Så det där med att bli flyttad till annan grupp går smidigt under dagen? Jag har bokat min första smc kurs nu och jag valde lugn grupp då jag aldrig varit på någon och har INGEN aning om tempot i de olika grupperna. Hade ju varit tråkigt om man begränsas pga att det går för långsamt? Men som sagt jag är helt grön på smc kurser så jag nojjar väl i onödan
Det brukar inte vara något problem att lösa, fast det finns inte heller någon garanti för att man får byta grupp.
Är du helt ny på SMC-kurs så gör du helt rätt att börja i lugn grupp. Hastighetsindelningen är gjord för att försöka få ungefär samma tempo i gruppen, men det absolut viktigaste är att man visar hänsyn till samtliga som finns på banan samtidigt.
Alltså:
- Kör inte om var som helst ( Brukar i och för sig inte vara tillålet i lugn grupp)
- Kör om med STOR marginal till den omkörda ( OBS: Det är personen som blir omkörd som avgör om det var en OK omkörning eller inte. Det är inte den omkörande som gör bedömningen). Tänk på att som oerfarna är det inte säkert att dom är förutsägbara hela tiden
- Absolut inte bromsa om någon i ingången till en kurva!
- ALDRIG stjäla spåret för någon. Har man valt att köra om i ett dåligt spår så är det bara att ligga kvar där. Klarar man inte att ta kurvan i det spåret så kör man inte om helt enkelt! (DENNA REGEL GÄLLER ALLTID oavsett hastighetsgrupp)
Det finns fler spelregler som gäller, men dom här tycker jag är viktigast om det råder stor hastighetsskillnad i gruppen och fOljer man dom så spelar hastighetsskillnaden mindre roll