Vad är ditt intryck av SMC?

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15

En aning puckat av SMC Norrbotten kan jag tycka att kalla det där för kortegekörning.
En kortege kräver polistillstånd för Offentlig Tillställning.

Gruppkörningsregler använder ju alla i någon (mer eller mindre avancerad) form för att inte köra på varandra när man gasar lite :plasthoj

Kan förstå att den webbsidan spär på vissa fördomar.

Last edited:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
En aning puckat av SMC Norrbotten kan jag tycka att kalla det där för kortegekörning.
En kortege kräver polistillstånd för Offentlig Tillställning.

Gruppkörningsregler använder ju alla i någon (mer eller mindre avancerad) form för att inte köra på varandra när man gasar lite :plasthoj

Kan förstå att den webbsidan spär på vissa fördomar.

Fast vad säger att det inte är just kortegekörning som avses?

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jepp. Kom tänka på det sedan.
Även korteger behöver ju riktlinjer. Det var ju skrivet ganska uppstyltat, ungefär som en kortege ;)

Den där skriften kommer sig av historiska skäl. Vi kör varje år på 1:a maj en motorcykelkortege som heter Fyrkanten Runt. Startar i Piteå, sen går den till Luleå, Boden, Älvsbyn och tillbaka till Piteå. Blir väl en 25 mil eller så i bästa fall några få plusgrader, brrrrrr!

På grund av att det som mest brukar vara ungefär 1000 ekipage så krävs det ganska hårda regler för denna kortege, därav den skrift som ligger ute på Norrbottens hemsida. Den har ingenting med gruppkörning eller några pekpinnar från skäggprydda herrar att göra...

Jo det är en officiell tillställning med avstängda gator, trafikljus och poliseskort...

http://www.bike.se/user/22242/gallery/49028

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Hoj
Z1000, Laverda 1000 3C 120, Zündapp KS 70
Hmmm, jag har lite svårt att se var Du vill komma angående Ditt intryck av SMC visavi det spår Du verkar inne på?

Det finns de som trivs med kortege- och formationskörningar och vill ha ordning och reda i sina led, okey. Det finns andra medlemmar som vill tävla och träna inför tävling, de kör i SMC Sport? Det finns gruskurser, gruppkörningar, de som vill toura tusentals mil under säsongen väljer Travel eller Helligenblut - javisst. Den som vill visa upp sitt glänsande krom åker på någon av alla hojträffar, campar och ljuger friskt över en pils och en vidbränd fläskfile vid något campingbord.

Jag har lite svårt att förstå vad du vill uttrycka om vilka fördelar det är med SMC ? eller är det detta du försöker beskriva?
Att vi alla har olika hojar och vill ha olika upplevelser är väl ganska självklart.
Men allt det du besrkiver kan man göra utan att var medlem i SMC

Menar Du att bara en av dessa "nischer" är mer rätt än den andra? Att bara för att delar av medlemmarna i Norr vill ha reda i kortegeleden accepteras ingen annan nisch och att vi övriga medlemmar ska känna oss KrEnCkTa över denna fräckhet?
Måste vi bara ha en nisch, en åsikt och en gemensam inriktning för att kunna jobba tillsammans för motorcykeln i samhället?
I så fall kan jag nog förstå om SMC känns fel för Dig.

Jag vet inte vad du menar med nischer i det här sammanhanget?

Om du menar att det är en begränsad typ av beteende eller attityd som anses vara normativt och representant för att köra hoj så är det precis det jag anser SMC står för.

SMC vill hojåkarnas bästa och varför måste man vara medlem i denna för att delta i olika SMC arrangerade aktiviteter. Syftet att få så många som möjligt att fortbildas, uppleva och hitta nöjet med att köra hoj borde inte kräva SMC medlemskap för att kunna vara med.

Ungefär som att du kan tro på gud utan att vara med i Svenska kyrkan.
Åka hoj kommer aldrig bli en allmän föreningsaktivitet i mina ögon.

Mina hojbröder är riktiga kamrater och inga låtsaskompisar på ett årsmöte eller facebook.

För min del får Du och andra gärna ha 10-15 eller fler åsikter, intressen och typer av körningar, mångfald är som bekant berikande... :)

Precis Rolf vi är olika och trivs med olika saker, tror vi inte kommer längre.

Last edited:

Kjell-Anders

Medlem
Gick med
27 Jul 2008
Hoj
Jättegammal R6
Jag tycker att SMC gör ett utmärkt arbete för oss motorcyklister, betänk även att de flesta också arbetar ideellt för vår skull.
Jag betalar glatt min medlemsavgift/fackavgift trots att jag egentligen bara är intresserad av SMC:s banarrangemang. Har bara erfarenhet av Stockholm och Sörmland, men där har jag inte mycket att klaga på utan är mycket tacksam för deras fina arrangemang och duktiga instruktörer.

Jag kan även jämföra med Actionpics och Axxon/Synergy och tycker egentligen inte att de skiljer sig så våldsamt från SMC - även om lindriga avåkningar hanteras lite annorlunda. Det är f ö många SMC-instruktörer som jobbar åt Actionpics.

Personligen störs jag inte heller det minsta av reflexvästar och bylsiga allvädersställ ute på landsvägarna, inte heller om någon sådan skulle leta sig in på en SMC-bandag.

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Jag har lite svårt att förstå vad du vill uttrycka om vilka fördelar det är med SMC ? eller är det detta du försöker beskriva?
Att vi alla har olika hojar och vill ha olika upplevelser är väl ganska självklart.
Men allt det du besrkiver kan man göra utan att var medlem i SMC

Grund syftet med SMC är att värna om motorcyklisters intressen på den politiska spelplanen. Att de sedan anordnar utbildningar m.m. är enkom p.g.a. publikt intresse, de finansieras ju av dem som deltar. Skulle det inte finnas intresse för dessa utbildningar skulle de läggas ner.

För att få förståelse av gällande åsikter i tråden kan man sammanfatta dem såhär;

Neutrala:
  • Ansiktslös organisation som tuffar på <--Relevant

Positiva:
  • En organisation som jobbar för att motorcyklisters intressen <--Relevant
  • SMC centralt = Enormt bra organisation <--Relevant
  • Motorcyklisternas egna fackförbund <--Relevant
  • Oumbärliga <--Relevant
  • Gör bra för våra gemensamma intressen som motorcyklister <--Relevant

Negativa:
  • SMC lokalt = Suger <--Relevant
  • Hojåkare tittar snett på SMC <--Irelevant
  • Skitkass tidning <--Relevant
  • SMC åsidosätter sporthojsförare <--Relevant
  • Det finns "allvetare" och "småpåvar" i SMC <--Relevant
  • SMC är jefla relfexgubbar! <--Irelevant

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848
Jag är så gammal (60+) att jag har blivit mer övertygad med åren att man ångrar ofta att man inte säger ifrån oftare och gör det man tänkte. Jag kallar det för en slags självrespekt, man blir liksom mer oberoende av vad andra tycker om en.

Bättre att ångra det man gjorde än det man aldrig gjorde...m.a.o

Lite bortklippt...

Så lätt att tycka om vad andra ska eller bör vara och kategorisera. Kanske din reflexion utgör från dig själv och hur du mått dåligt vilket vi alla gjort någon gång.
Om man vill köra tillämpad gruppkörning enligt dansken är det helt ok för mig men det är där man ser hur SMC fungerar.
Förutbestämd ordning och struktur ofta av självutnämnda påvar som är insyltade med varandra, man glömmer liksom poängen varför man kör hoj.
SMC övervärderar sin roll ifråga om det jag tycker hojkörning handlar om nämligen frihet, känsla och lycka.

Det här verkar variera en del....insyltade...undrar om vi varit på samma tillställning ngn gång...

Apropå hälsan... jag hade nog mest det här i åtanke när jag skrev det...
lindhamre skrev:
Jag lever och mår väldigt bra trots att jag inte är som dig, tror fler borde vara kritiska och uttrycka/uppleva det man vill.
Det är både upplyftande och hälsosamt, det borde du pröva.

Där jag har varit kommer ifrån är det på det hela taget normaltillståndet och inget man brukar på påpeka...men vad vet jag...

I vilket fall som helst tack för ett inlägg som om än kort i alla fall är läs- och begrundansvärt....

Last edited:

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
SMC:s kanslis personal jobbar mot våra politiker med alla frågor, på politikernas spelplan, som kan påverka oss motorcyklister negativt i ett eller flera avseende med grundtänket att vi skall kunna fortsätta kör mc på allmän väg.

Finns det NÅGON i denna tråden som anser att det är fel och inte är till nytta för dem och av den anledningen inte ser någon vinning med att vara medlem och stötta arbetet?

Alla motorcyklister vinner på detta arbetet oavsett om du idag bara kör på inhägnat område alt. enduro. Att det sedan finns detaljer du stör dig på är i grund och botten bara bagateller i sammanhanget för du hade inte ens haft dessa bagateller att störa dig på om inte SMC genom åren jobbat så hårt på det politiska planet och rönt framgång bland annat tack vare att vi är just många till antalet.

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Kan inte ni lägga ner eller ta det där via PM istället?

Jag läste igeonom tråden och har kommit fram till att min förutfattade kunskap om SMC både kommit på skam och det lilla jag trodde att de åstakom i mitt intresse förmodligen kunnat hanterats automatiskt om politiker och tjänstemän på transportstyrelsen tvingats köra MC en sommar.

Så summa kardemumma..
Jag är SMV medlem och kommer vara det framöver, men inte f*n ändrar det hur jag uppför mig i trafiken eller vilka resor jag tar. Inte ens vilka jag åker mina turer med på onsdagar och helger.

donald duck

Medlem
Gick med
8 Aug 2011
Hoj
japansk riskokare
Jag är lite nyfiken på hur det är med krav på godkänd besiktning av bilprovningen vid kurs på bana med SMC.
Får man som deltagare komma med en hoj som inte genomgått besiktning hos bilprovningen?
Får man som instruktör komma med en hoj som inte genomgått besiktning hos bilprovningen?

Ja, jag är själv instruktör, varje instruktörsvurpa följs upp och dokumenteras på samma sätt som för deltagarna och ja, alla instruktörer i gatgrupperna kör gatreggade och minst trafikförsäkrade hojar

@nderz

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Hoj
Hojlös
Jag är lite nyfiken på hur det är med krav på godkänd besiktning av bilprovningen vid kurs på bana med SMC.
Får man som deltagare komma med en hoj som inte genomgått besiktning hos bilprovningen?
Får man som instruktör komma med en hoj som inte genomgått besiktning hos bilprovningen?

Steg 1 - 4
På båda frågorna blir svaret nej

Steg 5 - 6
På båda frågorna blir svaret ja

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Får man som deltagare komma med en hoj som inte genomgått besiktning hos bilprovningen?
Hej,

Se @nderz kärnfulla svar, vi kanske ska utveckla det något:

- I steg 1-4 gäller vanliga trafikförsäkringar, i många fall gäller även halv- och helförsäkringar (se resp bolag). Därför SKA alla hojar vara besiktade och minst trafikförsäkrade. Däremot godkänner vi hojar som utrustats med tillbehör för att begränsa ev skador och slitage, som t ex bankåpor och slipon (så länge den klarar ljudkraven).

Att hojen är funktionell med däck, bromsar, drivlina etc säkerställs vid besiktning inför varje kursdag, men det kanske Du känner till?

- Steg 6 körs med licensförsäkring via Svemo så där gäller INGA trafikförsäkringar. Många kör ändå sin gathoj, med enkla modifikationer, i alla fall till att börja med. Men det är alltså licensregler som gäller om olyckan skulle vara framme. Även här besiktad hojarna rent funktionellt.

Så - samma regler gäller för instruktörer och deltagare oavsett steg. Även instruktörshojarna besiktas på samma sätt som deltagarhojar, dock oftast av en av TL utsedd instruktör.

Hoppas det besvarar Din fråga:)

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...