Vad är det med gamla tanter

Elsmedo

Har påven en strutluva?
Gick med
23 Apr 2005
Hoj
trajumf äräss!!
Varför går dom mitt i vägen och två i bredd :huvet
jag kom som vanligt och puttrade(som tur vad) när jag fick se två äldre tanter på vägen,jag saktade ned som sej bör och trodde att dom skulle flytta på sig,men vad händer???Dom var tvungna att vända på sig,lokalisera fordonet,tänka,titta igen,observera att det faktiskt är nån som kommer,byta en blick och sedan förstå att det vore ju bäst att gå åt sidan.Vid detta lag så hade jag redan passerat dom med ett par kilometer(typ)Är det någon som har råkat ut för samma sak?? Dum fråga,jag vet..

skövde_pöjk

Team Piratos Racing
Gick med
21 Sep 2004
Hoj
R1 för gat bus & R6 räser för bansmiskning
smefan skrev:
jag kom som vanligt och puttrade(som tur vad) när jag fick se två äldre tanter på vägen,jag saktade ned som sej bör och trodde att dom skulle flytta på sig,men vad händer???Dom var tvungna att vända på sig,lokalisera fordonet,tänka,titta igen,observera att det faktiskt är nån som kommer,byta en blick och sedan förstå att det vore ju bäst att gå åt sidan.Vid detta lag så hade jag redan passerat dom med ett par kilometer(typ)Är det någon som har råkat ut för samma sak?? Dum fråga,jag vet..

det vanligaste när man åker förbi gamla(iaf här omkring) är att dom i god tid vänder sig om och blänger surt långt innan och långt efter man har passerat dom... även om man kör i mycket laglig fart...

har en riktigt hobbypolis precis efter utfarten från garaget.. har tröttnat på hans hyttningar med nävar och måttande med krattor så nu går det aldrig lagligt förbi honom..(ju mer han retar oss desto mer gasar vi) lite omoget kanske men va fan :D

annars brukar det vara vanligt att om dom står vid kanten så tar dom gärna ett markerande steg ut i vägen :kocko och då får dom fan skylla sig själva om det smäller!!! :3freak

Gick med
11 Apr 2005
Hoj
Honda XL600R -83
smefan skrev:

Jodå, det händer ibland....
Men jag brukar tänka att det är bättre att vänta än att skrapa tant från hoj/bil.

Fast ibland blir jag rätt förvånad när de tar fart och springer med sin rullator :)

Alex.J

....
Gick med
28 Sep 2003
Hoj
Hojlös :(
Det är lite små skoj att blåsa ur hojen precis under eller efter omkörningen med :hihi

Gick med
11 Apr 2005
Hoj
Honda XL600R -83
skövde_pöjk skrev:
det vanligaste när man åker förbi gamla(iaf här omkring) är att dom i god tid vänder sig om och blänger surt långt innan och långt efter man har passerat dom... även om man kör i mycket laglig fart...

har en riktigt hobbypolis precis efter utfarten från garaget.. har tröttnat på hans hyttningar med nävar och måttande med krattor så nu går det aldrig lagligt förbi honom..(ju mer han retar oss desto mer gasar vi) lite omoget kanske men va fan :D

annars brukar det vara vanligt att om dom står vid kanten så tar dom gärna ett markerande steg ut i vägen :kocko och då får dom fan skylla sig själva om det smäller!!! :3freak

Om det är ett övergångställe så passa dig för du får betala allt!
och med åldringar kan det bli rätt mycket, de har ofta ont bara de stiger
upp på morgonen.... hur ont tror du att de kommer att ha efter att du prickat dom med bågen :)

Se det från den positiva sidan, man får tillfälle att träna lite på sina
0-100 på bakhjulet när dom väl kommit förbi :yoparty

skövde_pöjk

Team Piratos Racing
Gick med
21 Sep 2004
Hoj
johan.simonsson skrev:
Om det är ett övergångställe så passa dig för du får betala allt!
och med åldringar kan det bli rätt mycket, de har ofta ont bara de stiger
upp på morgonen.... hur ont tror du att de kommer att ha efter att du prickat dom med bågen :)

Se det från den positiva sidan, man får tillfälle att träna lite på sina
0-100 på bakhjulet när dom väl kommit förbi :yoparty

nee övergångställen passar jag mig alltid för oavsett vad det står för tjome där... blir dyrt om man kör på någon men nu snackar jag gamlingar som går i bredd på allmän väg..

hehe ibland känns det som att "fan va gött att dom blev sura" när man drar på efter man har passerat.. för man vet så väl vad dom tänker..
"jävla fartdårar bla bla bla bla....."
fast iofs så tror jag att jag retat gallfeber på gamlingarna i samhället som ligger där jag har hojen. för en dag så kom två snutar upp på gården och läxade upp min och polarna..men men.. :D

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
jag brukar gasa till ordentligt när de kommer gamla tanter som tror de hinner före över vägen.. oftast så hoppar de tillbaks upp på trotoaren snabbare än nån annan. hade velat klocka dem asså.. alltid lika kul.. :hihi

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Gör som jag, köp ett kompressorhorn och smacka dit så ska du se att dom flyttar på sig:tummenupp

jezziiie

Member of Huddinge MCK.
Gick med
13 Jun 2003
Hoj
En okonventionell gatmissil, enligt Allt om MC. (ombyggd ZZR med släpvagn)
Ghah. Jag förstår precis. Ett flertal gånger har jag blivit skogstokig och skrikit och hytt med näven. :gnissla

Exempel 1: Posörrunda förbi Huddinge Centrum. :rolleyes: Tantfan står på ena sidan vägen och tittar åt det håll jag kommer ifrån. Stanna där för fan, här är inget övergångsställe, tänker jag och kör försiktigt vidare. Men nejdå, hon skulle tvunget ut. När hon ändå var ute i gatan kunde hon väl axat lite, men ack så fel jag hade. Hon, bokstavligt talat, släpar benen efter sig med matkassar, handväskor och fan & hans mormor. Jag, som hunnit komma alldeles för nära får panikbromsa och hamnar typ 1 centimeter från att köra över henne. Jiises. Och tro inte att hon vände på huvudet. Frågan är om hon ens insåg eller hörde vad som höll på att hända? Fly förbannad var jag i alla fall.

Exempel 2: Klarabergsgatan en solig eftermiddag. Jag har grönt ljus och ska just passera ett övergångställe när en ung pojke springer rakt ut i gatan, mot rött och hela baletten. Jag bromsar så hårt jag kan och pojken ser skräckslagen ut. Med typ samma mariginal som ex. 1, hinner jag stanna och pojken skuttar in till refugen igen. Arg? Ja, som fan.

Exempel 3: Samma dag som ex. 2 (typ 15 min senare) Någon slags mindre avtagsgata i Stockholm. Minns ej vilken :p Parkerade bilar på bägge sidor och jag puttrar försiktigt fram och njuter av tillvaron. En medelålderskvinna tittar fram mellan bilarna och tar ett halvt kliv ut. Hon ser mig och vi får ögonkontakt. Bra , tänker jag. Hon har sett mig. Jag fortsätter köra och är nästintill jämsides med kvinnan då hon bestämmer sig för att springa över ändå. Hur jävla dum får man bli? Jag slänger mig på bromsarna i vanlig ordning och skriker hysteriskt på kärringen. Jotack, jag var supersne.

Hade mitt signalhorn fungerat vid dessa tillfällen så hade dom kanske agerat annorlunda? Men man ska väl inte behöva åka omkring och tuta på folk? :3freak

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
skövde_pöjk skrev:

Jag brukar stanna, ställa hojen på stödet och gå fram o fråga om det var något speciellt som de ville. Oftast så blir det någon halvspak kommentar om hastighet eller så. Då brukar jag föreslå att om han slutar hytta och vifta med nävarna så skall jag slå av på tempot. Resulterar oftast i att den personen inte visar sig när man är påväg från garaget.

skövde_pöjk

Team Piratos Racing
Gick med
21 Sep 2004
Hoj
amullo skrev:
Jag brukar stanna, ställa hojen på stödet och gå fram o fråga om det var något speciellt som de ville. Oftast så blir det någon halvspak kommentar om hastighet eller så. Då brukar jag föreslå att om han slutar hytta och vifta med nävarna så skall jag slå av på tempot. Resulterar oftast i att den personen inte visar sig när man är påväg från garaget.

har funderat på det där ett antal gånger.. vore så klockrent... men ibland okar man inte bry sig.. fast man blir riktigt förbannad när folk sätter ut en kratta i huvudhöjd när man kommer i 100 knyck... smäller nog te rätt bra i skallen då.. känns som att man skulle ta och läxa upp den som gör det.. :fatta! (förutsatt att man inte vurpar och slår sig fördärvad :3freak )

Hoke

Medlem
Gick med
13 Jul 2004
Hoj
Geggmoppe
jezziiie har nog upplevt det samma som de flesta som kör omkring inne i stan, detta fenom uppkom/ökade markant i samband med "Zebra"kampanjen -den om att gående har förträde mot fordonstrafiken vid övergångställen (finns statestik på detta med). Speciellt kvinnor (ehum rent genrellt då ;-) ) verkar ha misstolkat det som att de har företräde jämt om de är gående -inga fördommar, detta är fakta (enligt inlägget ovan med).
Vet inte hur många gånger jag fått tvärnita på liknande sätt för just dessa trafikanter -både på hoj och med bil (kör ca 2000 mil per år i Stockholm). Röd gubbe verkar just tanter tro är det samma som att det fritt fram att tränga sig fram och kliva ut i körfältet för lunka över -även om fordonen håller på och passerar där. Tanter skall väck ur trafiken!
Undrar varför främst är kvinnor som beter på detta sätt???
Och att de just ser att ett fordon är på väg emot dem när de är mitt i gatan, men ändå inte ens skyndar sig över :kocko

FearleZz

Ny medlem
Gick med
8 Nov 2004
Hoj
Suzuki Gsxr 750 -96
Jo ibland kan man undra vad viss tänker på när dom är ute o går eller kör!

Höll på att bli påkörd/trängd av en bil i grannbyn som svänger ut från en anslutande gata som jag skulle svänga in på o la mig mot mitten litegrann o ser att bilden kör ut och rakt över på min halva o täcker nästan hela min halva då jag inte hinner bromsa något direkt så får jag svänga fullt för att undvika att bli påkörd! ( gick sakta i villakvarter + innan sväng så 40 km/h kan vi säga att det gick för mig)

Vände sedan o frågade vafan håller du på med!
Svaret : Jag kollade på dom som högg veden..... :kocko

Trodde jag skulle vrida nacken av den jävlen. var ursinnig men höll mig i styr.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
smefan skrev:
jag kom som vanligt och puttrade(som tur vad) när jag fick se två äldre tanter på vägen,jag saktade ned som sej bör och trodde att dom skulle flytta på sig,men vad händer???

...och vad är det du retar upp dig på? Att du inte orkar ta hänsyn till medtrafikanter eller att det är för jäkligt att tanterna inte betalar mer i skatt för att du ska få en bättre asfalt?

Varför jag öht skriver här beror på att jag har 3 inreggade och besiktade bilar och 2 inreggade och besiktade hojar men är väldigt ofta ute och promenerar eller tränar inlines - och får min beskärda del av trängningar av personer (för oftast är det sådana kör, men ibland undrar man) som hellre verkar vilja se mig på näsan i diket än som en väldigt oskyddad medtrafikant som man tar hänsyn till.

MrEd

Trying is the first step towards failure
Gick med
14 Jun 2005
Hoj
Speed triple 1050 (Trajjumf spiidtrippel)
Jag tror frågan gällde huruvida det kan betraktas som begåvat att gå i bredd på allmän väg eller inte. Inte att man, som gångtrafikant, hör hemma i diket. :banana

doorman

Checkpoint 69
Gick med
25 May 2004
Hoj
*SÅLD*
Alex.J skrev:
Det är lite små skoj att blåsa ur hojen precis under eller efter omkörningen med :hihi

J-a kärringar :hihi ...där fick ni! :hihi

Omoget!? Tja, men jag gör det iaf... :lol

Last edited:

copse

Guest
Körde lite i uppsala igår, två kärringar som cyklar i bredd, åh va sur jag blir på sånt. Dom verkar vara helt döva/blinda, 0 koll på att det är något bakom.

Hatar cyklisterna i uppsala överhuvudtaget, helt tokiga.

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Håller med Brink,
om man inte visar respekt så ska man inte förvänta sig någon tillbaka.

Skärp er och visa hänsyn i trafiken.

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...