Vad är era åsikter om ABS?

Smartswede

med skrapade cylindrar
Gick med
21 Jun 2004
Ort
Götet
Hoj
BMWs
För några veckor hyrde jag en sån hoj du har och det kändes modernt och jävligt tryggt. Bromsarna alltså.
Den bromsar alltså lite bak också, när man bromsar med handbromsen?

Ja. Delintegral innebär att den bromsar även bak när man nyper åt frambromsen (däremot bakbromsen bromsar endast bak).

En teoretiskt optimal inbromsning så lägger man lite broms bak först innan full broms fram. Man "sätter" cykeln, dvs den sjunker något. Enkelt i teorin men svårt i praktiken... precis som att göra en fullbromsning utan ABS. Det är därför BMW hojjen sköter sådant med automatik :)
 

Kuritas

Mansplaining MC
Gick med
19 Apr 2005
Ort
Lomma, född i Sthlm
Hoj
Kawasaki VN1600 2003
Jag är en rätt medioker förare, och mig har ABS:en räddat en par gånger. Swisch över ett krön in i en kurva full med grus. Panik, ryggraden blir stel som betong, man styr rakt och bara nyper. Brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr-ipp så står man still 2 cm från gräset med maxpuls.

Jag vet ingenting om det där med slip som Elwe pratar om, men är det så så är det klart att det är bättre för en erfaren förare att köra utan ABS. På bana. I trafiken tycker jag inte att man skall ligga så långt ut i kuvertet att man tillämpar 15% slip.

Alltså, gat-ABS = :tummenupp

ABS på bana = Bra för en del, dåligt för en del.
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Jag är en rätt medioker förare, och mig har ABS:en räddat en par gånger. Swisch över ett krön in i en kurva full med grus. Panik, ryggraden blir stel som betong, man styr rakt och bara nyper. Brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr-ipp så står man still 2 cm från gräset med maxpuls.
Kanske en del av skillnaden mellan olika förare delvis ligger där. Jag får inte nån märkbart höjd puls av "situationer", men analyserar det för mig själv när jag kommit fram dit jag skulle. Då funderar man på om man kunde gjort något på ett bättre sätt och försöker komma ihåg det :)
Jag vet ingenting om det där med slip som Elwe pratar om, men är det så så är det klart att det är bättre för en erfaren förare att köra utan ABS. På bana. I trafiken tycker jag inte att man skall ligga så långt ut i kuvertet att man tillämpar 15% slip.
Det är samma fysik som gäller på bana eller på landsväg om man hamnar i en situation där man maxar bromseffekten. Hojen vet ju inte om var den är rent lagmässigt.
Eftersom det finns så många fler dynamiska parametrar i trafiken än vad det gör på en bana så är det lämpligt att ha en större säkerhetsmarginal där, men det hindrar inte att man kan hamna i situationer där man får ta till all-the-tricks-in-the-book för att reda ut det. Därför vill jag inte ha ett elektromekaniskt system som är överordnat mig när jag ska sänka hastigheten. :tummenupp
 

Iridium

DNF
Gick med
17 Sep 2006
Ort
Botkyrka
Hoj
R1
Jag skulle inte köpa en hoj utan ABS. Jag tror att ytterst få hojåkare bromsar bättre utan ABS i en "real world situation", dvs grus på vägen, vått, rådjur som hoppar ut etc. Jag är också tämligen övertygad om att det krävs ganska många försök innan en förare får kortare bromssträcka under kontrollerade former utan ABS jämfört med ABS inkopplat.

Vill man kunna låsa upp lite på bana så är det bara att trycka på "ABS off".
 

The Duck

Tvivelaktig figur
Gick med
5 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Z750 -07

Uppenbarligen finns det många bromsvärldsmästare som måste "klanka ned" på oss dödliga... Kul för dem. Till de utav oss som är lite med ödmjuka tror jag att ABS är bra. Frågan är bara hur man ska göra om man inte vill köra touring, BMW eller ett fåtal andra cyklar som inte görs/importeras till Sverige med ABS. Här kan vi som konsumenter påverka genom att påtala för våra handlare att "det var synd att ni inte säljer denna med ABS, då går jag någon annanstans med mina 140,000:-". Funderade innan jag införskaffade min Kawa att köpa en Suzuki GSR600. Fanns inte i Sverige med ABS, något jag påtalade på mc-mässan, tackade för mig och lämnade. Killen från KGK såg i alla fall lite frustrerad ut. Och det är nog det enda vi kan göra...
 

Mini

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2004
Ort
Där
Hoj
650
om jag någon gång köper en sprillans ny hoj och ABS finns som tillval köper jag gärna till det. Dock kommer jag troligtvis inte låta ABSn vara eller icke vara styra vilken beg. hoj jag köper.

ABS på bil däremot är skittöntigt :D
 

StyxXx

Lagom Outlaw
Gick med
6 May 2006
Ort
Öland
Hoj
Hojlös =(
ABS är helt klart en jäklligt bra grej på gatan.
Något som jag helt klart skulle välja vid köp av ny hoj:tummenupp
 

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Ort
I Sverige
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
I år (2007) så lanseras en hel hop modeller med ABS som tillval, även modeller som normalt inte klassas som "touring".

Exempel på "streethojar" med ABS som tillval.

Honda Hornet. (CB600F)
Kawasaki Versys, Z750
Suzuki Bandit 1250
Yamaha FZ-1, FZ6.

Inom 5 år så finns garanterat även ABS som tillval (frånkopplingsbart eller ej) till samtliga japanska "R-sporthojar.
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Jag tror att ytterst få hojåkare bromsar bättre utan ABS i en "real world situation", dvs grus på vägen, vått, rådjur som hoppar ut etc.

Räddar ABS:en folk från grus på vägen? Hur kan den rädda en från nåt som man inte behöver bromsa på för att tappa greppet? Rådjuret och vätan, det förstår jag men vem vågar trycka på bromsen när det ligger grus i idealspår? Inte frambromsen i alla fall. Jag petar ner en växel eller två och bromsar med bakbromsen, ett bakhjulssläpp kan man rädda i alla fall.

EDIT: Hur i hela världen gör man stoppies med ABS? :va
 

Peder Rosberg

It places the lotion in the basket
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Falkenberg
Hoj
En något modifierad Yamaha TRX 850. Ein st Kronreif und Trunkenpolz, Mattighofen 520 EXC/SM. 1/3 Suzuki Gsxr 1000 banhoj
Men, om man har kört hoj med abs i några år och sedan köper eller kör en hoj utan abs, hur hanterar man då en situation där man nyper till bromsen som vanligt? Då åker nog grejerna i backen. Så själv är jag skeptisk.
Ett par rejäla bromsövningar med tex smc är nog vettigare tycker jag.
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Uppenbarligen finns det många bromsvärldsmästare som måste "klanka ned" på oss dödliga... Kul för dem.

Synd om du känner dig nedklankad, men det är lite ditt eget fel om du refererar till vad jag tycker. Jag har aldrig förespråkat något förbud för ABS utan tycker att de som känner sig säkrare med det naturligtvis ska skaffa det.
Däremot vill inte JAG ha det eftersom jag helst kör min hoj själv utan inblandning av elektromekaniska system.
Det ska ganska mycket till för att låsa framhjulet om man bromsar rätt.
Det dummaste man kan göra är att resa sig upp och smälla i bromsen.
Varför? Jo när man reser sig upp från en låg position så tar man mer luft och mer av vikten läggs på bakhjulet. Smäller man i frambromsen så får man mycket högt bromsmoment direkt, innan vikten omfördelats till framhjulet och det stannar då betydligt lättare. Istället smyger man på frambromsen successivt och säkrar framhjulets kontakttryck mot vägen.
Tror att de säger på körskolorna nuförtiden att man ska bromsa bak först och det är förstås en viss hjälp fast inte så effektivt som att ta det med frambromsen.
Bakbromsen använder jag bara när jag inte håller i styret :jäs
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Förutom delintegral och ABS har jag ännu ett "elektromekaniskt" system - bromsservo. Jag kan tvärnita med bara pekfingret, hur lätt som helst. Väldigt svårt att lära sig dosera i början men jag lärde mig snabbt. Nu är bromsarna "supersmooth" med ett riktigt bra nyp. Praktiskt, bekvämt, säkert.
 

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
CBR1000
a)...Smäller man i frambromsen så får man mycket högt bromsmoment direkt, innan vikten omfördelats till framhjulet och det stannar då betydligt lättare.
b)...Istället smyger man på frambromsen successivt och säkrar framhjulets kontakttryck mot vägen...
a) Just det händer vid en paniksituation
b) Just det händer inte vid en paniksituation

Bromsade omkull i höstas på en raksträcka i 80-90 km/h pga smörjfett på vägen som jag inte såg. Hade jag haft ABS hade det inte hänt något mer än lite rörelse i handtaget.

Kommer definitivt att välja ABS om valet finns på nästa hoj.



PS. Även den mest erfarna föraren kan överraskas, tro det eller ej! DS.
 

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
Räddar ABS:en folk från grus på vägen? Hur kan den rädda en från nåt som man inte behöver bromsa på för att tappa greppet? Rådjuret och vätan, det förstår jag men vem vågar trycka på bromsen när det ligger grus i idealspår? Inte frambromsen i alla fall. Jag petar ner en växel eller två och bromsar med bakbromsen, ett bakhjulssläpp kan man rädda i alla fall.

EDIT: Hur i hela världen gör man stoppies med ABS? :va

1. nej du räddas inte från grus på vägen, inte heller mot lastbilar med polska chaufförer på fel sida motorvägen... Men du stannar snabbare och utan att behöva lägga hojen på sidan oftast.
2. Rådjur och regnoväder brukar inte välja framfart efter om motorcykeln bakom krönet har ABS eller ej. Dessa spännande moment får man ha kvar.
3 Inga problem att göra stoppies, ABS, har på nästan samtliga hojar en knapp du kan stänga av den med.
Du kan lungt köpa en hoj med ABS trots dessa tunga argument mot...:D
 

framhjulssladd

Ute i skogen
Gick med
31 Aug 2005
Ort
Örbyhus
Hoj
ZseX10R
Honda goldwing har krockkudde också. Konstigt att BMW inte föjt den trenden? Men det finns ju en BMW med tak och bilbälte, det kanske kan bli nästa hoj? Kort sagt, alla har vi en gräns för hur mycket vi kan tänka oss att påverka vår egen säkerhet kontra frihet.
Jag tror att det bästa man kan göra är att försöka förbereda sig och träna på alla situationer, i stället för att förlita sig på elektroniken, som i fallet med ABS, som verkligen har sina brister och svagheter. Och ABS:en behöver en kort låsning av hjulen för att ens aktiveras, det är så den fungerar. Att liksom Saida förutspå att ett hjul kommer att låsas kommer aldrig fungera eftersom systemet då måste veta hjulets friktionskoeffecient mot underlaget oavsett dess beskaffenhet för stunden.

Det värsta jag vet är snubbar som prackar på alla andra sin osäkerhet och dåliga bromsteknik. Sluta skämmas över er okunskap så låter jag er åka med ABS i fred. Och ja, de allra flesta skulle nog må bättre av ABS, kanske t.om. jag, men inte alla.

Utgå inte från att alla andra människor fungerar precis som du.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Pesonligen tycker jag att ABS tar bort stora delar av glädjen med MC. För mig handlar det MC-åkningen om att hantera och kontrollera hojen.
Visst jag har haft hojen som fortskaffningsmedel ibland och även bromsat omkull en gång när jag körde med huvudet någon helt annanstans vilket ABS skulle ha klarat mig ifrån.
Men ska man ha hjälpmedel till allt på hojen måste man nog sätta fyra hjul på den också.

Ska vi ha traction control också? Kanske med inställbara lägen så att vilken mupp som helst sedan kan sladda som McCoy?

Eller regulator som gör att alla kan köra på bakhjulet bara med ett knapptryck? Jag gillar att åka bakhjul men vore det kul med en sån? Nej tack!

Det är min syn på hojåkning och men jag är en som hellre tar bussen/tåget/flyget än hojen om jag ska på semester.
Med andra ord så åker jag inte hoj, jag kör hoj!
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Pesonligen tycker jag att ABS tar bort stora delar av glädjen med MC. För mig handlar det MC-åkningen om att hantera och kontrollera hojen.
Visst jag har haft hojen som fortskaffningsmedel ibland och även bromsat omkull en gång när jag körde med huvudet någon helt annanstans vilket ABS skulle ha klarat mig ifrån.

Hur menar du då? Jag har ABS på gathojen och har aldrig märkt av den ens på bana, har bara testat den en gång på grusväg. Ändå tar det bort glädjen för dig? Din gudgivna rätt att åka omkull i onödan? :D
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top