Vad för olja kör ni i motorn?

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Jag tror att du måst släppa det där med att tex SAE 10 är mätt vid ngn viss temperatur, det är ju inte så det funkar, vilket jag har försökt förklara.

Jag är nog otroligt dålig på att uttrycka mig för det tycker jag mig inte påstå. Utan att jag har upplevt att en SAE10W olja är annorlunda än en annan SAE10W vid samma temperatur vilket vi nu har rett ut hoppas jag. :)
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
Men på SAE klasser med tilläggbeteckningn W så vill man tala om att man lagt vikten på egenskaperna i det lägre intervallet. Dvs W:et i en 10W beteckning anger alltså att man lagt mest vikt vid lågtemperaturegenskaperna vid utprovandet av oljan.


Mnja, ok då :)

Närmare bestämt är det så - att W till att börja med står för Winter, inte Weight som många tycks tro.
Så där har du rätt.
Men att man skulle lagt ner mer "vikt vid utprovningen" är däremot fel. Det är bara så att oljan HAR viskositet si eller så vid en given temperatur, och det är INTE 40 grader C ;)
Så vaddå vinter?
Säg för tusan inte bara "vinter" lite luddigt till en Ingenjör! :D
Vad är vinter?

Vinter definieras såsom 0 grader Farenheit.

Där ska oljan hålla sin specade SAE-viskositet.
Och det är därför ni märker skillnad på olika oljor med "samma" viskositet, men att den ena råkar ha ett litet "W"...
Man jämför alltså äpplen och päron, då en olja UTAN W:et ju ger sin viskositet vid...*tadaa* rätt gissat: 40 grader Celsius!

0 Farenheit är ju cirkus -10 (-11,3 närmare bestämt) och då kommer ju en ren SAE 10 olja t.ex vara betydligt mer trögfluten än den SAE 10 som är just SAE 10 vid den tempen...
Men då heter den ju SAE 10 W


ELementärt! ;)



:tummenupp
 
Last edited:

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Mnja, ok då :)

SAE 10 olja t.ex vara betydligt mer trögfluten än den SAE 10 som är just SAE 10 vid den tempen...
Men då heter den ju SAE 10 W


ELementärt! ;)

Men nu är det frågan om samma spec. W i alla fallen. Och att SAE J300 inte säger något om att tillverkaren skall hålla någon speciell viskositet vid 40c (även att de säkerligen gör det inom viss tolerans) utan enbart 100c och vid Cold Cranking vid en W olja.

Samt de andra spec som är med i länken men inte tas upp i denna diskussion.
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
Men nu är det frågan om samma spec. W i alla fallen.

Jepp. Och jag tror personligen inte att du kände nån skillnad i gaffelns beteende med samma SAE-tal. (rent intuitivt alltså...)
Sen kan ju inte jag ta ifrån dig din egna upplevelse :D såklart, och om du säger att det var så, så var det så.

Men tittar man på det hela rent vetenskapligt så SKULLE :fakta du ha känt större skillnad när du övergick till en ANNAN viskositet, oavsett om det var samma fabrikat eller inte.

MEn som sagt... vad vet väl jag! :)
Jag har varit med om underligare saker än så!
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Men tittar man på det hela rent vetenskapligt så SKULLE :fakta du ha känt större skillnad när du övergick till en ANNAN viskositet, oavsett om det var samma fabrikat eller inte.

MEn som sagt... vad vet väl jag! :)
Jag har varit med om underligare saker än så!

Det är just den biten jag brottades med och min slutsats var att eftersom SAE J300 om den nu används mot gaffeloljor bara säger vad 10W oljan skall ha för viskositet i 100C samt Cold Cranking och således kan viskositeten skilja vid temperaturer runt 20-40c mer än man kan tro.

http://www.widman.biz/Seleccion/Viscosidad/SAE_J300/SAE_J300_English/sae_j300_english.html

Edit: Det var väl där jag och Jörgen var lite oense om hur mycket en 10olja kan skilja vid samma temperatur (då runt 40grader) enligt SAE klassningen.
 
Last edited:

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Du kan inte skriva "15-20000 mil". ALLA åker inte Honda härinne. ;)


Jo det kan jag! 15-20000mil, 15-20000mil, 15-20000mil! :D

Just DÄRFÖR att alla inte kör just Honda! :tummenupp

Har en kompis vars första barn, en pojk, fick lära sig säga "Hondabäst" innan han sa "mamma" & "pappa":D

Om det är bra för barnets språkutveckling eller ej låte rjag dock vara osagt men nog var det kul allt. Idag är pojken 9 år och pratar bra och har inga problem i skolan! Så, nu kan alla vara lugna som misstänkte annat! :tummenupp

Mvh!
// Niklas
 

Dark_Messenger

Guest
Det är rätt dåligt att blanda oljor va? Eller funkar det sålänge man håller sig till helsyntet-helsyntet och delsyntet-delsyntet eller? :va

Jag brukar hälla i lite vad jag har hemma i mina hojar. De verkar må bra iaf. Men sen ger jag dem mycket kärlek också! :D
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tackar för infon och jag tror jag har rett ut en grej man mäter vanligtis som du säger cSt vid 40c och 100c men det är faktiskt inte med i SAE J300 viskositetsklassning utan den innefattar enbart det som är länken nedan.

http://www.widman.biz/Seleccion/Viscosidad/SAE_J300/SAE_J300_English/sae_j300_english.html

Dokumentet gäller SAE-motoroljor med tillägget W, och på dessa har man som sagt lagt krutet på att tydligt definiera lågtemperaturegenskaperna vid minusgrader, W:et står ju just för winter. Det är därför man valt en vassare lågtempdefiniering än bara centistoke, mm2/s @ 40 C för W-oljor. En SAE25W olja ska annars ligga i samma intervall som en SAE 25-olja. W:et talar dock om att 25W-oljan är ordentligt definierad och utprovad vid minusgrader. Hur en SAE 25-olja beter sig där kan man inte garantera. Vid 40C resp 100 C och däremellan är en SAE 25W- resp SAE 25-olja ekvivalenter. Men i praktiken så kan man ju inte tänka så, ty den ena oljan kan ju ligga i den övre delen av SAE25-intervallet, och den andra i det undre, det är ju upptill tillverkaren. På det viset så kan ju faktiskt en viss "lågtempolja" med 25W vara ngt tjockare i tempspannet mellan säg 40 och 100C än en annan "ickelågtempoljan" SAE25.

Hoppas du förstår.

Mnja, ok då :)

Närmare bestämt är det så - att W till att börja med står för Winter, inte Weight som många tycks tro.
Så där har du rätt.
Men att man skulle lagt ner mer "vikt vid utprovningen" är däremot fel.

Se mitt svar ovan

Hilsen
J
 
Last edited:

Navigator

Ny medlem
Gick med
10 Feb 2007
Ort
Karlsborg
Hoj
CBR1000RR/250X/Monkey Kopia
när man går till olika "öppethusdagar" nu på vår kanten blir man oftast rekad att köpa olika oljor,,,
men försöker slå i Castrol R4, superbike olja, när jag har råd:)
i bilhelvete blir det Mobil 1 5w-50 då jag har en snäll polare som ger mig rabatt på den... kanske skulle funka i hojarna oxå?
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
..............
Hoppas du förstår.

Se mitt svar ovan

Hilsen
J

Jajjamen, det jag inte är med på är exakt hur mycket en olja klassad SAE10W får skilja runt 20-40c då jag inte hittat något enligt SAE J300 eller riktiga uppgifter från leverantör. Dock så ringer jag runt lite nu så jag kan få exakt vilken viskositet de exakta oljorna jag har testat har vid 40c och 100c så det går att räkna på det själv.

Edit: Motul svarade nu.

10W forkoil
Density at 15°C ASTM D1298 0.862
Viscosity at 40°C ASTM D445 35.9 mm²/s
Viscosity at 100°C ASTM D445 6.0 mm²/s
Viscosity index ASTM D2270 112
Flash Point ASTM D92 230°C
Pour Point ASTM D97 -30°C
 
Last edited:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Ni som har hängt med ett tag - varför har ni valt just den olja ni åker på? För att förra ägaren sa att han alltid gjort det, eller för att hoj-tillverkaren skrivit ett märke eller pga empiriska studier? En del av er som har flera cyklar verkar ju åka olika oljor i olika cyklar, därav min fråga. :)
Jag kör på Q8 SBK Racing 15W-50 för att det är en bra helsyntet till ett trevligt pris. Köper man den på 20L-dunk så kostar den ca 60kr/L.

Jag körde tidigare på en olja från Mobil1. Den kostade dubbelt så mycket (trots att jag fick bra rabatt) och var inte lika bra (mera kopplingsproblem med den).
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ja det låter ju smart att interpolera, viskositets-/tempkurvan är ju helt linjär. :)

Själv har jag inte märkt ngn skillnad på gaffeloljor, men jag kör ju just varken fort eller tävlar.


Jajjamen, det jag inte är med på är exakt hur mycket en olja klassad SAE10W får skilja runt 20-40c då jag inte hittat något enligt SAE J300 eller riktiga uppgifter från leverantör. Dock så ringer jag runt lite nu så jag kan få exakt vilken viskositet de exakta oljorna jag har testat har vid 40c och 100c så det går att räkna på det själv.

Edit: Motul svarade nu.

10W forkoil
Density at 15°C ASTM D1298 0.862
Viscosity at 40°C ASTM D445 35.9 mm²/s
Viscosity at 100°C ASTM D445 6.0 mm²/s
Viscosity index ASTM D2270 112
Flash Point ASTM D92 230°C
Pour Point ASTM D97 -30°C
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Ja det låter ju smart att interpolera, viskositets-/tempkurvan är ju helt linjär. :)

Själv har jag inte märkt ngn skillnad på gaffeloljor, men jag kör ju just varken fort eller tävlar.

Har inte fått så mycket info än men OK/Q8's olja har en helt annan temperaturlinje än Motuls oljor.

Viskositet för Q8 forkoil 5 vid:

40c 21,1 mm²/s
100c 5,9 mm²/s

Motul 5w

40c 17,9 mm²/s
100c 3,9 mm²/s

Motul 10w

40c 35,9 mm²/s
100c 6,0 mm²/s

Dvs Q8 forkoil 5 liknar motul 5w vid 40c och 10w vid 100c men det säger inte så mycket eftersom den inte har 5w eller 10w märkningen men lite intressant iaf då den håller sin viskositet bättre än motulens :)
Kommer starta en ny tråd när jag fått lite info då jag nog inte skall skräpa ner denna mer.

Mvh M
 
Last edited:

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Det är rätt dåligt att blanda oljor va? Eller funkar det sålänge man håller sig till helsyntet-helsyntet och delsyntet-delsyntet eller? :va

Tror inte att lite av varje är några som helst problem, bara allt man häller i minst uppfyller kraven som står i instruktionsboken. Rätta mig gärna om jag har fel här. :)
 

Schnellfahren

Medlem
Gick med
15 Jan 2007
Ort
Borensberg
Hoj
Sunbeam -63,Honda Dominator -91, Honda SP1.......Meanstreak..*host*
Det är rätt dåligt att blanda oljor va? Eller funkar det sålänge man håller sig till helsyntet-helsyntet och delsyntet-delsyntet eller? :va

Jag brukar hälla i lite vad jag har hemma i mina hojar. De verkar må bra iaf. Men sen ger jag dem mycket kärlek också! :D

Det finns inga problem med att blanda oljor, helsyntet, delsyntet eller mineral, om det är smörjeffekt vi talar om. Det stora problemet i den här frågan är mer vilket förhållningssätt du har till hojen. ;)

Däremot är det lite knepigare med hojar då du även ska tillgodose din våtsmorda koppling och dess behov.

Nästa grej en olja är bra till är att hålla skiten flytande i motorn tills det hamnar i filtret. Den tvättmedelseffekten skiljer stort mellan oljor och bör beaktas av de som högvarvar, åker lyftkylt eller turbomatat. Men återigen - inga problem att blanda oljor.

Vettiga servicebyten med en olja du känner förtroende för borde vara det vettigaste. Det där med att "slatta hit och slatta dit" är inget som rekommenderas, även om det inte påverkar smörjningen.
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
Det är just den biten jag brottades med och min slutsats var att eftersom SAE J300 om den nu används mot gaffeloljor bara säger vad 10W oljan skall ha för viskositet i 100C samt Cold Cranking och således kan viskositeten skilja vid temperaturer runt 20-40c mer än man kan tro.

Jepp - och det är oxå som så, att oljors "inre friktion" (jo det finns nåt sånt oxå :D) kan variera, så precis som du verkar ha lyckats känna (vilket jag, grottmannen aldrig ens märkt om de så hade hällt betong i gaffelbenen :hihi) så minns jag inte namnet på begreppet, men två motoroljor av exakt samma viskositet kan ändå ha olika "smidighet" att passera vassa övergångar mellan olika kanaldiametrar osv och i slutändan så flödar den ena med fler minutlitrar än den andra vid ett givet tryck osv.
Rena hokuspokus alltså.

Men att detta skulle kunna ha gått att känna, var en nyhet för mig.
Därav mitt tvivel! :) Där ser man.
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top