Svenskarna har gått ifrån att vara ett hjälpsamt folk. Ett folk som tänkte på sina medmänniskor, till ett gnidet folk som inte kan glädjas i någon annans framgång/lycka.
Idag beställer man tex varor från utlandet bara för att det går att tjäna 20Sek, samtidigt som man klagar på den svenska marknaden och undrar varför den är så dyr. Ja, om svenska handlare fick lite rullians på sina lager så kanske dom hade kunnat sänka den sista 20:an så att du och jag hade kunnat åka dit på 5min och köpt varan över disk. Samtidigt hade en liten peng gått in i den svenska välfärden vilket hade gynnat oss en gång till. Men tyvärr har vi blivit egoister och tänker bara på vad som gynnar oss själva just NU.
Och varför är varan 20Sek billigare i det andra landet tror du?
1. Günter är chef för PR.
2. Snygg butikspersonal.
3. Flera andra länder handlar online från dom och skapar rullians i lagret.
Har svenskarna någonsin kunnat glädjas åt andras framgång? Är inte Jantelagen ett rätt svenskt begrepp? Är inte skattesystemet där det inte
går att nå ekonomisk framgång bara genom att vara bra på det man gör en helsvensk/socialdemokratisk uppfinning? (Jo, jag vet; det finns andra kommunistländer - men de är åtminstone ärliga med vad de pysslar med och använder inte floskler som välfärd och utanförskap).
Varför har inte handlarna här i Sverige omsättning på sina lager? Jag vet varför. En handlare kan bara konkurrera med bekväma webbshoppar på ett enda sätt: Kompetens.
Om jag ändå måste läsa in allt jag behöver veta om delen jag ska ha på nätet, varför ska jag då anstränga mig att gång på gång försöka slå mig igenom säljoviljan hos personen bakom kassan eller i verkstaden? Varför ska jag lyssna på skitsnack om de råd jag fått från forumkompisar jag
vet är kompetenta från nån som inte har bevisat sin kunskap för mig? Varför ska jag inte bara köpa delen direkt från en webbshop som inte snackar hål i öronen på mig och som inte försöker sno mig på pengar för saker jag inte behöver? Varför ska jag vänta i ett halvår på delar som står på nätet med fem dagars leveranstid?
Omvänt: Om jag kan gå till en kille som har magkänslan och kompetensen och nästan aldrig har fel, och som själv gör efterforskningar i de fall han inte vet något - efter att ha sagt att han inte vet det - då kommer jag att komma tillbaka, och jag kommer gladeligen att betala och fortsätta att betala ett (rimligt) påslag på webbpriset.
Slutligen har du de helt oslagbara ställena, exempelvis American Sportbike, som kombinerar oerhörd kompetens med den sortens kundrelationer och servicemindedness som krävs när man är en liten mom-n-pop-shop, samt ger ett, för ett svenskt företag, uppenbarligen totalt oslagbart pris på grejerna dessutom.