Vad är era åsikter om ABS?

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
Påminner mig om

Hela tråden påminner mig om historien då skogsbolagen gav flottarna flytvästar. Alla fick en egen det här var på 60-talet, men ingen använde dom...
När bolagets chefer var på besök så såg man att dom använde flytvästarna som sittunderlag i ekorna genom forsen...
Orsaken?
"- vi kan ju ändå inte simma, dessutom såg dom löjliga ut"

Rädslan för att betecknas som fjolla går igenom i historien.
Hellre död än utskrattad?
 

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
...med tanke på att du inte kan svänga med hojen samtidigt som du bromsar ändå...
:va

Det går alldeles utmärkt. Ge dig ut och träna på det, det kan rädda ditt liv en dag. Det räddade både mitt och Bambis.
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
:va

Det går alldeles utmärkt. Ge dig ut och träna på det, det kan rädda ditt liv en dag. Det räddade både mitt och Bambis.

Klart som tusan du kan bromsa samtidigt, jag praktiserar det frekvent. ;)
Men kan du bromsa med nedlägg så hårt så ABS:en går i? Och då pratar vi frambroms.
 

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
Klart som tusan du kan bromsa samtidigt, jag praktiserar det frekvent. ;)
Men kan du bromsa med nedlägg så hårt så ABS:en går i? Och då pratar vi frambroms.
Resultatet i den situationen kan ju knappast bli värre än om du bromsat på dig utan ABS. Rent logiskt borde det gå, i annat fall så hjälper ABS på hojar bara då de inte lutar vilket klart begränsar nyttan.
 

medic

Ny medlem
Gick med
1 Mar 2004
Ort
Örebro
Hoj
CBR600F4
1. nej du räddas inte från grus på vägen, inte heller mot lastbilar med polska chaufförer på fel sida motorvägen... Men du stannar snabbare och utan att behöva lägga hojen på sidan oftast.
2. Rådjur och regnoväder brukar inte välja framfart efter om motorcykeln bakom krönet har ABS eller ej. Dessa spännande moment får man ha kvar.
3 Inga problem att göra stoppies, ABS, har på nästan samtliga hojar en knapp du kan stänga av den med.
Du kan lungt köpa en hoj med ABS trots dessa tunga argument mot...:D


Vad har polska chaufforer att gora med det hela? Eller tror du att det ar vanster-trafik i Polen? :confused: :va
 

Viggo

Medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
sthlm
Hoj
-
Tror att de säger på körskolorna nuförtiden att man ska bromsa bak först och det är förstås en viss hjälp fast inte så effektivt som att ta det med frambromsen.
Bakbromsen använder jag bara när jag inte håller i styret :jäs
Det blir man inte lärd nej. bakbromsen endast vid krypkörning och liknande.

Pesonligen tycker jag att ABS tar bort stora delar av glädjen med MC. För mig handlar det MC-åkningen om att hantera och kontrollera hojen.
Men för vem ger en paniksituation glädje :confused: eller kör du runt på vägarna och låser framhjulet lite då och då som en rolig del i din körning?
 
Last edited:

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
jag skulle lätt vilja ha abs på alla mina hojar. jag tycker att jag är klart bra på att bromsa snabbt när jag vet om i förväg att jag ska bromsa, men när det blir panik inne i stan så är det toklätt att bromsa omkull sig tycker jag. jag gjorde det en gång med min motard och var toknärma att göra det kanske 10 gånger med motarden. alla gånger när det var blött. hade jag haft abs hade det aldrig varit i närheten ens att jag skulle gått omkull.
det vore ballt att ha abs på crossen, då skulle man bli snabb på crossbanan :tuttar
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Hur menar du då? Jag har ABS på gathojen och har aldrig märkt av den ens på bana, har bara testat den en gång på grusväg. Ändå tar det bort glädjen för dig? Din gudgivna rätt att åka omkull i onödan? :D

Hur kör du eg om du inte märker att du har ABS på bana? Om jag körde bana med en ABS-hoj skulle jag ju nypa fullt vid varje inbromsning och låta ABS göra sitt jobb.

Jag menar att inbromsningarna är en del av hojåkningen och med ett ABS-system har datorn tagit ifrån mig den biten av åkningen.
Jag pratar om aktiv körning inte att transportera :arsele till jobbet! Om man bara betraktar sin MC som ett fordon ska man ju naturligtvis ha ABS men för mig är MC en leksak och med ABS blir den en tråkigare leksak.
 

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
Hur då?

Inte ens aktiv körning gör att jag märker av ABS.
Men det spelar ingen roll, för grejen är ju den att du kan slå av ABS-systemet.
Då borde det ju inte vara ett principiellt problem med att ha ABS?

Förstår inte den anmärkningen alls
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det blir man inte lärd nej. bakbromsen endast vid krypkörning och liknande.

Men för vem ger en paniksituation glädje :confused: eller kör du runt på vägarna och låser framhjulet lite då och då som en rolig del i din körning?

En låsning är naturligtvis inte kul, men en klockren inbromsning utan iblandning av datorer kan göra mig lycklig resten av dagen.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Hur kör du eg om du inte märker att du har ABS på bana? Om jag körde bana med en ABS-hoj skulle jag ju nypa fullt vid varje inbromsning och låta ABS göra sitt jobb.

Jag kör på ganska bra med den hoj jag har men på allmän körning med gathoj har jag fortfarande sådan marginal att ABS:en inte går in, det skulle ju annars motsvara att du låser bromsen varje inbromsning och sedan backar av vilket jag inte tror du gör. Ofta tror man att man är mycket närmare gränsen än vad man är.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag kör på ganska bra med den hoj jag har men på allmän körning med gathoj har jag fortfarande sådan marginal att ABS:en inte går in, det skulle ju annars motsvara att du låser bromsen varje inbromsning och sedan backar av vilket jag inte tror du gör. Ofta tror man att man är mycket närmare gränsen än vad man är.


Antingen har man ABS eller också inte man kan inte jämföra att situationen låsa och släppa med att ha ABS och smälla in bromsarna fullt direkt.

Klart jag inte gör men om jag åker bana vill jag ta mig runt så snabbt som möjligt med dom förutsättningar jag har. Vilket betyder att har jag ABS så använder jag också den. Jag skulle ju inte få för mig att simulera avsaknad av ABS och finlira med bromsarna så att ABSen inte börjar jobba. Jag skulle alltså smälla i dom fullt vid min bromspunkt. Varför bara bromsa med 90% av möjlig bromskraft? Därför förstår jag inte dom som inte märker att dom har ABS trots att dom åker bana.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Antingen har man ABS eller också inte man kan inte jämföra att situationen låsa och släppa med att ha ABS och smälla in bromsarna fullt direkt.

Klart jag inte gör men om jag åker bana vill jag ta mig runt så snabbt som möjligt med dom förutsättningar jag har. Vilket betyder att har jag ABS så använder jag också den. Jag skulle ju inte få för mig att simulera avsaknad av ABS och finlira med bromsarna så att ABSen inte börjar jobba. Jag skulle alltså smälla i dom fullt vid min bromspunkt. Varför bara bromsa med 90% av möjlig bromskraft? Därför förstår jag inte dom som inte märker att dom har ABS trots att dom åker bana.

Blir ju lite OT men chassiförändringarna som blir av att smälla på bromsarna fullt på en gång är inte direkt gynnsamma. Sedan blir det ju inte lättare att pricka in exakt när man behöver bromsa för att precis klara kurvan med ABS än utan, därför kör jag fortfarande med marginal. I alla fall med gathojen ska jag väl tillägga då jag sitter i gips nu. :D
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Blir ju lite OT men chassiförändringarna som blir av att smälla på bromsarna fullt på en gång är inte direkt gynnsamma. Sedan blir det ju inte lättare att pricka in exakt när man behöver bromsa för att precis klara kurvan med ABS än utan, därför kör jag fortfarande med marginal. I alla fall med gathojen ska jag väl tillägga då jag sitter i gips nu. :D

Ja, jag vet och det är OT jag orkade inte skriva alla detaljer exakt hur bromsningen går till.

Ja att hitta rätt bromspunkt är ju också en del av bromsmomentet! Man kanske skulle bygga ett system som även bromsar vid rätt tidpunkt också? Samt traction control så man kan vrida gasrullen i botten direkt efter inbromsningen. Sedan behövs ju en automatlåda så att växlingarna utförs rätt.
Och kanske hydraliska stödhjul som tvingar hojen till rätt nedlägg i kurvan.

Eller varför inte bygga om MCn till en låda med fyra hjul, ett i varje hörn.

Visst ABS är bra på ett "fortskaffningsmedel" men jag vill inte förstöra mina "leksaker" med ABS. Åker man touring osv är ABS perfekt men touring är inte min grej!
 

Viggo

Medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
sthlm
Hoj
-
Inte för att jag tror traction control skulle va i närheten av att rädda lika många liv som abs men vad skulle det vara för fel med det om det likt ABS gick o stänga av?

Man undrar lite var vi skulle va idag år 2007 om det bara hade varit bakåtsträvare som styrde produktutveckling med mera. häst o vagn fungerade väl jättebra.
 

Lister

Slösare
Gick med
8 Jun 2005
Ort
Framsidan så klart
Hoj
En stor stark
ABS borde alla MC ha som framförs på allmänna vägar, det räddar liv helt enkelt.

Det är alldeles för många som brassar som fan och bromsar omkull sig innan en kurva eller i en kurva. ABS på dessa hojjar hade rett ut situation för väldigt många av dessa personer.

Vet att ABS har räddat mig minst 2ggr i dumma situationer.

Enda gången ABS stör är när man bromsar riktigt hårt och inte släpper tillräckligt innan man stannar, då kan det bli ett litet "klick".
Beror på att bakhjulet lättar och får annan hastighet än framhjulet.

Dock helt värdelöst på grus :)
 

TouchMan65

Supersporttourer / MV-COACH™
Gick med
18 Nov 2005
Ort
Scania-land
Hoj
Kardansporttourer
ABS eller inte!
Jag föredrar ABS i generella situationer. Vid en "ogenerell" som race-liknande alternativ kan jag inte uttala mig. ABS för mig=:tummenupp :tummenupp


Varningens ord är dock: ABS och andra säkerhetssystem HAR en viss förmåga att ha en sorts falsk trygghet/säkerhet med systemen pga att man tror sig kunna pressa fordonet ännu mer på/över gränsen till vad själva fordonet klarar av. Vad tjänar det då till att ha dessa säkerhetssystem?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top