Biltmore
Blood Group: Red
Vilken röra!!
Vad rekomenderar proffsen att jag häller i min Fireblade 96.a?
Vad rekomenderar proffsen att jag häller i min Fireblade 96.a?
Vilken röra!!
Vad rekomenderar proffsen att jag häller i min Fireblade 96.a?
Vilken röra!!
Vad rekomenderar proffsen att jag häller i min Fireblade 96.a?
Man häller i en MC-olja
Ni som har hängt med ett tag - varför har ni valt just den olja ni åker på? För att förra ägaren sa att han alltid gjort det, eller för att hoj-tillverkaren skrivit ett märke eller pga empiriska studier? En del av er som har flera cyklar verkar ju åka olika oljor i olika cyklar, därav min fråga.
Vilken röra!!
Vad rekomenderar proffsen att jag häller i min Fireblade 96.a?
Nu förstår jag ännu mindre av vad du menar, flyktighet har ju med ångtryck att göra.
/J
Vad du vill visa med tabellen förstår jag inte heller. Att det är olika SAE-klassning på transmissionsoljor jämfört med motoroljor är ju bara för att man inte vill att ngn ska förväxla och hälla en transmisionsolja i en motor. Tack vare detta system motsvarar SAE 80W därför ca SAE 10W-30 motorolja.
Kolla på viskositeten i centistoke eller mm2/sek så är det ju solklart.
/J
Av egen erfarenhet. Dvs. kört långt/mycket under varierande förhållanden utan att få nämnvärt slitage/oljeförbrukning. Att efter 22 500 mil med Castrol GPS i samma hoj som rullat allt från landsväg i sverige med -7 grader som kallast till torra grusvägar i Spanien med +43 grader i skuggan till gasande på bandagar i normal svensk högsommarvärme. För att inte förglömma +200 timme ut och timme in utmed autobahn några ½-dagar / sommar i nästan 10 års tid. Allt ihop med en VFR750F av 1989 års modell.
Slutresultat, efter att ha kört varenda meter med Castrol GPS (22 500 mil) blev 0.1 liters oljeförbrukning/1000mil.
Nuvarande hoj, också det VFR 750 fast 97-års modell får samma behandling fast den går med "vad skitolja" (nästan ) som helst avsedd för mc-bruk.
CBR600:an (-97) som är supersport-trimmad och bara går på bana får dock lite finolja i form av Castrol Superbike (eller vad de nu har döpt den till, de byter ju namn som en annan byter kallingar ). Fast jag vet inte om det behövs, det känns dock aningen bättre!
Mvh!
// Niklas
En bra olja tillverkad av...vem som helst! Halvsyntet eller helsyntet, välj själv!
Hur länge skall du behålla hojen?
Kommer du märka någon skillnad efter att ha kört 5000mil blandad körning??? Näpp, märks inte ett skit!
Du KANSKE märker en ökad oljeförbrukning efter 15-20 000 mil. Förmodligen marginell sådan så länge du byter olja OCH filter regelbundet (dvs. UNGEFÄR efter serviceintervallen i manualen).
Mvh!
// Niklas
Pulsen är ju lite högre här i innerstan.Sen när blev farbror-gammal sådär snabb?
det skall givetvis vara lättflytande
Tabellen var mer för att visa att detta är krångligt för lekmän som mig då SAE inte säkert säger så mycket om viskositet i exempelvis 40c då iaf jag hade upplevelsen om att en 10 olja var en 10 olja oavsett vem som gör den vilket jag lärt mig den hårda vägen att det inte är.
Edit: Öhlins är bra på oljor då de anger cST vid 40grader så man exakt vet men tyvärr är det svårt att hitta sådan info från andra leverantörer.
Alla SAE-grader motsvarar ett spann. Det är ungefär som bandbredder i frekvensangivelser.
SAE10 motsvarar ett intervall, SAE20 ett annat. Annars hade det varit omöjligt för tillverkarna att pricka exakt rätt. Variansen inom spannet är ju dock obetydligt för oljor till motorer.
Tycker jag.
/J
Varför bytet? Var det inte du som förespråkade biltemas oljor? Eller har jag kanske bara missuppfattat
Just nu kör jag med Castrol GPS men vid nästa byte så blir det biltemas helsyntet.
Näste gång behöver vi gävlebor inte åka så långt för att köpa biltemaolja heller. De öppnar väl till höst...
Är du säker på att cSt vid 40c är med i SAE klassningen?
Jag har nämligen för mig att det enbart är cSt vid 100c samt Cold Crank viskositet på W märkta oljor vilket skulle styrka mina iaktagelser att exempelvis cSt på SAE10 kan skilja ganska markant vid samma "utetemperatur" för att sedermera bli samma vid 100C men jag kan givetvis ha fel.
Jag vet inte hur jag ska förklara. Men SAE 10 motsvarar ett bestämt intervall i centistoke eller i mm2/s vid 40 C och ett bestämt spann vid 100 C. SAE 10 är då en förenklad beteckning på oljor som faller inom detta intervall. SAE 10 är alltså ingen viskoitetsenhet, det är en samlingbetecknig på ett viskoitetsintervall.... Klipp en massa matnyttigt..
Att SAE 10 är en samlingsbetäckning på ett viskoitetsintervall är jag med på men att även mm2/s vid 40 C ingick var nytt för mig då jag har upplevt skillnader i hårdhet på gaffel med Castrol, Motorex och Motul 10W olja med exakt samma oljevolym och ganska närliggande temperaturer. Hade Motorex och Motul i varsit gaffelben engång av ren snålhet och vid samma inställning så var Motulen märkbart segare i viskositet. På nuvarande hoj så har jag ingen retur eller komp justering så oljevalet är viktigt, Numera använder jag samma tillverkare då den upplevda skillnaden mellan 10W var större än 7.5w och 10w hos samma tillverkare.
Edit:
Enligt http://en.wikipedia.org/wiki/Motor_oil så är faktiskt inte mm2/s vid 40 C med heller men det är säkerligen så. Har du någon bra länk till SAE klassningen och allt oljan skall uppfylla?
Jag vet inte hur jag ska förklara bättre nu som sakt. Sök på tex: oil viscosity chart iso sae conversion table osv så lär du hitta att läsa.
Mvh
J
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |