Vad är ditt intryck av SMC?

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
@Kent W och övriga
Det är inte fakta jag efterfrågar i denna tråd.
Så det finns inget behov av att rätta eller ge sig in i djupare debatter just här.
:eek:fftopic

Last edited:

clubbanana

Jag är inte bäst. Jag är bättre..!
Gick med
11 Aug 2008
Hoj
brum brum..
Ja du förhindrat att massor av tokigheter klubbas igenom av politiker. Det är faktiskt bra att någon sitter och läser igenom alla förslag som angår mc som är på tapeten hos politiker. Tänk !! om ingen skulle göra det!: SMC gör inte rätt alltid och allt är inte bra. Lite för mycket custom-nissar i tidning och klubbar. Men det står vakt vid att du får fortsätta köra hoj på våra dåliga vägar. ( och där är en sak de jobbar med så vi ska få bättre vägar")

Jag tror säkert du kan förhandla fram bättre villkor för dig själv än facket utan tvekan! Men om du kan tänka lite utanför din bubbla så kanske du får dig en tankeställare. Finns det något land där fack inte finns och där arbetare tjänar bra!? (då menar jag inte kvalificerade yrken där det är få som kan uppgiften då har man ett annat förhandlingsläge.)
Eller ni som är emot facken , man undrar ju om ni tycker det är ok att en sömmerska tjänar 2 kr om dagen!? Ifs hon gör ju inget kvalificerat arbete så hon förtjänar ju det eller!?
Lite hård jämförelse men .. ni förstår säkert vad jag menar.
Jag tycker facket är bra och dåligt. Men någon måste stå vakt för oss arbetare och våra rättigheter samt skyldigheter. Fler och fler dör varje år på sin arbetsplats för att arbetsgivaren struntar i arbetsmiljölagen. Är det ok?! Vem ska tvinga arbetsgivaren att återgärda brister så att fler inte dör!?
Om facken försvinner så vad har du som arbetare att sätta emot arbetsgivaren då!?

Det är ju lätt för er med kvalificerade yrken att säga facket är skit bättre de försvinner, Men de som inte passar , kan ha ett kvalificerat yrke eller vill ha det?! är de mindre värda mänskor och ska ha två jobb för att överleva!?De flesta av oss jobbar ju inte med kvalificerat yrke.
Lite tankar och funderingar , nu blev det en del ot sorry.

tillägg på det du skriver:

Jag har varit fackligt aktiv med en position som Vice Ord. för en gruppstyrelse på ett större företag här i Sverige...

Och vad som händer bakom kulisserna fick mig att må illa...!

Därav min tolkning...

Det ser så himla fint ut på pappret åå allt det där. MEN ändå så handlar du på H&M och skulle de som tillverkar dessa kläder få en marknadsmässig lön så hade du inte kunnat köpa all de barnkläder du skämmer bort ditt barn med ;)

Bara en tanke...

MEN givetvis tycker jag att alla skall få lika lön, fred på jorden och ett bra och värdigt liv...

tillbaka till topic..

SMC, nää JAG tycker fortfarande att de är som ett fackförbund... Skönt med en röst men för mig är det inte tillräckligt...

Last edited:

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
Jag har varit fackligt aktiv med en position som Vice Ord. för en gruppstyrelse på ett större företag här i Sverige...

Och vad som händer bakom kulisserna fick mig att må illa...!

Därav min tolkning...

Ah. Så det är inget som du faktiskt sett eller upplevt inom SMC?
Det är mer att delar av SMC:s verksamhet påminner om en facklig organisation som gör att du associerar på det håller?

clubbanana

Gick med
11 Aug 2008
Hoj
brum brum..
Hmm. Vad är det för fördelar de har som jobbar ideellt inom SMC?
Det är inte eventuella förmåner som finns som ersättning för gratis arbete du tänker på?
(Vet inte om sådana finns iofs.)

MIN tolkning, behöver inte vara sanningen...

Frågan ställdes, jag svarade...

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
MIN tolkning, behöver inte vara sanningen...

Frågan ställdes, jag svarade...

Missförstå mig rätt nu.
Du har blivit ganska bra påhoppad här men jag är inte ute efter att visa att du har fel.

Jag är mest nyfiken på vad ditt intryck är baserat på.
Det finns ju en orsak till varför du tycker som du gör.

clubbanana

Gick med
11 Aug 2008
Hoj
brum brum..
Ah. Så det är inget som du faktiskt sett eller upplevt inom SMC?
Det är mer att delar av SMC:s verksamhet påminner om en facklig organisation som gör att du associerar på det håller?

Precis, det är MIN tolkning..

Jag har varit på en del kurser.. Kurserna i sig tycker jag är ganska så smart och en bra grej..

Men det finns ett MEN.. Vi diskuterar trafiksäkerhet osv ändå under en av kurserna jag var på så kraschade 7 instruktörer på en helg.. Men bättre där än på gata helt klart...

Så JA, min uppfattning att de är med bara för att BOMBA bana.. Gratis eller billigare och jag är bara avundsjuk för jag tycker att det är dyrt men vill samtidigt bomba bana så billigt så möjligt...

Sedan följer jag debatten på avstånd vad som sker i MC-sverige.. och jag tycker inte att SMC är tillräckligt..
Det är förmycket skit fortfarande.

Dåliga vägar, dåliga försäkringar, tar bort fördelarna med ex. MC parkeringen i GBG ( cykelställsparkeringen) bussfilskörning, gruset man lagar hål med. OSV.

Folk skadas och vid extrem otur dör ibland vilket är bara att beklaga och jag blir uppriktigt ledsen när man läser om detta i nyheterna..

Vem är ansvarig. Ingen !

SMC, vår röst. skäller och frågar vem som är ansvarig..

MEn SMC gör säkert mycket bra bakom kulisserna, det är jag säker på. MEN för mig är det inte tillräckligt. Men jag kanske är dåligt informerad..

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
Tack för din input clubbanana.
Riktigt värdefull information om den förvaltas rätt av SMC.

clubbanana

Gick med
11 Aug 2008
Hoj
brum brum..

No problemo, fråga var vad mitt intryck var...

Ville skapa lite debatt, (egentligen är jag fortfarande medlem i SMC för i slutändan så är vi starkare tillsammans :tummenupp ) MEN jag är inte helt tillfredsställd...

clubbanana

Gick med
11 Aug 2008
Hoj
brum brum..
sedan har jag hört rykten om att SMC-skåne gör ett väldigt bra jobb vilket är glädjande..

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
Jag har oxå ett gott intryck av SMC Skåne School.
Överlag väldigt kompetenta instruktörer som är bra på att lyssna.
Men inget riktigt bra upplägg av Steg 4 ännu som pinpointar just vad jag behöver.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Att SMC inte lyckades få med sporthojs kollektivet i sina förhandlingar med försäkringsbolagen. Där har vi oss själva att skylla. Man kan ju inte anklaga SMC för att inte ha gjort ett tappert försök med kurserna man startade början på 2000- talet med fokus på just sporthojar där det togs fram en särskild försäkring som gjorde det möjligt att få en lägre premie än vad man annars hade fått. Att man sedan hade 25% självrisk är en annan diskussion. Det gjorde i alla fall försäkringen helt ointressant för min del. Som sagt det var ett tappert försök.

Tycker SMC gör ett bra jobb det lilla som uppmärksammats. Mycket arbete sker nog i det fördolda. Det är bra att det finns en organisation som kan hålla lite koll på vad företag, andra intresseorganisationer och beslutsfattare inom EU och Sverige har för sig. Som enskild mc-förare vore det omöjligt att hålla koll på allt om man inte har en fot i någon av berörda intressesfärer. Det är väl ingen här sitter och läser motioner och propositioner dagarna i ände och kan dra rätt slutsatser och samt få igång lobbying mot förslaget där man får med sig ett stort antal personer? Trodde väl inte det. Företrädarna för SMC har över 60 000 medlemmar bakom sig. Låter kanske inte så imponerande, men det är betydligt bättre än en handfull som inte har någon direktkanal där man kan utöva påtryckningar och opinion i olika frågor.

De flesta medlemmar har nog inga ideologiska skäl att gå med i SMC eller Motormännen och dylikt. De ser vad de får ut som enskilda individer. För egen del var det en av huvudskälen att gå med när det begav sig fortbildningsutbildningarna på bana. Sedan har man förstått under årens lopp att SMC faktiskt gör rätt mycket för sitt kollektiv. Senast nu i det uppmärksammade fallet i Uppdrag Granskning om asfalten i utanför Umeå.

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Precis, det är MIN tolkning..

Jag har varit på en del kurser.. Kurserna i sig tycker jag är ganska så smart och en bra grej..

Men det finns ett MEN.. Vi diskuterar trafiksäkerhet osv ändå under en av kurserna jag var på så kraschade 7 instruktörer på en helg.. Men bättre där än på gata helt klart...

Så JA, min uppfattning att de är med bara för att BOMBA bana.. Gratis eller billigare och jag är bara avundsjuk för jag tycker att det är dyrt men vill samtidigt bomba bana så billigt så möjligt...
Clubbanana, en kompletterande fråga med anledning av Din åsikt: Har Du kört någon kurs i år? Upplevde Du i så fall någon skillnad i f t "kraschfesten"?

Bland annat det tillfälle Du refererar till innebar att School satsat mycket energi, utbildning och pengar för att komma till rätta med problemet, jag är lite nyfiken om Du noterat någon skillnad?

Det är ett allmänt känt och accepterat faktum att Instruktörssysslan inte är en genväg till snabbare tider, faktum är att de flesta snarare har svårt att hitta sitt eget tempo och fokus när man kör som instruktör. Sedan finns säkerligen någon som togs detta försöker, och det är inte okey. De av instruktörerna som målmedvetet jagar tider gör det på bandagar, rejsträningar eller numera steg 6.

Men det är teorin, vore intressant att ta del av praktiken, d v s hur Du upplever det? :)

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Tyvärr lär jag säga att ett fåtal beter sig som maktgalna småpåvar så fort dom får sig SMC västen, därför skulle jag aldrig tänka mig vara medlem i SMC trots att dom säkert gör en hel del bra. För att inte trampa nån på tårna för mycket verkar det inte vara ett lokalt fenomen :tungan

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Jag tycker vissa har världsmästarattityd och ska läxa upp folk när dom inte egentligen vet vad dom pratar om. Dom flesta kraschade hojar jag har sett på senare år har vart körda av SMC instruktörer vilket får en att tvivla på att dom är så säkra förare, vilket är det utbildningarna handlar om.

Sen finns det ett par stycken som har vart kanonbra sköna killar också men jag får för mig att det är en klubb för inbördes beundran.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Att SMC inte lyckades få med sporthojs kollektivet i sina förhandlingar med försäkringsbolagen. Där har vi oss själva att skylla.

Sluta tänka vi och dom :krama

7 år och 0 olyckor/försäkringsärenden.
Tur att man inte åkt på bankurs.

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848
Mycket tut och liten verkstad...

Det var värst vad många det är som verkar ha "Auktoritetsproblem Deluxe".

Fast det lär tyvärr finnas en och annan som förtjänar det som kommer...

SMC som alla föreningar stora eller små kan vara större än summan av de som är med eller mindre...det beror på; trumvirvel, inga andra än de som är med!

Att sitta på läktaren, vara på fel sida av sargen, sitta i soffan o.s.v och bara tycka, det suger!
Om alla sofftaktikerna och läktarfolket var med istället...vilken skillnad det kunde bli!

Mycket tut och liten verkstad, alltså. :rolleyes:
Var med och påverka inifrån eller...

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10

Och det finns innehållsrika och nyttiga svar på flera av dessa input. MEN tråden handlar inte om det så... vi tar det någon annan gång & plats! Ett tips i all välmening...flera av punkterna jobbas det redan med... sedan länge!

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA