Vad är det för fel på vissa bilister?

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
Ja, i neonväst.

Suck vad patetiskt outlaw in är allihopa.....alla härledda av den store dörrsparkaren Starstriker.

Ledsen att göra er besvikna men jag är en gammal 08 som flyttat ut. Jag har kört i alla värlsdelar utom afrika och att ni kallar Stockholm storstad visar ju bara vad ni har för referenser, Bulten är väl det längsta någon vågat sig utanför tullarna.

Sorry, har ingen reflexväst heller. Jag brassar gärna på både på bågen och i supran (alldeles för mycket faktiskt), men att tråckla mig fram vid rödljus gör jag vare sig i blekinge, Stockholm, Madrid eller Los Angeles.

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Fattar inte grejen med att ha sönder andras ägodelar.. kör ni inte bil själva?

Eller menar ni att det är helt okej att jag som hojåkare sparkar sönder er bil om jag anser att ni gjort något fel?

Jag är ju även bilist, så om vi vänder på det så kanske ni menar att om en mc-åkare kör in i min bil bakifrån (finns ju ett par såna exempel bara den här sommaren) så har jag all rätt i världen att gå ut och slå sönder hojen?

Eller är det som vanligt? Att vi likt små barn skiter i precis allt ända tills det drabbar oss, då grinar vi över hur orättvist allt är?

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Hoj
Hur är det med mopeder ock Cyklar, får de åka fram förbi köerna om de åker på gatan eller finns det separat reglemente för dem?

Fan vet... någon som är bra på paragafer här på forumet kan nog säker svara vad som gäller för att köra mellan filer för både bil, mc, moped och cyckel.

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Jag är ju även bilist, så om vi vänder på det så kanske ni menar att om en mc-åkare kör in i min bil bakifrån (finns ju ett par såna exempel bara den här sommaren) så har jag all rätt i världen att gå ut och slå sönder hojen?

Det har ju så att säga löst sig självt då redan.

Men det är naturligtvis helt okej att slå sönder motorcykeln om man tycker att föraren beter sig illa, för det var väl det som det hela handlade om? :näsblod

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Hoj

Eller menar ni att det är helt okej att jag som hojåkare sparkar sönder er bil om jag anser att ni gjort något fel?

Eller är det som vanligt? Att vi likt små barn skiter i precis allt ända tills det drabbar oss, då grinar vi över hur orättvist allt är?

Det är ju i alla fall inte den typen av trafik jag vill ha......

https://frianyheter.wordpress.com/2008/09/08/filbyte-gav-upphov-till-skottlossning/

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Suck vad patetiskt outlaw in är allihopa.....alla härledda av den store dörrsparkaren Starstriker.

Ledsen att göra er besvikna men jag är en gammal 08 som flyttat ut. Jag har kört i alla värlsdelar utom afrika och att ni kallar Stockholm storstad visar ju bara vad ni har för referenser, Bulten är väl det längsta någon vågat sig utanför tullarna.

Vem tror du att du är? En bilist prejade mig avsiktligt (ja faktiskt) och jag slängde ut foten i ren reflex att skydda mig själv. Du skulle gjort samma sak.

Och OJ! Har du kört i nästan alla världsdelar!? Det var som faaaan hörrödu. Vad har det med saken att göra? Kan upplysa dig att det går till på precis samma sätt i alla världens storstäder.

Last edited:

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Det har ju så att säga löst sig självt då redan.

Jag var otydlig.. ändra att hojåkaren körde in i min bil, till att jag bara tycker att han kör illa,, "för nära", eller tvingar mig att flytta bilen för att undvika en olycka..

Men det är naturligtvis helt okej att slå sönder motorcykeln om man tycker att föraren beter sig illa, för det var väl det som det hela handlade om? :näsblod

Japp, det är exakt det det handlar om.. finns hur många exempel som helst på detta där det inte varit frågan om en kollision, utan bara att hojåkaren ansett att bilisten kör illa.. huvudsaken är att samma regler gäller för alla i trafiken.. ville bara ha det klarlagt.

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Höll på att skriva ngt i stil med "med dom lökarna ser man att du är tjej även i full utrustning".

Men då detta kan tolkas som sexistiskt så avstår jag från kommentaren. :notme

Va hur sexistisk du vill, jag är inte feminist och jag kan försvara mig själv...tror jag...:va
Räkna bara med att jag ger igen och jag kan sjunka lååååågt. :tuttar

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09

Sorry, har ingen reflexväst heller. Jag brassar gärna på både på bågen och i supran (alldeles för mycket faktiskt), men att tråckla mig fram vid rödljus gör jag vare sig i blekinge, Stockholm, Madrid eller Los Angeles.

låter som att du bara är ledsen för att folk anser dig ha fel eller ha en lite väl regelrätt attityd. härledd av starstriker? vadå är han våran almighty leader eller? det hade jag helt missat.

och för din information så har jag kört hoj genom 23 länder på hoj, strax över 2200 mil på tre år (och då har jag bara hunnit bli 29 år än) och upplevt trafiken i alla möjliga stora huvudstäder runt omkring i framförallt östeuropa (där de kör betydligt värre), även nere i balkan och kaotiska länder som Albanien där folk kör som om det fanns ett pris att vinna för den sämsta möjliga föraren. Så höj dig själv inte till skyarna för du vet ju själv inte vad du står uppemot. Fan Starstriker själv har ju korsat hela j*vla asien på hoj via mongoliet och ryssland m.m, tror han har rätt bra erfarenhet han med.

Tror du helt enkelt får acceptera att du är relativt ensam om att sitta å häcka bakom bilar i trafikköer och ser det som det enda rätta.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Japp, det är exakt det det handlar om.. finns hur många exempel som helst på detta där det inte varit frågan om en kollision, utan bara att hojåkaren ansett att bilisten kör illa.. huvudsaken är att samma regler gäller för alla i trafiken..

Väntaväntavänta. Skall man som oskyddad trafikant vänta tills olyckan redan skett innan man ber om mottrafikantens uppmärksamhet?

Tycker du att det är helt ok när en bilist kör förbi mitt framför dig på ett övergångsställe? Blir du inte förbannad då? Kanske hojtar du rent av till? Du kanske tom ger bilen en dask med handen?

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Japp, det är exakt det det handlar om.. finns hur många exempel som helst på detta där det inte varit frågan om en kollision, utan bara att hojåkaren ansett att bilisten kör illa.. huvudsaken är att samma regler gäller för alla i trafiken.. ville bara ha det klarlagt.

Den där typen av resonemang är sjukt tröttsamt (inte riktat till dig nu).
Tycker man ser det relativt ofta.
Någon tråd om en kille som inte hade skickat in ägarpapperna och folk börjar tycka att han ska bli utsatt för misshandel. Vilken jävla idioti.

Väntaväntavänta. Skall man som oskyddad trafikant vänta tills olyckan redan skett innan man ber om mottrafikantens uppmärksamhet?

Varför tror du bilprovning anser att din tuta ska fungera?

Last edited:

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Hoj

känns väl inte direkt som varken tråden eller det aktuella ämnet så här långt bak i tråden handlar om att slå sönder andras ägodelar. och nej det är såklart inte rent generellt ok. men om en bilist uppenbart försöker få mig att vurpa för att ge igen eller hävda en poäng så ser jag ingen anledning varför han inte förtjänar en smäll t.o.m. så någon trasig spegel eller blinkers kan han nog fanimig få leva med isåfall.

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Hur många gånger kör bilister för rödljus?
Hur många gånger kör bilister på bakhjul i 250km/h och kör hur de vill på vägar?
Hur många gånger kör bilister på vänster sidan i höga farter på smal väg?

Tänk lite på er stora pöjkar. Tänk om det är 2 personer en MCist och en Bilist och MCisten gör flera olämpliga saker än bilisten. SKÄRPNING! Sluta klaga på bilister när ni själva kör som dårar. Visst bilister kanske har dålig syn bakåt när ni kommer i 250 på motorväg och han inte ser er när ni är långt bort men är precis på sidan av bilen på någon sekund.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Som vanligt på SH så blir allt svart eller vitt när debattörerna ska rättfärdiga det egna beteendet med urartade exempel.

Själv har jag bott i Sthlm hela mitt liv.

Jag väljer mellan att åka mellan köerna eller inte beroende på situation.
Är det stillastående eller krypfart på Essingeleden så börjar jag köra mellan bilarna. Men är det frågan om en säg max 10 bilar lång kö till ett rödljus så tycker jag inte alltid att det är värt risk/badwill att trassla sig fram. Det är ju ändå så kort tid kvar innan det slår om.

Så tycker jag de flesta hojåkare verkar köra här i Sthlm. Iaf när de kör själva. Är det en grupp unga grabbar som är ute och gruppkör, ja då ska ju prompt alla knöka sig fram trots att då inte alla ryms framför kön, utan det blir sporthojar ståendes mellan de främsta bilarna som då måste hålla an när det blir grönt innan alla hojar trasslat sig iväg.

Last edited:

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Väntaväntavänta. Skall man som oskyddad trafikant vänta tills olyckan redan skett innan man påtalar mottrafikantens uppmärksamhet?

Tycker du att det är helt ok när en bilist kör förbi mitt framför dig på ett övergångsställe? Blir du inte förbannad då? Kanske hojtar du rent av till? Du kanske tom ger bilen en dask med handen?

Som oskyddad trafikant så ligger det ju i ens eget intresse att se till att inte utsätta sig för de risker det kan innebära att köra om när det är tight osv.. om det nu blir en olycka (som det i många av dessa trådar aldrig ens blir) så ska man se till att bilen stannar och kalla dit polis som får avgöra vem som gjort fel.

Det är hela grejen att agera polis, jury, domare och bödel som är helt uppåt väggarna..

Gällandes min andra kommentar så menar jag på alla de gånger som jag (i bil) faktiskt varit tvungen att flytta på mig för att en hojåkare som kommer susandes i dubbla hastigheten inte ska klippa mina backspeglar eller passera med 1 cm marginal.. om jag då anser att hojåkaren prejat mig, är det då okej att jag söker upp hojen och slår sönder den? om nej, varför inte?

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Hoj
Hur många gånger kör bilister för rödljus?
Hur många gånger kör bilister på bakhjul i 250km/h och kör hur de vill på vägar?
Hur många gånger kör bilister på vänster sidan i höga farter på smal väg?

Tänk lite på er stora pöjkar. Tänk om det är 2 personer en MCist och en Bilist och MCisten gör flera olämpliga saker än bilisten. SKÄRPNING! Sluta klaga på bilister när ni själva kör som dårar. Visst bilister kanske har dålig syn bakåt när ni kommer i 250 på motorväg och han inte ser er när ni är långt bort men är precis på sidan av bilen på någon sekund.

du skriver i fel tråd. denna tråd är tillägnad bilister som medvetet försöker bevisa en poäng eller ge igen mot en mc-förare, som är extremt mer oskyddad än bilisten, genom att nästan orsaka en olycka och riskera skada/döda motorcyklisten. så ta ditt moralsnack någon annanstans.

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Den där typen av resonemang är sjukt tröttsamt (inte riktat till dig nu).
Tycker man ser det relativt ofta.
Någon tråd om en kille som inte hade skickat in ägarpapperna och folk börjar tycka att han ska bli utsatt för misshandel. Vilken jävla idioti.

Jag kan ju tillägga att jag som bilförare, förutsatt att jag ser den och utrymme finns, alltid flyttar mig när det kommer en mc och vill förbi..

Likadant som de allra flesta bilar hjälper mig när jag på mc smiter mellan i köer osv..

Det är bara det enkla svaret att känga sönder nånting och köra vidare som alltid dyker upp.. kalla mig gammalmodig, men jag anser att om man anser att någon gjort fel så går det alldeles utmärkt att se till att bilen stannar och snacka med dem för att reda ut situationen så får man iaf 2 versioner av händelsen. Och anser man att någon medvetet riskerat ens hälsa i trafiken så ser man till att bilen stannar och kallar dit polis.

Finns ju ändå ett krav på att man ska vara minst 21 år för att köra MC, och då tycker jag att man ska kunna förvänta sig någon sorts verbal förmåga..

(och ja, ägarpappertråden valde jag att inte ens kommentera i då den var på sån sandlådenivå så att man bara kunde skratta åt det.)

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka