Vad är era åsikter om ABS?

Sarge

Jag, knepig? Självklart!
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Skövde
Hoj
Bandit 1200
Är det fler än jag som tycker att ABS-motståndarnas argument mest ligger på "minkewkärstörreändinochjagkanminnsanpissamycketlängreändig-nivå"?
 

Lister

Slösare
Gick med
8 Jun 2005
Ort
Framsidan så klart
Hoj
En stor stark
E väldigt sällan vi glada mc-åkare klarar av o pressa våra fordon mer än dom klarar. Snarare tvärtom, vi pressar oss själva mer än vi klarar.

Men jag håller med dig i ditt resonemang.



Varningens ord är dock: ABS och andra säkerhetssystem HAR en viss förmåga att ha en sorts falsk trygghet/säkerhet med systemen pga att man tror sig kunna pressa fordonet ännu mer på/över gränsen till vad själva fordonet klarar av. Vad tjänar det då till att ha dessa säkerhetssystem?

E väldigt sällan vi glada mc-åkare klarar av o pressa våra fordon mer än dom klarar. Snarare tvärtom, vi pressar oss själva mer än vi klarar.

Men jag håller med dig i ditt resonemang.
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
Är det fler än jag som tycker att ABS-motståndarnas argument mest ligger på "minkewkärstörreändinochjagkanminnsanpissamycketlängreändig-nivå"?

Nej...det är väl där det ligger.
Ungefär.

Och hittildags är det väl bara rr-förare som kan behöva ha vanliga bromsar, då man kan göra en del konster med dem som man inte kan med ABS osv.
men det är på bana det.
I verkliga trafiken där man kanske från halvkoma till full panikbroms måste kunna "bara klippa till" finns inget bättre.
Och generation 3 på ABS som snart sjösätts så är även rr-förarnas argument snart slut.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Är det fler än jag som tycker att ABS-motståndarnas argument mest ligger på "minkewkärstörreändinochjagkanminnsanpissamycketlängreändig-nivå"?
JAg tycker att ABS-förespråkarnas argument vilar väl tungt på väldigt basic saker som att man inte bromsar omkull sig etc. Det mesta av det ni beskriver är sådant ni borde kunna hantera utan några hjälpsystem alls. Ni får det att låta som att ABS är någo slags substitut för kompetens.

Och vad är det för däck ni kör med egentligen? Köp riktiga doningar så bromsar ni inte omkull er hur hårt ni än bromsar. Att det skulle vara bättre att bromsa och köra rakt fram på grus än att försöka lägga bågen ner och försöka klara kurvan, det köper jag bara inte. Köra rakt fram är det sista alternativet, när absolut inget annat återstår.

Har dock ingen särskild åsikt om ABS på hojar som sådant. Ville bara käfta lite :)
 

Viggo

Medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
sthlm
Hoj
-
JAg tycker att ABS-förespråkarnas argument vilar väl tungt på väldigt basic saker som att man inte bromsar omkull sig etc. Det mesta av det ni beskriver är sådant ni borde kunna hantera utan några hjälpsystem alls. Ni får det att låta som att ABS är någo slags substitut för kompetens.

Och vad är det för däck ni kör med egentligen? Köp riktiga doningar så bromsar ni inte omkull er hur hårt ni än bromsar.
oljefläckar? rullgrus? hästskit?

Det är givetvis inget substitut för kompetens, men hur många förare lyckas plocka fram kompetensen i en paniksituation, det är det som är frågan.
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
har inte provkört en hoj med ABS men jag vill inte ha den längre bromssträckan man får med ABS på hojjen.. ABS anser jag kan bara bra på vägar som inte är asflaterade så ABS skulle ju funka på off-roadare
 

Warp

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2005
Ort
Granne med Nilsson
Hoj
XX & FE 501
Jösses!

Fattar inte att år 2007 finns så pass många som är motståndare till ABS. Kom ihåg när systemet började införas på bilar och många bakåtsträvare kraxade olycksbringande. Idag skulle väl ingen komma på tanken att köpa en bil utan ABS.

Samma sak när det gäller antisladdsystemen på bil hur det förtar "körglädjen". Dock kan jag säga att glädjen att leva idag är högre, utan detta system hade jag garanterat legat six foot under el suttit i rullstol. En lastbil fick för sig att svänga ut i en korsning framför min bil. Har kört bil och MC i 20 år och kör runt 3000 mil/år men trots att jag är ganska erfaren förare kan jag lugnt säga att utan antisladd hade jag aldrig klarat den situationen.

Har kört ett antal hojjar med ABS och har både kunnat göra stoppis och kört på bana utan att systemet har varit "ivägen".

Sen gäller ju samma sak oavsett vad man kör och hur, att man använder insidan av skallen oxå! Inget system i världen är bättre än det!!!
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Jösses!

Fattar inte att år 2007 finns så pass många som är motståndare till ABS.
En sak man noterar är att alla som talar sig varma för ABS kör lågprestandahojar. Om man kör lite vassare saker så är det inte uppenbart alls vad det skall vara bra för. Hästskit på vägen är inget som bekymrar mig. Borde inte bekymra någon annan heller, för den delen. Olja hjälper det definitvit inte mot. Rullgrus? Tja, kör man rakt fram så kvittar det väl vad för bromsar man har. Svänger man på rullgrus så hjälper väl inte ABS heller.

Sen så måste jag komma tillbaka till det här med däcken... "Ni" som kör GS1150/1200 (skitfina hojar iofs) och liknande maskiner, de däcken ni kör med är gorda för en annan sak än de däcken som "vi" kör med (eller borde köra med). Ett däck som släpper framtill under inbromsning är med min standard rena skiten. Det är inget jag ens överväger att köra med. På en annan sorts hoj kan det vara acceptabelt, men inte på R-hoj. Och då är frågan, vad skall jag ha det till? Jag kan inte låsa upp framhjulet och det hjälper mig inte under sväng.

Slutligen kan man notera att det inte sitter monterat på någon R-hoj. Det beror nog inte uteslutande på att "vi" är så konservativa...

Nä fan, ABS är nog bara bra för kålhuven och nybörjare :)
 

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Ort
Linköping
Hoj
KTM 300 EXC
Och då är frågan, vad skall jag ha det till? Jag kan inte låsa upp framhjulet och det hjälper mig inte under sväng.
Ungefär min åsikt också. Har förvisso varit haft en del halvläskiga situationer där ute, men upplåsning har aldrig varit en bidragande orsak. Jag förstår därför inte varför jag ska betala extra pengar för att skaffa mig extra ofjädrad vikt.
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory

xrperra

ståckholmsjävel
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Hufvudstaden
Hoj
Japanskt o Amerikanskt
En jävligt tråkig bieffekt när man har ABS på hoj är
att man lätt stänger ner hjärnan under en paniksituation.
Istället för att försöka styra undan eller lägga ner hojen så
bromsar man allt det går o håller i sig.(gärna i den riktning hindret befinner sig)

Däremot bromsning med ABS när man testar tex full broms på ett
grusigt underlag rakt fram känns ju väldigt imponerande,bara att tokbromsa och
hålla i sig!
2 år med hoj ABS räckte för mig,inget jag kommer att sakna:rolleyes:
 

Warp

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2005
Ort
Granne med Nilsson
Hoj
XX & FE 501
En sak man noterar är att alla som talar sig varma för ABS kör lågprestandahojar.


Vet inte riktigt om en XX1100 med turbo är en lågprestandahoj men men...:D
(utan ABS)

Menar att för den stora massan av hojåkare är nog ABS bromsar inte av ondo, sen att det finns ett antal RR killar/tjejer som nog klarar sig utan.
Tyvärr har jag sett resultatet av två olycker den här sommaren och i bägge fallen är det någorlunda erfarna hojåkare som bromsat omkull när det kommit hinder ivägen. Båda körde sporthoj.

Olyckorna blir ju bara fler, mycket beroende på, enligt min åsikt, att bilisterna kör mer hänsynslöst och har skrämmande dålig koll på omgivningen.

Om vi har ett system som kan hjälpa den "vanliga" hojåkaren att klara in hård inbromsning så ser jag inget fel i det.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Hittade det:
http://www.ibmwr.org/prodreview/abstests.html

Figure 3. Dry Pavement Braking over Sewer Cover *
(All measurements recorded with Yamaha FJ1200) **

Racer non-ABS 158 ft
w/ ABS 163 ft
Full ABS Control 166 ft

Mileman non-ABS 181 ft
w/ ABS 172 ft
Full ABS Control 167 ft

Road Rider non-ABS 160 ft
w/ ABS 165 ft
Full ABS Control 162 ft

Tourer non-ABS 186 ft
w/ ABS 167 ft
Full ABS Control 166 ft

Mechanic non-ABS 199 ft
w/ ABS 171 ft
Full ABS Control 169 ft

Newguy non-ABS 180ft
w/ ABS 168 ft
Full ABS Control 166 ft

Figure 4. Wet Pavement Braking over Sewer Cover *
(All measurements recorded with Yamaha FJ1200) **
Racer non-ABS 298 ft
w/ ABS 211 ft
Full ABS Control 193 ft

Mileman non-ABS 326 ft
w/ ABS 240 ft
Full ABS Control 201 ft

Road Rider non-ABS 278 ft
w/ ABS 202 ft
Full ABS Control 197 ft

Tourer non-ABS 350+ ft
w/ ABS 236 ft
Full ABS Control 210 ft

Mechanic non-ABS 350+ ft
w/ ABS 252 ft
Full ABS Control 209 ft

Newguy non-ABS 350+ ft
w/ ABS 215 ft
Full ABS Control 210 ft




Jag hittade dessutom ytterligare en jämförelse:
http://www.msf-usa.org/imsc/proceedings/a-Green-ComparisonofStoppingDistance.pdf

A Comparison of Stopping Distance Performance for Motorcycles Equipped
with ABS, CBS and Conventional Hydraulic Brake Systems

By Donovan Green
United States Department of Transportation, National Highway Traffic Safety Administration

"CONCLUSIONS
In general, the test results
demonstrated an improvement in braking
performance with the use of ABS, whether
braking on a dry or wet surface even compared
with the best stops obtained without ABS.
Without ABS, the rider required
numerous attempts to approach the maximum
deceleration performance of the motorcycle.
With the use of ABS, however, the rider was
able to quickly obtain consistent maximum
deceleration results, whether the vehicle was
loaded or lightly loaded."
 
Last edited:

Buster

Speedking
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
cbr600rr, cbr1000rr, RSVR
I racing är det en del av grejen att förarna är olika duktiga på att bromsa. Jag anser att det ska vara förarskickligheten som avgör.

En sporthoj är ett tävlings och lekfordon. Det kör man för att det är kul och att man förmodligen vill utvecklas och lära sig bemästra maskinen bättre och bättre. I det ingår bromsning. (Obs! Att köra sporthoj på allmän väg är inte politiskt korrekt, så det borde egentligen förbjudas helt)

Vill man transportera sig från A till B så finns det bekvämare motorcyklar än sporthojar och de modellerna finns till ökande andel att få med ABS för den som så önskar.
 

ksann

Fairings are for sissies!
Gick med
30 Jun 2005
Ort
.
Hoj
.
har inte provkört en hoj med ABS men jag vill inte ha den längre bromssträckan man får med ABS på hojjen..
Nästan alla förare får en kortare bromsträcka med ABS jämfört med utan ABS. De allra flesta helt enkelt inte kan bromsa lika bra som en dator - framförallt när det är halt ute (is, kalla däck, regn, hästskit, rullgrus etc). Det har besvisats om och om igen i många olika testomgånger.

ABS är lika självklar som att ha hjälm på sig anser jag.
 

Pjotor

t.d TT-600
Gick med
15 Mar 2007
Ort
Örebro
Hoj
FZR1000 anno 1989 och en Fzr1000 - 87 med motor från - 92
när jag i början av sommaren tog körkort så fick vi köra manöver/undanmanöver med hojjar både med och utan ABS.

Och är man gullig nybörjare som jag så märks det en djävulsk skillnad i bromssträcka då man automatiskt litar på att ABS-en fixar biffen!!
Sen allt man hört om att låsa bromsar osv gör att man kanske som ngn skrev i början "bromsar optimalt" istället för fullt.

Hojjen jag körde ryckte inte utan det kändes som att köra en bil med abs, d.v.s att det rycker i handtaget!!

Sen va det gäller känsla eller bankörning har jag ingen aning, men för gemene man vore det nog bra!
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top