Vad är det för j-a mjukisfasoner här? Ibland???

Tommy

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
KTM660
Nicke skrev:
De kan ju välja mellan att sikta på huvudet eller benen. Klart det är en bedömningsfråga.

Klart de kan sikta men de är väldigt stor chans att de inte träffar där de siktar (vi snackar att skjuta på något som färdas i 50-300 km/h nu).

Samma sak om de kör på en hoj. Det är väldigt lätt att föraren och eventuellt oskyldiga blir allvarligt skadade.

Sen är det självklart att poliserna blir skit förbannade om de ska stanna någon och personen skiter i dem och drar.
 

Jide

Svartvit
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
M1100S
Polisen ser ju relationen mellan sig själva och fartsyndarna som ett krig!
Glöm INTE att lagen är till för att skydda oss från oss själva, vilket betyder att:

POLISEN bör ej göra mer skada än nytta!!!
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Äntligen en seriös diskussion här på forumet!
Alltför många här är av åsikten att mc-föraren alltid gjort rätt och polisen är skurkarna. Man ska komma ihåg att en polis som kör på en mc har gjort en massa överväganden på vägen tilll det beslutet. Det är ju faktiskt så att han har en hel massa att förklara för chefen när han rapporterar att hans bil är bucklad och det ligger en mc-förare på sjukan. Kanske är det så att man skulle tänka efter lite när man bestämmer sej för att smita? Är det värt en bruten rygg? Eller bara ett brutet ben? Vad händer om jag touchar mittbarriären på essingen i 200?
Detta är frågor som jag tycker alla som smiter från snuten skulle ställa sej när dom ser blåljuset. Väg riskerna mot varandra! Om du stannar riskerar du att inte få köra på 2 månader, om du inte stannar kan det bli 6 månader på IVA. Vilket föredrar du?
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
John Holmes skrev:

Varför måste vissa bli King-Kong så fort dom grenslar en motorcykel? Ser inte det "balla" i det hela. :confused:
Klart det är ball att köra som en idiot! :rolleyes: Detta handlar inte om moral utan om att vara smart nog att anpassa hastigheten till trafiken.
 

Zam

jensen.nu:929
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Honda VTR SP-2, BMW R nineT
Stoner skrev:
Allt gick väldigt snabbt men jag uppfattade det så här: Polisen låg strax bakom killen på hojen med sirener och blåljus. Jag uppfattade inte om han jagade hojen eller var på annan utryckning. Polisen i höger fil och MC i vänster. Killen på hojen saktar ner och försöker byta till höger fil (Detta är precis vid övergångsstället innan Sergel-rondellen från centralen sett) Höger fil är dock lite upptagen av en polis som inte hunnit sänka farten o samma takt. Man kan säga att snuten klipper hojen ungefär i höjd med killen som kör den. Hojen slängs omkull och kommer farande som en projektil rakt mot oss som står på den rätt stora refugen mellan de olika körbanorna. Den kraschar rakt in i en parkbänk och 2 tjejer i lägre tonåren hinner precis undan. Ingen skadad av hojen alltså. Killen då... Han drar i backen direkt vid "impact" och liksom studsar mot kanten av refugen, typ en hög trottoarkant, och blir liggande uppe på refugen. Polisen som kör hoppar ur först och går fram till killen. Jag stannar inte kvar utan fortsätter vårpromenaden.

Det var en till hoj bredvid. Jag vet inte om han var med den här killen.

Killen hade hjälm och riktiga stövlar men inget skinnställ.

Nån som vet något mer?

Eftersom det här är enda vittnesmålet jag hört undrar jag, var det meningen att ramma mc:n eller klantade sig pojkarna bakom? Vad hade killen på mc:n gjort för att bli jagad?

Jag tycker det är fel att ramma eller skjuta mot någon om det handlar om ett trafikbrott. Det kan skada alldeles för många oskyldiga och dessutom har vi inget dödsstraff i Sverige. Det finns ju trots allt ett rättssystem i detta landet, sen att det inte alltid fungerar är en annan sak, och ska poliserna få ta lagen i egna händer och straffa folk som de känner för kommer detta spåra ur.

Det är lite svårt att bedömma denna situationen dock eftersom det inte finns särskilt mycket fakta.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Zam skrev:
Eftersom det här är enda vittnesmålet jag hört undrar jag, var det meningen att ramma mc:n eller klantade sig pojkarna bakom? Vad hade killen på mc:n gjort för att bli jagad?

Jag tycker det är fel att ramma eller skjuta mot någon om det handlar om ett trafikbrott. Det kan skada alldeles för många oskyldiga och dessutom har vi inget dödsstraff i Sverige. Det finns ju trots allt ett rättssystem i detta landet, sen att det inte alltid fungerar är en annan sak, och ska poliserna få ta lagen i egna händer och straffa folk som de känner för kommer detta spåra ur.

Det är lite svårt att bedömma denna situationen dock eftersom det inte finns särskilt mycket fakta.
Menar du att det inte har spårat ur när man låter bli att stanna för polisen? Det är väl inte mer rätt än att polisen ser till att stanna den som smiter med alla till buds stående medel. Klart att rättssystemet ska få jobba, men det får det ju inte göra när alla smiter från polisen!
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Så länge som en motorcyklist är såpass oskyddad som han är så finns det inget försvar för att preja honom av vägen, såvida han inte skjuter mot någon eller uppsåtligt försöker döda någon. Hur korkade dessa människor ändå är så är de just människor och förtjänar knappast att dö.
 

Zam

jensen.nu:929
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Honda VTR SP-2, BMW R nineT
Nr:18 skrev:
Menar du att det inte har spårat ur när man låter bli att stanna för polisen? Det är väl inte mer rätt än att polisen ser till att stanna den som smiter med alla till buds stående medel. Klart att rättssystemet ska få jobba, men det får det ju inte göra när alla smiter från polisen!

Nej jag anser att det definitivt inte är rätt att stanna den med alla buds stående medel. Polisernas viktigaste uppgift är att skydda oskyldiga och det gör man inte på det viset. För övrigt har jag aldrig försvarat smitningen...
Det vore intressant att höra vad som föreligger denna jakt överhuvudtaget.
 

Skorpan

Guest
Nr:18 skrev:
Äntligen en seriös diskussion här på forumet!
Alltför många här är av åsikten att mc-föraren alltid gjort rätt och polisen är skurkarna. Man ska komma ihåg att en polis som kör på en mc har gjort en massa överväganden på vägen tilll det beslutet. Det är ju faktiskt så att han har en hel massa att förklara för chefen när han rapporterar att hans bil är bucklad och det ligger en mc-förare på sjukan. Kanske är det så att man skulle tänka efter lite när man bestämmer sej för att smita? Är det värt en bruten rygg? Eller bara ett brutet ben? Vad händer om jag touchar mittbarriären på essingen i 200?
Detta är frågor som jag tycker alla som smiter från snuten skulle ställa sej när dom ser blåljuset. Väg riskerna mot varandra! Om du stannar riskerar du att inte få köra på 2 månader, om du inte stannar kan det bli 6 månader på IVA. Vilket föredrar du?
vi som kör hoj gör väl fel ibland-det gör alla,men snuten håller varandra bakom ryggen-så är det bara och det har vi väl sett många gånger
sen tycker jag att om du kör för fort så är det väl upp till var och en (så länge det inte är någon fara),men inte fan ska du behöva hjälp av snuten för och klota
har du uppsåt o mörda nån (eller liknande) så är det en sak,men lite fortkörning....nääää
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Re: Re: Vad är det för j-a mjukisfasoner här? Ibland???

tks skrev:
Det här för tankarna till en viss händelse den 22:a januari.

Polisen jagade någon motorcyklist som kört om en buss på fel sida av en refug. De tappade bort honom, men bestämde sig antagligen för att ta sig friheten att köra på honom då de såg honom igen.

...så kom det någon på mc från andra hållet, de sade antagligen: "där är han, på honom!" eller något i den stilen, och körde över vägen och rakt in i...
...mig! Jag hade ingenting att göra med det där andra som hänt, utan råkade passera förbi vid fel tillfälle. Allt jag hann göra var att stanna snällt, men de körde på mig ändå, där jag stod stillastående.


...två påkörningar polis->mc på mindre än tre månader, och det har varit lågsäsong. Spännande start på året måste jag säga.

Men tommy det förstår du väl... Du hade ju svart Dainese ställ.. Det är ju inga andra som har det... Sen körde du ju en XT också.. Helt klockrent att det bara kunde varit du.. :crash

*host* (Alla mc-bud har svarta dainese ställ förutom jag och 2 st till) *host*
 

Stoner

Ny medlem
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Ingen
Vittnet här ...

Jag har funderat lite på vad jag såg. Det framgår nog i mitt första inlägg, men det var nog inte avsiktligt av polisen att ramma... Killen svängde ju in framför polisen och de höll lite högre hastighet än vad han gjorde just då. Svårt att avgöra, men det kan vara en olyckshändelse.

I vilket fall var det farligt för oss runt omkring.
 

Bjorn N

Hjärnan är som yoghurt.
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
hojlös.
Polisen är mina vänner och har hjälpt mig många gånger, men det känns som att jag blir lovligt byte så fort jag sätter mig på hojen bara för att det är en sporthoj. Att man blir stoppad så fort de får chansen får man väl leva med då det är ett av sätten att göra livet så odrägligt som möjligt för hojåkaren (har du en R-maskin så är du inte automatiskt en lagbrytare, men chansen är inte stor att du ALLTID håller dig på rätt sida om hastighetsgränserna...) Men det här om att de ska få köra över dig.. Det har jag svårt att köpa.

Att missa att man har en polis med blåljus efter sig är lätt hänt. När man sedan stannar intet ont anande vid någon ljussignal så känns det som att man mer eller mindre får räkna med att bli överkörd numera, med tanke på vad som allt oftare beskrivs i detta forum.

Vad står det i våra lagböcker?
Hur långt får polisen sträcka sig för att få stopp på en MC-förare ifall misstanken inriktar sig till exempelvis smitning? (Ej rån eller liknande)
FÅR de överhuvud taget köra på hojåkaren?
Är det en ny trend på gång med poliser som åker omkring och rammar hojåkare?
Har det hänt förr om åren?
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Jag orkade inte skriva allt men menade också att preja/inte preja är en bedömningsfråga. De kan ju inte direkt göra som engelska polisen (utan pistolas): "stop or I'll say stop again!" om nåt ska hända.

Tommy skrev:
Klart de kan sikta men de är väldigt stor chans att de inte träffar där de siktar (vi snackar att skjuta på något som färdas i 50-300 km/h nu).

Samma sak om de kör på en hoj. Det är väldigt lätt att föraren och eventuellt oskyldiga blir allvarligt skadade.

Sen är det självklart att poliserna blir skit förbannade om de ska stanna någon och personen skiter i dem och drar.
 

Marcus

#27
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kullavik
Hoj
Yamaha R6 2020
Jag ser inte polisen som någon "fiende" el. liknande, jag har största respekt för dem och stöder dem i deras arbete, skulle inte gnälla om man åkte fast för fortkörning osv, MEN ; att ramma hojar (om det nu var meningen) är åt helvete fel! (Det känns som nån USA-inspirerad grej, där har de ju satt på stora stålbågar fram på bilarna för att vända runt flyende fordon.) En motorcyklist är ju så oskyddad så det kan gå hur som helst, och ingen brottsling eller annan buse är värd ett öde som kan innebära huvudet för in i en lyktstolpe eller dylikt. Dessutom kan ju hojen ställa till med grejer för oskyldiga, vad jag vet så gör det rätt ont att få en hoj på sig...
 

Ninja_Alex

MOTOGP!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Där vägarna svänger..
Hoj
ZX-9R E2P, Styrdämp, DB-glas, Kolfiber, miniblinkers, Akrapovic system, bänkad 142 SAE, sönderslitna RR-däck....
Vad jag förstått så måste killen på mc:n verkligen ha kört som en kratta. Det går utan större problem att köra ifrån polisens stackars lätt trimmade bilar med en hoj som en R1:a. Detta går faktiskt också att göra utan att riskera allt för mycket. men nog om det...

Att preja killen var ju helt fel. Men ärligt talat grabbar, vem vet vad mc-föraren hade gjort sig skyldig till? Det kanske ligger något stort bakom det hela, om så är fallet då tycker jag de ska få köra på killen, om inte....

Sen är det helt fel av polisen att riskera både mc-åkerans, allmänhetens o polisens egna liv på detta sätt. Är detta deras jobb? Jag tror inte jag vill jobba som polis, det är därför jag bara är väktare.

Nu har ja sagt mitt.
 

dumbo

Mjutt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg
Hoj
På gång
Stoner skrev:
Vittnet här ...

Jag har funderat lite på vad jag såg. Det framgår nog i mitt första inlägg, men det var nog inte avsiktligt av polisen att ramma... Killen svängde ju in framför polisen och de höll lite högre hastighet än vad han gjorde just då. Svårt att avgöra, men det kan vara en olyckshändelse.

I vilket fall var det farligt för oss runt omkring.

Om jag inte minns helt fel från körskolan är det den som BYTER fil som ska lämna företräde. De andra ska underlätta, men har ingen skyldighet att lämna företräde.
Av det du skriver att döma tycker jag att det låter som en olyckhändelse där hojåkaren helt enkelt brustit i uppmärksamhet. Oavsett om han var jagad eller inte. Sen kan ju en jakt försämra ens omdöme och man kör inte så bra under stress, så att polisen, om de jagade honom, indirekt har en del i det hela är ju inte osannolikt.
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Nr:18 skrev:
Äntligen en seriös diskussion här på forumet!
Alltför många här är av åsikten att mc-föraren alltid gjort rätt och polisen är skurkarna. Man ska komma ihåg att en polis som kör på en mc har gjort en massa överväganden på vägen tilll det beslutet. Det är ju faktiskt så att han har en hel massa att förklara för chefen när han rapporterar att hans bil är bucklad och det ligger en mc-förare på sjukan. Kanske är det så att man skulle tänka efter lite när man bestämmer sej för att smita? Är det värt en bruten rygg? Eller bara ett brutet ben? Vad händer om jag touchar mittbarriären på essingen i 200?
Detta är frågor som jag tycker alla som smiter från snuten skulle ställa sej när dom ser blåljuset. Väg riskerna mot varandra! Om du stannar riskerar du att inte få köra på 2 månader, om du inte stannar kan det bli 6 månader på IVA. Vilket föredrar du?

:tummenupp

Bra inlägg.
 

Quicken

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R6 Blå -00
men vad f*n det är ju inte riktigt klokt att dom skall få köra över en bara för att man har gjort en mindre trafikbrott i detta avsende så skulle polisen släppt honom i stället för att rama honom eftersom det var mycket folk överallt det var bara turen att ingen annan blev skadad hur blir det nästa gång om jag/du gör en ett trafikbrott skall vi då bli ramade för det.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Quicken skrev:
men vad f*n det är ju inte riktigt klokt att dom skall få köra över en bara för att man har gjort en mindre trafikbrott i detta avsende så skulle polisen släppt honom i stället för att rama honom eftersom det var mycket folk överallt det var bara turen att ingen annan blev skadad hur blir det nästa gång om jag/du gör en ett trafikbrott skall vi då bli ramade för det.
Förutom trafikbrottet hade han smitit. Gör du inte det kommer du heller inte att bli rammad
 

Quicken

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R6 Blå -00
Nr:18 skrev:
Förutom trafikbrottet hade han smitit. Gör du inte det kommer du heller inte att bli rammad
____________________________________________________

ok och han hade smitit det gör ju inte saken bättre då ligger vi alla illa till i så fall mera hälften av oss smiter om vi bara kan.
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top