Vad är ditt intryck av SMC?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
En organisation som jobbar för att motorcyklister finns med i debatten kring trafikfrågor men också samlar och organiserar träffar/bandagar för motorcyklister.

Det som är mer intressant är attityden som sätts mot SMC här på sporthoj vilket förhoppningsvis visar sig här. Givetvis gör smc fel ibland, som första definitionen av extremt beteende.
Det är ofta trådar som berör SMC fullständigt svämmar över av "haters", där målet varken är att bidra konstruktivt eller att engagera sig i att verka för sin ståndpunkt utan snarare snacka skit för att trycka ner någon /något annan/t.

Behövs inga haters! SMCs representanter är så bra själva på att göra sig illa omtyckta och därmed sin grupp.

Snarare finns det gott om sekterister bland SMCs medlemmar som måste ut och kriga mot alla oliktyckande MC-vänner istället för att försöka förstå hur andra MC-vänner ser sin glädje vid hojåkning.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Det är sunt att se på smc med kritiska ögon, det behövs för alla organisationer.

Men att som hojåkare högljudd skrika sin avsky är lite som att klaga på det egna fotbollslaget.

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Vad är det för fel på den andra tråden, gubbar och gummor mot sporthojklientelet som slutar i gräl.

Jag slår på en balja POPCORN.:hej

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
I den här tråden behövs inga argumentationer för sin uppfattning.
Bara att uttrycka precis vad det man tycker :tummenupp

Mr Speed

Sir Väs
Gick med
1 Jan 2013
Hoj
zx -10r
Smc är nog bra på många sätt men jag är inte medlem och tänker inte bli det heller.
Mitt argument för att inte vara medlem i smc. Jag vill inte vara med i klubben vägpoliser och allvetare. Jag vill heller inte åka runt och se ut som någon vägarbetare på två hjul.

Det var det jag retar mig mest på.

none

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2011
Hoj
Ingen
Behövs inga haters! SMCs representanter är så bra själva på att göra sig illa omtyckta och därmed sin grupp.

Snarare finns det gott om sekterister bland SMCs medlemmar som måste ut och kriga mot alla oliktyckande MC-vänner istället för att försöka förstå hur andra MC-vänner ser sin glädje vid hojåkning.

Jasså jag tycker galne dansken mfl. sköter sig riktigt bra, det jag vänder mig är emot är att det har blivit populistiskt att nedvärdera sak/person på nätet och när man har fått några gilla markeringar så blir det som en positiv förstärkning :va

Folk får tycka vaf*an dom vill om SMC, visst kan man få SMC att förstå tjusningen med att köra bakhjul, +250 mm. men försök förklara det för elefanterna (trafikverket, polis, mm.) :smasha

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
SMC är nästan där det händer, men oftast lite för sent samtidigt som deras röst inte alltid är så hög.
Vidare får jag känslan av att SMC kört fast i gamla hjulspår och förlitar sig alltför mycket på Galne Dansken och Maria Nordkvist samt vetskapen att de har sina 65.000 medlemmar samtidigt som SMC lagt locket på för nytänkande.
Att tidningen är ett stort skämt behöver in ens nämnas :hihi

Det är mina intryck.

kogi04

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2011
Hoj
Yamaha MT-07 -14, Suzuki SV650S -00
Gör bra för våra gemensamma intressen som motorcyklister. Lokala SMC Skåne tycker jag har skött deras utbildningstillfällen jag gått på väl. Har varit i kontakt med SMC angående MC-parkeringsfrågor och fått bra stöd.

Har bara positivt att säga. Tidningen är lite tråkig ibland då det är mycket reklam. Men detta är ju fullt förståeligt.

henlo

Med lem
Gick med
2 Oct 2011
Hoj
Yamaha R6 -03, XT660R -08
Smc är nog bra på många sätt men jag är inte medlem och tänker inte bli det heller.
Mitt argument för att inte vara medlem i smc. Jag vill inte vara med i klubben vägpoliser och allvetare. Jag vill heller inte åka runt och se ut som någon vägarbetare på två hjul.

Västen är bara obligatorisk på SMC:s bandagar, när du kör gata får du ta av den. :rolleyes:
För övrigt trodde jag det var sporthoj.com som var nästet för de flesta allvetare inom MC-kulturen...

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
De är ju lite av tråkmånsar när det gäller bankörningar. Mycket regler och strama tyglar.

...ja, och det är ju ändå en trafikövningsutbildning vi erbjuder när vi är på banan, och det är extremt lite regler ändå, men vi är där för att öva...åker man dit med inställningen att nu jävlar skall det pangas på en steg1-dag, ja då förstår jag om man blir grinig.

Men att det är strama tyglar? Nja...då vet jag inte var du åkt, jag tycker de flesta får åka precis så fort de vill (förutsatt att det inte är över gränsen). :)

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
App, app. :Mattias
Detta är en tråd av hur SMC upplevs.

Jag vet oxå att SMC anordnar utbildning och inte bandagar.

Iridium

DNF
Gick med
17 Sep 2006
Hoj
R1
Det beror väl lite på vem som styr upp det hela. Har man otur så råkar man ut för han med den prickiga hunden.

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
Ja, men när det är samma felaktigheter som bara ältas...det är lite trist att se. :)

Jag tycker det är intressant att få en samlad bild över olika missuppfattningar.

Om vi släpper fram allt utan att gå i svarsställning direkt så syns det väldigt bra var SMC måste förtydliga sig.

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848
SMC centralt = Enormt bra org som gör väldigt mycket nytta för MC kollektivet. Men ibland glömmer de vissa medlemmar såsom att "deras" försäkringsbolag inte tar sporthojar. HUR kan man byta från folksam till svedea som inte tar emot annat sporthojar på ett bra sätt? Antar att organisationen i övrigt speglas av MC kollektivet alltså äldre och äldre. De få yngre som kör MC kanske inte riktigt känner sig hemma.

Man "bytte" inte...man kan inte samarbeta med tvång...Folksam var såvitt jag förstår inte särskilt intresserade längre...

SMC lokalt = Kronoberg = Händer inte mycket, besökte lokalen när de flyttat till nytt men kände mig inte direkt välkommen. folk snackade med sina polare typ och ingen sa hej till mig. Kuppade mig in i ett par samtal men efter en stund tystnade de andra. Så tar man inte emot en medlem som är där för första gången. Trist för det är ju roligare att köra i grupp.
Det här är väl kanske alltför vanligt...inte för att jag direkt märkt något av det själv...
Fast det beror förmodligen på min sociala obegåvning:rolleyes:....som inte förstår att de inte vill tala med mig?:hihi

Jag är medlem i SMC för jag stöder tanken att vi tillsammans kan påverka saker och ting. Sen kostar det nada och jag får en toablaska och tidigare lite rabatt på någon försäkringen på köpet!

F-n har du gratis medlemskap? Hur lyckades du med det?:confused:

Last edited:

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848
Är det nån som kränger västar, eller?

Mitt argument för att inte vara medlem i smc.
Du vaknade på fel sida alldeles nyss?

Jag vill inte vara med i klubben vägpoliser och allvetare. Jag vill heller inte åka runt och se ut som någon vägarbetare på två hjul.
Vägpoliser och allvetare...är det någon som haft ett traumatiskt möte någonstans?
Alltså...vart f-n kommer det här med vägarbetare->väst ifrån....

Bara på kursdagar....

Inte mer? Kanske något lite till, allt för att fögylla vår dag?

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA