Vad är det för fel på Sverige?

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Om man jobbar kontorstid kan man säga att det man drar in måndag-onsdag tar stat och kommun, torsdag och fredag får man behålla.

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
Hur mycket marginal har man på en hjälm som kostar 7000 här i butik, som jag köper i USA för 3700, inklusive frakt till dörren ?

Förmodligen har man 4000-5000 kr i marginal i leden (imp/dist/handlare) i Sverige på hjälmen du pratar om.

Men om man då bara säljer en hjälm per vecka behöver man ju ha den marginalen för att dra ihop månadslönen.

De stora europeiska/amerikanska intertetshopparna säljer ju flera hundra i veckan ochkandärför ha längre marginal.

Behöver självett nytt battteri, kostar nästan 3000 kr hos handlarn, exakt samma batteri kostar strax över tusen om jag beställer från nätet.

Vad ska man säga, jag skiter ju inte fram pengar :confused:

Svenskarna har gått ifrån att vara ett hjälpsamt folk. Ett folk som tänkte på sina medmänniskor, till ett gnidet folk som inte kan glädjas i någon annans framgång/lycka.

Idag beställer man tex varor från utlandet bara för att det går att tjäna 20Sek, samtidigt som man klagar på den svenska marknaden och undrar varför den är så dyr. Ja, om svenska handlare fick lite rullians på sina lager så kanske dom hade kunnat sänka den sista 20:an så att du och jag hade kunnat åka dit på 5min och köpt varan över disk. .

Det kostar på att vara hjälpsam, inte är det 20 kr utan 3 ggr så högt pris och många tusenlappar.

Hur ska jag göra 3000 hos handlarn 1000 på postorder :confused:

Last edited:

Kent@

Gick med
23 Dec 2007
Hoj
Två Suzuki, sportouring och custom
Det uttalandet blev jag nästan rörd av när jag läste..

Jag kunde fan inte sagt det bättre själv.

Som egen företagare så kan man säga att på varje fakturerad hundring blev det över till 2 liter mjölk när alla skatter och momser är betalda...

Om du bara får behålla 16 kr på varje intjänad hundring är det något som inte stämmer. Du betalar t.ex inte moms. För företag är momsen avdragsgill, därför är det något som inte stämer om du bara får behålla pengar som räcker till 2 l mjölk. :va

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Hoj
Om du bara får behålla 16 kr på varje intjänad hundring är det något som inte stämmer. Du betalar t.ex inte moms. För företag är momsen avdragsgill, därför är det något som inte stämer om du bara får behålla pengar som räcker till 2 l mjölk. :va

Serva någons Maskin och ta 1000 kr i arbetskostnad

25% moms försvinner till staten
30% ryker i egen/sociala avgifter
50% ryker i källskatt (på toppen)

Och så ska du räkna av lokaler, verktyg, el, värme osv.

vogge

Say Whaaat
Gick med
28 Oct 2007
Hoj
Kåtemma 990, R6 Banskrot.
Varför har inte handlarna här i Sverige omsättning på sina lager? Jag vet varför. En handlare kan bara konkurrera med bekväma webbshoppar på ett enda sätt: Kompetens.
Om jag ändå måste läsa in allt jag behöver veta om delen jag ska ha på nätet, varför ska jag då anstränga mig att gång på gång försöka slå mig igenom säljoviljan hos personen bakom kassan eller i verkstaden? Varför ska jag lyssna på skitsnack om de råd jag fått från forumkompisar jag vet är kompetenta från nån som inte har bevisat sin kunskap för mig? Varför ska jag inte bara köpa delen direkt från en webbshop som inte snackar hål i öronen på mig och som inte försöker sno mig på pengar för saker jag inte behöver? Varför ska jag vänta i ett halvår på delar som står på nätet med fem dagars leveranstid?

Omvänt: Om jag kan gå till en kille som har magkänslan och kompetensen och nästan aldrig har fel, och som själv gör efterforskningar i de fall han inte vet något - efter att ha sagt att han inte vet det - då kommer jag att komma tillbaka, och jag kommer gladeligen att betala och fortsätta att betala ett (rimligt) påslag på webbpriset.

WORD!!
Kan bara hålla med. jag undviker nästa att handla av fysiska butiker bara för att man är nästan säker på att de står någon skojare där som inte vet vad han snackar om. Då är de bättre att handla på nätet eftersom man endå måste göra sina egna efterforskningar.

robban_75

Medlem
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -14
Vet ju inte axakt hur det fungerar men om jag beställer nåt från tyskland tex så har ju säkert tyska posten ett avtal med svenska posten så att kostnaderna från det att paketet är på svenska sidan är inbakat i det totala priset.
Ändå är det billigare än om jag beställer nåt från en firma tio mil bort :va

Är det sedan nåt billigt jag beställt och det är fel på det är det inte lönt att skicka tillbaka för frakten från sverige kostar tre ggr mer :va

Posten stryprunkar sig själv till döds, dom lägger ner mer o mer o försämrar service men vd:n får bonus för att han lyckats spara pengar genom att skära ner kostnader kortsiktigt genom att sparka folk... men det måste göras varje år för o få en fortsatt besparing.

Att man sen hör att det finns postutdelning flera ggr om dagen i storstäder gör en så jävla glad när man själv får post 1 ggn om dagen... take it or leave it typ.... där kanske det kunde sparas lite pengar.

SpaceMoose

lyckligast!
Gick med
7 Aug 2007
Hoj
GSXR1000 K6

Här är tyvärr nog det stora felet med Sverige. :(
Ovan skatter är enbart löneskatterna till den anställda. Överskottet i företaget ska ju sedan också beskattas (bolagsskatt 26,3%) innan det blir vinst kvar till ägaren.

Hade vi bara fått ner skattesatserna, så hade det blivit en rejält uppsving i köp och sälj i tjänstesektorn. Speciellt för tjänsteföretag som riktar sig till privatpersoner (vilket vi ser redan nu med ROT och RUT).

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein

Skippa att räkna med moms, det är pengar som bara åker igenom företaget. Det är beloppen utan moms som berättar något.

Utan momsen tar du 800:- i arbetskostnad.
Egenavgifterna beräknas på överskottet i verksamheten, inte på vad du fakturerar.
Källskatt beräknas bara när lön betalas ut.

Kör du 8 timmar per dag, har jobb hela dagarna och debiterar 800 spänn i timmen, gör det 128 000 i månaden in. Dessa ska då täcka alla dina kostnader, som el, lokaler osv. Efter det är draget dras egenavgifterna på 30%. Är du enskild företagare tror jag inte man betalar källskatt på sin egen lön, men jag är inte säker.

Jag tycker nog det låter som en helt ok situation som egenföretagare.

blange

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2004
Hoj
SL750 & CBR600
Orkar inte läsa hela tråden, men min rekomendation skulle vara om du vill pusha fraktpriserna innom och utom SE att du tar kontakt med en Speditör som har avtal med flera olika transport företag. Om du tar en lite speditör så avväger de åt dig vad som är billigast om du talar om att det är pris som avgör. Säger de tid, så löser de det så snabt som möjligt. Dock inte de bästa priserna. Väljer du en större speditör, så måste du veta vilken service du vill ha redan när du kontacktar dem. För de stora firmorna "tänker inte" på vad som är bäst för dig som kund, de bara agerar. Så där måste du vara påläst.
Finns många abrovinker att agera på för att spara pengar på transporter, och det är som du säger, väldigt dyrt om du inte har ett bra avtal

SpaceMoose

lyckligast!
Gick med
7 Aug 2007
Hoj
GSXR1000 K6
Skippa att räkna med moms, det är pengar som bara åker igenom företaget. Det är beloppen utan moms som berättar något.

Egenavgifterna beräknas på överskottet i verksamheten, inte på vad du fakturerar.

Kör du 8 timmar per dag, har jobb hela dagarna och debiterar 800 spänn i timmen, gör det 128 000 i månaden in. Dessa ska då täcka alla dina kostnader, som el, lokaler osv. Efter det är draget dras egenavgifterna på 30%. Är du enskild företagare tror jag inte man betalar källskatt på sin egen lön, men jag är inte säker.

800kr/h för en mekaniker? Min tar 400kr/h. 100% beläggning är inte möjligt. Du ska ha tid för administration, marknadsföring, säljtid, reklamationer, sjuklön osv. Allt detta drar en massa timmar som inte kan faktureras och måste därmed också räknas in.
I min bransch så är 70% beläggning mot kund mycket mycket bra, men så är jag inte mc mekaniker heller..

Momsen är intressant i sammanhanget eftersom den agerar som en skattekil för tjänster som säljs till privatpersoner. Det är ju priset som betalas som är intressant för en privatperson.

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Hoj
Skippa att räkna med moms, det är pengar som bara åker igenom företaget. Det är beloppen utan moms som berättar något..

Nope. det åker inte bara igenom. Om jag köper/säljer varor rinner det igenom men om jag utför arbete åt privatperson far det in till staten.

Kör du 8 timmar per dag, har jobb hela dagarna och debiterar 800 spänn i timmen, gör det 128 000 i månaden in.
Omjöligt att köra 100% fakturerad, du ska beställa hem saker, stå i affären, svara i telefon osv osv.
Dessa ska då täcka alla dina kostnader, som el, lokaler osv. Efter det är draget dras egenavgifterna på 30%. Är du enskild företagare tror jag inte man betalar källskatt på sin egen lön, men jag är inte säker. .

Självklart betalar du källskatt/skatt på uttagen lön.

I slutändan brukar det bli samma som vad en vanlig arbetar får i handen.

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Nope. det åker inte bara igenom. Om jag köper/säljer varor rinner det igenom men om jag utför arbete åt privatperson far det in till staten.

Ja, det åker rakt igenom, från privatpersonen in till staten. Moms är ju aldrig pengar som är dina. Därför är den ointressant utom när man ska bedöma vad privatpersoner har för smärtgräns att betala för jobbet.

Omöjligt att köra 100% fakturerad, du ska beställa hem saker, stå i affären, svara i telefon osv osv.

Så sant så. Då gäller det att ha en timdebitering som täcker även icke fakturerbar tid.

Självklart betalar du källskatt/skatt på uttagen lön. I slutändan brukar det bli samma som vad en vanlig arbetar får i handen.

Ok, tack för infon om källskatten. Jag har inga illusioner om att det är lätt att köra eget.

Johan31

Medlem
Gick med
25 Jan 2005
Hoj
...
Ja vad ska man säga /tro på....
När Persson styrde så var det ett jävla gnäll över höga skatter mm...Javisst var det väl så och då så trodde man att det skulle bli en jävla skillnad när Reinfeldt:arn tog över rodret...med "mer i plånboken" etc.....nja inte i min plånbok ivarjefall.....
Vilka som är bra eller inte är ju ingen lätt fråga men Åkesson löser ju iallafall ett problem...

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Jag tycker du ska plugga samhällskunskap och ekonomi - då skulle du få en förståelse för hur allt fungerar och hur komplicerat det faktiskt är!

Lite kunskap i hur det såg ut i Sverige förr skulle nog kunna göra det lite lättare att stå ut...

Johan31

Medlem
Gick med
25 Jan 2005
Hoj
...
Jag tycker du ska plugga samhällskunskap och ekonomi - då skulle du få en förståelse för hur allt fungerar och hur komplicerat det faktiskt är!

Lite kunskap i hur det såg ut i Sverige förr skulle nog kunna göra det lite lättare att stå ut...

Det är möjligt att jag skulle,men hur menar du?
I min plånbok så har det inte hänt nånting speciellt...och jag vill påpeka att jag har likadana arbetsuppgifter som tidigare....

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Mitt tips är: Skit i att frakta med posten, använd DHL eller liknande. Har själv anlitat dem till många stora paket, både inom Sverige och runtom i Europa, och som du säger så brukar det aldrig kosta mycket mer än ca 500 kr. Så, be posten att stoppa upp sina sjuhundrakronorsofferter där solen inte skiner och ge jobbet till någon annan. Alla mindre paket som posten kan skicka billigare ska du självklart skicka med posten, men alla de där som råkar väga över 2 kg kan du ju ge till DHL.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Bussgods är inget dåligt alternativ i liten skala. Lite mer jobb från båda parter, men jag tjöpade en hydraulpump till en traktor som skickades med buss. Hade inga stora förhoppningar ety bussgodset fungerade otroligt dåligt förr (här i alla fall). Var framme på två dagar med en fraktkostnad på 200 svenska pesetas. Dags att införa skvadern igen? Bussdjefflarna går ju ändå mestadels tomma.
SJ1269.jpg

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Hoj
När Persson styrde så var det ett jävla gnäll över höga skatter mm...Javisst var det väl så och då så trodde man att det skulle bli en jävla skillnad när Reinfeldt:arn tog över rodret...med "mer i plånboken" etc.....nja inte i min plånbok ivarjefall.....
Vilka som är bra eller inte är ju ingen lätt fråga men Åkesson löser ju iallafall ett problem...

Nog fan märks det i plånboken, med 28000 i lön får man ju 2000 kr till i plånboken varje månad. :banana

Kika på http://www.jobbskatteavdrag.se/ Om du är osäker....

Jag är 100 % säker på att röd/gröna vinner nästa val och vips kommer man konfiskera de 2000 kr igen genom att höja skatten och ta bort Reinfelts jobbskatteavdrag .

Sen kommer miljöpartiet smälla på saftig skatt för att gå med på att stödja Mona på bensinen med så det blir vill till att sälja bågen :huvet Jag ser detta som den "sista sommaren" innan valet i september när man har lite pengar att röra sig med.....

Last edited:

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06

Kan du ge specifika uppgifter? Jag känner ingen som fått mindre i plånboken efter vår nuvarande regering. Vad jobbar du med och vad tjänar du?

Jag kan inte säga att jag håller med om allt vår nuvarande regering beslutat, men en mer slagkraftig regering och en som hållt flest vallöften har jag aldrig upplevt. Sen är det klart att man kanske gnäller om man är en arbetsskygg "förtidspensionär".

De flesta kan jobba. Det är något vi glömde för länge sedan i Sverige, tyvärr. Detta skördar nu Kina (etc) frukten av. Vi är bortskämda helt enkelt.

Tvivlare kan ju trösta sig mig med att efter nästa val kommer miljöpartiet vara det tredje största partiet så kan vi "samgnälla" överbensinpriset på 25+/l, samt att nöjesfordon eventuellt förbjuds...

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA