Tips för all däckmontering - lägg på däckvärmare en timma innan. Motsvarar ett bra förspel - allt glider lättare på plats
Oljebyte på bilen under lyften, moddade lite på vxllådslyften för att kunna ställa en balja i lämplig arbetshöjd.
View attachment 498829
View attachment 498830
Kommer att bli en stabilare plattform senare.
Momentnyckel/nycklar - bra att ha olika stora för höga/låga moment o stora/små hylsorKanske dags för en uppdatering ang grejor till garaget:
MC-lyft
Nyckelskåp
Kompr Drift-Air JWS30
Tryckluftslangvinda
Taklyft
Balkklämma
Arbetsbänk,Classe150x50
Skruvstäd, Pela
Verktygstavla,Pela
Verktygskrokar
Högtryckstvätt Husq PW235
Ultraljudstvätt
Däckkrängareoch balanserare
Däckpasta
Däckjärn och fälgskydd
Balanseringsvikter
Däckventil,hattar
Hyllor 3st Jula
Mejslar 7st,Kamasa
Blocknycklar,8-19,Kamasa
Minipolygrip,Kamasa
Insexsats,Kamasa
Kabelskotång,Kamasa
Mejslar 4st JIS Vessel
Tänger 7st Knipex
Oljefilterhylsa 65mm
Studsfri hammare
Polermaskin,Vonroc
Vinkelslip Bosch GWS 7
Sticksåg Bosch GST90E
Vattenslang15m
Slangkoppl
Startbooster
Värmepistol,Cocraft
Gasbrännare,Jula
Sladdvinda10m
Div A9 smörj och tvätt
Div sopborstar
Hojramp till hissen
Nåt jag aldrig skulle klara mig utan är nyckelskåpet. Konstigt kanske, men det blir lätt stökigt med nycklar till trettio hojar. Det är både start-, styrlås- (till de äldre hojarna) och Abuslås-nycklar och sen reservnycklar till alltihop. Fattar inte hur de gör på hojfirmor, måste vara nära till anarki!
Samma med instruktionsböcker, serviceböcker och div manualer som hör till en hoj. Svårt att få struktur på allt. Toyman t.ex, hur gör du för att hålla ordning?
Åfan, hade jag inte skrivit upp multimeter? Ah en sån har jag redan, köpte en av Julas,Momentnyckel/nycklar - bra att ha olika stora för höga/låga moment o stora/små hylsor
Batteriladdare - en per tre hojar tycker jag är lagom
Multimeter
annars var det "check" på allt du nämnt. Finns det plats så är det bara fantasin som begränsar - ex. svetsar o verkstadsmaskiner, kanske kommer de inte till nytta så ofta om man inte bygger turboprojekt eller liknande, men att snabbt kunna tillverka enklare delar eller dorn för lagermontering är guld värt när behovet uppstår
Har en rejäl med 1/2" fattning, den används mest för hjulskruvar på bilen men även för stötdämparinfästningar, sving och hjul. går mellan 40-200 NmÅfan, hade jag inte skrivit upp multimeter? Ah en sån har jag redan, köpte en av Julas,
ca ett år sen, 150 spänn. Batteriladdare är sånt som jag hade innan jag köpte garaget. Har en Ctek 6v och en 12v, plus en Biltema 6/12v.
Ang maskiner är det väl möjligen en bänkslipmaskin jag vill ha, men det är sådär på gränsen till om den verkligen skulle bli använd, eller om det bara är nöjet att äga en. Och kanske en pelarborr, och en plåtsax, och en plåtbock... Nä, vi slutar där.
Ett tungt inköp som ligger (långt) framför mig är momentnycklar, men vad behöver man??
Åfan, hade jag inte skrivit upp multimeter? Ah en sån har jag redan, köpte en av Julas,
ca ett år sen, 150 spänn. Batteriladdare är sånt som jag hade innan jag köpte garaget. Har en Ctek 6v och en 12v, plus en Biltema 6/12v.
Ang maskiner är det väl möjligen en bänkslipmaskin jag vill ha, men det är sådär på gränsen till om den verkligen skulle bli använd, eller om det bara är nöjet att äga en. Och kanske en pelarborr, och en plåtsax, och en plåtbock... Nä, vi slutar där.
Ett tungt inköp som ligger (långt) framför mig är momentnycklar, men vad behöver man??
Har tre momentnycklar, Tecos 1/2" som är något 110-340nm eller något sådant, och det är den som används, nöjd med den. Blev en Ironside 3/8" 20-120nm (tror jag att det var? Överlappar något) som används sporadiskt, inte lika kvalitet/pålitbar - känsla som Tecos, eller åtminstone inte lika användarvänlig, men verkar fungera ok, senaste inköpet, så inte prövat den såå mycket ännu. Har bänktestat Ironside 3/8" mot Tecos 1/2" i spannet de överlappar , och de verkar vara överens.Ett tungt inköp som ligger (långt) framför mig är momentnycklar, men vad behöver man??
Det tar aldrig slut - behovet av nya maskiner bara ökar - värre än knark.Pelarborr vill jag ha.
Med ett enkelt kordinatbord så att jag kan fulfräsa.
Så mycket verktyg och komponenter som blir mycket enklare att tillverka (bra) än på frihand. (Vilket Går för de flesta applikationer - men är ett jävla mek)
Jo visst, men i det här fallet är det något som skulle spara fruktansvärt mycket tid.Det tar aldrig slut - behovet av nya maskiner bara ökar - värre än knark.
Allen Millyard började med en Myford svarv och gjorde både fräsjobb o svarvning i den (verktygen i svarvchucken och ett höj o sänkbart skruvstycke på tvärsliden sä har man en enkel fräs)
Prenumererar du på "Readly"-appen så leta reda på Model engineers workshop - där hittar du de verkligt kluriga gubbarna
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|