Bushido
Skånsk Säckpipsninja
- Gick med
- 9 Sep 2006
- Ort
- Sydöst
- Hoj
- HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Så HD är bra för att koka ägg?
Ursprungsfrågan verkar ju alla bara runda. Är den jobbig/svår att svara på?
Och ja, japansk custom är ännu svårare att motivera...
Sent from my iPhone using Tapatalk
Nu var det ju kanske inte riktigt så jag menade... Fast skämt åsido, motorn levererar ju sjyst med värme så man slipper frysa om äggen iallafall
Jag tycker inte att någon rundar ursprungsfrågan, det är många som gett sin syn på vad de anser är bra med HD. Frågar man "Vad är grejen med HD" tycker inte jag att man kan vänta sig ett rakt och entydigt svar, för smaken är som baken: Delad, alla har en, brun i mitten... Fan vet, don't care. Poängen är att man kan inte fråga "vad är grejen med HD", och sen bli besviken när det inte levereras ett konkret entydigt svar. Vissa kanske uppskattar utseendet, vissa gillar ljudet, vissa gillar vridet, vissa gillar märkets historia och kulturen runtikring, vissa gillar en blandning av dessa faktorer, vissa gillar inget av det men gillar däremot customiseringsmöjligheterna och köper därför HD för att bygga om och skapa sig något alldeles eget och unikt... Det finns flera aspekter att gilla med HD helt enkelt. Jag har redan listat mina anledningar. Det jag kan konstatera som ett definitivt faktum är att motorerna är roligare än hos japanska konkurrenter. Ingen japscustom jag kört levererar samma typ av ljud och känsla som en HD. Det är stor skillnad. Och för mig som före detta japscustomägare var det en pusselbit som föll på plats när jag väl bytte upp mig till HD. Jag gillar custom överlag, har alltid gjort. Både på grund av utseendet, men även på grund av körkänslan. De påminner om min första bil, en cheva van. Stor, otymplig, gungig gång, men mysig och med skönt ljud och motorkaraktär. Japscustom bjöd på delar av allt det där, men HD bjöd på mer och bättre. Därför gillar jag min HD
Men jag kan absolut förstå folk som kör japscustom istället, det tycker jag snarare är lättare att motivera just för att man får en del av det där som HD har till ett betydligt lägre pris. Det var ju hela anledningen till att jag själv startade med japs, jag hade helt enkelt inte råd med HD. Men de har utseendet, de har v-twin och vridet som kommer med den, och de har en attraktiv prislapp och en japansk byggkvalitet. Det enda jag egentligen saknade var nog motorljudet och karaktären, för en HD är säregen på det planet. Och ja, nu har jag råd med min HD och jag tycker faktiskt att det är värt prisskillnaden. Jag gillar min HD mer än jag gillade min gamla kawa, till stor del på grund av motorn men även på grund av körkänslan. vet inte om det har med gaffelvinkel, försprång, tyngdpunkt eller vad att göra, men HD:n för sig på ett annat (bättre) sätt. Jag gillar den helt enkelt, och det är väl ändå det viktigaste när man köper en hoj?