Vad är det första du gör när du ser en Harley Davidson?

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Du borde provköra en någorlunda original HD sidventilare.
Det är en mycket trevlig utmaning att köra med manuell tändförställning, handväxel och kopplingsgunga.
Man känner sig fantastiskt delaktig i mekaniken.

Låter trevligt!

Men allra helst nåt som står o luffar på tomgång med öppet ventilarrangemang. Då skulle det bli mekanisk vuxenstund i garaget:tuttar

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Vet ej om det var en Harley men det var HD stuket.

Mötte idag en sporthoj och en som åkte på HD liknande soffa.

Den som vinkade var han på "HD'n" :tummenupp Den andre såg bara tjurig ut :tungan

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Låter trevligt!

Men allra helst nåt som står o luffar på tomgång med öppet ventilarrangemang. Då skulle det bli mekanisk vuxenstund i garaget:tuttar

Här är en förkrigs-läckerbit. Öppna stötstänger, tankväxel och 4-ventilstoppar.
Sköna gubbar och så sjukt ljuvligt sound :D

[YOUTUBE-ID]tZawh_6oyqc&p=635D9761CDC2F604&playnext=1&index=51[/YOUTUBE-ID]

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Låter trevligt!

Jag åker ju lite Nimbus nufötin.
Faderen tjöpade en -51a.
Längsmonterad 750cc fyra med öppet ventilarrangemang.
Det som imponerar på mig varje gång jag ser ventiler arbeta i realtid är hur bråttom de har.
så fort man kör så går det så fort att man inte ser rörelsen.
Då snackar jag 3-4 000 varv.
Tänk vilken cirkus det är innanför ventilkåpan på en modern motor!
[YOUTUBE-ID]wBx9bMNxGzQ[/YOUTUBE-ID]

Edit: För de obildade.
Danskarna räknar som tyskarna: Entalen före tiotalen.
Tiotalen räknas i tjog.
"Tres" är tre tjog = 60.
"Halv tres" är två tjog och halvvägs till tre = 50.
"Fir og halv tres" är alltså 54.
"Hundred fir og halv tres" = 154.
Sicket språk.

Last edited:

Sun King

Chrome Won't Get You Home. L116 -- BA04
Gick med
18 May 2006
Hoj
En Liten
När det är min - Startar, kör och filinar åt era förutfattade meningar...

"If I had to explain, you wouldn't understand."

När undantagen som bekräftar era fördomar kommer åkande i reflexväst kräks jag.

Kör era motorcyklar med kärlek. Jag bryr mig inte om vilka märken jag möter. Jag vinkar lika glatt ändå och är glad över att det finns en person till som oavsett anledning, väljer att köra Motorcykel.

Ride On, :tummenupp

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Fan vad bra, HD tar Emanuel i örat. :banana
"– Jag pratade med en jurist. Vi hade inte samma hållning riktigt. Han sa att HD i USA hade agerat. De ville inte förknippas med Jan-Emanuels personvalskampanj och Socialdemokraterna i Norrtälje. Min analys föll inte helt i god jord, säger Jan-Emanuel vars kampanj nu kan vara i fara. " :rofl
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7748412.ab

Fy fan va skönt,,, avgaser i hela lokalen och tummen upp med ett leende.:tummenupp

Exakt! :D Läderknäskydden på brallorna är nog multipurpose, de skyddade ju brallan från att svedas från förgasarsmällen också. Mycket praktiskt!:)

Alltid underbart när gamla maskiner får arbeta.
64 kusar är ganska imponerande.

Håller med, inte illa för en långslagig 1000 cc stötstångstwin från 20-talet.

Last edited:

Lord Melchet

Same Same but Different
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ett antal med och utan motor
Fan vad bra, HD tar Emanuel i örat. :banana
"– Jag pratade med en jurist. Vi hade inte samma hållning riktigt. Han sa att HD i USA hade agerat. De ville inte förknippas med Jan-Emanuels personvalskampanj och Socialdemokraterna i Norrtälje. Min analys föll inte helt i god jord, säger Jan-Emanuel vars kampanj nu kan vara i fara. " :rofl

Han är en billig typ. Kanske han ska prova med att göra en parafras av detta varumärke i stället, känns mer passande.

Bifogat

• Lidl.jpg
    Lidl.jpg
    40.5 KB · Visningar: 92

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Hoj
Näe
Jag tänker: Härligt ljud. En sån kanske man skulle haft? Vågar man köpa en? Det sägs ju att dom ramlar sönder.....och jag som inte är ett mek-geni.

Ungefär så.

swingline

Så långt efter att han tror han är först
Gick med
13 Sep 2005
Hoj
KTM grusbuse
Jag har två hojjar varav en är en är en HD och den andra en 1050 Tiger. Tycker att det är skönt att kunna välja hoj efter humör.

HD:n lockar alltid fram ett leende på läpparna och man njuter av ljudet och tar det lite lugnt och sniffar på blommorna under färden.

Med Tigern, som jag använder som pendlarhoj, växer hornen ut och körtempot blir därefter. Även om Tigern inte är en tankliggarhoj så har jag inga problem att hänga med i tempot på SH:s onsdagskörningar och jag njuter av att stå på lite på kurviga vägar.

Är väl inte omöjligt att jag så småningom kompletterar med ett banjärn framöver för att kunna utvecklas mer som förare på bana. Men för den skull kommer jag inte att vilja sälja HD:n eftersom det är en annan typ av åkning och jag njuter lika mycket av båda varianterna.

För mig är hela debatten bara en fråga om tycke och smak. Och eftersom jag förmodligen skulle ha kul på en EU-moppe är HD eller banjärn en ickefråga för mig. Man behöver inte jämföra päron och äpplen utan det räcker långt att bara uppskatta det man tuggar på för tillfället.

Hälsar givetvis på samtliga modeller när jag är ute och kör eftersom jag ser alla hojåkare som personer vilka jag delar glädjen av att rulla på två hjul med motor med.

Just mina 2 cent!

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
För mig är hela debatten bara en fråga om tycke och smak.

Man behöver inte jämföra päron och äpplen utan det räcker långt att bara uppskatta det man tuggar på för tillfället.

Det där sammanfattar det hela rätt bra, helst vill man ju ha en hel fruktkorg, med all möjlig exotisk frukt, men har jag bara päron så äter jag päron!

...alltid retar det någon..
Gick med
13 Feb 2008
Hoj
HD XR1200, -09
Köper den och tar den till en bana för att se om det går att svänga med den :arsele

DSC_0016.JPG

Det gick...nu skall den få vettig stötdämpning och fjädring samt lite mer effekt - sen kanske det går fort på bana till våren.
http://picasaweb.google.se/fredrik.olen/HDXR1200#
Mer bilder från SMC Knix på Tuvängen 2 dagar efter att jag köpt min XR1200 - Mottot är: Alltid retar det någon :D

Fredrik

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Mottot är: Alltid retar det någon

Det har jag alltid gått efter, speciellt när jag försvarat min halvkilos reflexhållare med tillhörade reflex ibak på min ducce.

Är det HD jag ska ha alltså? :D

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Jag tänker: Härligt ljud. En sån kanske man skulle haft? Vågar man köpa en? Det sägs ju att dom ramlar sönder.....och jag som inte är ett mek-geni.

Ungefär så.
Mm, lite så tänker jag också .. sen tänker jag "tja, jag kan ju köpa en när jag e gammal".
[YOUTUBE-ID]Zq2eCeWQkXU[/YOUTUBE-ID]

Och så tänker jag att jag vill ha lite äkta Detroit järn : http://detroitbros.com/777/bikes/crush/

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE