Vad är grejen med HD?

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Så HD är bra för att koka ägg? :va

Ursprungsfrågan verkar ju alla bara runda. Är den jobbig/svår att svara på?

Och ja, japansk custom är ännu svårare att motivera...


Sent from my iPhone using Tapatalk

Nu var det ju kanske inte riktigt så jag menade... :rolleyes: Fast skämt åsido, motorn levererar ju sjyst med värme så man slipper frysa om äggen iallafall :D

Jag tycker inte att någon rundar ursprungsfrågan, det är många som gett sin syn på vad de anser är bra med HD. Frågar man "Vad är grejen med HD" tycker inte jag att man kan vänta sig ett rakt och entydigt svar, för smaken är som baken: Delad, alla har en, brun i mitten... Fan vet, don't care. Poängen är att man kan inte fråga "vad är grejen med HD", och sen bli besviken när det inte levereras ett konkret entydigt svar. Vissa kanske uppskattar utseendet, vissa gillar ljudet, vissa gillar vridet, vissa gillar märkets historia och kulturen runtikring, vissa gillar en blandning av dessa faktorer, vissa gillar inget av det men gillar däremot customiseringsmöjligheterna och köper därför HD för att bygga om och skapa sig något alldeles eget och unikt... Det finns flera aspekter att gilla med HD helt enkelt. Jag har redan listat mina anledningar. Det jag kan konstatera som ett definitivt faktum är att motorerna är roligare än hos japanska konkurrenter. Ingen japscustom jag kört levererar samma typ av ljud och känsla som en HD. Det är stor skillnad. Och för mig som före detta japscustomägare var det en pusselbit som föll på plats när jag väl bytte upp mig till HD. Jag gillar custom överlag, har alltid gjort. Både på grund av utseendet, men även på grund av körkänslan. De påminner om min första bil, en cheva van. Stor, otymplig, gungig gång, men mysig och med skönt ljud och motorkaraktär. Japscustom bjöd på delar av allt det där, men HD bjöd på mer och bättre. Därför gillar jag min HD :)

Men jag kan absolut förstå folk som kör japscustom istället, det tycker jag snarare är lättare att motivera just för att man får en del av det där som HD har till ett betydligt lägre pris. Det var ju hela anledningen till att jag själv startade med japs, jag hade helt enkelt inte råd med HD. Men de har utseendet, de har v-twin och vridet som kommer med den, och de har en attraktiv prislapp och en japansk byggkvalitet. Det enda jag egentligen saknade var nog motorljudet och karaktären, för en HD är säregen på det planet. Och ja, nu har jag råd med min HD och jag tycker faktiskt att det är värt prisskillnaden. Jag gillar min HD mer än jag gillade min gamla kawa, till stor del på grund av motorn men även på grund av körkänslan. vet inte om det har med gaffelvinkel, försprång, tyngdpunkt eller vad att göra, men HD:n för sig på ett annat (bättre) sätt. Jag gillar den helt enkelt, och det är väl ändå det viktigaste när man köper en hoj? :)
 

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
Bara hos mig som Roadstern väcker ha-begär? Absolut inte helt i original (hur fan tänkte de med fälgarna?!) men det är väl inte poängen med en HD ändå.

2016-harley-davidson-roadster-static-3138.jpg
 

Svalans

ratbiker
Gick med
12 May 2010
Ort
Mitt i skåne.
Hoj
ZX9-R och Scrambler 1200XC
View attachment 430624[/QUOTE]

Ja lätt en av de mer lyckade varianterna. Jag gillar fälgarna med faktiskt :tummenupp
Den är byggd på en sportstermotor va?
Ni som har varit med förr, varför är sportstern så mycket billigare än andra HD på blocket? De finns ju som 1200kubikare om man tycker motorn är för liten.
Jag har svårt att tänka mig ett fortsatt mcliv utan en sporthoj, men däremot skulle jag gärna ha en gammal HD att bygga om och glida med. Bara för ljudet och motorkaraktären. Och då är ju sportstern billigast på blocket.
 

P1200VB

Medlem
Gick med
12 May 2012
Ort
Göteborg
Hoj
2013 HD Fat Bob
Sporstern är inte dålig på något sätt men de har inte lika hög status. I vissa kretsar ska det vara Big Twin för att räknas som en riktig HD vilket är ganska märkligt då Sportstermotorn bygger på Evolutionmotorn och är minst lika bra bortsett från cylindervolymen (1690cc är mer än 883cc eller 1200cc).

Dock så känns det som att Sportstern har fått lite högre status på senare tid då det har släppts en del fräcka modeller så som Forty-Eight och den nya Roadstern. Nu är det i stället de nya Street 500 och Street 750 (och i viss mån även V-Rod även om de har funnits ett tag) som inte riktigt har blivit accepterade och det kanske inte är så konstigt då de har en helt annan betydligt mer modern motorkonstruktion som saknar den klassiska karaktären som de luftkylda 45 graders maskinerna ger.
 

P1200VB

Medlem
Gick med
12 May 2012
Ort
Göteborg
Hoj
2013 HD Fat Bob
Böjd i ryggen tycker jag inte man sitter, snarare tvärtom. Som att sitta i soffan hemma med benen framåt och händerna vilandes på handtagen. Inte det minsta jobbigt bortsett från att det blir en del vindfång i högre fart.

1206-crup-02-o+harley-davidson-fat-bob-vs-triumph-thunderbird-storm+.jpg

Det där med överdrivet högt aphäng verkar däremot lite obekvämt.

apehangers.jpg
 
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
Just detta har alltid funderat över.
Armarna rakt fram, ibland över axelhöjd o benen långt fram. Blir ni som kör custom inte trötta/får ont i ryggen? Ryggen blir ju böjd som en märla...

Jag körde en Indian Scout i en dag och fick ganska snart ont i ryggen. Den var inte alls bekväm, med exakt den sittställning du beskriver. :död

Min Ducati har jag bland annat kört 805 mil Storbritannien runt på 19 dagar utan problem. Sista dagen blev 115 mil i ett sträck hem från Calais. Har även kört 105 mil i sträck på en dag ner till en kompis i Stuttgart, också utan problem. :tummenupp Dock, ifall jag kör alpvägar en hel dag med mycket upp och ner, så kan jag få lite ont i handlederna vid dagens slut. :näsblod

(Får väl tillägga, att det allt som oftast blir ett bensträckar-stopp på ca fem minuter efter var femtonde mil.)

13063265_1069670389758388_7551749061862217886_o.jpg
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Just detta har alltid funderat över.
Armarna rakt fram, ibland över axelhöjd o benen långt fram. Blir ni som kör custom inte trötta/får ont i ryggen? Ryggen blir ju böjd som en märla...

Beror väl på hur hojen är stukad? Själv har jag fotplattor, förarryggstöd och ett styre som gör att mina armar hamnar lagom lågt och lagom brett samtidigt som jag kan sitta helt upprätt/lite bakåtlutad. Tvivlar på att jag hade haft det bekvämare i en skinnfåtölj :) Som sagt, är det något med bågen som inte är som man vill ha det kan man bygga om i en handvändning ;)
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Böjd i ryggen tycker jag inte man sitter, snarare tvärtom. Som att sitta i soffan hemma med benen framåt och händerna vilandes på handtagen. Inte det minsta jobbigt bortsett från att det blir en del vindfång i högre fart.

View attachment 430646

Det där med överdrivet högt aphäng verkar däremot lite obekvämt.

View attachment 430647

Just det där var ju lite överdrivet ja :D Men ett lite mer moderat aphäng är faktiskt funkis. Min mentor kör 16" apes på sin gamla shovel, han har kört 27 000 mil med den hojen så helt obekvämt kan det ju inte gärna vara :D
 

P1200VB

Medlem
Gick med
12 May 2012
Ort
Göteborg
Hoj
2013 HD Fat Bob
Hade min Fat Bob bänkkörd och inställd hos Stefan Båging i Grästorp (duktig kille) härom dagen. 81.6 hk och 138.1 Nm på bakhjulet landade det på. Vet inte vad det kan motsvara i motorn, kanske 90/150? Brukar försvinna en del effekt i transmissionen. Ingen sporthojsprestanda men effekten duger åt mig. Och som synes så kommer kraften tidigt, 125 Nm redan vid 1800 RPM.

IMG_1735.JPG

Hojen är betydligt piggare jämfört med innan bänkkörningen vilket är kul då den är helt original bortsett från Rush 2.25" Slip-On, Screamin' Eagle luftfilter och Super Tuner. Vill man ha mer effekt får man ta bort katalysatorn, byta kamaxlar osv men jag är som sagt nöjd och sen känns det bra att inga ingrepp har gjorts i motorn.

https://www.youtube.com/watch?v=n2Q2_JX7WUc
 
Last edited:

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Mycket bra kurva med hög och jämn effekt över ett stort RPM-område. :tummenupp

Den låter väldigt strypt i avgassystem och skulle säkert leverera mycket mer med ett friflödande system utan katalysator.

Det är vanligt att folk försöker räkna om drivhjulseffekt till motoreffekt när inte den maximala drivhjulseffekten är särskilt hög på pappret. Men den är inte viktigast utan det är arean på kurvan som ger ett rejält påskjut och gör att även en tung HD hävdar sig bra vid exempelvis ett rödljusrace upp till 100+ och på 70-vägar. Ett fel som ofta görs är att slå på 10% på den nya och högre drivhjulseffekten. Men om man utgår från att tappet t.ex. var 5 hp på en 50 hästars nivå så blir det i stort sett samma på en 100 hp nivå. Det är nästan precis samma förluster i transmissionen som innan trimningen.

Edit: fel smiley av misstag, ändrades.
 
Last edited:

P1200VB

Medlem
Gick med
12 May 2012
Ort
Göteborg
Hoj
2013 HD Fat Bob
Jo precis det finns olika användningsområden. Min kompis har en CBR600 och den är som natt och dag i karaktären mot min. Jag har inga problem att göra en snabbare rödljusstart med min Fat Bob vilket inte är så konstigt om man studerar dyno kurvorna. Hans kurva sluttar mycket brantare och den genererar knappt 20 hk vid 3000 RPM medan min ligger runt 60 hk. Han har vikten på sin sida men det väger inte upp det faktum att han måste upp bra i varv innan han är uppe i samma vikt/effekt förhållande med föraren inkluderad. Visst, är man proffs och ligger och slirar på kopplingen så att motorn varvar runt 8000-12000 RPM under accelerationen så kan man nog få det att gå undan men det är det inte så många som är. Sen kommer min hoj inte accelerera lika snabbt på motorvägen oavsett hur mycket man trimmar, eller ja man får i vart fall lägga ner enorma mängder arbete/pengar på det.

Skärmavbild 2016-05-29 kl. 20.03.18.jpg
 
Last edited:

Sukkaha

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jun 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
1976 Honda Z50a
Vad är grejen med den här stilen? Finns värre exempel än det här.
Fjädringsvägen ser ju minimal ut och helt stelopererad på vissa andra byggen.
Sen den roterande massan borde ju ge lite tråkiga egenskaper. Byggs dessa bara för att pluddra fram och tillbaka i 30 på Daytona bikeweek?

iu
 

sedition

Medlem
Gick med
9 Jul 2015
Ort
Linköping
Hoj
FXSTBI 06
Vad är grejen med den här stilen? Finns värre exempel än det här.
Fjädringsvägen ser ju minimal ut och helt stelopererad på vissa andra byggen.
Sen den roterande massan borde ju ge lite tråkiga egenskaper. Byggs dessa bara för att pluddra fram och tillbaka i 30 på Daytona bikeweek?

iu

Den är nog mer för utställning skulle jag tro.


Skickat från min iPad med Tapatalk
 
Nyheter
Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Top