Vad är ditt intryck av SMC?

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
@Harmon Rabb
Det var lite om vad SMC gör.
Men vad är ditt intryck?

Intrycket är att de gör ett bra jobb som jag skrev. Nu har jag inte kört några fortbildningskurser de senaste två åren. Haft andra prioriteringar. Dessförinnan såg jag att man hela tiden arbetade på att förbättra kvalitén på kurserna. När det sker en förändringsprocess är det inte alltid det upplevs som positivt. Vad gäller det övriga arbetet som SMC gör i skymundan har jag svårt att uttala mig om. Det är många särintressen inom SMC som man ska tillmötesgå så gått det går. Det får man inte glömma bort. Att Galne Dansken med fler aktivt deltar i många diskussioner gör att distansen minskar och att insynen ökar i SMCs arbete. Det är något positivt och något man bör lovorda.
 

clubbanana

Jag är inte bäst. Jag är bättre..!
Gick med
11 Aug 2008
Ort
Göteborg
Hoj
brum brum..
Clubbanana, en kompletterande fråga med anledning av Din åsikt: Har Du kört någon kurs i år? Upplevde Du i så fall någon skillnad i f t "kraschfesten"?

Bland annat det tillfälle Du refererar till innebar att School satsat mycket energi, utbildning och pengar för att komma till rätta med problemet, jag är lite nyfiken om Du noterat någon skillnad?

Det är ett allmänt känt och accepterat faktum att Instruktörssysslan inte är en genväg till snabbare tider, faktum är att de flesta snarare har svårt att hitta sitt eget tempo och fokus när man kör som instruktör. Sedan finns säkerligen någon som togs detta försöker, och det är inte okey. De av instruktörerna som målmedvetet jagar tider gör det på bandagar, rejsträningar eller numera steg 6.

Men det är teorin, vore intressant att ta del av praktiken, d v s hur Du upplever det? :)

Jag behöver inte notera skillnaden.
Det är la bara att vända sig till SMC och fråga. De tar ju uppgifter på alla deltagare som kraschar och för en logg med tanke på försäkringen osv.

Jag får hoppas att det samma gäller instruktörerna för i så fall finns det dokumentation.. Men här finns ett MEN till ;) görs denna dokumentation på instruktörerna? (För instruktörerna har väl gatlegala och försäkrade hojar när de är instruktörer på SMC och kör inte runt på banhojar utan försäkring :tummenupp ) Jag vet inte och jag TROR inte att det görs men hoppas att jag har fel.. För i så fall är det enkelt att spåra.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Sluta tänka vi och dom :krama

7 år och 0 olyckor/försäkringsärenden.
Tur att man inte åkt på bankurs.

Tänkte faktiskt på det när jag skrev kommentaren. Tog emot lite. Särskilt mot bakgrund av att jag själv aldrig har varit inbland i någon incident på gata eller bana sedan jag tog mitt körkort 2001. Att jag skrev "vi" var för att vi som kör sporthoj är ett kollektiv och bedöms som sådant vare sig vi själva vill det eller ej.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Det är såklart fritt att ha vilken åsikt man vill om vadsomhelst, även om SMC.

Men om man ska kunna göra förbättringar så tror jag att det är bra om ni som skriver kommer med något exempel på varför ni har ett visst intryck, t ex att det finns "allvetare" och "småpåvar" i SMC.

Jag säger inte att det inte är så, men med något exempel så blir det nog lättare för dem (SMC) att få en uppfattning om det är ett generellt problem inom organisationen, om det gäller enskilda fall, eller om det bara är personen som har det intrycket som har en viss uppfattning baserat på kanske en enskild händelse. Och även om det är ett intryck som faktiskt baseras på egen erfarenhet, eller bara "hört av andra"..
 
Last edited:

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Jag behöver inte notera skillnaden.
Det är la bara att vända sig till SMC och fråga. De tar ju uppgifter på alla deltagare som kraschar och för en logg med tanke på försäkringen osv.

Jag får hoppas att det samma gäller instruktörerna för i så fall finns det dokumentation.. Men här finns ett MEN till ;) görs denna dokumentation på instruktörerna? (För instruktörerna har väl gatlegala och försäkrade hojar när de är instruktörer på SMC och kör inte runt på banhojar utan försäkring :tummenupp ) Jag vet inte och jag TROR inte att det görs men hoppas att jag har fel.. För i så fall är det enkelt att spåra.

Och även här finns bra svar...men det är fel tråd! Ps. Du HAR fel!
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
@Rymdbörje
:eek:fftopic igen

Inte särskilt...egentligen.
Mitt intryck är mer eller mindre inversen av det du tycker är OT.

Jag är med och försöker påverka från insidan.

SMC är anmärkningsvärt lyhört givet sin storlek.
Bara faktumet att det är OK att bara dyka upp på kansliet för en fika och säga hej är inte självklart i många andra föreningar.
Utbildningsverksamheten är med tanke på att den drivs med ideellt arbetande faktiskt väldigt bra.
Att det sedan finns en och annan som tror att det med västen, oavsett färgen följer med en del andra privilegier är lite lätt olyckligt...men det är knappast något som uppmuntras.

Vad gäller verksamheten i distrikten så...det verkar variera väldigt.
Där jag hör hemma är det väl lite mysko hur vissa saker görs, vilka som är inblandade och på vilka premisser och andra delar fungerar bra.

De som verkar ha sämst intryck av SMC har endera haft en jäkla otur vid t.ex kurstillfälle eller så har man seriösa auktoritetsproblem...somliga verkar ha svårt att ta ngt överhuvudtaget som inte tillfredställer omedelbart..."Instant gratification" brukar det kallas på utrikiska.

Och visst det finns alltid utrymme för förbättringar...frågan är bara vilka....

Och som jag skrev i mitt "OT"-inlägg...påverka inifrån i stället för att gnälla från utsidan.
 
Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
:)

Uppdaterade första inlägget för att förtydliga lite för alla.

Den här diskussionen borde dö rätt fort. Inget nytt har framkommit här som inte redan diskuterades i den andra tråden. Tog en snabb titt i den efter att jag postade i tråden. Ser inte att den kommer att leda någonstans på de premisser som sattes upp av dig i det uppdaterade inlägget där du förtydligat syftet med den här tråden.
 

frysarn

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2011
Ort
Arvika
Hoj
Aprilia RSV4R / Ducati 916
De gör ett fantastiskt jobb, efter en bandag med dem så sluta jag och åka på vanliga vägar. Gynnar alla parter gladast av alla borde vara FB och staten som slipper oss banrävar i trafiken. Och de som vill fortsätta och pendla till jobbet eller ta en sväng till korvmojen är grymt slipade på broms och kurvtagning. Kommer alltid och supporta dem. Tack SMC för all hjälp och roliga bandagar och hoppas vi ses 2014 P.s Trafikfrågorna har redan andra tagit upp så hoppade över den oxå otroligt viktiga delen i arbetetet de sysslar med.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Har redan fått två värdefulla inputs.
"Frågor som förtydligar" gör susen :)

Vilka poster var det?

Förstår att folk har har svårt att hålla sig inom de ramar du satt upp utan att det blir en enda lång upprepning av vad som redan sagts. Det är ett diskussionsforum där många har olika inblick i vad SMC gör och inte gör och det färgar vår syn på organisationen.

Det är kanske lite fel att fråga hur utbrett utbrett reflexvästintrycket är av SMC som du uttryckte dig i ditt andra inlägg i tråden. Frågar du mig tycker jag inte att det är särskilt utbrett, men då har jag i princip mest varit i kontakt med SMC på fortbildningskurserna och då i första hand på dagar där fokus legat på sporthojsåkarna, men även på sådana som inte uttryckligen varit det. Brukar vara ungefär samma klick förare som dyker upp på båda märkligt nog. Ännu har jag ännu inte sett några reflexvästar där.

Skulle jag däremot bara läst MC-Folket, då finns nog risken för att man hade fått intrycket av att SMC är en reflexväst organisation där man är nollvisionens förlängda arm bildligt talat. Mycket ligger nog i den lite präktiga image som organisationer ofta förmedlar till sina medlemmar. SMC är inget unikt utan det gäller även Motormännen och en rad andra typer av organisationer som fokuserar på särintressen i samhället. Detta är ingen kritik utan bara ett konstaterande.
 

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
clubbanana
- Drar en lång parallell till missbruk i fackföreningsrörelse utan egentlig koppling
- Har sett instruktörer nyttja banan på utbildning mer för egen del än deltagarnas
- Frustrerad över att det inte görs mkt mer

Rigge
- Negativ erfarenhet av instruktörer med taskig attityd

Harmon Rabb
- "Stel" medlemstidning

Avarage
- Medveten om de flesta problem som tagits upp och meddelar att SMC jobbar på det
 
Last edited:

clubbanana

Jag är inte bäst. Jag är bättre..!
Gick med
11 Aug 2008
Ort
Göteborg
Hoj
brum brum..
clubbanana
- Drar en lång parallell till missbruk i fackföreningsrörelse utan egentlig koppling
- Har sett instruktörer nyttja banan på utbildning mer för egen del än deltagarnas
- Frustrerad över att det inte görs mkt mer

Rigge
- Negativ erfarenhet av instruktörer med taskig attityd

Harmon Rabb
- "Stel" medlemstidning

Avarage
- Medveten om de flesta problem som tagits upp och meddelar att SMC jobbar på det

haha, bra sammanfattat..

- Missbruk kommer vi tyvärr alltid att se där en eller flera individer kan sko sig fördelar.
- Jag är bara avundsjuk att inte jag får köra bana "billigare" ;) sedan finns där instruktörer som faktiskt är görrbra som jag är mycket positiv till.
-Jag är frustrerad att folk skadar sig eller tom dör i trafiken för att man skall "spara"...!

Kanske lite för diplomatisk men men, alla kan inte vara nöjda jämt !
 
Last edited:

Jazen

med licens to kill
Gick med
8 Aug 2009
Ort
Gävle/Älvsjö
Hoj
CBR 1000 - 08
Underhållningen är aldrig fel på smc dagar, hur många gånger har ni sett nån tippa en 1098 över sig själv stillastående.

acz76d.jpg
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top