Vad för olja kör ni i motorn?

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
just nu ingen, men det blir antagligen Castrol GPS då vi har den på jobbet och rabbaten är ganska god.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Vilken röra!!

Vad rekomenderar proffsen att jag häller i min Fireblade 96.a?

Man häller i en MC-olja (jaso-godkänd) av den viskositet som tillverkaren av din hoj rekommenderar. Och man gör klokt i att undvika just Castrol GPS om man inte vet att den funkar med just den kopplingen som sitter i din hojmodelle från ngn som provat.

Det finns oljetrådar med drivor av inlägg om detta enkla.
 

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Ort
Norrtälje
Hoj
Ducati 1098 -00
Vilken röra!!

Vad rekomenderar proffsen att jag häller i min Fireblade 96.a?

Olja? Förslagsvis helsyntet avsedd för våtkoppling som uppfyller de standarderna din hoj enligt instruktionsboken ska tugga på.

Q8 SBK Racing kommer antagligen funka prima-ballerina och är inte svindyr.

Just ja, jag är inte proffs.

Man häller i en MC-olja

Sen när blev farbror-gammal sådär snabb?
 
Last edited:

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Ni som har hängt med ett tag - varför har ni valt just den olja ni åker på? För att förra ägaren sa att han alltid gjort det, eller för att hoj-tillverkaren skrivit ett märke eller pga empiriska studier? En del av er som har flera cyklar verkar ju åka olika oljor i olika cyklar, därav min fråga. :)


Av egen erfarenhet. Dvs. kört långt/mycket under varierande förhållanden utan att få nämnvärt slitage/oljeförbrukning. Att efter 22 500 mil med Castrol GPS i samma hoj som rullat allt från landsväg i sverige med -7 grader som kallast till torra grusvägar i Spanien med +43 grader i skuggan till gasande på bandagar i normal svensk högsommarvärme. För att inte förglömma +200 timme ut och timme in utmed autobahn några ½-dagar / sommar i nästan 10 års tid. Allt ihop med en VFR750F av 1989 års modell.

Slutresultat, efter att ha kört varenda meter med Castrol GPS (22 500 mil) blev 0.1 liters oljeförbrukning/1000mil.

Nuvarande hoj, också det VFR 750 fast 97-års modell får samma behandling fast den går med "vad skitolja" (nästan :D ) som helst avsedd för mc-bruk.

CBR600:an (-97) som är supersport-trimmad och bara går på bana får dock lite finolja i form av Castrol Superbike (eller vad de nu har döpt den till, de byter ju namn som en annan byter kallingar :D ). Fast jag vet inte om det behövs, det känns dock aningen bättre!

Mvh!
// Niklas

Vilken röra!!

Vad rekomenderar proffsen att jag häller i min Fireblade 96.a?


En bra olja tillverkad av...vem som helst! Halvsyntet eller helsyntet, välj själv!

Hur länge skall du behålla hojen?
Kommer du märka någon skillnad efter att ha kört 5000mil blandad körning??? Näpp, märks inte ett skit!

Du KANSKE märker en ökad oljeförbrukning efter 15-20 000 mil. Förmodligen marginell sådan så länge du byter olja OCH filter regelbundet (dvs. UNGEFÄR efter serviceintervallen i manualen).

Mvh!
// Niklas
 
Last edited:

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Nu förstår jag ännu mindre av vad du menar, flyktighet har ju med ångtryck att göra. :va
/J

det skall givetvis vara lättflytande

Vad du vill visa med tabellen förstår jag inte heller. :va Att det är olika SAE-klassning på transmissionsoljor jämfört med motoroljor är ju bara för att man inte vill att ngn ska förväxla och hälla en transmisionsolja i en motor. Tack vare detta system motsvarar SAE 80W därför ca SAE 10W-30 motorolja.

Kolla på viskositeten i centistoke eller mm2/sek så är det ju solklart.
/J

Tabellen var mer för att visa att detta är krångligt för lekmän som mig då SAE inte säkert säger så mycket om viskositet i exempelvis 40c då iaf jag hade upplevelsen om att en 10 olja var en 10 olja oavsett vem som gör den vilket jag lärt mig den hårda vägen att det inte är.

Edit: Öhlins är bra på oljor då de anger cST vid 40grader så man exakt vet men tyvärr är det svårt att hitta sådan info från andra leverantörer.
 
Last edited:

Schnellfahren

Medlem
Gick med
15 Jan 2007
Ort
Borensberg
Hoj
Sunbeam -63,Honda Dominator -91, Honda SP1.......Meanstreak..*host*
Av egen erfarenhet. Dvs. kört långt/mycket under varierande förhållanden utan att få nämnvärt slitage/oljeförbrukning. Att efter 22 500 mil med Castrol GPS i samma hoj som rullat allt från landsväg i sverige med -7 grader som kallast till torra grusvägar i Spanien med +43 grader i skuggan till gasande på bandagar i normal svensk högsommarvärme. För att inte förglömma +200 timme ut och timme in utmed autobahn några ½-dagar / sommar i nästan 10 års tid. Allt ihop med en VFR750F av 1989 års modell.

Slutresultat, efter att ha kört varenda meter med Castrol GPS (22 500 mil) blev 0.1 liters oljeförbrukning/1000mil.

Nuvarande hoj, också det VFR 750 fast 97-års modell får samma behandling fast den går med "vad skitolja" (nästan :D ) som helst avsedd för mc-bruk.

CBR600:an (-97) som är supersport-trimmad och bara går på bana får dock lite finolja i form av Castrol Superbike (eller vad de nu har döpt den till, de byter ju namn som en annan byter kallingar :D ). Fast jag vet inte om det behövs, det känns dock aningen bättre!

Mvh!
// Niklas




En bra olja tillverkad av...vem som helst! Halvsyntet eller helsyntet, välj själv!

Hur länge skall du behålla hojen?
Kommer du märka någon skillnad efter att ha kört 5000mil blandad körning??? Näpp, märks inte ett skit!

Du KANSKE märker en ökad oljeförbrukning efter 15-20 000 mil. Förmodligen marginell sådan så länge du byter olja OCH filter regelbundet (dvs. UNGEFÄR efter serviceintervallen i manualen).

Mvh!
// Niklas

Du kan inte skriva "15-20000 mil". ALLA åker inte Honda härinne. ;)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Sen när blev farbror-gammal sådär snabb?
Pulsen är ju lite högre här i innerstan.
roadrunner.gif
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
det skall givetvis vara lättflytande



Tabellen var mer för att visa att detta är krångligt för lekmän som mig då SAE inte säkert säger så mycket om viskositet i exempelvis 40c då iaf jag hade upplevelsen om att en 10 olja var en 10 olja oavsett vem som gör den vilket jag lärt mig den hårda vägen att det inte är.

Edit: Öhlins är bra på oljor då de anger cST vid 40grader så man exakt vet men tyvärr är det svårt att hitta sådan info från andra leverantörer.

Alla SAE-grader motsvarar ett spann. Det är ungefär som bandbredder i frekvensangivelser.

SAE10 motsvarar ett intervall, SAE20 ett annat. Annars hade det varit omöjligt för tillverkarna att pricka exakt rätt. Variansen inom spannet är ju dock obetydligt för oljor till motorer.

Tycker jag.

/J


visc.jpg
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Alla SAE-grader motsvarar ett spann. Det är ungefär som bandbredder i frekvensangivelser.

SAE10 motsvarar ett intervall, SAE20 ett annat. Annars hade det varit omöjligt för tillverkarna att pricka exakt rätt. Variansen inom spannet är ju dock obetydligt för oljor till motorer.

Tycker jag.

/J

Är du säker på att cSt vid 40c är med i SAE klassningen?
Jag har nämligen för mig att det enbart är cSt vid 100c samt Cold Crank viskositet på W märkta oljor vilket skulle styrka mina iaktagelser att exempelvis cSt på SAE10 kan skilja ganska markant vid samma "utetemperatur" för att sedermera bli samma vid 100C men jag kan givetvis ha fel.

Edit: Det handlar ju om upplevda siffror. En rak olja skall ju ha en ganska förutsägbar linje på temp och cSt bara man har 2 mätvärde inom temperaturområdet den skall vara verksam i men det har jag haft svårt att hitta då det enbart verkar vara cSt vid 100c förutom på Öhlinsoljan som i sin tur inte märker den med något Sae nummer. Finns det någon som sitter på länkar med sådana uppgifter så posta gärna :)
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
Varför bytet? Var det inte du som förespråkade biltemas oljor? Eller har jag kanske bara missuppfattat ;)

Både och! Dvs du har både rätt och fel! :)

Jodå jag rekommenderar deras oljor, och gör så fortfarande.
Men jag rekommenderar inte Biltema för att det är Biltema, uta för att de levererar en toppklassolja till ett attraktivt pris. En viss skillnad alltså.
Bytet är i detta fallet alltså initierat på prismässiga grunder.
SKB´n köper jag på bulk därav ett betydligt lägre pris.

Det är alltså inga som helst kvalitétsincitament för bytet.
Bägge ligger i topp rent smörjtekniskt.

Btw: För att inte tala om hur bängligt det är med alla 1L förpackningar att kånka på och så mycket tomflarror det blir! JAg är ju storkonsument.
Hallå OK...kan ni anlägga en pipeline ut till Bålsta? :hihi
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
Näste gång behöver vi gävlebor inte åka så långt för att köpa biltemaolja heller. De öppnar väl till höst... :tummenupp

Grattis - jag ska skriva dem ett brev att de måste börja med dunkar! Så kanske priset återigen blir konkurrenskraftigt gentemot dem man köper på 20L dunk eller fat.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Är du säker på att cSt vid 40c är med i SAE klassningen?
Jag har nämligen för mig att det enbart är cSt vid 100c samt Cold Crank viskositet på W märkta oljor vilket skulle styrka mina iaktagelser att exempelvis cSt på SAE10 kan skilja ganska markant vid samma "utetemperatur" för att sedermera bli samma vid 100C men jag kan givetvis ha fel.

Jag vet inte hur jag ska förklara. Men SAE 10 motsvarar ett bestämt intervall i centistoke eller i mm2/s vid 40 C och ett bestämt spann vid 100 C. SAE 10 är då en förenklad beteckning på oljor som faller inom detta intervall. SAE 10 är alltså ingen viskoitetsenhet, det är en samlingbetecknig på ett viskoitetsintervall. Det absoluta viskositetsintervallet ser naturligtvis annorlunda ut beroende på vid vilken temp samt enhet man anger det.

Men på SAE klasser med tilläggbeteckningn W så vill man tala om att man lagt vikten på egenskaperna i det lägre intervallet. Dvs W:et i en 10W beteckning anger alltså att man lagt mest vikt vid lågtemperaturegenskaperna vid utprovandet av oljan, skulle man jämföra den vid 100 C mot en SAE 10 turbinolja så skulle det alltså sannoligt vara skillnader. Men detta är ju akademiskt och överkurs vad gäller (multigrade)motoroljor eftersom man ju då även anger högtemperintervallet. Tex som med exemplet 25W-50.
 
Last edited:

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Jag vet inte hur jag ska förklara. Men SAE 10 motsvarar ett bestämt intervall i centistoke eller i mm2/s vid 40 C och ett bestämt spann vid 100 C. SAE 10 är då en förenklad beteckning på oljor som faller inom detta intervall. SAE 10 är alltså ingen viskoitetsenhet, det är en samlingbetecknig på ett viskoitetsintervall.... Klipp en massa matnyttigt..

Att SAE 10 är en samlingsbetäckning på ett viskoitetsintervall är jag med på men att även mm2/s vid 40 C ingick var nytt för mig då jag har upplevt skillnader i hårdhet på gaffel med Castrol, Motorex och Motul 10W olja med exakt samma oljevolym och ganska närliggande temperaturer. Hade Motorex och Motul i varsit gaffelben engång av ren snålhet och vid samma inställning så var Motulen märkbart segare i viskositet. På nuvarande hoj så har jag ingen retur eller komp justering så oljevalet är viktigt, Numera använder jag samma tillverkare då den upplevda skillnaden mellan 10W var större än 7.5w och 10w hos samma tillverkare.

Edit:
Enligt http://en.wikipedia.org/wiki/Motor_oil så är faktiskt inte mm2/s vid 40 C med heller men det är säkerligen så. Har du någon bra länk till SAE klassningen och allt oljan skall uppfylla?
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Den tillåtna skillnden i SAE-intervallet kan säkert förklara skillnaden. Stötdämpare är ju ett paradexempel på när den exakta viskositeten är rätt viktig varför man sannolikt ska eftersträva inte bara samma oljefabrikat utan helst också från samma batch i båda benen.

Jag vet inte hur jag ska förklara bättre nu som sagt. Sök på tex: oil viscosity chart iso sae conversion comparison table osv så lär du hitta att läsa.

Jag tror att du måst släppa det där med att tex SAE 10 är mätt vid ngn viss temperatur, det är ju inte så det funkar, vilket jag har försökt förklara.

Mvh
J

Att SAE 10 är en samlingsbetäckning på ett viskoitetsintervall är jag med på men att även mm2/s vid 40 C ingick var nytt för mig då jag har upplevt skillnader i hårdhet på gaffel med Castrol, Motorex och Motul 10W olja med exakt samma oljevolym och ganska närliggande temperaturer. Hade Motorex och Motul i varsit gaffelben engång av ren snålhet och vid samma inställning så var Motulen märkbart segare i viskositet. På nuvarande hoj så har jag ingen retur eller komp justering så oljevalet är viktigt, Numera använder jag samma tillverkare då den upplevda skillnaden mellan 10W var större än 7.5w och 10w hos samma tillverkare.

Edit:
Enligt http://en.wikipedia.org/wiki/Motor_oil så är faktiskt inte mm2/s vid 40 C med heller men det är säkerligen så. Har du någon bra länk till SAE klassningen och allt oljan skall uppfylla?
 
Last edited:

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Jag vet inte hur jag ska förklara bättre nu som sakt. Sök på tex: oil viscosity chart iso sae conversion table osv så lär du hitta att läsa.

Mvh
J

Tackar för infon och jag tror jag har rett ut en grej man mäter vanligtis som du säger cSt vid 40c och 100c men det är faktiskt inte med i SAE J300 viskositetsklassning utan den innefattar enbart det som är länken nedan.

http://www.widman.biz/Seleccion/Viscosidad/SAE_J300/SAE_J300_English/sae_j300_english.html
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top