Vad behövs i ett hojgarage?

gfra

Medlem
Gick med
10 Jul 2020
Hoj
929 Fireblade, Aprilia Mille, KTM 990 SMT, CRF450, Aprilia RS125
Man kan ju även slänga in däcket i bastun en stund om man ändå tänkt bada. Har för övrigt en rabaconda street själv, har dock inte hunnit bruka den så mycket ännu. Dyr ja, men räknar med att den håller länge.

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Oljebyte på bilen under lyften, moddade lite på vxllådslyften för att kunna ställa en balja i lämplig arbetshöjd.

IMG_20240523_191405_951.jpg

IMG_20240523_191412_633.jpg

Kommer att bli en stabilare plattform senare.

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Oljebyte på bilen under lyften, moddade lite på vxllådslyften för att kunna ställa en balja i lämplig arbetshöjd.

View attachment 498829

View attachment 498830

Kommer att bli en stabilare plattform senare.

Fumotoventil och en slang är guld annars. Dränera rakt ned i en dunk utan spill.

a7938d04244185574fc4af238c37ffe1.jpg

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Rea på proffsmagasinet!!

Duke0

Sporthojsnörd
Gick med
22 May 2003
Hoj
Ingen
Har klarat många år med 3/8" hylsnyckel sats med insex och en multi skruvmejsel med olika spår o stjärn och med verktygsatsen i hojen kommer man långt.
Polygrip är bra med,,,
Sen köpa verktyg när du behöver bara planera lite och kolla vad som kan gå åt för jobbet du tänker göra. har inte en större verkygsats än en vanlig fiskedraglåda ...

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Kanske dags för en uppdatering ang grejor till garaget:
MC-lyft
Nyckelskåp
Kompr Drift-Air JWS30
Tryckluftslangvinda
Taklyft
Balkklämma
Arbetsbänk,Classe150x50
Skruvstäd, Pela
Verktygstavla,Pela
Verktygskrokar
Högtryckstvätt Husq PW235
Ultraljudstvätt
Multimeter
Powerbank
Däckkrängareoch balanserare
Däckpasta
Däckjärn och fälgskydd
Balanseringsvikter
Däckventil,hattar
Hyllor 3st Jula
Mejslar 7st,Kamasa
Blocknycklar,8-19,Kamasa
Minipolygrip,Kamasa
Insexsats,Kamasa
Kabelskotång,Kamasa
Mejslar 4st JIS Vessel
Tänger 7st Knipex
Oljefilterhylsa 65mm
Studsfri hammare
Polermaskin,Vonroc
Vinkelslip Bosch GWS 7
Sticksåg Bosch GST90E
Vattenslang15m
Slangkoppl
Startbooster
Värmepistol,Cocraft
Gasbrännare,Jula
Sladdvinda10m
Div A9 smörj och tvätt
Div sopborstar
Hojramp till hissen

Nåt jag aldrig skulle klara mig utan är nyckelskåpet. Konstigt kanske, men det blir lätt stökigt med nycklar till trettio hojar. Det är både start-, styrlås- (till de äldre hojarna) och Abuslås-nycklar och sen reservnycklar till alltihop. Fattar inte hur de gör på hojfirmor, måste vara nära till anarki!

Samma med instruktionsböcker, serviceböcker och div manualer som hör till en hoj. Svårt att få struktur på allt. Toyman t.ex, hur gör du för att hålla ordning?

Last edited:

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Kanske dags för en uppdatering ang grejor till garaget:
MC-lyft
Nyckelskåp
Kompr Drift-Air JWS30
Tryckluftslangvinda
Taklyft
Balkklämma
Arbetsbänk,Classe150x50
Skruvstäd, Pela
Verktygstavla,Pela
Verktygskrokar
Högtryckstvätt Husq PW235
Ultraljudstvätt
Däckkrängareoch balanserare
Däckpasta
Däckjärn och fälgskydd
Balanseringsvikter
Däckventil,hattar
Hyllor 3st Jula
Mejslar 7st,Kamasa
Blocknycklar,8-19,Kamasa
Minipolygrip,Kamasa
Insexsats,Kamasa
Kabelskotång,Kamasa
Mejslar 4st JIS Vessel
Tänger 7st Knipex
Oljefilterhylsa 65mm
Studsfri hammare
Polermaskin,Vonroc
Vinkelslip Bosch GWS 7
Sticksåg Bosch GST90E
Vattenslang15m
Slangkoppl
Startbooster
Värmepistol,Cocraft
Gasbrännare,Jula
Sladdvinda10m
Div A9 smörj och tvätt
Div sopborstar
Hojramp till hissen

Nåt jag aldrig skulle klara mig utan är nyckelskåpet. Konstigt kanske, men det blir lätt stökigt med nycklar till trettio hojar. Det är både start-, styrlås- (till de äldre hojarna) och Abuslås-nycklar och sen reservnycklar till alltihop. Fattar inte hur de gör på hojfirmor, måste vara nära till anarki!

Samma med instruktionsböcker, serviceböcker och div manualer som hör till en hoj. Svårt att få struktur på allt. Toyman t.ex, hur gör du för att hålla ordning?
Momentnyckel/nycklar - bra att ha olika stora för höga/låga moment o stora/små hylsor
Batteriladdare - en per tre hojar tycker jag är lagom
Multimeter
annars var det "check" på allt du nämnt. Finns det plats så är det bara fantasin som begränsar - ex. svetsar o verkstadsmaskiner, kanske kommer de inte till nytta så ofta om man inte bygger turboprojekt eller liknande, men att snabbt kunna tillverka enklare delar eller dorn för lagermontering är guld värt när behovet uppstår

laidback

Gick med
19 Dec 2010
Hoj
Momentnyckel/nycklar - bra att ha olika stora för höga/låga moment o stora/små hylsor
Batteriladdare - en per tre hojar tycker jag är lagom
Multimeter
annars var det "check" på allt du nämnt. Finns det plats så är det bara fantasin som begränsar - ex. svetsar o verkstadsmaskiner, kanske kommer de inte till nytta så ofta om man inte bygger turboprojekt eller liknande, men att snabbt kunna tillverka enklare delar eller dorn för lagermontering är guld värt när behovet uppstår
Åfan, hade jag inte skrivit upp multimeter? Ah en sån har jag redan, köpte en av Julas,
ca ett år sen, 150 spänn. Batteriladdare är sånt som jag hade innan jag köpte garaget. Har en Ctek 6v och en 12v, plus en Biltema 6/12v.

Ang maskiner är det väl möjligen en bänkslipmaskin jag vill ha, men det är sådär på gränsen till om den verkligen skulle bli använd, eller om det bara är nöjet att äga en. Och kanske en pelarborr, och en plåtsax, och en plåtbock... Nä, vi slutar där. :hihi

Ett tungt inköp som ligger (långt) framför mig är momentnycklar, men vad behöver man??

Hamamatsu

Sporthojsnörd
Gick med
23 Sep 2024
Hoj
Honda CB500X '23
Jag har tre momentnycklar:
En liten analog med "visare", de är ganska bra faktiskt. Denna är 1-12 Nm.
En mellan, digital. 4-80 Nm. Den funkar till det mesta "vanliga" meck tycker jag.
En större analog med visare. För hjulbultar på bilen och annat stort.

Ang maskiner förresten. En bänkborrmaskin är ju väldans bra måste jag säga. Bänkslip ganska bra också men där kan man komma undan med en handhållen bandslip som man kan montera på bänk. Då kan man klara att både slipa altan och mekdetaljer :)

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
Åfan, hade jag inte skrivit upp multimeter? Ah en sån har jag redan, köpte en av Julas,
ca ett år sen, 150 spänn. Batteriladdare är sånt som jag hade innan jag köpte garaget. Har en Ctek 6v och en 12v, plus en Biltema 6/12v.

Ang maskiner är det väl möjligen en bänkslipmaskin jag vill ha, men det är sådär på gränsen till om den verkligen skulle bli använd, eller om det bara är nöjet att äga en. Och kanske en pelarborr, och en plåtsax, och en plåtbock... Nä, vi slutar där. :hihi

Ett tungt inköp som ligger (långt) framför mig är momentnycklar, men vad behöver man??
Har en rejäl med 1/2" fattning, den används mest för hjulskruvar på bilen men även för stötdämparinfästningar, sving och hjul. går mellan 40-200 Nm
Dessutom en 3/8" för mer normala moment 20-110 Nm - används nästan överallt
Även en 1/4" för 5-25Nm - kommer sällan till användning, men jag köpte den för att dra kamaxelbockar på en äldre Honda
Momenten överlappar, men jag vill inte ligga på lägsta eller högsta moment inställt - avvikelserna är störst i ändlägena.
Märke Kamasa på de mindre och en rejäl engelsk mackapär till högsta momenten.
Ibland hade jag önskat digitala med ljudsignal, men det skall bytas batterier och de är ganska mycket dyrare.
Alla nycklarna kollade jag på Volvo Cars instrumentverkstad (innan den las ner på 90-talet) och de stämde riktigt bra

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
Hyfsade priser på Meec momentnycklar hos Jula just nu

De tre enligt ovan kostar ca 1000 svenska pesetas ihop

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)

Pelarborr vill jag ha.
Med ett enkelt kordinatbord så att jag kan fulfräsa.
Så mycket verktyg och komponenter som blir mycket enklare att tillverka (bra) än på frihand. (Vilket Går för de flesta applikationer - men är ett jävla mek)

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Har tre momentnycklar, Tecos 1/2" som är något 110-340nm eller något sådant, och det är den som används, nöjd med den. Blev en Ironside 3/8" 20-120nm (tror jag att det var? Överlappar något) som används sporadiskt, inte lika kvalitet/pålitbar - känsla som Tecos, eller åtminstone inte lika användarvänlig, men verkar fungera ok, senaste inköpet, så inte prövat den såå mycket ännu. Har bänktestat Ironside 3/8" mot Tecos 1/2" i spannet de överlappar , och de verkar vara överens.
Sen har jag en 1/4" 5(?)-20nm 10års Biltema, som egentligen fungerar schysst, men används inte, det mesta i det spannet går under "hand-tajt", och det som är lite känslagare, Öhlins etc så vill jag kanske inte lita mig på Biltema, egentligen känner jag att den borde bytas till något hävare, men jag skruvar inte tillräckligt på sådant.

Egentligen så har jag en 1/2" 5-års Biltema också, men där så är den "svängbar", med att man skruter drivet igenom mekanismen, där så kan det "trilla" lite ur läge, och då kilar mekanismen mot något, och den ger inte "vika" / klickar alls oberoende moment (går väl av till slut). Har hag märkt ned ödesdigra konsekvenser - så den är bara en dyr moska idag. Därav tvivlet till Lilla Biltema, trots att jag inte haft problem med den.

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
Pelarborr vill jag ha.
Med ett enkelt kordinatbord så att jag kan fulfräsa.
Så mycket verktyg och komponenter som blir mycket enklare att tillverka (bra) än på frihand. (Vilket Går för de flesta applikationer - men är ett jävla mek)
Det tar aldrig slut - behovet av nya maskiner bara ökar - värre än knark.
Allen Millyard började med en Myford svarv och gjorde både fräsjobb o svarvning i den (verktygen i svarvchucken och ett höj o sänkbart skruvstycke på tvärsliden sä har man en enkel fräs)
Prenumererar du på "Readly"-appen så leta reda på Model engineers workshop - där hittar du de verkligt kluriga gubbarna

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Det tar aldrig slut - behovet av nya maskiner bara ökar - värre än knark.
Allen Millyard började med en Myford svarv och gjorde både fräsjobb o svarvning i den (verktygen i svarvchucken och ett höj o sänkbart skruvstycke på tvärsliden sä har man en enkel fräs)
Prenumererar du på "Readly"-appen så leta reda på Model engineers workshop - där hittar du de verkligt kluriga gubbarna
Jo visst, men i det här fallet är det något som skulle spara fruktansvärt mycket tid.

laidback

Gick med
19 Dec 2010
Hoj
Okej, tack för alla förslag på momentnycklar!
Men för att koka ner det lite, vilka är de högsta och lägsta momenten som kan komma ifråga på en hoj? Hjulaxlar och framdrev i änden och kamöverfall/ventilkåpa i den andra? Så, vilka moment är det? Räcker det med två nycklar, eller kanske Kamasas värsting för allt?

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024