Vad är skillnaden egentligen - SHK och BBK smc-kurserna?

@nderz

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Paris
Hoj
Hojlös
Så det där med att bli flyttad till annan grupp går smidigt under dagen? Jag har bokat min första smc kurs nu och jag valde lugn grupp då jag aldrig varit på någon och har INGEN aning om tempot i de olika grupperna. Hade ju varit tråkigt om man begränsas pga att det går för långsamt? Men som sagt jag är helt grön på smc kurser så jag nojjar väl i onödan:näsblod

Det brukar inte vara något problem att lösa, fast det finns inte heller någon garanti för att man får byta grupp.
Är du helt ny på SMC-kurs så gör du helt rätt att börja i lugn grupp. Hastighetsindelningen är gjord för att försöka få ungefär samma tempo i gruppen, men det absolut viktigaste är att man visar hänsyn till samtliga som finns på banan samtidigt.
Alltså:
- Kör inte om var som helst ( Brukar i och för sig inte vara tillålet i lugn grupp)
- Kör om med STOR marginal till den omkörda ( OBS: Det är personen som blir omkörd som avgör om det var en OK omkörning eller inte. Det är inte den omkörande som gör bedömningen). Tänk på att som oerfarna är det inte säkert att dom är förutsägbara hela tiden
- Absolut inte bromsa om någon i ingången till en kurva!
- ALDRIG stjäla spåret för någon. Har man valt att köra om i ett dåligt spår så är det bara att ligga kvar där. Klarar man inte att ta kurvan i det spåret så kör man inte om helt enkelt! (DENNA REGEL GÄLLER ALLTID oavsett hastighetsgrupp)
Det finns fler spelregler som gäller, men dom här tycker jag är viktigast om det råder stor hastighetsskillnad i gruppen och fOljer man dom så spelar hastighetsskillnaden mindre roll
 

@nderz

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Paris
Hoj
Hojlös
Och för att förtydliga. På prova på ATT så gick jag i lugn grupp och jag tyckte inte alls att det var lugnt bitvis. Trots att vi bestämt att man inte fick köra om inför och i ingången i kurva så blev jag omkörd så av tre personer - på samma kurvdel... första var okej, det var i tid inför kurvan, de andra två var jag inte alls beredd på och det var samtidigt ungefär precis i ingången i kurvan. Då blev det skitläskigt och satte sig i psyket så jag litade inte alls på att kunna välja mina spår och hastigheter utan sista passet ville jag helst bara det skulle ta slut och funderade i tre varv på att åka av bara för jag blev nervös. Ulvhamne körde medelgrupp och det verkade gå mycket mer sansat och lugnt där och med respekt för varandra.

Men visst det kanske bara var jag som nojjade, jag är bra på det liksom :crash

Om du blir skrämd av en omkörning ska du ta upp det med din Instruktör. Det är du som blir omkörd som avgör om den var ok eller inte
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Om du blir skrämd av en omkörning ska du ta upp det med din Instruktör. Det är du som blir omkörd som avgör om den var ok eller inte



Men någon måtta får det væl vara? Om vi tar Gelleråsen tex ska man inte kunna køra om på rakan trots att det ær lugn grupp. Det ær inte fel pæ omkøraren varje gång...
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Rockmorsan:
Stort tack för att du startade den här tråden! Jag har fått svar på flera av mina funderingar kring SMC:s storbanekurser tack vare dig. Hittills har jag bara gått Knix-kurser. Nu när jag vet mer skall jag göra mitt bästa att ta mig till Gelleråsen den helgen jag också. Tack igen, vi kanske ses där! :hej
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Och för att förtydliga. På prova på ATT så gick jag i lugn grupp och jag tyckte inte alls att det var lugnt bitvis. Trots att vi bestämt att man inte fick köra om inför och i ingången i kurva så blev jag omkörd så av tre personer - på samma kurvdel... första var okej, det var i tid inför kurvan, de andra två var jag inte alls beredd på och det var samtidigt ungefär precis i ingången i kurvan. Då blev det skitläskigt och satte sig i psyket så jag litade inte alls på att kunna välja mina spår och hastigheter utan sista passet ville jag helst bara det skulle ta slut och funderade i tre varv på att åka av bara för jag blev nervös. Ulvhamne körde medelgrupp och det verkade gå mycket mer sansat och lugnt där och med respekt för varandra.

Men visst det kanske bara var jag som nojjade, jag är bra på det liksom :crash

Nej, du skall inte behöva bli omkörd så dåligt. Det är DU som bestämmer om en omköring av dig var en bra eller dålig omkörning.

Lite av det jag var inne på med att i lugn grupp är det många nybörjare, då kan det förekomma dåliga omkörningar. Ditt "ansvar" efter en sådan situation är att ta upp det med din instruktör efter passet, och om du hinner så memorera västfärg och siffra på den som körde om fult.

Är det så illa att du tappar sugen och vill avbryta passet kan du köra fram till flaggvakten vid utsläppet och förklara vad som hänt. Då kan vi svartflagga den som körde om och gå igenom vad vi menar med att visa hänsyn på banan en gång till. För det är troligen inte bara du som blivit dåligt omkörd av samma deltagare.

Och återigen, ATT var rörigt och tempogrupperna fungerade inte som de brukar göra på en vanlig kursdag. Jag hade allt från en guldvinge som gled runt i makligt tempo till snabba sporthojspiloter i gruppen där jag instruerade. Sket sig redan andra varvet när vi instruktörer skulle visa var man räcker upp handen för att lämna banan.

Jag låg bakom någon som höll riktigt lågt tempo och såg att alla före hade försvunnit långt utom synhåll så det fanns inte en chans att föraren skulle kunna se var eller hur de framför räckte upp handen och körde av till fastlane.

Dilemma, jag måste ju köra om för att kunna vara den som visar. Men kommer de som ligger bakom mig komma ihåg att det fortfarande är gulflagg och omkörningsförbud? Glider om, kollar backspegeln, och självklart hänger flera hojar till med på omkörningen så jag får signalera med handen att dom åtminstonde ger fan i att köra om mig utan får fortsätta puttra på tills vi kommer till avfarten.

Men det är sådant man får lära sig något utav och ta med till nästa kurstillfälle.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Rockmorsan, det är bara boka in, du kommer få skitskoj! :tummenupp

Som instruktör så gör man ingen skillnad på om det är SHK eller BKK, det är samma lika.
Däremot _kan_ det fortfarande locka fler sporthojar på SHK än på BKK, det märker man oftast på bokningsläget då fler anmäler sig till snabb grupp istället för medel... för på en vanlig kursdag så är i stort sett ALLTID mer än 50% anmälda i medel.

Annars tycker jag de andra har svarat mycket bra på frågorna, har du andra frågor eller farhågor som du kanske inte ställer här så tveka inte att skicka ett pm om du vill.

Kursen är fördelad i fyra grupper där din körning sker i en av fyra hastighetsgrupper: Grön (Lugn) - Gul (Mellan) - Blå (Snabb) -Röd (Snabbast). Din instruktör bedömer under dagen om du behöver flyttas till annan grupp än den du startade dagen i. Detta gör att du hamnar i en grupp som har snarlikt tempo som du har.

Jag vet att Skåne och Väst kör på det viset men på rikskurser så är det inte så.

Det kan variera mellan 3-4 grupper beroende på hur många deltagare som vi får på kurserna, målet är dock att se till så att man ändå får lika mycket kurstid oavsett.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Tårar i ögena av era snabba och välformulerade och sakliga svar :Bugar

Tar och vågar mig på och bokar lördagen då.

En annan sak jag nojjat över vad gäller SMCs kommunikation... Avancerad kurs... seriöst, jag höll på att avboka när jag fick en sådan bokningsbekräftelse på ATT... JAG vill inte köra något avancerat alls, jag har ju precis börjat köra hoj för sjutton! Avancerat är det Rossi o grabbarna pysslar med, inget för rockmorsor alls. Men jag tar maskeringstejp på det ordet nu då och hoppas att ni är snälla mot mig om jag nu vågar mig ut till Gåsen.

Tack alla för era svar! :krama

Avancerat är enbart för att skilja på grundkurser (Avrostningar och KNIX) gentemot avancerade som är på storbana.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Nej, det stämmer inte.
Uppdelning i 3 (på vissa banor 4) hastighetsgrupper.
På Gelleråsen brukar det vara 3 grupper
Lugn - För dom som är nya eller vill köra i ett lungt tempo
Medel - Här har vi dom som redan gått en eller ett par kurser och vill köra i lite högre tempo
Snabb - I den här gruppen kan det gå undan ganska rejält och den är till för dom som är relativt erfarna och hunnit med ett antal kurser.
inom varje hastighetsgrupp blir det sedan en indelning i de 4 olika stegen som körs. Det är här färgindelningen kommer in, för att instruktörerna i aktuell hastighetsgrupp lättare skall kunna hålla koll på sina deltagare.

Fast vänta nu Anders, det är lite vanskligt att säga att det är just sådär för det skiljer sig ibland beroende på anmälningsläget... vissa gånger har man fått klumpa ihop alla steg 4 i en grupp oavsett hastighetsgrupp för att kunna få någon sorts vettig fördelning.


Som svar på flera av er andras frågor om flytt och dylikt:
Kort och gott kan man säga att vi försöker fördela det hela på ett så smidigt och väl fungerande sätt det bara går, det är alltid någon som blir lite less och vill flytta och vi försöker i största mån hjälpa till med det men ibland går det bara inte, det finns nämligen begränsningar även på hur många vi får och kan vara ute på banan samtidigt.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Och för att förtydliga. På prova på ATT så gick jag i lugn grupp och jag tyckte inte alls att det var lugnt bitvis. Trots att vi bestämt att man inte fick köra om inför och i ingången i kurva så blev jag omkörd så av tre personer - på samma kurvdel... första var okej, det var i tid inför kurvan, de andra två var jag inte alls beredd på och det var samtidigt ungefär precis i ingången i kurvan. Då blev det skitläskigt och satte sig i psyket så jag litade inte alls på att kunna välja mina spår och hastigheter utan sista passet ville jag helst bara det skulle ta slut och funderade i tre varv på att åka av bara för jag blev nervös. Ulvhamne körde medelgrupp och det verkade gå mycket mer sansat och lugnt där och med respekt för varandra.

Men visst det kanske bara var jag som nojjade, jag är bra på det liksom :crash

Jättetråkigt att höra att du upplevt det på det viset, vi försöker verkligen jobba för att man inte skall känna så och prata om respekt för varandra där ute på banan.
Men vi kan inte heller se allt utan det är viktigt att man tar det med sin instruktör så man kan ta upp och prata om det med hela gruppen, annars kan man även nämna vem det var så vi kan ta det enskilt med individen.

Om en instruktör, aspirant eller resurs ser det däremot brukar vi använda oss av svartflaggan för få fram budskapet.

Kontentan, det är ALLTID den som blir omkörd som avgör om det var en sjysst omkörning eller inte. :fakta
 

Panucci

Mr
Gick med
27 Oct 2008
Ort
Solna
Hoj
Ja
In i dimman bara! Du kommer lära dig navigera runt i det där rätt snabbt och ha kul!

Du har ju varvat runt på Nordschleife där 4-hjulingar ligger och pressar en i baken så du har nog undermedvetet höjt ribban till en nivå som en SMC-kurs inte kommer i närheten av vad gäller hets...

Tänk framåt bara så ordnar det sig!

Säger som föregående: DET KOMMER BLI BRA :)
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Men någon måtta får det væl vara? Om vi tar Gelleråsen tex ska man inte kunna køra om på rakan trots att det ær lugn grupp. Det ær inte fel pæ omkøraren varje gång...

Det är faktiskt så att man måste visa hänsyn till dom runtikring sig. Speciellt mycket i lugn grupp där det är folk med som inte är van vid att köra på bana.
Är man snabbare så brukar det sällan vara nåt problem att ta sig om innan kurvan.

Men vem blir rädd av att bli omkörd på rakan så länge man inte slickar styrändar mot varann?
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Det är faktiskt så att man måste visa hänsyn till dom runtikring sig. Speciellt mycket i lugn grupp där det är folk med som inte är van vid att köra på bana.
Är man snabbare så brukar det sällan vara nåt problem att ta sig om innan kurvan.

Men vem blir rädd av att bli omkörd på rakan så länge man inte slickar styrändar mot varann?



Sjælvklart ær hensyn av størsta vikt inte bara i lugn grupp men ibland får det vara viss måtta på den delen med.

Har funnits deltagare som klagat nær dom blivit omblåsta på start o mål och då menar jag att det ær inte fel på den som kør om snarare den som blir omkørd.
 

Rockmorsan

Långsamtgående fordon
Gick med
28 Aug 2011
Ort
Lilla Peking
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
Så... bokad den 29:e

Vad gäller min körning på ATT sist så tog vi upp det i gruppen efter med instruktörerna.
Jag fick nog en mindre black out vid omkörningen in i kurvan och har ingen aning om varken färg på västar, nr eller hojar... jag räknade till tre omkörningar varav bara den första var okej med mig, de andra två körde om mig i princip samtidigt precis i ingången i kurvan så jag fick panikbromsa mig in i kurvan och välja ett helt felaktigt spår. På rakan la jag mig ut i kanten oftast och lät folk bomba om - det har jag inga problem med, det var mest att jag blev så jävla rädd när det kommer två hojar - samtidigt i ingången av kurvan när vi bestämt att det inte skulle komma någon omkörning då. Satte sig på psyket helt överjävligt måste jag säga, jag kommer säga till att jag vill köra ut sist i grupperna hädanefter så jag slipper åtminstone oroa mig första varvet.

Och på Nürburgring körde jag nog pensionärstempo (14 minuter :D) med högerspår och högerblinkers mest... men fy faan när det kommer ett gäng bildårar och hojpiloter utan skräck i kroppen som dånar om samtidigt.... då är det lugnare på smcs kurser ja :) Jag säger inte "nej jag vågar inte" utan gör ändå.

Den 29:e ska jag öva på mina problem, hålla gasen i jämn ökning och inte släppa minsta lilla då jag blir rädd och släppa skräcken över bakomvarande omkörare.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Bra där:tummenupp En bra första målsättning är att sätta sig själv i främsta rummet och helt enkelt strunta i vad som händer bakom. Är Du som de flesta av oss kommer Du att både behöva och vilja ha all uppmärksamhet på det som händer Dig just i det ögonblicket och tre sekunder framåt, inte hålla Dig ur vägen och "köra åt andra".

Lita på att instruktörer och funktionärer tar hand om eventuella ilbattingar, och lyssna på Carnivore när det gäller att prata med Din instruktör utan onödiga dröjsmål om Du känner att någon eller några passerar Dig utan anständig marginal. Enligt Din bok, inte någon annans.

Det kommer med all sannolikhet att bli en kanondag, lycka till :)
... då är det lugnare på smcs kurser ja :) Jag säger inte "nej jag vågar inte" utan gör ändå.

Den 29:e ska jag öva på mina problem, hålla gasen i jämn ökning och inte släppa minsta lilla då jag blir rädd och släppa skräcken över bakomvarande omkörare.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Bra där:tummenupp En bra första målsättning är att sätta sig själv i främsta rummet och helt enkelt strunta i vad som händer bakom. Är Du som de flesta av oss kommer Du att både behöva och vilja ha all uppmärksamhet på det som händer Dig just i det ögonblicket och tre sekunder framåt, inte hålla Dig ur vägen och "köra åt andra".

Lita på att instruktörer och funktionärer tar hand om eventuella ilbattingar, och lyssna på Carnivore när det gäller att prata med Din instruktör utan onödiga dröjsmål om Du känner att någon eller några passerar Dig utan anständig marginal. Enligt Din bok, inte någon annans.

Det kommer med all sannolikhet att bli en kanondag, lycka till :)

Och OM instruktörerna bara viftar bort det (vilket inte skall ske) så prata med TL för kursen.
 

Rockmorsan

Långsamtgående fordon
Gick med
28 Aug 2011
Ort
Lilla Peking
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
Och OM instruktörerna bara viftar bort det (vilket inte skall ske) så prata med TL för kursen.

TL vet jag inte vad det står för men instruktörerna gjorde nog helt rätt och så... var mest problem efteråt för jag fick hjärnspöken som la in "nu kommer det nog någon bakifrån" inför varje kurva och då blir det ju inte fokus på framåt utan mest fokus på vad som kanske händer bakom. Efter att instruktörerna sagt ifrån igen att "kör inte om i kurvor" så hände det inte mig igen iaf.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
TL vet jag inte vad det står för men instruktörerna gjorde nog helt rätt och så... var mest problem efteråt för jag fick hjärnspöken som la in "nu kommer det nog någon bakifrån" inför varje kurva och då blir det ju inte fokus på framåt utan mest fokus på vad som kanske händer bakom. Efter att instruktörerna sagt ifrån igen att "kör inte om i kurvor" så hände det inte mig igen iaf.

TL = TräningsLedare... dvs den som är ansvarig för hela dagen... på Arlanda var det jag.
Du vet han den där som klingade med en ko-bjällra och drog lite flaggregler och pratade lite om bullernivåerna. :)
 

900 Desmodue

Medlem
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Härryda
Hoj
Ducati SF S -09, KTM 450 EXC -04
Nej, det stämmer inte.
Uppdelning i 3 (på vissa banor 4) hastighetsgrupper.
På Gelleråsen brukar det vara 3 grupper
Lugn - För dom som är nya eller vill köra i ett lungt tempo
Medel - Här har vi dom som redan gått en eller ett par kurser och vill köra i lite högre tempo
Snabb - I den här gruppen kan det gå undan ganska rejält och den är till för dom som är relativt erfarna och hunnit med ett antal kurser.
inom varje hastighetsgrupp blir det sedan en indelning i de 4 olika stegen som körs. Det är här färgindelningen kommer in, för att instruktörerna i aktuell hastighetsgrupp lättare skall kunna hålla koll på sina deltagare.

Det stämmer visst (ibland... :va):
SMC Skåne och SMC Väst har färgade depåtält där de olika hastighetsgrupperna samlas mellan körpassen där grön är lugn, gul medel, blå medelsnabb och rött snabb. Sedan delas det ut färgade västar i fartgrupperna för att instruktörena skall ha lättare att hålla ordning på "sina" deltagare. :fakta

Ingen regel utan undantag dock: I sommar kommer det även bli lugn, medel, snabb och licens när Väst kör steg 6 (som då troligtvis blir rött tält...) på Rudskogen. :rock
 
Last edited:
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top