Samma här fast bil-/HD-oljan Racingway HP 25W-50. Handlar i storpack från en grossist. I låda och koppling har jag Golden spectro 80W.
Hu den motoroljan håller en viskositet på 13000 vid -10 (10W 7000 vid -25) och nästan samma viskositet som 15oljan i -20 vid 100grader (enligt Sae 16,3-21,9). Är det inte bättre att använda vapenfett på vintern?
Tidigare Biltema Helsyntet SAE 15W-40 i alla hojar.
Numera OK/Q8 SBK Racing SAE 20W-50
HD ska ha 25W-50 alt 20W-50 på våra breddgrader om sommaren. 50-straight är dock lite för segt i Sverige. Det är mest för HD i varmare länder, men många kör på rak 50-olja ändå av gammal vana.
HP25W-50 är riktigt fin och utan just några tillsatser, kolvundersidorna är plåtrena.
Castrol GPS, mest för att jag fick ett bra pris...
Ni som bytt från Castrol GPS, varför?
Har den några nackdelar som jag borde känna till?
Hur många åker biltema olja??? Vågar man åka på den i en Gixxer 1000 K6:a?
Känns lite sådär att åka värsting hoj och köpa gryma delar men sedan åka och köpa den billigaste oljan man kan hitta, men vad vet jag
///Micke
Utan tillsatser är ju bra, då håller ju spannet kanske hela livslängden på oljan. Kör själv 15w-50 givetvis med tillsatser men den är pumpbar från -25 så den funkar att starta på året runt, tycker det är lustigt med oljor som enligt klassningen blir tjockare av värmen men det får man nog acceptera
Jag förstod inte mycket av din siffergymnastik ska jag erkänna. Ingen olja blir ju tunnare när den blir kallare. Den lägre i SAE-viskositetsbeteckningen för en multigradeolja är ju förvisso viskositeten vid 40 C och den högre vid 100 C, men SAE-mätnormen är ju annorlunda för 40 resp 100 C. Tar man viskositeten på min olja i rena mm2/s så motsvarar ju 25W-50 av 188mm2/s vid 40 grader och 21 mm2/s vid 100 grader, ca 9 gånger tjockare vid 40C än vid 100C mao.
En multigradeoljas viskositetsbeteckning (tex 25W-50) ska förstås så här: Vid 40C har oljan samma viskositet som en rak SAE 25-olja hade varit vid samma temp, men vid 100C har en 25W-50 olja samma viskositet som en rak SAE 50-olja hade haft vid samma temperatur. Dvs multigradeoljor har en flackare lutning på sin Temp/viskositetskurva än en rak olja, där ju alltså viskositeten avtar brantare med ökad temp.
Vi pratade om olika saker, jag menar skillnaden på kurvan. Själva oljan blir ju inte tjockare men den blir mer trögflytande än en högre klassning uppe i 100c när det är en multigrade även att den är mer lättflyktig på låga temperaturer. Sedan för att få mer oreda så specar ju vissa sin olja i +40 och vissa vid minsta temperatur samt vid 100c.
Exempelvis Motuls Sae10 gaffelolja är kanske inte samma som en annan Sae10 gaffelolja vid 40grader vilket är lite jobbigt om man inte har hela schemat över temp/viskositet.
Bifogar en oljetabell
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |