Vad fick dig att le idag?

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Raderna jag läste i DN som löd.

Det finns två typer av människor, de som är otrevliga mot servicepersonal och de du kan bara vän med.

Efter ett dagsverke som säljare med reklamationer och returer i befattningsbeskrivningen kan jag inte annat än tycka att det är träffande. Under mina 15 år som säljare har jag sett mycket, folk är fan inte kloka som tror att en otrevlig attityd ska resultera i god service.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Fick rätt hos ARN efter ca ett års handläggning. Hoppas nu bara att firman i fråga gör det rätta och följer deras rekommendation så att det äntligen kan vara sluttjafsat om detta...

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Fick rätt hos ARN efter ca ett års handläggning. Hoppas nu bara att firman i fråga gör det rätta och följer deras rekommendation så att det äntligen kan vara sluttjafsat om detta...
Nu blev jag nyfiken - vad har du råkat ut för?

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Nu blev jag nyfiken - vad har du råkat ut för?
Bilköp som gick såpass åt helvete att jag tvingades köpa en annan bil istället. Firman vägrade helt enkelt ta ansvar för de fel som uppkom bara dagar efter köpet, de ville inte åtgärda felen och de ville inte ersätta mig för reparationerna. Så bilen fick ju vackert bli stående, felen var såpass allvarliga att jag helt enkelt inte kunde köra den. Nu har ARN uttalat sig äntligen och de går helt och hållet på min linje och rekommenderar firman att ta tillbaka bilen och ersätta mig för alla mina omkostnader och returnera hela köpeskillingen. Känns bra, men firman lär troligtvis inte gå med på att ta ansvar (de har skött det så jävla illa såhär långt så jag skulle bli förvånad om de bara accepterar detta rakt av) så jag lär väl få stämma dem i slutändan innan detta är utrett. Men nu har jag iallafall ARNs utlåtande som stöd för mina anspråk så jag borde rimligtvis vinna den processen också. Segt är det hur som helst, jag köpte bilen hösten 2019 och det är fortfarande inte klart...

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
Bilköp som gick såpass åt helvete att jag tvingades köpa en annan bil istället. Firman vägrade helt enkelt ta ansvar för de fel som uppkom bara dagar efter köpet, de ville inte åtgärda felen och de ville inte ersätta mig för reparationerna. Så bilen fick ju vackert bli stående, felen var såpass allvarliga att jag helt enkelt inte kunde köra den. Nu har ARN uttalat sig äntligen och de går helt och hållet på min linje och rekommenderar firman att ta tillbaka bilen och ersätta mig för alla mina omkostnader och returnera hela köpeskillingen. Känns bra, men firman lär troligtvis inte gå med på att ta ansvar (de har skött det så jävla illa såhär långt så jag skulle bli förvånad om de bara accepterar detta rakt av) så jag lär väl få stämma dem i slutändan innan detta är utrett. Men nu har jag iallafall ARNs utlåtande som stöd för mina anspråk så jag borde rimligtvis vinna den processen också. Segt är det hur som helst, jag köpte bilen hösten 2019 och det är fortfarande inte klart...
Fy fan. Ja tyvärr skiter många företag i ARN, deras beslut har ingen laga kraft så företaget måste inte. Alla seriösa verksamheter följer ju dock ARN.

Hoppas det går vägen nu, håller tummarna för dig. Sitta på en bil som inte går att använda i över ett år är inte kul. Bilen lär väl knappast ha ökat i värde heller. Men som sagt - hoppas allt går bra!

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
Nya hojen redo ungefär samtidigt som lappmöglet försvann och det blev 3 plusgrader. Alltså, efter ett par veckor utan att köra hoj var det riktigt fint att köra hem från jobbet idag!
Och idag blev det ännu bättre, riktig vårkänsla med sol och 5-6 plusgrader både i Köpenhamn och i Malmö. Njöt i fulla drag på vägen hem, torr asfalt i båda rondellerna jag passerar på inre ringvägen, så det blev mysigt nedlägg och gaspådrag. ÄNTLIGEN! :)

Ska bli 6 grader och sol på söndag! Hoppas på att kunna klämma in en fintur. :hojraket

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Triumph 800xc -11
Jag förlorade nyss i ARN med min bil som jag köpte 2019. Bilen rycker och man får inte ut full effekt samt att den får felkoder på bränsletrycket, jag har visat felet med en film där man ser ryckandet på hästkrafter och vridmoment samt med felsökning hos Mekonomen men säljaren påstår att han kört två identiska BMW som även dom ryckte samt att det inte bevisar att det är fel på bilen för att den får felkoder. Företaget påstod också att BMW i Eskilstuna bekräftat att det är fullt normalt att dessa BMW rycker.
ARN gick på säljarens sida och menade att jag inte lagt fram bevis på att bilen ens hade något fel och därför hade jag inget att klaga på.

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
8 grader och sol! 6 mil blev det idag.

Häckeberga fortfarande proppfullt med grus, det är ju bara februari, så det blev en långsam tur. Det brukar inte sopas där förrän i mars / april.

Men glad är jag för dagens lilla tur! Det fina vädret ser ut att fortsätta nästa vecka också, sport(hoj)lov och allt.

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
2,5 år efter min klotning.. Sjukhusvistelse, operation, axelprotes, smärta, insomnia, sjukgymnastik och jävelskap..
För 2,5 år sen kunde jag inte ens torka mig själv efter jag varit på dass. Idag lyckades jag göra min första armhävning. Två stycken till och med! Smärtfritt!
I år ska det tamejfan köras hoj!! :hojraket

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Vad gjorde mig ledsen - ett batteri som visade 6V.

Vad gjorde mig glad - att jag kunde köra årets första runda utan kärringstop

Vad gjorde mig ännu gladare - årets första wheeeeelieeeee!!
8d6374a4abd8e07671816554906e5f87.jpg
b28aa91c3f86233981936ffd31ed42e6.jpg

Skickat från min SM-G998B via Tapatalk

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
Triumph street triple RX
Coolaste grodan! Boken har även en högtalare och en play-knapp, så man kan höra alla djurens läten. Denna lät som en cross som gasar upp mot hoppet, och innan landningen så ljusterar man lite med gasen liksom. 100% kul! ?
DSC_1153.JPG

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Jag förlorade nyss i ARN med min bil som jag köpte 2019. Bilen rycker och man får inte ut full effekt samt att den får felkoder på bränsletrycket, jag har visat felet med en film där man ser ryckandet på hästkrafter och vridmoment samt med felsökning hos Mekonomen men säljaren påstår att han kört två identiska BMW som även dom ryckte samt att det inte bevisar att det är fel på bilen för att den får felkoder. Företaget påstod också att BMW i Eskilstuna bekräftat att det är fullt normalt att dessa BMW rycker.
ARN gick på säljarens sida och menade att jag inte lagt fram bevis på att bilen ens hade något fel och därför hade jag inget att klaga på.
Fan vad segt... Hade du bilen inne på verkstad för att få felet diagnosticerat? Jag lämnade bland annat in ett verkstadsutlåtande som stöd för min yrkan och det var bland annat det som ARN baserade sitt utlåtande på. Fick du möjlighet att överklaga? Företaget som jag anmält fick inte det.

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Triumph 800xc -11
Fan vad segt... Hade du bilen inne på verkstad för att få felet diagnosticerat? Jag lämnade bland annat in ett verkstadsutlåtande som stöd för min yrkan och det var bland annat det som ARN baserade sitt utlåtande på. Fick du möjlighet att överklaga? Företaget som jag anmält fick inte det.
Ja jag bifogade Mekonomens felsökning där dessa felkoder stod.
Då KFL Bilcenter i Eskilstuna påstod att det inte var bevis för att bilen hade något fel blev mekanikern på Mekonomen irriterad och loggade felet under körning och sparade loggen, Mekanikerns direktnummer lämnades till säljaren för att få förstahandsuppgifter men dom vägrade ringa Mekonomen.
Jag var i den tron att säljaren inte kunde vara passiva i sak med tanke på att bevisbördan låg hos säljaren när jag upptäckt fel inom 6 månader.
ARN Dömde dock att säljaren inte behövde bevisa att bilen inte haft något fel vid säljtillfället när jag inte bevisat att bilen ens hade ett fel.

Ser den här bilen ut att gå bra döm själv, 190hk 400nm är den effekt den ska ha.
det som händer är att bränsletrycket ska vara 1000bar men når upp till 1100 bar och då bryter motorn, direkt den bryter så ger den för lite effekt mot läget på gaspedalen så då ger den fullt igen men når upp till 1100 bar och bryter...osv. osv. osv.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Då KFL Bilcenter i Eskilstuna påstod att det inte var bevis för att bilen hade något fel blev mekanikern på Mekonomen irriterad och loggade felet under körning och sparade loggen, Mekanikerns direktnummer lämnades till säljaren för att få förstahandsuppgifter men dom vägrade ringa Mekonomen.
Jag var i den tron att säljaren inte kunde vara passiva i sak med tanke på att bevisbördan låg hos säljaren när jag upptäckt fel inom 6 månader.
ARN Dömde dock att säljaren inte behövde bevisa att bilen inte haft något fel vid säljtillfället när jag inte bevisat att bilen ens hade ett fel.

Ser den här bilen ut att gå bra döm själv, 190hk 400nm är den effekt den ska ha.
det som händer är att bränsletrycket ska vara 1000bar men når upp till 1100 bar och då bryter motorn, direkt den bryter så ger den för lite effekt mot läget på gaspedalen så då ger den fullt igen men når upp till 1100 bar och bryter...osv. osv. osv.
Tråkigt skit, låter som att ARN gjort en märklig bedömning där... Det är förvisso upp till dig att bevisa att det är fel på bilen enligt ARNs regler, men ett verkstadsutlåtande med existerande felkod borde ju räcka kan jag tycka... Testa att överklaga och försök få fram ytterligare dokumentation på att felet existerar. Kanske ta bilen till en auktoriserad verkstad och be dem testköra och bedöma felet och ge ett expertutlåtande som du kan skicka in som bevis för att felet är ett fel?

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Triumph 800xc -11
Tråkigt skit, låter som att ARN gjort en märklig bedömning där... Det är förvisso upp till dig att bevisa att det är fel på bilen enligt ARNs regler, men ett verkstadsutlåtande med existerande felkod borde ju räcka kan jag tycka... Testa att överklaga och försök få fram ytterligare dokumentation på att felet existerar. Kanske ta bilen till en auktoriserad verkstad och be dem testköra och bedöma felet och ge ett expertutlåtande som du kan skicka in som bevis för att felet är ett fel?
Arns beslut går inte att överklaga.
Ett skriftligt utlåtande av testkörningen hade nog gjort susen, jag var dock i den tron att jag redan bevisat att bilen hade ett fel i och med den skriftliga felsökningen med felkoder att bilen sätter för högt tryck kombinerat med filmen som visar att bilen inte ens når upp till den effekt den är typgodkänd för.
Hos ett normalt företag hade det jag gjorde varit tillräckligt men när dom sa nej till allt och till och med ljuger om att bilen normalt ska gå dåligt samt att BMW Eskilstuna säger att den ska gå så där..... Ett företag som inte håller sig till sanningen har något att dölja i mitt tycke, jag har ibland funderat om dom vet mer om felet än vad jag själv gör, dom har aldrig någonsin frågat efter vad som kan vara trasigt.
Bilen saknade kåpa över motorn när jag köpte den, innebär ju att någon varit under huven av någon anledning.
Jag har visat filmen för BMW i Luleå och han sa att han vill inte kommentera vad andra BMW verkstäder kan sagt om filmen, men personligen så sa han att som bilen på filmen går....så ska INTE en BMW gå
Mekonomen säger att det är tryckgivaren på fuelrail eller tryckgivaren på bränslepumpen som är trasig, tryckgivaren på fuelrail kostade under 300 kr så den bytte jag själv men har kvar felet, nu återstår att att byta bränslepumpen för den andra givaren går inte att byta som lös del, så vi pratar femsiffrigt här nu....trist på en bil som kostade 215k i inköp.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Hur är tryckreglering konstruerad på den där? Har du eller verkstad tittat på att den fungerar som den ska? Och inte rent av är modifierad av någon som varit ute efter att trimma? Högre bränsletryck är ju enklaste sättet att trimma en diesel.
Och har dom trimmat så bör dom även ha gjort nåt för att motorstyrningen inte ska upptäcka att trycket är för högt, dvs dom kan ha haft en annan tryckgivare eller kanske motstånd på kabeln.

Så har trimningen kanske fungerat tills någon verkstad sett det och återställt till "original" men bara delvis.

Ser ju hur mätarna svänger på din film, känns det likadant som det ser ut?

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati