Vad är det för spindel?

Mina föräldrar har såna där i kåken ibland. Gigantiska jävlar som morrar och svär! Ska tydligen kallas källarspindel.

Det är en husspindel. Katten hittade en sådan under sängen, den var 5cm mellan tåspetsarna.... respektingivande tung när jag tog ut den på ett papper - huuvvaligen. I nya husets garage kryllar det av dem, man tror att det är små råttor när man flyttar på någon gammal pallbock eller domkraft.

Last edited:
En typ sån där spindel gjorde en kul grej en gång för länge sen i föräldrarnas sommarstuga.
Jag satt på skithuset och filosoferade, när en fläskig skalbagge trillade ner från ingenstans. Den hamnade på rygg på golvet, och med 190 kom en sån där bamsespindel fram och kastade sig över baggen. Dom rullade runt och brottades ett tag. Till slut gav spindeln upp och masade sig tillbaka till sitt hörn där han suttit och lurat. Han såg skitsur ut och det riktigt hördes hur han svor över en missad middag. Hårt skal på skalbaggar tydligen..

Efter att ha sökt och tittat på många spindlar efter era förslag så tror jag nog att det är en av de 55 arter av vargspindlar som finns i sverige, eller möjligen nån finsk variant ;-)

En sån jäkel hade jag i taket i källaren, jag skulle vara snäll & fånga den i en mugg så jag kunde slänga ut den i stället för att ha ihjäl den. Men fanstyget ville inte låta sig fångas så han/hon fick smaka på hårspray...efter en stund stod den helt stilla & kunde lätt fångas in.

här är en husspindel i jämförelse, ena rackare på att åka hoj.
2481338704_981a85d4c4_o.jpg

en äcklig jävel som jag aldrig hade gått sååååå nära!!!!

visst är de hemska?

:va Nej

En :tuttar kampspindel :rolleyes:

En sån jäkel hade jag i taket i källaren, jag skulle vara snäll & fånga den i en mugg så jag kunde slänga ut den i stället för att ha ihjäl den. Men fanstyget ville inte låta sig fångas så han/hon fick smaka på hårspray...efter en stund stod den helt stilla & kunde lätt fångas in.

Du e så känslig skrämdup :hihi

:skrämd du läser OT i mcforumet utan o bli arg :skrämd

Last edited:
såg en hel drös såna därninga i hammabysjöstad i sommras
ja, jag var full som ett ägg när jag tog bilden.
det fanns dubbelt så stora men dom var lite mer ljusskygga

usch.JPG

Vilken otäck telefon:skrämd

Mohahaha

Dom där är ganska vanliga , alla som bor i kåkar med ens en ett hekto betong har såna fina husdjur.

Mitt rekordex hade 11 cm mellan fram och bakben men ofta har dom en diameter som en snusdosa eller mindre.

Varma höstnätter , öppna fönstret och du får nya kompisar.
Dom e som störst då...

Dom e totalt harmlösa men man blir ganska :skrämd när man vaknar av av det går nått på huvet:D

Till trådskaparen.

Jag pysslar en hel del med spindlar, men det är mest olika sorters fågelspindlar. Jag visade bilden för en tjej på forumet "kryp" som jobbar mycket med svenska spindlar och så här svarade hon:

"Det ser ut som något i familjen Agelenidae (trattvävarspindlar). Samma familj som släktet Tegenaria (husspindlar bland annat) alltså, och skulle kunna vara en sådan. Det är dock omöjligt att bestämma art eller ens släkte säkert på den bilden.

/Kajsa"

/Linus

Last edited:
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...