Plåtniklas
Liten, rädd och ensam™
ABS =
För några veckor hyrde jag en sån hoj du har och det kändes modernt och jävligt tryggt. Bromsarna alltså.
Den bromsar alltså lite bak också, när man bromsar med handbromsen?
Kanske en del av skillnaden mellan olika förare delvis ligger där. Jag får inte nån märkbart höjd puls av "situationer", men analyserar det för mig själv när jag kommit fram dit jag skulle. Då funderar man på om man kunde gjort något på ett bättre sätt och försöker komma ihåg detJag är en rätt medioker förare, och mig har ABS:en räddat en par gånger. Swisch över ett krön in i en kurva full med grus. Panik, ryggraden blir stel som betong, man styr rakt och bara nyper. Brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr-ipp så står man still 2 cm från gräset med maxpuls.
Det är samma fysik som gäller på bana eller på landsväg om man hamnar i en situation där man maxar bromseffekten. Hojen vet ju inte om var den är rent lagmässigt.Jag vet ingenting om det där med slip som Elwe pratar om, men är det så så är det klart att det är bättre för en erfaren förare att köra utan ABS. På bana. I trafiken tycker jag inte att man skall ligga så långt ut i kuvertet att man tillämpar 15% slip.
Jag tror att ytterst få hojåkare bromsar bättre utan ABS i en "real world situation", dvs grus på vägen, vått, rådjur som hoppar ut etc.
Uppenbarligen finns det många bromsvärldsmästare som måste "klanka ned" på oss dödliga... Kul för dem.
a) Just det händer vid en paniksituationa)...Smäller man i frambromsen så får man mycket högt bromsmoment direkt, innan vikten omfördelats till framhjulet och det stannar då betydligt lättare.
b)...Istället smyger man på frambromsen successivt och säkrar framhjulets kontakttryck mot vägen...
Räddar ABS:en folk från grus på vägen? Hur kan den rädda en från nåt som man inte behöver bromsa på för att tappa greppet? Rådjuret och vätan, det förstår jag men vem vågar trycka på bromsen när det ligger grus i idealspår? Inte frambromsen i alla fall. Jag petar ner en växel eller två och bromsar med bakbromsen, ett bakhjulssläpp kan man rädda i alla fall.
EDIT: Hur i hela världen gör man stoppies med ABS?
Pesonligen tycker jag att ABS tar bort stora delar av glädjen med MC. För mig handlar det MC-åkningen om att hantera och kontrollera hojen.
Visst jag har haft hojen som fortskaffningsmedel ibland och även bromsat omkull en gång när jag körde med huvudet någon helt annanstans vilket ABS skulle ha klarat mig ifrån.
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!
I veckan blev det klart att... |
|
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter
Transportstyrelsen har medd... |
|
Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana
Efter nedläggningen av Järv... |
|
Ny R1 Race och R1 GYTR
Pressrelease från Yamaha ... |
|
Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team
Motorsportlegenden och fler... |
|
Miguel Oliveira klar för Yamaha
Miguel Oliveira och Lin Jar... |
|
Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem
En ny patentansökan har avs... |
|
BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?
Sedan en tid har olika rykt... |
|
HRC och Repsol avslutar samarbete
Efter 30 års samarbete på d... |
|
MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor
MV Agusta har officiellt be... |