Vad fick dig att le idag?

Cawasapien

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2013
Hoj
- 04 zx 10 r Ninja
Hur funkar det nu för tiden?
Vad hade han fått köra på körkort för lätt MC?

Sonen fyllde 15 år förra fredagen , den 14 feb = en Alla Hjärtans dag kille ! :tummenupp
Eftersom hans moppe gör "lite" mer än dom lagliga 45 km / h som är lagstadgade här så är planen att han kommer att ta lätt mc kort när han blir 16 år .
Då blir straffet lindrigare om han åker fast för fortkörning med moppe !
För då blir böterna endast för körning med trimmat fordon !
Om han inte har körkort för 125 cc mc så blir böterna oxå för körning med mc utan körkort och då kan han även få tillståndet för att ta bilkörkort uppskjutet ..1 :(
Sen är de ju möjligt att han köper en 125 cc oxå men de får vi se sen !
Ha en fortsatt BRA helg ! :banana

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hur funkar det nu för tiden?
Vad hade han fått köra på körkort för lätt MC?
Samma fordon som för traktor, plus lätt mc på två och tre hjul...

Körkortsportalen skrev:
A1 Ger rätt att köra:
Tvåhjulig lätt motorcykel
(max 125 cm3 och 11 kW samt ett förhållande mellan nettoeffekt och tjänstevikt som inte överstiger 0,1 kW/kg)
2. Trehjulig mc (max 15 kW)
Behörighet A1 ger även rätt att köra
- Moped klass I och klass II
- Traktor
- Motorredskap klass II
- Terränghjuling och snöskoter (om körkortet är utfärdat före den 1 januari 2000)
https://www.korkortsportalen.se/jag-har-korkort/fordon-du-far-kora/

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Sonen fyllde 15 år förra fredagen , den 14 feb = en Alla Hjärtans dag kille ! :tummenupp
Eftersom hans moppe gör "lite" mer än dom lagliga 45 km / h som är lagstadgade här så är planen att han kommer att ta lätt mc kort när han blir 16 år .
Då blir straffet lindrigare om han åker fast för fortkörning med moppe !
För då blir böterna endast för körning med trimmat fordon !
Om han inte har körkort för 125 cc mc så blir böterna oxå för körning med mc utan körkort och då kan han även få tillståndet för att ta bilkörkort uppskjutet ..1 :(
Sen är de ju möjligt att han köper en 125 cc oxå men de får vi se sen !
Ha en fortsatt BRA helg ! :banana

Du vet att det är ditt kk som ryker om han blir tagen på trimmad moppe va?

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Du vet att det är ditt kk som ryker om han blir tagen på trimmad moppe va?

Och han borde veta att en trimmad moped är det samma som ett fordon som inte stämmer i pappret.
Så jag förstår inte hans logik. Det är ju bättre att både ta A1 behörigheten och sedan köpa en motorcykel istället för att köra en trimmad moped. Det många inte förstår är att de tror att det endast är bilkörkortet som blir uppskjutet. Men det är körkortet, alla behörigheter! Vet dock inte om AM ingår för AM är inte belagt på prövotid.

Cawasapien

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2013
Hoj
- 04 zx 10 r Ninja
För här (på Åland , Finland) räknas körning med trimmad moppe som körning med lätt mc utan körkort .
Sen tror jag ju att han kommer att vilja köpa en 125 cc mc men de får vi se .
En annan trevlig effekt av att ta körkort för 125 cc är att när han blir 18 så halveras hans kostnader för bilkörkort ! :tummenupp Precis som de gjorde för mig för ett antal decennier sen !

OCH om du tar körkort för 125 cc vid 16 års ålder så får du befogenhet att framföra mellanviktare mc (35 kw) per auto vid "tagande" av bilkörkort !
:rock

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
Kutade som en idiot till tåget eftersom en labb drog ut lite på tiden. Hör visselpipan precis innan jag kommer runt hörnet till perrongen. Vrålar "NOOOOOOOO" vilket konduktören hör och börjar garva, så han väntar tills jag kommer fram så jag hinner ombord. :)

Hade det varit någon av de vanliga surkärringarna hade de kastat igen dörren så fort de kunde och vrålat till lokföraren att trycka full patte.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
För här (på Åland , Finland) räknas körning med trimmad moppe som körning med lätt mc utan körkort .
Sen tror jag ju att han kommer att vilja köpa en 125 cc mc men de får vi se .
En annan trevlig effekt av att ta körkort för 125 cc är att när han blir 18 så halveras hans kostnader för bilkörkort ! :tummenupp Precis som de gjorde för mig för ett antal decennier sen !

OCH om du tar körkort för 125 cc vid 16 års ålder så får du befogenhet att framföra mellanviktare mc (35 kw) per auto vid "tagande" av bilkörkort !
:rock

Ach sooo, du är såndär utlänning. :hihi
Lite avis minsann. Tänk så mycket farande rakt ut i skogen med moppen man sluppit om det varit så här med. :näsblod

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Last edited:

Cawasapien

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2013
Hoj
- 04 zx 10 r Ninja
Och han borde veta att en trimmad moped är det samma som ett fordon som inte stämmer i pappret.
Så jag förstår inte hans logik. Det är ju bättre att både ta A1 behörigheten och sedan köpa en motorcykel istället för att köra en trimmad moped. Det många inte förstår är att de tror att det endast är bilkörkortet som blir uppskjutet. Men det är körkortet, alla behörigheter! Vet dock inte om AM ingår för AM är inte belagt på prövotid.

Ja , gräjjän är ju att nu blev han 15 år gammal alltså ! 125 cc kort kräver 16 år men de kommer ! :tummenupp:tummenupp

Cawasapien

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2013
Hoj
- 04 zx 10 r Ninja
Om det hade varit svenska regler ja. Nu är det tydligen Mumin-ön det gäller.

Edit: Skrev visst lite för långsamt.

För övrigt är det fuskigt att man får skoterkort. Jävla meck här i sverige att ta "förarbevis"

Ok , här på FINLANDS HAWAII får man snöskoter kort tillsammans med traktorkortet !
Vad gör man för speciellt i Sverige för att få de då ? :confused:

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Ok , här på FINLANDS HAWAII får man snöskoter kort tillsammans med traktorkortet !
Vad gör man för speciellt i Sverige för att få de då ? :confused:

Hehe måste vara det kallaste och blåsigaste Hawaii :p

I Sverige måste du ta ett speciellt förarbevis för att få köra snöskoter. Det blir inte ens en egen bokstav på körkortet av någon märklig anledning utan ett till kort att släpa med sig.

Men det är iaf inte så illa som i Norge där man i princip inte får köra snöskoter alls nuförtiden :huvet

Cawasapien

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2013
Hoj
- 04 zx 10 r Ninja

I Sverige måste du ta ett speciellt förarbevis för att få köra snöskoter. Det blir inte ens en egen bokstav på körkortet av någon märklig anledning utan ett till kort att släpa med sig.

Men det är iaf inte så illa som i Norge där man i princip inte får köra snöskoter alls nuförtiden

:huvet

Jo , de är de kallaste å blåsigaste Jävla stället i Europa !!! förutom resten av FINLAND !!! :arsele:arsele:arsele:arsele

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj

Men det är iaf inte så illa som i Norge där man i princip inte får köra snöskoter alls nuförtiden :huvet

Jag får köra snöskoter på bilkortet. :hihi
Får ta och vara rädd om det om jag skulle få för mig att köra skoter nån gång...

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Jag får köra snöskoter på bilkortet. :hihi
Får ta och vara rädd om det om jag skulle få för mig att köra skoter nån gång...

Ja ni gammelgubbar får ju det såklart.
Förr i tiden räckte det ju med att man kunde gå rakt några steg så fick man alla behörigheter man kunde tänka sig.

Det var bättre förr.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Ja ni gammelgubbar får ju det såklart.
Förr i tiden räckte det ju med att man kunde gå rakt några steg så fick man alla behörigheter man kunde tänka sig.

Det var bättre förr.
Japp, nån bonus ska man väl ha för att man blir gammal, ja, förutom att försäkringen blir rent överraskande låg. Min bil (en snikmodell av peugeot 207) kostar mer än båda hojarna tillsammas nu. :3freak

Cawasapien

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2013
Hoj
- 04 zx 10 r Ninja

Ja , jag fortsätter gjärna att slänga käft med er ! De här verkar vara Intressant (Känsligt ) Ämne !

Mvh ! !

Calle Bjoerklud

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...