Vad borde polisen prioritera?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Nu är det ju inte polisen som bestämmer hur prioriteringarna skall se ut...

Du verkar totalt ha missat att vi pratar om politik här medans du bara pratar om hur lagen ser ut idag och lagboken som om den är någonting hugget i sten för miljoner år framöver.

Kan du lyfta blicken en aning och fundera över hur du vill att världen ska se ut istället för att upprepat rabbla för oss om hur verkligheten ser ut idag? Eller du kanske är nöjd med hur allting ser ut idag?

Du verkar tro att du finns och existerar för att blidka samhället och våra politiker men faktum är att det är våra politiker som finns till för oss och som ska styra samhället till nåt som speglar hur medborgarna önskar ha det.

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Hoj
Honda Repsol 2009
Du verkar totalt ha missat att vi pratar om politik här medans du bara pratar om hur lagen ser ut idag och lagboken som om den är någonting hugget i sten för miljoner år framöver.

Kan du lyfta blicken en aning och fundera över hur du vill att världen ska se ut istället för att upprepat rabbla för oss om hur verkligheten ser ut idag? Eller du kanske är nöjd med hur allting ser ut idag?

Du verkar tro att du finns och existerar för att blidka samhället och våra politiker men faktum är att det är våra politiker som finns till för oss och som ska styra samhället till nåt som speglar hur medborgarna önskar ha det.
Nej jag verkar inte tro att jag finns till för att blidka samhället eller politiker, jag försöker att hänga med i diskussionen här.

Vad jag vill och tycker att polisen skall prioritera är att det skall finnas tillräckligt med poliser, att polistätheten är så hög att de kan kan utföra ett jobb så att medborgare känner sig säkra, att i princip alla anmälningar som kommer in utreds och att procenten av fällande domar blir högre.

Jag vill inte att något speciellt område inom polisen skall prioriteras utan att alla brott i brottskatalogen har lika hög prioritet och att det läggs lika mycket resurser på alla rotlar.

Sedan hur jag vill att världen skall se ut så vill jag i Sverige ha högre straff eller åtminstone ta bort konsumtionen av olika brott så man faktiskt döms för allt man har ställt till med, ingen straffrabbat heller.Tredjedelen av strafftiden skall tas bort, ptja något sådant.
Vad vill du?

Last edited:

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Hade ingen kört för fort, turbokonverterat sin snöskoter, satt regskylten så den knappt går att läsa, haft tvivelaktiga delar påmonterat på sin hoj, skitit i att blinka i en korsning/rondell, tjafsat emot när de vet att de gjort fel så poliser tvingas till rättegångsförhandlingar istället för att vara på jobbet, etc, etc, etc.

Då hade det nog funnits både tid och pengar över att utreda övrig brottslighet.

Så varför inte sluta begå "vardagsbrott" så polisen kan ägna sig åt annat?

Glöm inte rätt färg/avsaknad av reflex bak....det är sånt som gröper ut moralen i ett samhälle....:rolleyes:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Alla hojar har ju reflex med rätt färg bak från början. Tar man bort den så får man väl skylla sig själv...

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Vad jag vill och tycker att polisen skall prioritera...

.....

Jag vill inte att något speciellt område inom polisen skall prioriteras...

Du vill prioritera och du vill INTE prioritera i ett och samma inlägg...???

:va

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Du vill prioritera och du vill INTE prioritera i ett och samma inlägg...???

:va

Vad jag vill och tycker att polisen skall prioritera är att det skall finnas tillräckligt med poliser [...] att i princip alla anmälningar som kommer in utreds [...]

Jag vill inte att något speciellt område inom polisen skall prioriteras [...]

Finns ingen motsägelse, Izah är klar som korvspad. Din läsförståelse däremot, i det här fallet, känns lite :va

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Jag må vara jetlaggad och dygnsomställd efter diverse nattarbete, men det är väl visst en motsägelse...? Om någon säger sig vilja prioritera att det skall finnas "tillräckligt med poliser" - alltså en ren fråga om hur stor budget man vill lägga på bemanning - och sedan tre rader senare säger sig INTE vilja prioritera något speciellt område...?

Jag vidhåller att ett sådant indata till den som fördelar resurserna skulle anses som något motsägelsefullt. Men det kanske är just det som är deras verklighet...? Alla motsagor gör att de har den effektivitet vi ser idag...?

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Hoj
Honda Repsol 2009
Det där vill jag och troligen alla andra i tråden också. Då har vi bara kvar att definiera ordet "prioritera" så har vi chansen att bli helt överens. Eller mer specifikt, var ska alla dessa resurser tas ifrån?
Enkelt, omfördelning av de skattepengar som flyter in; noll till invandring - resten till rättsväsendet!

Mr. Burton

Trasig
Gick med
16 Jun 2009
Hoj
Skrotad- Hoj pensionerad
Det om något visar ju deras syn på motorcyklister, jag kan nästan garantera att inte ett skit hade hänt dom.
Löjligt att tro att Svenssons som kör MC beter sig som valfri "klubb" och deras medlemmar.

Ja exakt, man börjar ju undra vad det är för jäkla dravel Poliserna matas med av ledningen när dom inte vågar kliva ur för att det står lite Donken hungriga plastraket bikers på Sveavägen.
Det reagerade jag på också när jag såg klippet, och då visste jag inte ens att killen dog sen, satt och svor åt fjanteriet. :)
Kan ju förklara pådraget på Skogskyrkogården för några år sen med..... farliga killar dom däringa Bosse-Plastraket och KÅTEM-Lasse. :)

Näe, sexbrott, våldsbrott, gängrelaterad brottslighet och ekobrott osv tycker jag det ska satsas på.
Ta t.ex den här jävla hålan Norsborg jag bor i, igår fick vi pappers tidningen Mitt i Botkyrka där det stod att det har brunnit 21 bilar i helgen... roliga är att det brann 30 till i ett svep samma natt tidningen skickades ut till oss :)

Finns ju uppenbarligen annat att göra än jaga lyckliga intet ont anande trafikanter om skitgrejer.

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Enkelt, omfördelning av de skattepengar som flyter in; noll till invandring - resten till rättsväsendet!

Den sanna quickfixen: stäng gränserna!

Kan vi inte hjälpa till i andra änden också genom att avrätta 50% av fångpopulationen (de flesta är ju ändå invandrare)? Vi slipper en massa återfallsförbrytare/bidragstagare som börjar på ny kula så fort de kommer ut, vi sparar pengar genom att lägga ned ett gäng dyra anstalter och polis, vaktbolag och vårdsektorn får en fantastisk rekryteringspool.

Multipeleffekt liksom....

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Just ja, glömde ju att allt kan lösas med minskad invandring, polisväsendet, sjukvårdsköer, skolutbildningar, försvarsmakten och inte minst äldrevården som svenskar står i kö för att få jobba med.... Joråsåatte... :glömdet

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
https://www.bra.se/images/200.779f5...2274389/utsatthet_andel_2005-2013_NTU2014.png

Jag är inte säker på att "stängda gränser" åtgärdar något annat än Sovjetifiering av landet.

När det gäller polisens prioriteringar och effektivitet så verkar det vara administrationselefantiasis och dåligt (politiskt) ledarskap som står för de usla resultaten. Den enskilda polisen på gatan är nog lika frustrerad över situationen.
Alla är ju inte som en viss legendarisk MC-polis i Täby...

Gick med
3 Apr 2011
Hoj
Skrot
Hahaha, jag har varit i Skaune på jobb i veckan och ja vad säger man, som en annan värld lixom. fast Trelleborg e ganska pittoreskt!!!:rolleyes:

Det ni inte riktigt hajar där uppe är att vi blir mer provocerade av att ni tror att vi blir provocerade när ni säger gräv bort Skåne och liknande.

Snälla gör det säger jag bara, ge oss till Danmark eller ett självständigt Skåne.

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring