Vad alla handlare borde läsa!

Gick med
12 Apr 2003
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Jag handlar alltid över disk, då får jag grejerna jag vill ha direkCt.

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Jag handlar nog 50/50 men jag betalar inga över priser, då blir det nätet.

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
Jag handlar alltid över disk, då får jag grejerna jag vill ha direkCt.

Verkligen? Du har aldrig kommit med en lista till handlaren med prylar du ska ha, bara för att få höra att det enda de har hemma är tre tändstift och de resterande 17 grejorna måste beställas och "du har sakerna om ca en vecka"?
Om jag ändå måste beställa prylarna, varför inte göra arbetet själv via ebay eller annan webbshopp, få det billigare och möjligen lite snabbare?

Jag är nog lite provokativ nu, men ovanstående händer mig ideligen när jag försöker handla över disk.

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
Verkligen? Du har aldrig kommit med en lista till handlaren med prylar du ska ha, bara för att få höra att det enda de har hemma är tre tändstift och de resterande 17 grejorna måste beställas och "du har sakerna om ca en vecka"?
Om jag ändå måste beställa prylarna, varför inte göra arbetet själv via ebay eller annan webbshopp, få det billigare och möjligen lite snabbare?

Jag är nog lite provokativ nu, men ovanstående händer mig ideligen när jag försöker handla över disk.

Håller så in i helskotta me på den punkten. de har ju fan nästan aldrig nått inne på lager. bromsklossar till en bandit, nehepp måste beställa... bromsklossar till en zx6r, nehepp... bromskollar till en daytona 675 nähepp... va i helvete, på utsidan av lokalens vägg står det ju suzuki, kawasaki å triumph... ska inte detta va en butik lixom:7peta

Three O'Clock

I´m so far behind, I think I´m first =D
Gick med
28 Jul 2011
Hoj
KTM 690 Smc-R 2013

Du som ändå bor i Uppsala, byt till en kotte och handla på lelles så slipper du nog det för hans lager är välfyllt:yoparty

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Handlar gärna hos min favorithandlare på Honda City.
Men sen när vissa grejer är 3-4ggr så dyrt här hemma mot ebay så blir det svårt...

moddlaren

Guest
Jag har ju hyllat internett handel länge.. senaste kapet var en expansions kammare med tillhörande ljuddämpare till en av mina 2t. Hittade dessa spirrans nya i israel!!! Av alla platser.. hemma för några hundringar plus en hundring i frakt.. mot ca 3700 i swerige om jag betalar i förskott annars beställer dom inte..

fick hem några par cross hanskar med knogskydd i kolfiber kostade bara 60:- paret med frakt o jag får till och med mail från säljaren där han/hon undrar om jag är nöjd. .

Svenska affärer överhuvudtaget är svinkassa på kund servic och att ta tillvara på kunder så att man kommer tillbaka..

beställde föresten några lådor helsyntet olja från spanien i går billigare än på biltema o storpack från oljehallar i sverige.. varför är det så??

Mvh

adrian_vg

Gick med
4 Oct 2008
Hoj
Du som ändå bor i Uppsala, byt till en kotte och handla på lelles så slipper du nog det för hans lager är välfyllt:yoparty

Vore förstås ett alternativ om man gillar kottar, och inte var portförbjuden hos handlaren du nämner.

Gick med
12 Apr 2003
Hoj
Ducati 996 biposto -01

Nope, har ringt innan om jag ska beställa nåt, sen hämtar jag grejerna över disk, gillar att handla grejerna i Sverige, blir det fel vet jag vem jag ska bli arg på och skälla ut så alla kunder runt om kan titta på spektaklet.

Sen att det är dyrare skiter jag i.

adrian_vg

Gick med
4 Oct 2008
Hoj
Hahaha oj!
OT men får man fråga hur du lyckats bli portad från denne handlaren? :(

De gillade inte att jag pratade med Konsumenverket för att få reda på mina juridiska rättigheter och skyldigheter som konsument i samband med att mitt knappt halvårsgamla Alpinestars-skinnställ sprack pga ett uppenbart konstruktionfel. Jag fick hela köpesumman tillbaka, tillsammans med en utskällning efter noter inför hela butiken, min fru och barn och blev samtidigt upplyst om att jag inte var välkommen tillbaka igen. När en handlare svär åt en vet man att man inte kommer att handla där igen i vilket fall...
Att alla mina ganska höga rabatter där drogs in kort efteråt, spelar liksom ingen roll i sammanhanget.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag hade gillat att handla i butik. Tyvärr blir det oftast inte så; när jag berättar vilken maskin jag söker delar till ser de oftast bekymrade ut ... när man kommer till vilka delar så blir svaret "ehhh, nej, den har utgått".

Kör man gammalt skrot så får man en nära relation till sökfunktionen på ebay, helt enkelt.

Testa "Jannes Motor" i Skillingaryd.
Hans far startade handeln med MCdelar för länge sedan (skulle tro femtiotalet) och han har stort lager samt mycket kunskap om vad som passar på vilken hoj.
Han har även stort utbud av eftermarknadsdelar till gamla maskiner.
http://jannesmc.com/

Edit: Kollade, och gubben startade 1965.

Last edited:

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Håller så in i helskotta me på den punkten. de har ju fan nästan aldrig nått inne på lager. bromsklossar till en bandit, nehepp måste beställa... bromsklossar till en zx6r, nehepp... bromskollar till en daytona 675 nähepp... va i helvete, på utsidan av lokalens vägg står det ju suzuki, kawasaki å triumph... ska inte detta va en butik lixom:7peta

indeed. Eller bakaxel.
Lägger man sedan på 2x trängselskatt och 2x P-avgift på jobbet ovanpå en eller två sumpade resdagar på månadskortet plus det oftast ganska oförmånliga ursprungspriset blir ebay plötsligt än mer förståeligt.

sportbike

mad
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no
De gillade inte att jag pratade med Konsumenverket för att få reda på mina juridiska rättigheter och skyldigheter som konsument i samband med att mitt knappt halvårsgamla Alpinestars-skinnställ sprack pga ett uppenbart konstruktionfel. Jag fick hela köpesumman tillbaka, tillsammans med en utskällning efter noter inför hela butiken, min fru och barn och blev samtidigt upplyst om att jag inte var välkommen tillbaka igen. När en handlare svär åt en vet man att man inte kommer att handla där igen i vilket fall...
Att alla mina ganska höga rabatter där drogs in kort efteråt, spelar liksom ingen roll i sammanhanget.

Otroligt, var det Lelle själv?

adrian_vg

Gick med
4 Oct 2008
Hoj
Otroligt, var det Lelle själv?
Han och hans fru. Hans fru sa just inte så mycket, men det lilla hon sa och hennes blick var nästan värre än herr Lelles osande svada...

Jag fick iaf tillbaka hela köpesumman för stället... :arsele

I efterhand har jag fått höra att detta bemötande inte är helt ovanligt hos denna handlare. Att vi inte fått höra det mer beror antagligen på att de andra kunderna som varit i mottagaränden är mer professionelt tystlåtna om sina upplevelser och inte så småsinta och irriterade som jag kan vara ibland... Jag kräver respekt men är ödmjuk nog att ge respekt tillbaka också- till dem som förtjänar det.

Edit: Jag har sedan dess haft tillfälle att utforska Ebay mer seriöst, samt även utbudet hos Sulas MC en bit utanför Uppsala. Sulas må inte vara billigast i Sverige (ganska långt ifrån faktiskt), men personalen är ganska juste att ha att göra med, även om man är ute efter Hondagrejer mest (de jobbar mest med skumma märken som Suzuki, Victory och lite annat udda. :tungan)

Last edited:

sportbike

mad
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no
Han och hans fru. Hans fru sa just inte så mycket, men det lilla hon sa och hennes blick var nästan värre än herr Lelles osande svada...
Han blåste mig på en hoj 1985 och jag lovade att han aldrig nånsin skulle få en krona av mig, jag är glad att jag hållit det.
Han verkar ju inte ha blivit ett dugg ödmjukare efter att ha överlevt skottskador heller.

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
Han blåste mig på en hoj 1985 och jag lovade att han aldrig nånsin skulle få en krona av mig, jag är glad att jag hållit det.
Han verkar ju inte ha blivit ett dugg ödmjukare efter att ha överlevt skottskador heller.

Nej.

Det är fantastiskt vad bra vissa är om allt går vägen. Men det är först när allt går fel dom visar sin rätt sida!

Jag har en solklar favorit. Kennets mc i Göteborg! Även om det någon ggn går fel så fixas det omedelbart utan problem!

Sarge

Jag, knepig? Självklart!
Gick med
30 Apr 2005
Hoj
Bandit 1200
Jag citerar mig själv från en annan tråd:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?265849-Varf%F6r-tvingas-svenska-handlare-l%E4gga-ned-Den-ENDA-tr%E5den&p=5880854&viewfull=1#post5880854

Tja, vad skall man säga.
Jag är den typen av konsument som föredrar att handla i butik då jag genast får i handen vad jag vill ha.
Min lokala märkeshandlare gör dock inte livet lätt ur den synvinkeln.

Utrustning:
Är man någelunda normalbyggd, skall man aldrig förvänta sig att kunna köpa kläder.
Storlek L är i regel slutsåld och det som finns på hyllan passar antingen på barbapappa eller på en smurf...
Tillgången på skostorlekar är i regel inte bättre.

Öppetider.
De stänger 18:00 på vardagar...
Under juli och augusti har de till och med stängt på lördagar
Hallå!!! Jag har ett jobb att sköta! Om jag inte jobbar, kan jag inte spendera några pengar hos er...

Reservdelar

Behövde bromsbelägg till hojen då jag behövde byta inför besiktningen.
Nej, de hade inte bromsbelägg på hyllan, trots att min hoj knappast är ovanlig.
Då blev det biltema. Inte mitt förstahandsval, men jag var tvungen och de har faktiskt fungerat ok.

Lackstift. Jag ville köpa lackstift för att fixa ett litet märke i lacken.
De vägrar att sälja lackstift med motiveringen att "färgen i ett lackstift kommer aldrig att stämma 100% med en lack som är några år gammal". Istället hänvisar de mig till en billackerare som kan bryta rätt kulör åt mig.
Jag vill inte ens veta vad den firman vill ha betalt för att ordna 10ml färg....
Dessutom är det upp till mig som konsument, efter att de har upplyst mig om möjligheten för nyanskilnad om jag vill bruka produkten eller inte...

adrian_vg

Gick med
4 Oct 2008
Hoj

Oavsett hur sura vi är är på våra fysiska handlare, känns det bra att läsa om dem som faktiskt har en bra relation till sina favvodealers! Känns som att det kanske finns lite hopp trots allt!

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

&nbsp;Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping