vad fan ska man äta imorgon?

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Då så, i så fall!

Hummus, cous cous, lamkebab, falafel, baklava och baba ganoush är några underbara muslimska rätter som jag kan lova kommer smaka gott..

/ Bon apetit

nja, vi håller oss till västerländsk, europeisk eller svenska maträtter tack (fan nu får jag bullysmile på mig:huvet)

serenada

käbbel
Gick med
6 May 2010
Hoj
babsan <3
vi käkade vildsvin förra året, fint med färsk rosmarin till.

synd att du inte hade efterrätten, jag kan grymt rekommendera att göra pepparkaksmilkshake.

spenk

I skick som ny!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Blackbird
I Huskvarna blir det:
Förrätt: Trattkantarellsoppa
Varmrätt: Tjälknöl på älg, portvinsås, potatisgratäng
Efterrätt: Cheesecake med lingon

Slutfrågorframåt!//spenk

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Bacon inlindade kycklingfiléer med grädde, soltorkade tomater och philadelpia ost (eller hur de nu stavas :glömdet) med potatisgratäng eller hasselbackspotatis :tummenupp

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Catering.... Beställ hem mat, kostar men det är det ju värt på nyårsafton! Kungskrabba, hummer, havskräftor, räkor med mera.... Muma!

skona mig softish du vju att jag precis har köpt mig en ny 50" platt-tv:krama skiter tyvärr inte pengar men korvgubbes förslag var ju riktigt bra:tummenupp

vi käkade vildsvin förra året, fint med färsk rosmarin till.

synd att du inte hade efterrätten, jag kan grymt rekommendera att göra pepparkaksmilkshake.

jag tar gärna recptet ändå pm:a över det:) lär gå hem hos ungarna om inget annat:D

Last edited:

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
:tummenupp

Jag brassade ihop en libanesiskt meze-buffé till nyår för två år sedan. Perfekt eftersom alla hittar sitt.
En bra sallad med cous-cous. Två olika piroger. Kycklingspett. Hummus och myntasås, tabbouleh och lite annat..

Fantastiskt Gott :tummenupp

nja, vi håller oss till västerländsk, europeisk eller svenska maträtter tack (fan nu får jag bullysmile på mig:huvet)

Okey!

Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
korvgubbes förslag var ju riktigt bra:tummenupp

Jag vill återigen rekommendera en vinreduktion på glögg. Fantastiskt gott till kött. Söt, kryddig, kraftig och väldigt julig smak som passar perfekt till kött.

Ca 5 dl glögg.
Oxfond
Salt
peppar
Reducera ner till hälften.
Skall reduceras ner till typ 1/2 eller 2/3 vilket kan ta uppåt en timme!

Man brukar kunna testa med en sked för att se när det börjar likna något. Stick ner en sked och lyft upp igen och tippa ur vätskan. När det börjar bli klart fastnar det en hinna på skeden medan allt rinner av utan direkta spår när det precis börjar..
Man kan smaka av med lite mer oxfond om man vill ha kraftigare smak.
Det tjocknar ytterligare en aning när man häller upp det i en skål...

Man har inga stora mängder sås på tallriken, bara ringla över tallriken som smaksättare.

Starfighter

Oansvarslös
Gick med
22 Dec 2005
Hoj
Honda CBR600, KTM 690 Enduro R
Renfilé. Körde det förra året och blev en hit.
Lägg filén i någon god marinad med enbär och lite goda kryddor.
Serveras med hasselbackspotatis samt rödvinssås.

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Ang mat....

Korvgubbe:

korvgubbe_26586410.jpg

husabergrobin

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
speed triple 955,minicross 4hjuling can am outlander 800 r xtp ,minmoto
kalkon är gott klyftpotatis med salt o rosmarin,lite svartvinbärsgele till det några wokade färska grönsaker ett glas rött till det o vitt med för den som vill ha.
kalkonen gnider du in med kryddor som du gillar men salt o svartpeppar är en bra kombination som funkar till allt,in i ugn och ha en kött termometer så den inte blir torr.
köp fin potatis tex asterix gör ganska grova klyftor i en tålig form ringla olivolja över salta ordentligt och massor med rosmarin in i ugn ca 200 grader,vänd runt lite på potatisen i bland.
ta ett glas rött under tiden du fixar o dukar.
olivolja i en het panna woka lite färska grönsaker servera klart:tummenupp
ps gör mycket potatis för den går åt .ds

delarossa

Medlem
Gick med
24 Sep 2004
Hoj
såld r6
Jag vill återigen rekommendera en vinreduktion på glögg. Fantastiskt gott till kött. Söt, kryddig, kraftig och väldigt julig smak som passar perfekt till kött.

Ca 5 dl glögg.
Oxfond
Salt
peppar
Reducera ner till hälften.
Skall reduceras ner till typ 1/2 eller 2/3 vilket kan ta uppåt en timme!

Man brukar kunna testa med en sked för att se när det börjar likna något. Stick ner en sked och lyft upp igen och tippa ur vätskan. När det börjar bli klart fastnar det en hinna på skeden medan allt rinner av utan direkta spår när det precis börjar..
Man kan smaka av med lite mer oxfond om man vill ha kraftigare smak.
Det tjocknar ytterligare en aning när man häller upp det i en skål...

Man har inga stora mängder sås på tallriken, bara ringla över tallriken som smaksättare.

Detta lät intressant. Är ingen mästare i köket och undrar om du tror det fungerar med alkoholfri glögg?

Reduceras = sjuda bort?

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Förrätt:
Rökt lammbog som serveras i lagom tjocka skivor på vörtbröd med ett rejält lager pepparrotsgräddfil ovanpå.

Jag lovar, det rökta lammköttet är svingott ensamt men blir helt magiskt tillsammans med pepparroten.

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Detta lät intressant. Är ingen mästare i köket och undrar om du tror det fungerar med alkoholfri glögg?

Reduceras = sjuda bort?

Jepp. Som du gör en rödvinssås (sök för recept så kan du läsa mer exakt hur man gör).

Här kommer det serveras älgstek med någon trevlig potatis (hjälp där någon?!) och svampsås (hur gör man en god svampsås för mig som egentligen inte gillar svamp, dock kan jag se viss för del med det till vilt, därav mitt val).

Annars såg jag att citygross hade lammfilé för 200.-/kilot. Kände mig nästan kriminell att inte handla...
Till det kan du köra rödvinssås, och kanske potatisgratäng (borde gå att pimpa med lite örter/rosmarine? för en modigare touche).
Kanske servera med potatispure med finskivad vårlök/purjolök i?

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
Rödvinsåser i all ära, men pepparsås med lite mustigare senap samt konjak i smäller högre i min bok.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08

Reduceras = sjuda bort?

Alkoholen försvinner ju kvickt så gissningsvis funkar det lika ok med alkoholfri även om jag tror att det ger en aning mustigare smak med vinglögg....

Ja, låt det sjuda länge så det reduceras ner. Ju mer vätska man kokar bort desto tjockare blir såsen. Den skall nästan bli lite klibbig och tjock som balsamicovinäger i konsistensen.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC