Vad är era åsikter om ABS?

Viggo

Medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
sthlm
Hoj
-
Som jag uppfattat det verkar det finnas ett visst motstånd mot ABS. iaf när det gäller de mer prestanda-inriktade hojjarna. Stämmer det? och isf varför? Hur skulle ABS påverka just din körning negativt? och tror ni inte väldigt många olyckor skulle undvikas med ABS-bromsar?
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
ABS är skitbra, finns ingen anledning att köpa en ny hoj utan.:fakta
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Knuttar är egentligen ganska konservativa, där ligger mycket. Annars skulle vi inte ha kvar den något tveksamma konstruktionen med två gaffelben som sköter både fjädring och sväng...
Sen tar tillverkaren extra betalt för en hoj med ABS, få köper av den anledningen heller förutom touringnissarna som ändå har pengarna.

Sen kan man rada upp en massa mer eller mindre sanna argument om vikt, dåligt på bana, jag kan bromsa bättre osv...

I en krissituation i trafiken är ABS alltid bättre på att bromsa än människan om det används rätt. Under kontrollerade och idealiska förhållanden kan en god bromsare stanna på kortare sträcka, men sånt existerar inte annat än om man konstruerar situationen.

På bankörningar vore det kanske fiffigt då man kan glömma risken för framhjulslåsning, men vilken sporthojsåkare skulle våga erkänna nåt sånt? Vid tävling vill man däremot ofta kunna just låsa nåt hjul.

Fram för fler ABS-hojar! (fast det är ju lite tråkigt, låsa hjulen är kul...) :D
 
Last edited:

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Om man övar tillräckligt mycket/ofta för att verkligen våga lägga på full bromskraft omedelbums i krissituationen (vilket många av oss inte gör utan snarare söker oss fram till något slags optimalt läge - kostar många bromsmeter det) är ABS överlägset. Finns nog inte många förare som i realiteten slår de bromssträckorna och (väl så viktigt) behåller ett uns manövrerbarhet med en ABS-lös maskin.
Skulle inte gråta om det blev standardutrustning på alla landsvägsmc.
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Jag vill definitivt inte ha en hackande broms när jag bromsar in i en kurva ... ABS - NEJ TACK!
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Jag vill definitivt inte ha en hackande broms när jag bromsar in i en kurva ... ABS - NEJ TACK!

Inte jag heller......men tänk dig en ABS som funkar så bra att du inte märker när den "justerar" dina misstag. En motorstyrning med tractioncontrol och ett broms-system med en "osynlig" ABS skulle minska på olyckorna. Sen att merparten av förarna inte skulle begripa, eller uppfatta, varför de kör fort är en annan sak.....

/J
 

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Triumph Explorer
Min nuvarande hoj är den första jag kört med ABS. Jag var rätt skeptisk först. På bakhjulet visade sig nyttan visserligen rätt så omgående, och den griper in rätt så smidigt. Värre var det med framhjulet, känslan jag fick första gången ABSen tog över var obeskrivligt obehaglig.

Men jag har vant mig nu. Jag tror på konceptet. Jag vet ju med mig så väl att jag inte är någon ghostrider som kan bromsa optimalt oavsett hur mycket panik jag får.

Så jag tror att ABS är ett bra alternativ för oss vanliga söndagstourare. För er som är RR-förare eller har liknande kompetens... visst, ni bromsar säkert mer effektivt. Men jag hävdar att ni är en minoritet. Därför anser jag att det är bra att moderna hojar utrustas med ABS.
 

Viggo

Medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
sthlm
Hoj
-
Knuttar är egentligen ganska konservativa, där ligger mycket. Annars skulle vi inte ha kvar den något tveksamma konstruktionen med två gaffelben som sköter både fjädring och sväng...
Sen tar tillverkaren extra betalt för en hoj med ABS, få köper av den anledningen heller förutom touringnissarna som ändå har pengarna.

Sen kan man rada upp en massa mer eller mindre sanna argument om vikt, dåligt på bana, jag kan bromsa bättre osv...

I en krissituation i trafiken är ABS alltid bättre på att bromsa än människan om det används rätt. Under kontrollerade och idealiska förhållanden kan en god bromsare stanna på kortare sträcka, men sånt existerar inte annat än om man konstruerar situationen.

På bankörningar vore det kanske fiffigt då man kan glömma risken för framhjulslåsning, men vilken sporthojsåkare skulle våga erkänna nåt sånt? Vid tävling vill man däremot ofta kunna just låsa nåt hjul.

Fram för fler ABS-hojar! (fast det är ju lite tråkigt, låsa hjulen är kul...) :D
Men värstinghojjarna, R1, GSXR osv de köps knappast av några fattiga motorcyklister och från tillverkningssynpunkt så är ju ABS ungf det enda som saknas i teknikväg på de hojjarna. Jag antar det mer har o göra med att förarna till dessa hojjar skrattar åt raderna jag precis skrivit. Så det vore intressant o höra en sådan förares åsikt!

i övrigt tror jag verkligen det är som du skriver i en paniksituation etc.

Jag vill definitivt inte ha en hackande broms när jag bromsar in i en kurva ... ABS - NEJ TACK!
hellre ett låst hjul? Vad är det du menar med hackande? handtaget eller själva MCn? jag upplever ju inget hackande när jag abs-bromsar med bilen förutom att pedalen pulserar lite. kanske annorlunda med mc?
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Inte jag heller......men tänk dig en ABS som funkar så bra att du inte märker när den "justerar" dina misstag. En motorstyrning med tractioncontrol och ett broms-system med en "osynlig" ABS skulle minska på olyckorna. Sen att merparten av förarna inte skulle begripa, eller uppfatta, varför de kör fort är en annan sak.....

/J

Det hade vart optimalt. Men nu är det ju inte så.

ABS på landsväg, visst. Men det är bra läskigt när det griper in. Sen tror inte jag att ABS hade räddat några liv med tanke på att du inte kan svänga med hojen samtidigt som du bromsar ändå och de olyckor som händer känns inte riktigt som såna där mc-föraren i fråga bromsar för sent eller för dåligt. Bromsar du stenhårt med en sporthoj slår du över, låsa framdäcket har jag aldrig gjort på asfalt - bara på körskolehojen med däck som ska hålla 3000 mil. Jag har en känsla av att man måste sätta in ABS:en tidigare än att bakhjulet lyfter och det är ju i det läget man INTE vill släppa nåt på bromskraften.
 

Sgt Liberia

Guest
Jag vill definitivt inte ha en hackande broms när jag bromsar in i en kurva ... ABS - NEJ TACK!

Får du en hackande broms i en kurva så bromsar du fel. Det betyder att du hade låst däcket vid samma bromsning med en hoj utan ABS.
 

Viggo

Medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
sthlm
Hoj
-
Det hade vart optimalt. Men nu är det ju inte så.

ABS på landsväg, visst. Men det är bra läskigt när det griper in. Sen tror inte jag att ABS hade räddat några liv med tanke på att du inte kan svänga med hojen samtidigt som du bromsar ändå och de olyckor som händer känns inte riktigt som såna där mc-föraren i fråga bromsar för sent eller för dåligt. Bromsar du stenhårt med en sporthoj slår du över, låsa framdäcket har jag aldrig gjort på asfalt - bara på körskolehojen med däck som ska hålla 3000 mil. Jag har en känsla av att man måste sätta in ABS:en tidigare än att bakhjulet lyfter och det är ju i det läget man INTE vill släppa nåt på bromskraften.
folk som bromsar omkull hojjen när det är sidokrafter inblandade då? just pga det känns det som att behovet av ABS är större på MC än bil. Endå tas det för givet i bilen medan de flesta rynkar på näsan åt det på en MC.

sen hajjar jag inte riktigt, om du hamnar i en paniksituation där du bromsar fullt på din R1a, gör du då en snygg endo för att få kortast bromssträcka? Det troliga är väl att du just slår runt (om du nu inte låser hjulet) ? så jag hajjar inte ditt argument att det skulle vara att föredra framför att ABS går in lite tidigare o hindrar bakhjulet från att lyfta.
 
Last edited:

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
Hackar?

ABS är klockrent, har ägt hojar utan och nu en med. Går inte att jämföra. Borde vara lag på ABS. Många olyckor beror på panikbromsningar, när det väl gäller så är man oftast ingen Rossi-replika i bromsteknik.
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Inte jag heller......men tänk dig en ABS som funkar så bra att du inte märker när den "justerar" dina misstag. En motorstyrning med tractioncontrol och ett broms-system med en "osynlig" ABS skulle minska på olyckorna. Sen att merparten av förarna inte skulle begripa, eller uppfatta, varför de kör fort är en annan sak.....

/J

Den bromsen är fysiskt omöjlig eftersom systemet innehåller trögheter som är så stora att en hel del har hänt innan systemet upptäcker "För mycket broms"/ "för lite broms" / "För mycket broms"/ "för lite broms" osv. Det blir därför ett långsamt system som inte hjälper till ett dugg för den som bromsar hårt in i en kurva.
Oavsett om man sätter världens bästa PID-regulator i systemet så får detta bara momentan information från "just nu", medan en förare kan planera sin körning eftersom han vet att det kommer en kurva med den eller den radien och kan därmed variera bromskraften efter nedlägg och släppa efter vad som behövs. Ja, jag vet att det inte är lätt, men det är skäl nog för mig att inte vilja ha ett system att lita på vars enda input är nuvärdesläget.
Den som VILL ha ett förlåtande system ska naturligtvis skaffa det.
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Får du en hackande broms i en kurva så bromsar du fel. Det betyder att du hade låst däcket vid samma bromsning med en hoj utan ABS.

När du har ett slip på ca 15% så har du också den högsta friktionskoefficienten mellan däck och torr asfalt. Det är där de som kör dragracing försöker hamna. Om du gjort en burnout nångång så vet du att det suger till bra precis innan hjulet stannar. Detsamma gäller när man bromsar; strax innan du låser hjulet är det bäst grepp. Som jag sa tidigare är det för stora trögheter i systemet för att man optimalt ska kunna reglera det i realtid och det är dessutom för många parametrar för att D-delen i regulatorn klara att optimera bromsningen.
Rakt fram när någon panikbromsar kan det ju vara bra för den som inte känner igen signalerna av ett låst framhjul. För min egen del litar jag mer på min egen känsla och justerar när jag känner att framhjulet glider, men som sagt, den som känner att han/hon litar mer på ett elektromekaniskt system än sig själv ska naturligtvis investera i ABS.
 

The Duck

Tvivelaktig figur
Gick med
5 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Z750 -07
Har själv en hoj med ABS, och jag tycker att det är klockrent. Den är helt ny, och jag tror att med så mycket annan teknik, utvecklas den. Har tvingats använda den en gång, och då märktes det knappt. Förvisso hade jag inte så hög hastighet, men jag tror att risken för låsning var stor då en stor bil kastade sig in fram för mig, och jag instinktivt kramade bromsreglaget för kung och fosterland.

I perfekta förhållanden behövs inte ABS, för då bromsar vi optimalt själva. För alla andra lägen, såsom regn, panikbromsningar osv, då fyller det verkligen en funktion.

Sedan tror jag att efter hand kommer ABS utvecklas såpass mycket att den kommer att känna av PRECIS när hjulet skulle låsts sig, och inte som idag, ibland (för att vara på den säkra sidan), kliva in lite för tidigt. Och när ett sådant "perfekt" system kommer, då kommer det inte finnas någon anledning i världen att inte skaffa det, då du som världsmästare i bromsning aldrig kommer att behöva använda det, medan jag själv troligtvis en och annan gång kommer att ha användning av det.

Jag är helt övertygad om att ABS skulle kunna rädda liv. Förvisso skulle det kanske i vissa fall kunna orsaka en och annan personskada, då bromsmästare riskerar att få några meter längre bromssträcka än utan. Men jag är övertygad om att bara det faktum att man låter bli att gå omkull och hamna under bilen i hög hastighet, och istället flyga över bilen i betydligt lägre kan göra ett och annat för olycksstatistiken. Naturligtvis kommer inga mirakel att ske, men vadå, ett räddat liv per år är värt mycket, framförallt för de anhöriga...
 

Smartswede

med skrapade cylindrar
Gick med
21 Jun 2004
Ort
Götet
Hoj
BMWs
I perfekta förhållanden behövs inte ABS, för då bromsar vi optimalt själva. För alla andra lägen, såsom regn, panikbromsningar osv, då fyller det verkligen en funktion.

Frågan är bara vad perfekta förhållanden innebär. Det är nog mest bara i teorin det håller och för erfarna raceförare.

Vad sägs om en raka på racebana, förutbestämt vart du skall bromsa (koner). Dvs en bromsövning t.ex. på en sporthojjskurs. Jag har varit med på ett par sådana kurser på bana och resultatet är otvetydigt att hojjarna med ABS gör en bättre bromsning i 8 fall av 10. Stabilare och med kortare bromssträcka.
Tänkt då att detta är en långt i förväg planerad inbromsning.

ABSen på min R1100S (och telelever+ halvintegralbromsarna) har räddat mitt skinn undan åtminstone 3-4ggr från att krocka/ lägga hojjen vid panikbromsning. Lägg sen till ytterligare ett dussin incidenter där det varit till stor hjälp fast det troligtvis hade funkat även med vanliga bromsar.

Testa gärna själva om ni har några i gänget som kör med ABS och några utan. Sätt upp koner och bromsa och mät bromssträckorna. Kolla i synnerhet skillnaderna i första bromsomgången då man inte riktigt bromsat in sig. Återkom med resultaten. Ha gärna lite fart oxå vid bromsningarna, dvs åtminstone 130-140km/h som inte är helt ovanligt man ligger i när man kör hojj på väg.

Det är tufft med ABS :yoparty
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Jag vill definitivt inte ha en hackande broms när jag bromsar in i en kurva ... ABS - NEJ TACK!
Om du i trafik bromsar så hårt i en kurva att ABS:en går in har förmodligen nånting tidigare gått snett. Eller också är det ett uselt system. Men det är oväsentligt. I alla, säger alla paniksituationer är fungerande system bättre. Argumentet att man är så bra på att bromsa håller inte, jag sade att det var panik eller hur? Inträffar inte paniken, har vi inget att diskutera. Då är det "bara" att bromsa och vissa klarar det galant själva :)

När detta panikläge inträder är naturligtvis oehört olika för alla människor, så länge vi har kontroll är fingrarna känsliga instrument. Det är när huvudet inte hänger med och kroppen inte har rätt reaktion i ryggmärgen vi börjar få problem med finmotoriken och smäller på hjullåsningar och målsökning med blicken.

Att argumentera att elektroniken inte kan planera är ju lite dumt, det skulle vi gjort innan vi försatte oss i situationen. Där får vi ingen styrning förrän alla fordon är helautomatiska. Ett himmelrike för Vägverket :rolleyes:

Sen var det det här med bankörning som sagt, där är läget ett annat med gränslägen och så vidare.

Det är iallafall min åsikt baserad på kort erfarenhet, lite koll på statistik och en massa allmänt skitsnack med folk. Den är varken "sann" eller "falsk", men min egen för stunden.

Skulle jag själv köpa en hoj med ABS efter allt detta snack? Njaaa, om det funnits beggade Fireblade eller liknande i min prisklass och ABS varit urkopplingsbart så självklart :D
 
Last edited:

Doxs

Kurvdemonen #1
Gick med
26 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ninja
Jag kan bara hålla med, trots att jag kör en rätt så sportig hoj så skulle jag vilja ha ABS. Det handlar helt enkelt om att undvika låsning i paniksituationer. Visst kan jag bromsa jättebra när jag är beredd, men jag tror ändå att ett ABS system skulle hjälpa i väldigt många fall där man själv kanske blir tagen på sängen/åker på något blött etc.

MVH

/Leo
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top