckling i Sverige:gnissla

NÅN SOM HAR NÅTT BRA TIPS FÖR FRAMTIDEN?
P.s Ursäkta om det är lite halvdant skrivet men jag föredrar annars att skruva och inte skriva!

Last edited:

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Hoj
YBR125
Gör affärer med länder under stark utveckling, såsom Indien & Kina, då de förutspås att bli världsledande inom en ganska snar framtid. Det är det generella business tipset.

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Ett bra tips för framtiden; plugga lite nationalekonomi och valuta 101. :tummenupp

Iridium

DNF
Gick med
17 Sep 2006
Hoj
R1
Som jag förstår det så ondgör du dig mest över Postens priser. Jag skulle tro att Postens höga priser beror på den underutvecklade infrastruktur vi har i Sverige. Bara det faktum att SJ blir förvånade över att det snöar i Skandinavien är ganska talande. Det är ju allmänt känt att Posten inte är någon vinstmaskin.

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Sverige käkar sig själv inneifrån för att hjälpa hela världen med sina skatter (speciellt miljöskatter) på allt. Och inom snar framtid rasar allt för de tror lilla sverige kan påverka allt. Inget är billigt och skyhöga skatter på allt. Frågan är bara när sparkar undan benen för sig själva.

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
I Sverige är det fult att vara egen företagare. Du ska du straffas medelst skatter och sociala avgifter. Om du trots det klarar dig bra så ska du extraskattas så denna lyckade satsning inte heller lönar sig...

Korta versionen, orkar inte hetsa upp mig mer.

Och nej, det gäller inte bara MC pga dålig konkurrens. Det mesta är bra mycket dyrare i Sverige.

Madbulle

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2004
Hoj
SV1000
Som jag förstår det så ondgör du dig mest över Postens priser. Jag skulle tro att Postens höga priser beror på den underutvecklade infrastruktur vi har i Sverige. Bara det faktum att SJ blir förvånade över att det snöar i Skandinavien är ganska talande. Det är ju allmänt känt att Posten inte är någon vinstmaskin.

Näää jag klagar på de mesta när man ändå ska klaga!
Allt från skatter, företagsförsäkringar, fraktkostnader, löner/inflationen/prishöjningar och när man ändå håller på så ta med div regler också allt från körkortsregler, en del miljö regler till att många lyfter löner bara för att hitta på regler och skapa problem:)

Jag håller med Bullysmile mycket sanning i det tycker jag det känns som!

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06

Posten borde dragits ut på bakgården för att skjutas för 20 år sedan. Att de är förlegade har både Schenker och DHL etc bevisat för länge sedan...

Har EN leverantör kvar på jobbet som envisas med Posten. Dessa paket är ofta försvunna, krossade och dyrare än de andra...

Cowbell

Glad Sommar!
Gick med
24 May 2009
Hoj
2010 BMW F800r
Felet med Sverige är att folk är i allmänhet lite för rädda för sånt som är nytt, utmanande, orginellt, udda, främmande samt kan köras på ett hjul. Och att folk kramas för lite. :krama

Det där andra begriper jag mig tyvärr inte på, det lämnar jag åt folk som påstår att dom kan, samt åt folk som bestämt hävdar att dom som påstår att dom kan har helt åt helvete fel, samt åt dom som försöker bli kompisar med både dom som påstår och dom som hävdar, men antagligen är skvatt galna och egentligen borde ha kramats mera av sina föräldrar när dom var små.

Last edited:

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Det krävdes ju riktigt skarpa hjärnor för att konkurrera med posten. Som att leverera paket utanför kontorstid hem till folk...

Felet med Sverige är att folk är i allmänhet lite för rädda för sånt som är nytt, utmanande, orginellt, udda, främmande samt kan köras på ett hjul. Och att folk kramas för lite. :krama

Det där gäller inte Sverige utan människor i stort.

Last edited:

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
gällande fraktkostnaderna så skall du nog förhandla om med posten. jag har pacsoft och betalar ca 140-160.- för ett mindre paket och då ingår hämtning.

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Hoj
Scott
Hur mycket var det Postens före detta VD:n fick i "pension"? Lite måste de nog tjäna...

Kornz

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
Suzuki GSX-R 750 K7
Vi har kollat upp de flesta olika logistik företag och kommit fram till att schenker har bäst service och bäst pris.

Hawk

#96 Supermoto
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
KTM 525 exc, 450 SMR
sverige är inte landet man blir miljonär i på lagligt sätt..
jobba svart, stämpla och få bostads bidrag å nått annat bidrag och glöm inte nått tredje bidrag..
sverige lever på kredit utan inkomst.. staten tar ut avgift på allt för att hanka sig fram.
gör va du kan för att blåsa staten på pengar så kanske du får pensionen bakom brädorna i källaren.. den går att leva på.

Jag är int bitter...

njelger

Guest
Jag jobbar bredvid LO-borgen.
Jag har en lätt aning om problemets ursprung.

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Om Svenska handlare har det så förbenat jobbigt med löner och skatter, borde inte rimligen Tyska handlare ha det ungefär lika jobbigt och därmed ligga i närheten vad det gäller priser?

Madbulle

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2004
Hoj
SV1000
Vi har kollat upp de flesta olika logistik företag och kommit fram till att schenker har bäst service och bäst pris.

jepp! jag har precis tecknat avtal med dom:tummenupp

Men det är hur det mesta verkar bli i Sverige som gör att man undrar hur f*n det ska bli i framtiden, kanske dags att gå runt med skylt som säger att slutet är nära!

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA