Vad är ditt intryck av SMC?

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Mitt intryck av SMC är mycket, mycket gott!
Balanserat arbete samt mycket framstående då det gäller att försvara motorcyklisternas inflytande i storpolitiken - fundera på vilka begränsningar vi haft utan dem...

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Jag är nyfiken på hur utbrett reflexvästintrycket är av SMC.

Sakfrågan är egentligen ganska simpel; Hur skulle en organisation som SMC se ut om de inte var reflexryttare?

Hur skulle representanter från de största partierna se ut om de dök upp till valdebatt i jeans och t-shirt, samt uttryckte åsikter på samma sätt som Svensson gör hemma vid matbordet?

SMC har ingen anledning att förändras, dessutom verkar de för relevanta sakfrågor gällande mc-kollektivet.

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Mitt intryck av SMC är att de åsidosätter sporthojsförare - man känns inte som en del av gruppen som sporthojsförare, lite som resten av mc Sverige.

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
@Rymdbörje
Det är intrycken jag är nyfiken på.

Jag förstår att vad vissa har fått en uppfattning som inte alls stämmer med vad du eller andra har för erfarenhet.

Men att trycka ner de personerna så fort de öppnar munnen lär ju inte göra dem mer välvilligt inställda.

Det är ju mer intressant att få reda på bakgrunden till deras åsikter.
Oftast missuppfattningar gissar jag men förmodligen oxå en del dåliga erfarenheter.

Låt inte den här tråden bli ytterligare en dålig erfarenhet i så fall.

Last edited:

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GS
Tycker SMC är en väl fungerande org. för oss hojåkare.
Gnällspikar kan väl bilda en konkurerande?

Frasse

Boxerfantast
Gick med
7 Jul 2003
Hoj
BMW R1250GSA -19, KTM 250 Freeride -18, BMW S1000RR M -19
Det många inte inser är att utan SMC så hade vi nog alla åkt omkring på strypta 125:eek:r. Inklusive reflexväst och saftblandare på hjälmen...

clubbanana

Jag är inte bäst. Jag är bättre..!
Gick med
11 Aug 2008
Hoj
brum brum..
Jag ser SMC som ett fackförbund...

Sedan om det är bra eller dåligt är upp till var och en att tolka.

MEN min tolkning är: Är man med i den innersta kretsen så tar man för sig av fördelarna medan resten av kooperativet betalar..

Jag är/har varit medlem i facket (Unionen 3 år / IF metall 9 år) i ca 12 år och undrar va gör de egentligen. Visst de för "mina" tala gentemot arbetsgivaren men egentligen vad gör de? Prata kan jag göra själv och får bättre utfall i än när facket förde min talan. Nu är jag "bara" med för a-kassan samt försäkringarna.

SMC, visst. varit medlem i 5 år men valde att gå ur inför denna säsongen.. Visst att de för våra talan som MC-kollektiv men samma här, vad gör de egentligen? Jag har inte märkt något som är bättre för "mig" som motorcyklist? Jovisst, så var det, det där med uppdrag granskning.. bra att någon säger ifrån men vad blev resultatet?!..

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
MEN min tolkning är: Är man med i den innersta kretsen så tar man för sig av fördelarna medan resten av kooperativet betalar..

Hmm. Vad är det för fördelar de har som jobbar ideellt inom SMC?
Det är inte eventuella förmåner som finns som ersättning för gratis arbete du tänker på?
(Vet inte om sådana finns iofs.)

Kneedrag

Guest

Sedan om det är bra eller dåligt är upp till var och en att tolka.

Jag är/har varit medlem i facket (Unionen 3 år / IF metall 9 år) i ca 12 år och undrar va gör de egentligen. Visst de för "mina" tala gentemot arbetsgivaren men egentligen vad gör de? Prata kan jag göra själv och får bättre utfall i än när facket förde min talan. Nu är jag "bara" med för a-kassan samt försäkringarna.

SMC, visst. varit medlem i 5 år men valde att gå ur inför denna säsongen.. Visst att de för våra talan som MC-kollektiv men samma här, vad gör de egentligen? Jag har inte märkt något som är bättre för "mig" som motorcyklist? Jovisst, så var det, det där med uppdrag granskning.. bra att någon säger ifrån men vad blev resultatet?!..

Ja du förhindrat att massor av tokigheter klubbas igenom av politiker. Det är faktiskt bra att någon sitter och läser igenom alla förslag som angår mc som är på tapeten hos politiker. Tänk !! om ingen skulle göra det!: SMC gör inte rätt alltid och allt är inte bra. Lite för mycket custom-nissar i tidning och klubbar. Men det står vakt vid att du får fortsätta köra hoj på våra dåliga vägar. ( och där är en sak de jobbar med så vi ska få bättre vägar")

Jag tror säkert du kan förhandla fram bättre villkor för dig själv än facket utan tvekan! Men om du kan tänka lite utanför din bubbla så kanske du får dig en tankeställare. Finns det något land där fack inte finns och där arbetare tjänar bra!? (då menar jag inte kvalificerade yrken där det är få som kan uppgiften då har man ett annat förhandlingsläge.)
Eller ni som är emot facken , man undrar ju om ni tycker det är ok att en sömmerska tjänar 2 kr om dagen!? Ifs hon gör ju inget kvalificerat arbete så hon förtjänar ju det eller!?
Lite hård jämförelse men .. ni förstår säkert vad jag menar.
Jag tycker facket är bra och dåligt. Men någon måste stå vakt för oss arbetare och våra rättigheter samt skyldigheter. Fler och fler dör varje år på sin arbetsplats för att arbetsgivaren struntar i arbetsmiljölagen. Är det ok?! Vem ska tvinga arbetsgivaren att återgärda brister så att fler inte dör!?
Om facken försvinner så vad har du som arbetare att sätta emot arbetsgivaren då!?

Det är ju lätt för er med kvalificerade yrken att säga facket är skit bättre de försvinner, Men de som inte passar , kan ha ett kvalificerat yrke eller vill ha det?! är de mindre värda mänskor och ska ha två jobb för att överleva!?De flesta av oss jobbar ju inte med kvalificerat yrke.
Lite tankar och funderingar , nu blev det en del ot sorry.

Last edited:

henlo

Med lem
Gick med
2 Oct 2011
Hoj
Yamaha R6 -03, XT660R -08

Här är något vi förmodligen kan kalla resultat av SMC:s ansträngingar i frågan, en interpellation i riskdagen angående upphandling av vägunderhåll, kanske räddar ditt liv en vacker dag :7peta

http://www.motorrad.se/?nid=1529

clubbanana

Gick med
11 Aug 2008
Hoj
brum brum..
Här är något vi förmodligen kan kalla resultat av SMC:s ansträngingar i frågan, en interpellation i riskdagen angående upphandling av vägunderhåll, kanske räddar ditt liv en vacker dag :7peta

http://www.motorrad.se/?nid=1529

jag hoppas du har rätt..

MEN det krävs ingen raketforskare till att förstå att det aldrig kommer bli optimalt då det i slutändan handlar om pengar..

Peppa peppa ta i träd så har jag inte haft oturen att köra på en dålig vägbana osv. och jag önskar att ingen skall behöva göra det.

Skönt med en röst som driver "våra" frågor men som sagt, det är MIN tolkning och det behöver inte vara sanningen..

Det är säker görrmånga som arbetar ideellt å allt det där. Hatten av för Er, men fortfarande är MIN tolkning att det är många som glider, och andra betalar...

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Det många inte inser är att utan SMC så hade vi nog alla åkt omkring på strypta 125:eek:r. Inklusive reflexväst och saftblandare på hjälmen...

Nej så har det inte blivit......för:
-Utan SMC så har 125:an varit helt förbjuden! Och några Offroadhojar hade inte heller funnits i Sverige.
Mer fakta i den frågan kan få om du söker på GOOGLE om "Rapport13" eller "Terängkörningslagen".

Du kan också söka på SMC för att få fakta om vad SMC "bidragit" med för att vi idag överhuvudtaget får köra hoj på allmän väg!

/KentW

Last edited:

clubbanana

Gick med
11 Aug 2008
Hoj
brum brum..
Ja du förhindrat att massor av tokigheter klubbas igenom av politiker. Det är faktiskt bra att någon sitter och läser igenom alla förslag som angår mc som är på tapeten hos politiker. Tänk !! om ingen skulle göra det!: SMC gör inte rätt alltid och allt är inte bra. Lite för mycket custom-nissar i tidning och klubbar. Men det står vakt vid att du får fortsätta köra hoj på våra dåliga vägar. ( och där är en sak de jobbar med så vi ska få bättre vägar")

Jag tror säkert du kan förhandla fram bättre villkor för dig själv än facket utan tvekan! Men om du kan tänka lite utanför din bubbla så kanske du får dig en tankeställare. Finns det något land där fack inte finns och där arbetare tjänar bra!? (då menar jag inte kvalificerade yrken där det är få som kan uppgiften då har man ett annat förhandlingsläge.)
Eller ni som är emot facken , man undrar ju om ni tycker det är ok att en sömmerska tjänar 2 kr om dagen!? Ifs hon gör ju inget kvalificerat arbete så hon förtjänar ju det eller!?
Lite hård jämförelse men .. ni förstår säkert vad jag menar.
Jag tycker facket är bra och dåligt. Men någon måste stå vakt för oss arbetare och våra rättigheter samt skyldigheter. Fler och fler dör varje år på sin arbetsplats för att arbetsgivaren struntar i arbetsmiljölagen. Är det ok?! Vem ska tvinga arbetsgivaren att återgärda brister så att fler inte dör!?
Om facken försvinner så vad har du som arbetare att sätta emot arbetsgivaren då!?

Det är ju lätt för er med kvalificerade yrken att säga facket är skit bättre de försvinner, Men de som inte passar , kan ha ett kvalificerat yrke eller vill ha det?! är de mindre värda mänskor och ska ha två jobb för att överleva!?De flesta av oss jobbar ju inte med kvalificerat yrke.
Lite tankar och funderingar , nu blev det en del ot sorry.

Vem har pratat lön?

måste det automatiskt innebära pengar?

Du får gärna kalla mig dum, konstig eller va du vill. Det bekommer mig inte..

Som sagt, det är MIN tolkning vilket inte behöva vara sanningen... MEN det är fortfarande vad JAG tycker...

Dum i huvudet eller inte... Ja vem kan göra den bedömningen?! Jag tror knappast att du har kapacitet att göra den bedömningen men det är fritt fram att tycka så om du mår bättre utav det...

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA