Vad är det för fel på Sverige?

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
Småskaligheten.

Säljer man EN hjälm i veckan eller ETT batteri i veckan måste man ju lägga på flera tusen kronor i marginal för att överleva.

Levererar man iväg 100 eller 1000 tals varor så behöver man ju inte de påslagen

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Hoj
TRX850
Tyskland har 10 gånger fler invånare på samma yta som Sverige. Nära till grannländer, stora hamnar (Rotterdam) etc.

Klaga på Posten (de förtjänar några skopor också), men betänk att de faktiskt har service även i Korpilombolo. Vilka vinstdrivande företag vill ta även de förlusttyngda delarna? Dela ut brev o paket i Stockholm kan jag ta över, men heltäckande service för hela Sverige?

Vi kommer aldrig att kunna konkurrera med andra länder med de geografiska begränsningarna. Vi måste vara bättre på andra sätt. Det bör både regering, fackförbund och arbetsgivare fundera på...

(Och jag jobbar inte på Posten, eller ens i logistikbranschen)

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Hoj
-
Svenskarna har gått ifrån att vara ett hjälpsamt folk. Ett folk som tänkte på sina medmänniskor, till ett gnidet folk som inte kan glädjas i någon annans framgång/lycka.

Idag beställer man tex varor från utlandet bara för att det går att tjäna 20Sek, samtidigt som man klagar på den svenska marknaden och undrar varför den är så dyr. Ja, om svenska handlare fick lite rullians på sina lager så kanske dom hade kunnat sänka den sista 20:an så att du och jag hade kunnat åka dit på 5min och köpt varan över disk. Samtidigt hade en liten peng gått in i den svenska välfärden vilket hade gynnat oss en gång till. Men tyvärr har vi blivit egoister och tänker bara på vad som gynnar oss själva just NU.

Och varför är varan 20Sek billigare i det andra landet tror du?
1. Günter är chef för PR.
2. Snygg butikspersonal.
3. Flera andra länder handlar online från dom och skapar rullians i lagret.

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
-06 Buell XB12X
Svenskarna har gått ifrån att vara ett hjälpsamt folk. Ett folk som tänkte på sina medmänniskor, till ett gnidet folk som inte kan glädjas i någon annans framgång/lycka.

Idag beställer man tex varor från utlandet bara för att det går att tjäna 20Sek, samtidigt som man klagar på den svenska marknaden och undrar varför den är så dyr. Ja, om svenska handlare fick lite rullians på sina lager så kanske dom hade kunnat sänka den sista 20:an så att du och jag hade kunnat åka dit på 5min och köpt varan över disk. Samtidigt hade en liten peng gått in i den svenska välfärden vilket hade gynnat oss en gång till. Men tyvärr har vi blivit egoister och tänker bara på vad som gynnar oss själva just NU.

Och varför är varan 20Sek billigare i det andra landet tror du?
1. Günter är chef för PR.
2. Snygg butikspersonal.
3. Flera andra länder handlar online från dom och skapar rullians i lagret.

Har svenskarna någonsin kunnat glädjas åt andras framgång? Är inte Jantelagen ett rätt svenskt begrepp? Är inte skattesystemet där det inte går att nå ekonomisk framgång bara genom att vara bra på det man gör en helsvensk/socialdemokratisk uppfinning? (Jo, jag vet; det finns andra kommunistländer - men de är åtminstone ärliga med vad de pysslar med och använder inte floskler som välfärd och utanförskap).

Varför har inte handlarna här i Sverige omsättning på sina lager? Jag vet varför. En handlare kan bara konkurrera med bekväma webbshoppar på ett enda sätt: Kompetens.
Om jag ändå måste läsa in allt jag behöver veta om delen jag ska ha på nätet, varför ska jag då anstränga mig att gång på gång försöka slå mig igenom säljoviljan hos personen bakom kassan eller i verkstaden? Varför ska jag lyssna på skitsnack om de råd jag fått från forumkompisar jag vet är kompetenta från nån som inte har bevisat sin kunskap för mig? Varför ska jag inte bara köpa delen direkt från en webbshop som inte snackar hål i öronen på mig och som inte försöker sno mig på pengar för saker jag inte behöver? Varför ska jag vänta i ett halvår på delar som står på nätet med fem dagars leveranstid?

Omvänt: Om jag kan gå till en kille som har magkänslan och kompetensen och nästan aldrig har fel, och som själv gör efterforskningar i de fall han inte vet något - efter att ha sagt att han inte vet det - då kommer jag att komma tillbaka, och jag kommer gladeligen att betala och fortsätta att betala ett (rimligt) påslag på webbpriset.

Slutligen har du de helt oslagbara ställena, exempelvis American Sportbike, som kombinerar oerhörd kompetens med den sortens kundrelationer och servicemindedness som krävs när man är en liten mom-n-pop-shop, samt ger ett, för ett svenskt företag, uppenbarligen totalt oslagbart pris på grejerna dessutom.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag jobbar bredvid LO-borgen.
Jag har en lätt aning om problemets ursprung.

Jag tjörde paketbil för rätt många år sedan.
Även på lathundsförvaringsinstitutioner (fritidsnämnden, kronofogdemyndigheten, förskingringskassan och liknande) så låtsades folk arbeta när det kom utbölingar.
Men:
Arbetarekomunen.
De rörde sig inte ens som zombies (vilket är vanligt på komunala eller statliga "arbetsplatser", utan satt stilla vid skrivbord med armarna hängande efter sidorna.
Men solidariska var de säkert.

Argyle

ingen
Gick med
18 Nov 2005
Hoj
ingen, helt jävla värdelöst
Samma problem i alla västerländska länder. När Kina började växa tog dom all produktion ifrån västvärlden och nu kämpar man.

Vi måste komma ihåg att geografiskt sett och klimatmässigt så är Sverige inte ett bra land producera någonting i. Sverige växte under efterkrigstiden för att vi var inte delaktiga i 2världskriget och vi hade järn, malm, trä osv för att bygga upp de länder som var sönderbombade.
Innan dess var Sverige ett bonna samhälle, fattigt och simpelt.

Sverige är jag helt övertygad om kommer gå tillbaks ordentligt i sin ekonomiska utveckling, ett sjunkande skepp är vad det är. Förbered er alla för ett U land sverige om 15år!

Själv flyttade man för 3år sedan.......

Jezze_

Sporthojsnörd
Gick med
18 May 2006
Hoj
919 turbo
Vi har kollat upp de flesta olika logistik företag och kommit fram till att schenker har bäst service och bäst pris.

den erfarenheten jag har av schenker är att de har den sämsta service man kan tänka sig, ialla fall i denna stad. inget funkar..

Ang. resten av allt gnäll i denna tråd (och många andra) ang. post, mc delar och annat så tror jag nog att vi har de rätt bra ändå.. jag köpte nyss dyra reservdelar hos min lokala handlare, men likt förbannat har jag råd att betala hyra, införskaffa föda på ICA, ha ett fast och mobilt bredband så jag kan surfa var jag vill, telefonräkning, försäkring och omkostnader för bil och mc. dessutom betalade jag skatt så tex. nån arbetslös har tak över huvudet och även denna kan köpa mat på ica... jag har tom.kompisar som är arbetslös och äger både bil och mc... nej de är lite för mkt gnäll..

Edit: man kanske skulle bli mer som usa istället med gratis sjukvård till alla :rolleyes: http://www.tv4play.se/nyheter/nyhetskanalen?videoId=1.1573634&selId=1.1078589&currPage=6

Last edited:

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Småskaligheten.

Säljer man EN hjälm i veckan eller ETT batteri i veckan måste man ju lägga på flera tusen kronor i marginal för att överleva.

Levererar man iväg 100 eller 1000 tals varor så behöver man ju inte de påslagen

Hur mycket marginal har man på en hjälm som kostar 7000 här i butik, som jag köper i USA för 3700, inklusive frakt till dörren ?

Egoistiskt? Kanske men för mig är min privatekonomi viktigare än svenska handlares balansräkning.

så jävla klockrent! Vill ni ha min sympati, ha rimliga priser. Svårt att ha det ? "Be creative" sa en tysk ingenjör till mig.

Madbulle: Var kreativ. I ditt fall, kanske du ska regga bolag på Irland, där skatten är lägre, och hyra en webshop. Lagret kan du ha här hemma så frakten till svenska kunder blir "billigare". Du kan också direktimportera dina varor från Kina, Singapore, Japan, etc. Du har redan en affärsverksamhet. Utveckla den, anpassa den.

Last edited:

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Hoj
En lagom stor.
Sverige är ett fall för programmet Lyxfällan i TV3 kanske :va

Det låter som en bra idé.

Ta bara grejjen med dom "fördelaktiga" huslånen där man skuldsätter sig för resten av livet samtidigt som bostadsmarknaden är minst sagt intressant...

Man ska aldrig förvånas över hur det kan gå till i sverige !

Kent@

Gick med
23 Dec 2007
Hoj
Två Suzuki, sportouring och custom
Vad är problemet? Om Sverige har så stora problem som många skriver så är det valfritt att flytta.
Vad är bättre? USA där lånekarusellen satte igång finanskrisen och arbetslösheten är högre, du måste ha en försäkring innan sjukhusen vill hjälp dig men mc-delar är ju billigare å andra sidan.
England? Nästa land som en del tror kommer att bli nästa land i finanskris pga underskottet i landets finanser, Spanien? Italien? Grekland? Indien? Kina som är så duktig på mänskliga rättigheter, Östländerna?

Tänk efter lite. Visst finns det saker som stinker i Sverige men det är j*vl*gt bra här ändå...faktiskt. :yoparty

Edvinsjolund

Ärkemongo
Gick med
9 Jul 2007
Hoj
Ktm 950 Adventure. Apollo 63z -52, Suzuki Dr 600 -87
Det krävdes ju riktigt skarpa hjärnor för att konkurrera med posten. Som att leverera paket utanför kontorstid hem till folk...

Det där gäller inte Sverige utan människor i stort.

http://www.posten.se/c/ti_hempaket

Jag kommer från en postal familj, Farsan fick guldklocka för några år sedan. Jag började jobba där vid 15 års ålder på alla lov,
har sedan jobbat 3 år på Poståkeriet.

Nu undrar du kanske vad jag vill säga med det. Det gör jag också faktiskt om jag ska vara ärlig. Jag ville kanske bara komma ut ur garderoben.

Hur som helst, Med dom lass som åkeriet jag kör för nu har så fattar jag inte att Poståkeriet går runt med halvlass hela tiden. Inte vanliga Posten heller för den delen, en samling gnällande drönare...

Biketech

It's better to burn out than fade away!!
Gick med
20 May 2004
Hoj
ZX10R 2008 superbike
Hur mycket marginal har man på en hjälm som kostar 7000 här i butik, som jag köper i USA för 3700, inklusive frakt till dörren ?

så jävla klockrent! Vill ni ha min sympati, ha rimliga priser. Svårt att ha det ? "Be creative" sa en tysk ingenjör till mig.

Madbulle: Var kreativ. I ditt fall, kanske du ska regga bolag på Irland, där skatten är lägre, och hyra en webshop. Lagret kan du ha här hemma så frakten till svenska kunder blir "billigare". Du kan också direktimportera dina varor från Kina, Singapore, Japan, etc. Du har redan en affärsverksamhet. Utveckla den, anpassa den.

Här har vi ett typexempel av svensk hoj åkare vi vill ha svenska handlare när vi får problem på hoj eller utrustning ......Men när vi ska handla då går vi o tittar o prövar i butiken sen beställer man på nätet eller utomlands !
Hur :huvetska man kunna hålla priser! till slut finns ju bara nätet kvar .
Vi handlare kämpar mer än hårt kan jag lova o jantelagen är ingen bra motståndare:tummenupp

Rockn Rolle

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2010
Hoj
Suzuki Hayabusa Dragbike
Exakt !! Personlig service verkar inte betyda så mycket längre tyvärr.
Halva grejen är ju att kunna jämföra prylar i lokala shoppen o snacka lite erfarenheter och ev få lite feedback om det var bra eller mindre bra.

Mvh: Jesper :banana

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Exakt !! Personlig service verkar inte betyda så mycket längre tyvärr.
Halva grejen är ju att kunna jämföra prylar i lokala shoppen o snacka lite erfarenheter och ev få lite feedback om det var bra eller mindre bra.

Mvh: Jesper :banana

Hur ofta är det den lokala shoppen har det man är ute efter i lager och i rätt storlek?

Skulle vara oändligt mycket vettigare med show rooms där man kan prova ut vad man gillar (där de faktiskt har en tillverkares modeller och storlekar i någon omfattning) och sedan beställa från valfri ÅF.

Matte GC

There can be only one
Gick med
21 Feb 2005
Hoj
1982 Suzuki Katana
Vad är problemet? Om Sverige har så stora problem som många skriver så är det valfritt att flytta.
Vad är bättre? USA där lånekarusellen satte igång finanskrisen och arbetslösheten är högre, du måste ha en försäkring innan sjukhusen vill hjälp dig men mc-delar är ju billigare å andra sidan.
England? Nästa land som en del tror kommer att bli nästa land i finanskris pga underskottet i landets finanser, Spanien? Italien? Grekland? Indien? Kina som är så duktig på mänskliga rättigheter, Östländerna?

Tänk efter lite. Visst finns det saker som stinker i Sverige men det är j*vl*gt bra här ändå...faktiskt. :yoparty

Du förbisåg en sak.
Skatten (i af i florida ligger på 7.5%)
Jag säger nu inte att usa är bättre överlag för det vet jag inte men har du jobb har du råd att betala försäkringen så du får den sjukvård du vill ha.

jetson

Guest
Vi skattas till döds..

Man kan räkna ut hur många timmar i veckan man jobbar för sig själv, och hur många man jobbar för staten, det är fan deprimerande..

Matte GC

There can be only one
Gick med
21 Feb 2005
Hoj
1982 Suzuki Katana
Vi skattas till döds..

Man kan räkna ut hur många timmar i veckan man jobbar för sig själv, och hur många man jobbar för staten, det är fan deprimerande..

Det uttalandet blev jag nästan rörd av när jag läste..

Jag kunde fan inte sagt det bättre själv.

Som egen företagare så kan man säga att på varje fakturerad hundring blev det över till 2 liter mjölk när alla skatter och momser är betalda...

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA