Pelle
Musteridirektör
Om man jobbar kontorstid kan man säga att det man drar in måndag-onsdag tar stat och kommun, torsdag och fredag får man behålla.
Hur mycket marginal har man på en hjälm som kostar 7000 här i butik, som jag köper i USA för 3700, inklusive frakt till dörren ?
Svenskarna har gått ifrån att vara ett hjälpsamt folk. Ett folk som tänkte på sina medmänniskor, till ett gnidet folk som inte kan glädjas i någon annans framgång/lycka.
Idag beställer man tex varor från utlandet bara för att det går att tjäna 20Sek, samtidigt som man klagar på den svenska marknaden och undrar varför den är så dyr. Ja, om svenska handlare fick lite rullians på sina lager så kanske dom hade kunnat sänka den sista 20:an så att du och jag hade kunnat åka dit på 5min och köpt varan över disk. .
Det uttalandet blev jag nästan rörd av när jag läste..
Jag kunde fan inte sagt det bättre själv.
Som egen företagare så kan man säga att på varje fakturerad hundring blev det över till 2 liter mjölk när alla skatter och momser är betalda...
Om du bara får behålla 16 kr på varje intjänad hundring är det något som inte stämmer. Du betalar t.ex inte moms. För företag är momsen avdragsgill, därför är det något som inte stämer om du bara får behålla pengar som räcker till 2 l mjölk.
Varför har inte handlarna här i Sverige omsättning på sina lager? Jag vet varför. En handlare kan bara konkurrera med bekväma webbshoppar på ett enda sätt: Kompetens.
Om jag ändå måste läsa in allt jag behöver veta om delen jag ska ha på nätet, varför ska jag då anstränga mig att gång på gång försöka slå mig igenom säljoviljan hos personen bakom kassan eller i verkstaden? Varför ska jag lyssna på skitsnack om de råd jag fått från forumkompisar jag vet är kompetenta från nån som inte har bevisat sin kunskap för mig? Varför ska jag inte bara köpa delen direkt från en webbshop som inte snackar hål i öronen på mig och som inte försöker sno mig på pengar för saker jag inte behöver? Varför ska jag vänta i ett halvår på delar som står på nätet med fem dagars leveranstid?
Omvänt: Om jag kan gå till en kille som har magkänslan och kompetensen och nästan aldrig har fel, och som själv gör efterforskningar i de fall han inte vet något - efter att ha sagt att han inte vet det - då kommer jag att komma tillbaka, och jag kommer gladeligen att betala och fortsätta att betala ett (rimligt) påslag på webbpriset.
Serva någons Maskin och ta 1000 kr i arbetskostnad
25% moms försvinner till staten
30% ryker i egen/sociala avgifter
50% ryker i källskatt (på toppen)
Och så ska du räkna av lokaler, verktyg, el, värme osv.
Serva någons Maskin och ta 1000 kr i arbetskostnad
25% moms försvinner till staten
30% ryker i egen/sociala avgifter
50% ryker i källskatt (på toppen)
Och så ska du räkna av lokaler, verktyg, el, värme osv.
Skippa att räkna med moms, det är pengar som bara åker igenom företaget. Det är beloppen utan moms som berättar något.
Utan momsen tar du 800:- i arbetskostnad.
Egenavgifterna beräknas på överskottet i verksamheten, inte på vad du fakturerar.
Källskatt beräknas bara när lön betalas ut.
Kör du 8 timmar per dag, har jobb hela dagarna och debiterar 800 spänn i timmen, gör det 128 000 i månaden in. Dessa ska då täcka alla dina kostnader, som el, lokaler osv. Efter det är draget dras egenavgifterna på 30%. Är du enskild företagare tror jag inte man betalar källskatt på sin egen lön, men jag är inte säker.
Jag tycker nog det låter som en helt ok situation som egenföretagare.
Skippa att räkna med moms, det är pengar som bara åker igenom företaget. Det är beloppen utan moms som berättar något..
Omjöligt att köra 100% fakturerad, du ska beställa hem saker, stå i affären, svara i telefon osv osv.Utan momsen tar du 800:- i arbetskostnad.
Egenavgifterna beräknas på överskottet i verksamheten, inte på vad du fakturerar.
Källskatt beräknas bara när lön betalas ut.
Kör du 8 timmar per dag, har jobb hela dagarna och debiterar 800 spänn i timmen, gör det 128 000 i månaden in.
Dessa ska då täcka alla dina kostnader, som el, lokaler osv. Efter det är draget dras egenavgifterna på 30%. Är du enskild företagare tror jag inte man betalar källskatt på sin egen lön, men jag är inte säker. .
Jag tycker nog det låter som en helt ok situation som egenföretagare.
Nope. det åker inte bara igenom. Om jag köper/säljer varor rinner det igenom men om jag utför arbete åt privatperson far det in till staten.
Omöjligt att köra 100% fakturerad, du ska beställa hem saker, stå i affären, svara i telefon osv osv.
Självklart betalar du källskatt/skatt på uttagen lön. I slutändan brukar det bli samma som vad en vanlig arbetar får i handen.
I slutändan brukar det bli samma som vad en vanlig arbetar får i handen.
Jag tycker du ska plugga samhällskunskap och ekonomi - då skulle du få en förståelse för hur allt fungerar och hur komplicerat det faktiskt är!
Lite kunskap i hur det såg ut i Sverige förr skulle nog kunna göra det lite lättare att stå ut...
Ja vad ska man säga /tro på....
När Persson styrde så var det ett jävla gnäll över höga skatter mm...Javisst var det väl så och då så trodde man att det skulle bli en jävla skillnad när Reinfeldt:arn tog över rodret...med "mer i plånboken" etc.....nja inte i min plånbok ivarjefall.....
Vilka som är bra eller inte är ju ingen lätt fråga men Åkesson löser ju iallafall ett problem...
Ja vad ska man säga /tro på....
När Persson styrde så var det ett jävla gnäll över höga skatter mm...Javisst var det väl så och då så trodde man att det skulle bli en jävla skillnad när Reinfeldt:arn tog över rodret...med "mer i plånboken" etc.....nja inte i min plånbok ivarjefall.....
Vilka som är bra eller inte är ju ingen lätt fråga men Åkesson löser ju iallafall ett problem...
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|