Vad är ditt intryck av SMC?

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Min input från insidan s.a.s.

Jag är inte helt nöjd med krascher bland våra resurser, inte alls, men det jobbas en hel del med det.
Personligen tänkte jag försöka spara marksynandet till geggmoppeåkat, man skall aldrig säga aldrig, men jag försöker ha marginaler och inte utmana ödet iaf.

Ett problem är att vi får fram många hungriga nya, som känner press att leverera, och höjer ribban lite väl snabbt, och skall såväl hinna med sin egen körning, som att finnas där för elevernas skull...

:)

Visst finns det småpåvar, och inbördes beundran här och var, men i vilken förening med många starka viljor (och ideellt arbetande människor som faktiskt brinner för det de håller på med) finns inte det?

Kontentan är att det jobbas rätt friskt på alla håll och kanter, av hojåkare, för oss hojåkare, vad finns det att inte gilla, om man kan lyfta blicken lite från "extremt beteende" och försäkringsbolag som inte tar sporthojar?

Min personliga bild av SMC var från början reflexväst och korvätarvisir, visst finns det sådana med, men iaf skoldelen där jag pysslat lite, är det verkligen nästan bara sporthojar och integralkrukor. :hihi

Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Jag behöver inte notera skillnaden...

...görs denna dokumentation på instruktörerna? (För instruktörerna har väl gatlegala och försäkrade hojar när de är instruktörer på SMC och kör inte runt på banhojar utan försäkring :tummenupp ) Jag vet inte och jag TROR inte att det görs men hoppas att jag har fel.. För i så fall är det enkelt att spåra.
Ja, jag är själv instruktör, varje instruktörsvurpa följs upp och dokumenteras på samma sätt som för deltagarna och ja, alla instruktörer i gatgrupperna kör gatreggade och minst trafikförsäkrade hojar.

Så statistik finns på både längden och tvären, utvecklingen är positiv denna säsong (fattas bara annat efter all debatt de senaste åren;) ). Men statistik är en sak, deltagares upplevelse en annan.

Därför min uppriktiga fråga - om Nu upplever någon förändring till det bättre denna säsong?

clubbanana

Jag är inte bäst. Jag är bättre..!
Gick med
11 Aug 2008
Hoj
brum brum..
Ja, jag är själv instruktör, varje instruktörsvurpa följs upp och dokumenteras på samma sätt som för deltagarna och ja, alla instruktörer i gatgrupperna kör gatreggade och minst trafikförsäkrade hojar.

Så statistik finns på både längden och tvären, utvecklingen är positiv denna säsong (fattas bara annat efter all debatt de senaste åren;) ). Men statistik är en sak, deltagares upplevelse en annan.

Därför min uppriktiga fråga - om Nu upplever någon förändring till det bättre denna säsong?

Om statistiken säger så så är det la så..

För statistik går ju inte att manipulera till det resultatet som beställaren vill ha ;)

Men det har säkert blivit bättre, "ryktet" säger så iaf:tummenupp

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...För statistik går ju inte att manipulera till det resultatet som beställaren vill ha ;)

Men det har säkert blivit bättre, "ryktet" säger så iaf:tummenupp
Mjo, problemet med att manipulera statistik i dessa sammanhang är att trovärdighet och nytta för SMC School, medlemmar såväl som i samtalen med försäkringsbolag skulle utraderas. I förlängningen skulle vi bara lura oss själva.
Så statistiken är nog så korrekt som den kan bli (all statistik har felkällor) men då är det nog ännu mer glädjande om ryktet säger att instruktörerna inte ägnar sig åt vilda västern-körning i alla fall :)

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Powerglide, du är en hård trådmoderator...;) Men jag tar ändå risken att skriva något om mina intryck! :)

SMC gör ett fantastiskt jobb som påverkansorganisation, tycker jag. De är de enda som i organiserad form och i stor skala ständigt kämpar för oss och våra möjligheter och rättigheter. En sorts fackförening i positiv bemärkelse, om man så vill. Utan SMCs samlade kraft från 60 000 motorcyklister så hade vi haft betydligt besvärligare att få köra hoj. Rapport 13 från 1970-talet är bara ett exempel, visserligen ett tämligen gammalt sådant, men väldigt tydligt.

Att SMC efter många år etablerat sig som en samtalspartner för såväl politiker som myndigheter är ovärderligt, i mina ögon. Man måste ha en dialog med och relation till sina "motkrafter".

Kursverksamheten har jag inte provat (dumt nog!), men mitt intryck är gott.

So far so good!

Sedan finns förstås en och annan Bror Duktig som "minsann vet hur det är".

Jag har träffat på företrädare som med tydlig stämma och förorättat tonfall förklarat att "de minsann genomför ett ideellt arbete på kvällar och helger". Den sortens "jag jobbar minsann för dig"-predikningar lockar inga vanliga medlemmar att engagera sig, anser jag. Men det är inget unikt för SMC - sådant finns i alla organisationer och kan snarare sorteras in under rubriken "Brister i mänskligt beteende" än under rubriken "Fel hos SMC".

Flera intryck? När SMC är ute någonstans och visar upp sig är det ofta en senior medlem med broschyrer. Inte så konstigt, seniorerna har mera tid än de mitt i arbetslivet. Men, totalintrycket blir knappast "ungt och läckert" utan mer åt reflexvästhållet. En imgefråga, alltså, ur min synvinkel.

Andra minus då, i mina ögon, rör sig om SMC lokalt i Västra Götaland. Jag tyckte t ex att SMC lade sig helt platt när vi för några år sedan fick ändrade parkeringsregler i Göteborg. Man bara köpte kommunens argumentation rakt av och lade ingen ansträngning för att göra något i frågan. Trots en omfattande lokal opinion valde SMC att tiga still och jamsa med. Det duger inte, tycker jag.

Last edited:

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GS
clubbanana
- Drar en lång parallell till missbruk i fackföreningsrörelse utan egentlig koppling
- Har sett instruktörer nyttja banan på utbildning mer för egen del än deltagarnas
- Frustrerad över att det inte görs mkt mer

Rigge
- Negativ erfarenhet av instruktörer med taskig attityd

Harmon Rabb
- "Stel" medlemstidning

Avarage
- Medveten om de flesta problem som tagits upp och meddelar att SMC jobbar på det

Vad är ditt eget intryck/avsikt med tråden? Få fram så mycket negativt om SMC som möjligt:7peta

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
Min avsikt är att visa att "gnällspikar" inte ska avfärdas direkt eller mosas med förkrossande argument om att de har fel.

En del uppfattningar rör sig säkert om missuppfattningar eller negativa erfarenheter från ngn enskild SMC-person.

Men gräver man lite så hoppas jag vi hittar några av orsakerna till den negativa bild av SMC som lever hos en hel del personer.

Om det är en enkel sak som går att fixa förtjänar det att lyftas fram.

Om det är en stor och viktig sak så förtjänar det en stark insats.

Vissa av sakerna jobbas det redan med utan att vi känner till det.

Det räcker många gånger att lyssna och visa intresse för avvikande ståndpunkter för att ngn med en negativ bild ska känna att SMC visst bryr sig.

Tyvärr brukar den vanligaste reaktionen vara "DU HAR FEL OCH ÄR DUM I HUVUDET" istf.
"Det här låter märkligt. Hur menar du nu?"

Avarage tycker jag gör en hyfsad insats på det hållet :bugar
(Speciellt med tanke att jag hållit ett ganska provocerande tonfall till och från ;) )
Jag vet att det är tufft att höra negativ kritik om ngt man själv tycker är jättebra eller som man sliter för som ett djur.
Men med bara ett ngt annorlunda bemötande går det att vända "gnället" till konstruktiva förslag eller faktiskt pin pointa ett faktiskt problem.

Långt ifrån alla som gnäller har kanske funderat på orsaken eller ens en åtgärd.
Då får man ju locka lite.

Sedan finns det iofs. några som av diverse anledningar faktiskt aldrig kommer att gilla SMC.

Men att utgå från att ngn hatar SMC eller är dum i huvudet för att de "gnäller" leder ju inte framåt.

Last edited:

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
clubbanana
- Drar en lång parallell till missbruk i fackföreningsrörelse utan egentlig koppling
- Har sett instruktörer nyttja banan på utbildning mer för egen del än deltagarnas
- Frustrerad över att det inte görs mkt mer

Rigge
- Negativ erfarenhet av instruktörer med taskig attityd

Harmon Rabb
- "Stel" medlemstidning

Avarage
- Medveten om de flesta problem som tagits upp och meddelar att SMC jobbar på det

Nu får du ge dig! Den här "sammanfattningen" är ju minst sagt enkelriktad då du valt att inte ta med NÅGON av dem som har en positiv syn.

En "sammanfattning" inte ens värd namnet!!!:mad:

Vill du utge dig för att vara opartisk (vilket du tydligt försöker ge sken av i form av "moderator" av tråden och alla styrningar så får du fan ta mig också följa linan hela vägen ut även när du "sammanställer" och vid ev. eterföljande analyser och slutsatser!!!

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
Jag har aldrig utgett mig för att vara opartisk.

Dessutom svarade jag på vad jag tyckte var värdefullt av det som kommit upp i tråden.

Med värdefullt avser jag bakomliggande orsaker till den märkligt skeva bild som en hel del har av SMC.

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
Underhållningen är aldrig fel på smc dagar, hur många gånger har ni sett nån tippa en 1098 över sig själv stillastående.

acz76d.jpg

Aldrig! Men jag har hört samtliga mina mc-kompisar (och det har blivit många genom åren) lyckats med konsten att tappa hojen (stillastående) av olika skäl. Nästan lika många har också lyckats med konststycket att köra iväg med skivbromslåset monterat i framskivan. Fantastisk klantigt, eller hur!?

Döm om min förvåning när jag också sett exakt samma sak (välta stillastående) i bandepåer i samband med rr-träningar och tävlingar (och det har blivit en del där med) av såväl yngre rookies som erfaret garvade rr-rävar. Urbota klantigt må jag säga!

ELLER är det möjligtvis så att det händer oss alla oavsett vilken hoj man kör oavsett VAR eller hur jag kör/hanterar min hoj. Det kanske inte ens är kopplat till något annat än att vi är människor och ibland gör misstag...hemska tanke!

Last edited:

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
Jag har aldrig utgett mig för att vara opartisk.

Dessutom svarade jag på vad jag tyckte var värdefullt av det som kommit upp i tråden.

Med värdefullt avser jag bakomliggande orsaker till den märkligt skeva bild som en hel del har av SMC.

Så enl. dig är inte de positiva inrycken (som också är konkreta) viktiga???

Hur tänker du nu? Uppenbarligen annorlunda än mig!

För jag anser at det är viktigare att behålla dem man har än att ragga nya och att vara medveten om VAD som får dem man har att "stanna kvar" i organisationen är viktigt... i mina ögon.

Detta är i sig inget hinder för att förändra i syfte att öka antalet medlemmar!

Du får tycka vad du vill. Tycker du att det du räknade upp var det enda som var viktigt för dig så är det naturligtvis så. Men jag är övertygad om att majoriteten av dem som skrivit i tråden (OCH av våra medlemmar) OCKSÅ tycket att det finns annat som framkommit i tråden som är viktigt!

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
De positiva delarna som räknas upp har uppenbarligen inte hjälpt de som ogillar SMC att gilla SMC. Min fråga är varför?

Vad är det som ligger och gror hos denna skara människor som nästan inget gott kan vända på?

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Frågan är väl också om vi här på SH är representativa för hojkollektivet?
Om man gör (har man gjort?) en enkät till sina medlemmar inom SMC, vad tycker/tyckte dom isf?

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Hoj
Z1000, Laverda 1000 3C 120, Zündapp KS 70
Vilket tjafs!

SMC Brorduktig talar om för dig att du kör för fort och bullrar för mycket, råkar du dessutom gasa så framhjulet lyfter 2dm då har du också ett extrembeteende problem.
Men det värsta av allt måste vara kortegekörningarna i grupp med bestämda avstånd. Nåde dig om du vill störa den inbördes rangordningen eller ligger för nära. Då är du dessutom odiciplinerad.:hihi

Så enligt SMC är jag ett miljöproblem, har attitydsstörningar och är odiciplinerad.

SMC nej tack men småpåvarna står mig upp i halsen.

moddlaren

Guest
Vilket tjafs!

SMC Brorduktig talar om för dig att du kör för fort och bullrar för mycket, råkar du dessutom gasa så framhjulet lyfter 2dm då har du också ett extrembeteende problem.
Men det värsta av allt måste vara kortegekörningarna i grupp med bestämda avstånd. Nåde dig om du vill störa den inbördes rangordningen eller ligger för nära. Då är du dessutom odiciplinerad.:hihi

Så enligt SMC är jag ett miljöproblem, har attitydsstörningar och är odiciplinerad.

Måste nog hålla med dej lindhamre i det mesta, jag är ju närmare 50 o tycker fortfarande att det är enormt kul att åka bakhjul sladda på grusvägar o varför inte köra liiiite för fort för det mesta varesig det gäller bil eller mc.

Såg ett gäng smc åkare stå vid en korvmoj o svängde ned med en av blåryckarna bara för att se vad dom var på väg och för att se hur dom kör, parkerade o tog mej fram för att fråga och tystnaden var massiv, Var det för att jag åkte 2T motard? för att jag dessutom hade goretex allvädersställ? Mitt utseende? vet inte.

Tillslut så frågade någon som jag uppfattade som den som bestämde hur/var sällskapet skall åka, VARFÖR VILL DU VETA var vi är på väg? Mitt svar var då att det kunde vara kul att se hur ni kör och att om det passar så kanske man kan bli medlem och åka med ut då o då.

Svar,, Du passar nog inte in i vårat sätt att köra.. hur visste han det?

Så SMC är inget för mej precis som socialdemokrater o fackförbund.

mvh

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Harmon Rabb
- "Stel" medlemstidning

Jag håller med Avarage här. Ingen vidare sammanställning du gör som självutnämnd moderator i tråden. Medlemstidningen må ge ett präktigt intryck som jag skrev i likhet med andra medlemstidningar där man värnar om särintressen i samhället, men det är ju inte via den som nya medlemmar får kontakt med organisationen i SMC´s fall om man nu inte bara gått med för att stödja organisationen som mc-ägare utan att ta del av det man faktiskt erbjuder sina medlemmar. För egen del startade det med att jag blev intresserad av att gå Broms & Kurvteknik kurserna.

Själv liknade jag kurserna från början med en skidskola. Man delas in i olika grupper och sedan var det mer eller mindre följa John oavsett vilken grupp man körde i med olika restriktioner. Sedan har man utvecklat konceptet ytterligare där det blivit större fartskillnader inom de olika nivåerna. Här kommer nog förändringsprocessen in i bilden. Sist jag körde en SMC kurs märkte man att instruktörerna fick köra som tokar runt på banan för att hinna med att titta på sina elever. Det hände att man blev omkörd på ett sätt där man faktiskt kände ett visst obehag, där instruktören skar ens spår rakt framför en. Jag kan därför förstå att deltagare reagerar på att det känns lite mer riskfyllt än tidigare år. Kanske är det där man upplevt/sett att det har inträffat fler incidenter bland instruktörerna än tidigare? Som sagt jag har aldrig själv sett en incident där en instruktör åkt i backen. Däremot hörde jag talas om en aspirant som drog upp hojen på bakhjulet på rakan på Knutstorp för ett par år sedan. Det skedde efter sista passets slut. Jag såg själv inte incidenten fast jag var där. Fick höra att aspiranten inte längre var önskvärd efter den händelsen.

För 2011 skrev jag ett inlägg i en annan tråd där man kritiserade tidningen i fråga. Att jag har det färskt i minnet är för att det var någon som gick in och gillade inlägget nyligen så här långt efteråt. Den ger en lite mer nyanserad bild än den jag gav i inlägget i den här tråden. Tycker den kan vara värd att ta med här.

http://www.sporthoj.com/forum/showt...en-MC-folket&p=5410603&viewfull=1#post5410603

Eftersom tidningen ingår i medlemskapet så har jag personligen inga större förväntningar på att alla artiklar och reportage ska falla mig i smaken. Innehållet påminner mycket om det som finns i andra typer av medlems/bransch tidningar från t ex hyresföreningen, motormännen, etc. MC-folket är SMCs förlängda arm att få fram sitt budskap till sina medlemmar. Ibland finns det intressanta artiklar som tar upp saker som inte den normala kommersiella tidningen tar upp. MC-folket kan gå längre i sin kritik av något än vad kommersiella tidningar kan göra. Det är något vi borde värna om.

Det finns gott om kompetens där ute bland medlemmarna som säkert skulle kunna bidra med ett och annat. Men de nöjer sig nog med att knyta näven och hoppas på att någon annan kan ta stafettpinnen och driva fram en förändring. Vill man få till en förändring så är det nog bara att kontakta SMC och erbjuda sina tips och tjänster.

Jag tror att den yngre generationen är dåliga på att engagera sig. De vill få allt serverat på ett silverfat. Där den äldre generationen har varit tvungen att liera sig för att få fram förändringar och skydda sina intressen via gräsrotsorganisationer tar vi yngre nog saker och ting för givet.

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
Mitt syfte med tråden är som sagt inte att ge en balanserad bild utan luska fram vad det är som gör att en del ser rött när de hör ordet SMC.

Last edited:

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848
Är det verkligen dig de syftar på?

Vilket tjafs!

Attitydproblem Deluxe och det i värsta fall på båda sidor!:rolleyes:
Men du vet väl att man skall inte ta allt, personligt...det är kanske inte just dig de menar och avser, eller?
Visserligen har även paranoida människor emellanåt verkliga fiender...:rolleyes:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Frågan är väl också om vi här på SH är representativa för hojkollektivet?
Om man gör (har man gjort?) en enkät till sina medlemmar inom SMC, vad tycker/tyckte dom isf?

Såklart vi är, vi tillhör ju hojkollektivet och vi är dessutom ganska många så naturligtvis så representerar vi kollektivet. Frågan är väl snarare vad kollektivet representerar... ;-)

SMC har ju ett gigantiskt problem, precis som alla organisationer som talar för sina medlemmar. Medlemmarna i sig är så spretiga och har så många olika viljor att det är omöjligt för organisationens ledning att tillmötesgå alla.

Precis som Lindhamre skriver så tycker vi om att bullra, köra för fort och ibland inte köra så snyggt i trafiken, detta gäller ju faktiskt merparten av SMC:s medlemmar, oavsett sporthoj, custom, streethoj eller offroad.
Problemet är ju att organisationen måste få myndigheten att lyssna för att kunna påverka och då måste SMC vara seriös, annars lyssnar inte myndigheten och då kan SMC inte påverka.

Vi kan inte hålla på att gapa om att vi inte har någon lokal, det är inte seriöst...

http://www.youtube.com/watch?v=WMZdA-b2Vdw

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...