Knuttar är egentligen ganska konservativa, där ligger mycket. Annars skulle vi inte ha kvar den något tveksamma konstruktionen med två gaffelben som sköter både fjädring och sväng...
Sen tar tillverkaren extra betalt för en hoj med ABS, få köper av den anledningen heller förutom touringnissarna som ändå har pengarna.
Sen kan man rada upp en massa mer eller mindre sanna argument om vikt, dåligt på bana, jag kan bromsa bättre osv...
I en krissituation i trafiken är ABS alltid bättre på att bromsa än människan om det används rätt. Under kontrollerade och idealiska förhållanden kan en god bromsare stanna på kortare sträcka, men sånt existerar inte annat än om man konstruerar situationen.
På bankörningar vore det kanske fiffigt då man kan glömma risken för framhjulslåsning, men vilken sporthojsåkare skulle våga erkänna nåt sånt? Vid tävling vill man däremot ofta kunna just låsa nåt hjul.
Fram för fler ABS-hojar! (fast det är ju lite tråkigt, låsa hjulen är kul...)