Hej. Jag undrar vad som händer om jag ökar hästkrafterna på en motorcykel. Kommer den få högre topphastighet, orka mera i backar, få högre acceleration, osv? Väldigt okunnig inom det området så skulle vilja kunna hålla det simpelt.
http://en.wikipedia.org/wiki/Horsepower
Kan konverteras till Nm med andra ord.
1 hk = 735W ( W = J / s ) mao. kan du räkna ut hur mycket kraft du kan producera i en specifik riktning per ( insert time measurement here ).
Mvh //
Bästa sättet att få lite känsla för storleksordningen på hästkrafter är att försöka få upp cykeln ur diket, får du upp den har du utvecklat ca: 0,5 hk.
Hamnade du i diket hade du för många från början.
Då har du jävligt långa ben om det blir en meters höjdskillnad mellan att sitta på huk och stå upp!Att utföra arbetet att lyfta 75kg en meter uppåt på en sekund om jag inte minns fel, det tycker jag ger en bra bild.
Kan man göra ett knäböj på gymmet med 38kg på en halvsekund har man uppnått effekten =)
näe, inte riktigt va.
hk= nm*rpm
hästkrafter är effekten av vridmoment(Nm) vid ett visst varvtal.
Lite förenklat kan man säga att en hoj med : högt vrid/lägre antal hk = bättre acceleration/lägre toppfart ;
Fler hk/lägre vrid = mindre acceleration/högre toppfart
Finns säkert fler teorier om detta....
Lite förenklat kan man säga att en hoj med : högt vrid/lägre antal hk = bättre acceleration/lägre toppfart ;
Fler hk/lägre vrid = mindre acceleration/högre toppfart
Finns säkert fler teorier om detta....
Det beror lite på vilka varvtal du får ut den effekten och det vridet.det med effekten är lite svårt, min hoj nu sv1000s enligt suzuki 116hk 102nm men min förra yzf750r enligt yamaha 125hk 80nm, jag vet att det är 2 helt olika motorer men varför sån skillnad på nm kontra hk?
det med effekten är lite svårt, min hoj nu sv1000s enligt suzuki 116hk 102nm men min förra yzf750r enligt yamaha 125hk 80nm, jag vet att det är 2 helt olika motorer men varför sån skillnad på nm kontra hk?
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|