Vad för olja kör ni i motorn?

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Ort
Småland
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Biltemas MC-olja 15W-40, 4-takts multigradeolja. Nån som provat den?
Helsynteten är alltid slut.
 

pontus_n

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2007
Ort
Jönköping
Hoj
Suzuki GSX-R 600 K1
Biltemas helsyntet mc-olja, funkar kalas hittills och jag är övertygad om att den har en bra kvalité, fast jag är ju ingen oljeexpert.

Körde Castrol GPS innan.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Q8 SBK Racing. :yoparty
 

Schnellfahren

Medlem
Gick med
15 Jan 2007
Ort
Borensberg
Hoj
Sunbeam -63,Honda Dominator -91, Honda SP1.......Meanstreak..*host*
Ni som har hängt med ett tag - varför har ni valt just den olja ni åker på? För att förra ägaren sa att han alltid gjort det, eller för att hoj-tillverkaren skrivit ett märke eller pga empiriska studier? En del av er som har flera cyklar verkar ju åka olika oljor i olika cyklar, därav min fråga. :)
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Samma här fast bil-/HD-oljan Racingway HP 25W-50. Handlar i storpack från en grossist. I låda och koppling har jag Golden spectro 80W.

Hu den motoroljan håller en viskositet på 13000 vid -10 (10W 7000 vid -25) "edit". Är det inte bättre att använda vapenfett på vintern? ;)


Edit:vurpa
 
Last edited:

Mr_Mike

I´m BACK
Gick med
9 Apr 2005
Ort
Jönköping
Hoj
Harleys...
Hur många åker biltema olja??? Vågar man åka på den i en Gixxer 1000 K6:a?
Känns lite sådär att åka värsting hoj och köpa gryma delar men sedan åka och köpa den billigaste oljan man kan hitta, men vad vet jag :va


///Micke
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hu den motoroljan håller en viskositet på 13000 vid -10 (10W 7000 vid -25) och nästan samma viskositet som 15oljan i -20 vid 100grader (enligt Sae 16,3-21,9). Är det inte bättre att använda vapenfett på vintern? ;)

HD ska ha 25W-50 alt 20W-50 på våra breddgrader om sommaren. 50-straight är dock lite för segt i Sverige. Det är mest för HD i varmare länder, men många kör på rak 50-olja ändå av gammal vana.

HP25W-50 är riktigt fin och utan just några tillsatser, kolvundersidorna är plåtrena.
 

sandblom

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2008
Ort
I villa med tanten
Hoj
hojlös
Castrol GPS, mest för att jag fick ett bra pris...

Ni som bytt från Castrol GPS, varför?
Har den några nackdelar som jag borde känna till?
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
HD ska ha 25W-50 alt 20W-50 på våra breddgrader om sommaren. 50-straight är dock lite för segt i Sverige. Det är mest för HD i varmare länder, men många kör på rak 50-olja ändå av gammal vana.

HP25W-50 är riktigt fin och utan just några tillsatser, kolvundersidorna är plåtrena.

Utan tillsatser är ju bra, då håller ju spannet kanske hela livslängden på oljan. Kör själv 15w-50 givetvis med tillsatser men den är pumpbar från -25 så den funkar att starta på året runt, tycker det är lustigt med oljor som enligt klassningen blir tjockare av värmen men det får man nog acceptera :)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Castrol GPS, mest för att jag fick ett bra pris...

Ni som bytt från Castrol GPS, varför?
Har den några nackdelar som jag borde känna till?

Många kopplinger har problem med den oljan, den tycks vara för hal och ge slir. Inte alla kopplingar dock.

Så har det varit sedan 90-talet så det är ynderligt att inte Castrol ändrat receptet på gps därvidlag.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Hur många åker biltema olja??? Vågar man åka på den i en Gixxer 1000 K6:a?
Känns lite sådär att åka värsting hoj och köpa gryma delar men sedan åka och köpa den billigaste oljan man kan hitta, men vad vet jag :va


///Micke

Jag kör biltema helsyntet 15w40, dock ska den utgå och verkar ersättas med någon 10w40 med högre klassning.

Har kört totalt kanske 10000 mil med biltema-mcolja i tre olika motorcyklar utan oljerelaterade problem (min gamla gsx400 fick dock mineralvarianten). Lär ju vara samma som Statoil som kostar betydligt mer.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Utan tillsatser är ju bra, då håller ju spannet kanske hela livslängden på oljan. Kör själv 15w-50 givetvis med tillsatser men den är pumpbar från -25 så den funkar att starta på året runt, tycker det är lustigt med oljor som enligt klassningen blir tjockare av värmen men det får man nog acceptera :)

Jag förstod inte mycket av din siffergymnastik ska jag erkänna. Ingen olja blir ju tunnare när den blir kallare. Den lägre i SAE-viskositetsbeteckningen för en multigradeolja är ju förvisso viskositeten vid 40 C och den högre vid 100 C, men SAE-mätnormen är ju annorlunda för 40 resp 100 C. Tar man viskositeten på min olja i rena mm2/s så motsvarar ju 25W-50 av 188mm2/s vid 40 grader och 21 mm2/s vid 100 grader, ca 9 gånger tjockare vid 40C än vid 100C mao.

En multigradeoljas viskositetsbeteckning (tex 25W-50) ska förstås så här: Vid 40C har oljan samma viskositet som en rak SAE 25-olja hade varit vid samma temp, men vid 100C har en 25W-50 olja samma viskositet som en rak SAE 50-olja hade haft vid samma temperatur. Dvs multigradeoljor har en flackare lutning på sin Temp/viskositetskurva än en rak olja, där ju alltså viskositeten avtar brantare med ökad temp.
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Jag förstod inte mycket av din siffergymnastik ska jag erkänna. Ingen olja blir ju tunnare när den blir kallare. Den lägre i SAE-viskositetsbeteckningen för en multigradeolja är ju förvisso viskositeten vid 40 C och den högre vid 100 C, men SAE-mätnormen är ju annorlunda för 40 resp 100 C. Tar man viskositeten på min olja i rena mm2/s så motsvarar ju 25W-50 av 188mm2/s vid 40 grader och 21 mm2/s vid 100 grader, ca 9 gånger tjockare vid 40C än vid 100C mao.

En multigradeoljas viskositetsbeteckning (tex 25W-50) ska förstås så här: Vid 40C har oljan samma viskositet som en rak SAE 25-olja hade varit vid samma temp, men vid 100C har en 25W-50 olja samma viskositet som en rak SAE 50-olja hade haft vid samma temperatur. Dvs multigradeoljor har en flackare lutning på sin Temp/viskositetskurva än en rak olja, där ju alltså viskositeten avtar brantare med ökad temp.

Vi pratade om olika saker, jag menar skillnaden på kurvan. Själva oljan blir ju inte tjockare men den blir mer trögflytande än en högre klassning uppe i 100c när det är en multigrade även att den är mer lättflytande på låga temperaturer. Sedan för att få mer oreda så specar ju vissa sin olja i +40 och vissa vid minsta temperatur samt vid 100c.

Exempelvis Motuls Sae10 gaffelolja är kanske inte samma som en annan Sae10 gaffelolja vid 40grader vilket är lite jobbigt om man inte har hela schemat över temp/viskositet.

Bifogar en oljetabell
 

Bifogat

  • olja.JPG
    olja.JPG
    43.6 KB · Visningar: 4,398
Last edited:

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Ort
Mölndal änna.
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Motuls helsyntet. Aprilians koppling är kinkig och denna verkar vara en olja som funkar för många, så det fick bli lite dyrare olja denna gången. I min gamla Hornet körde jag Biltemas helsyntet.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Nu förstår jag ännu mindre av vad du menar, flyktighet har ju med ångtryck att göra. :va

Vad du vill visa med tabellen förstår jag inte heller. :va Att det är olika SAE-klassning på transmissionsoljor jämfört med motoroljor är ju bara för att man inte vill att ngn ska förväxla och hälla en transmisionsolja i en motor. Tack vare detta system motsvarar SAE 80W därför ca SAE 10W-30 motorolja.

Kolla på viskositeten i centistoke eller mm2/sek så är det ju solklart.

/J
Vi pratade om olika saker, jag menar skillnaden på kurvan. Själva oljan blir ju inte tjockare men den blir mer trögflytande än en högre klassning uppe i 100c när det är en multigrade även att den är mer lättflyktig på låga temperaturer. Sedan för att få mer oreda så specar ju vissa sin olja i +40 och vissa vid minsta temperatur samt vid 100c.

Exempelvis Motuls Sae10 gaffelolja är kanske inte samma som en annan Sae10 gaffelolja vid 40grader vilket är lite jobbigt om man inte har hela schemat över temp/viskositet.

Bifogar en oljetabell
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top